Kjellerkino i tilbygg


be2ng

Medlem
24 Mar 2020
60
15
8
Ka med denna løsningen?
Sett ovenfra - to separate karmer og dørblad.
Kilde: Byggforskserien 534 141

Her blir det et lite luftvolum mellom karmer (det settes utforing av perforert plate mellom karmer + terskel [ikke perforert] ). Dette vil fungere som "treghet" slik at luften komprimeres/suges ut av dette. Fiberduk for å hindre isolasjonsstøv gjennom perforert plate.
Skulle ikke dette være nok så kan det tas noen små hull under terskel (i karm) og inn mot kino - slik at overtrykk/undertrykk kan gå ut den veien, men der lyd må passere det isolerte hulrommet før det slipper ut på andre siden.

1598035510052.png
 
Sist redigert:
  • Like
Reactions: Stratosen

Stratosen

Medlem
6 Okt 2015
334
126
43
Bærum
Ka med denna løsningen?
Sett ovenfra - to separate karmer og dørblad.
Kilde: Byggforskserien 534 141

Her blir det et lite luftvolum mellom karmer (det settes utforing av perforert plate mellom karmer + terskel [ikke perforert] ). Dette vil fungere som "treghet" slik at luften komprimeres/suges ut av dette. Fiberduk for å hindre isolasjonsstøv gjennom perforert plate.
Skulle ikke dette være nok så kan det tas noen små hull under terskel (i karm) og inn mot kino - slik at overtrykk/undertrykk kan gå ut den veien, men der lyd må passere det isolerte hulrommet før det slipper ut på andre siden.

Vis vedlegget 243005
Takk for tipset! Dette skal jeg vurdere nærmere. Ettersom hulrommet mellom dørene uansett er ganske lite må nok overtrykk/undertrykk gå inn i kinoen. Så lenge luften/lyden dempes på veien vil jeg ikke miste poenget med dobbel dør.
 

be2ng

Medlem
24 Mar 2020
60
15
8
Sjekket ut Byggdetalj 527 315 (Lydstudio) og det "eneste" som kommer her (i tilleg til lignende figur som i posten over) er:
Ved sluseløsning bør man sette av en liten åpning i mineralulla bak perforert plate, slik at luft i slusa kan evakuere når man lukker dørene.

Dvs ikke fyll ut hele hulrommet bak perforert plate med isolasjon - la det være litt volum for luften til å evakuere/komprimere seg på....
 
  • Like
Reactions: Stratosen

Stratosen

Medlem
6 Okt 2015
334
126
43
Bærum
Sjekket ut Byggdetalj 527 315 (Lydstudio) og det "eneste" som kommer her (i tilleg til lignende figur som i posten over) er:
Ved sluseløsning bør man sette av en liten åpning i mineralulla bak perforert plate, slik at luft i slusa kan evakuere når man lukker dørene.

Dvs ikke fyll ut hele hulrommet bak perforert plate med isolasjon - la det være litt volum for luften til å evakuere/komprimere seg på....
Takk! Da skal jeg kikke nærmere på Byggdetalj 527.315.
 

Stratosen

Medlem
6 Okt 2015
334
126
43
Bærum
Ventilasjon og kabelgjennomføring

For å unngå dårlig luftkvalitet når mange sitter i hjemmekinoen monterer jeg ventilasjon. Ventilasjon i kombinasjon med ønske om maksimal lydisolering kan være en utfordring, men jeg har funnet en løsning jeg tror vil fungere fint hos meg.

I den gamle delen av huset har jeg et kjellerrom som er tilknyttet hjemmekinoen med en vindusåpning. Dette vinduet var opprinnelig i ytterveggen til den gamle kjelleren før jeg bygget tilbygg. En slik vindusåpning er perfekt for gjennomføring av ventilasjonsrør og kabler. Jeg murer inn totalt seks rør med diameter 125mm; to for ventilasjon og fire for kabelgjennomføringer. Dermed har jeg mulighet for å sette komponenter inn i dette kjellerrommet dersom jeg ønsker det. Et teknisk rom.

For å begrense lydlekkasje gjennom rørene vil jeg lage en en lyddempingskasse på det tekniske rommet. Kassen skal dekke over alle rør og gjøre at luft vil passere fritt, samtidig som lyd blir dempet maksimalt.

Arbeidet med ventilasjonen vil altså bestå av to steg: Ventilasjonsrør inn i kinoen og lyddempingsboks på teknisk rom. I første omgang monterer ventilasjonsrør mens lyddempingsboksen vil jeg lage litt senere.


01.jpg
02.jpg
03.jpg
04.jpg
05.jpg
06.jpg
07.jpg
08.jpg
09.jpg
10.jpg
11.jpg
12.jpg
13.jpg
14.jpg
15.jpg
16.jpg
17.jpg
 
Sist redigert:

alias

Medlem
29 Jan 2005
339
37
28
Kjempe spennende prosjekt dette. Formidabel jobb som allerede er lagt ned, men nå begynner den delen av byggingen som er mest tilfredsstillende. Tror dette blir veldig bra og gleder meg til å se fortsettelsen.


Sent from my iPad using Tapatalk
 
  • Like
Reactions: Stratosen

Stratosen

Medlem
6 Okt 2015
334
126
43
Bærum
Kjempe spennende prosjekt dette. Formidabel jobb som allerede er lagt ned, men nå begynner den delen av byggingen som er mest tilfredsstillende. Tror dette blir veldig bra og gleder meg til å se fortsettelsen.


Sent from my iPad using Tapatalk
Takk for hyggelig tilbakemelding!
 

Stratosen

Medlem
6 Okt 2015
334
126
43
Bærum
Rammer for diffusorer

Flere på Facebook har delt sin erfaring med at DreamScreen diffusorer dessverre faller ned etter en stund. Jeg var ikke klar over dette da jeg limte mine fast, og jeg var derfor spent på om mine ville holde. Da første falt ned hos meg limte jeg den opp igjen, men etterhvert som flere og flere løsnet fant jeg ut at her må noe gjøres.

Ettersom det ikke er limet men malingen på diffusorene som slipper hadde jeg to muligheter: Enten rubbe baksiden av diffusoren skikkelig før ny liming, eller lage mekanisk innfesting. Ettersom jeg ikke er sikker på om rubbing heller ville være tilstrekkelig, valgte jeg heller mekanisk innfesting.

Løsningen ble dermed rammer rundt tre og tre diffusorer, der diffusorene holdes på plass med skruer fra alle kanter. Totalt 6 rammer. Litt ergerlig å måtte bruke ekstra arbeid på demontere og montere på nytt, men da føler jeg meg i hvert fall trygg på at dette skal holde :)


01.jpg
02.jpg
03.jpg
04.jpg
05.jpg
06.jpg
07.jpg
08.jpg
 

PureHifi

Medlem
15 Aug 2011
1.172
80
48
Rammer for diffusorer

Flere på Facebook har delt sin erfaring med at DreamScreen diffusorer dessverre faller ned etter en stund. Jeg var ikke klar over dette da jeg limte mine fast, og jeg var derfor spent på om mine ville holde. Da første falt ned hos meg limte jeg den opp igjen, men etterhvert som flere og flere løsnet fant jeg ut at her må noe gjøres.

Ettersom det ikke er limet men malingen på diffusorene som slipper hadde jeg to muligheter: Enten rubbe baksiden av diffusoren skikkelig før ny liming, eller lage mekanisk innfesting. Ettersom jeg ikke er sikker på om rubbing heller ville være tilstrekkelig, valgte jeg heller mekanisk innfesting.

Løsningen ble dermed rammer rundt tre og tre diffusorer, der diffusorene holdes på plass med skruer fra alle kanter. Totalt 6 rammer. Litt ergerlig å måtte bruke ekstra arbeid på demontere og montere på nytt, men da føler jeg meg i hvert fall trygg på at dette skal holde :)


Vis vedlegget 243063Vis vedlegget 243064Vis vedlegget 243065Vis vedlegget 243066Vis vedlegget 243067Vis vedlegget 243068Vis vedlegget 243069Vis vedlegget 243070
Det er ikke noe bra kvalitet på de desverre, malingen forsvant flere plasser når jeg dro det fra hverandre også, og måtte flekke det opp.
kjøpte 6 Vicoustic diffusore nå sist og de har mye bedre finish og ser ikke så isoporaktige ut som dreamscreen sine.
 

Stratosen

Medlem
6 Okt 2015
334
126
43
Bærum
Det er ikke noe bra kvalitet på de desverre, malingen forsvant flere plasser når jeg dro det fra hverandre også, og måtte flekke det opp.
kjøpte 6 Vicoustic diffusore nå sist og de har mye bedre finish og ser ikke så isoporaktige ut som dreamscreen sine.
Ja, Vicoustic diffusorer har bedre kvalitet og er hardere; men er mye dyrere. Fordelen med DreamScreen diffusorer er at de er HELT sorte. Så lenge man finner en god måte å feste DreamScreem diffusorene på får man bra diffusjon til en god pris. Jeg ville nok kjøpt DreamScreen igjen; men ville da festet de med skruer med en gang :)
 

be2ng

Medlem
24 Mar 2020
60
15
8
Du jobber seriøst med dette Stratosen, og solide løsninger hele veien.
Vurderte du å bruke skruer ("lange") med en skive ("stor") på undersiden - i tillegg til rubb og lim?
 

Stratosen

Medlem
6 Okt 2015
334
126
43
Bærum
Du jobber seriøst med dette Stratosen, og solide løsninger hele veien.
Vurderte du å bruke skruer ("lange") med en skive ("stor") på undersiden - i tillegg til rubb og lim?
Takk for hyggelige ord!

Ja, jeg tenkte på å skru fra undersiden også, men slo det fort fra meg ettersom det ville være krevende å skru inn i betongtaket. Hadde jeg hatt et tak som er lettere å skru i ville jeg nok valgt den løsningen du nevner.

(Forresten - Aldri så galt at det ikke er godt for noe: En fordel med å skru fremfor å lime er at det er lettere å gjøre eventuelle endringer ved en senere anledning.) :)
 

Stratosen

Medlem
6 Okt 2015
334
126
43
Bærum
Demping av førsterefleksjon i tak

For demping av førsterefleksjon av lyden fra fronthøyttalerne monterer jeg tre Rockfon akustikkplater ved siden av hverandre i taket. (50mm tykkelse) Dersom jeg ikke skulle hatt atmos-høyttalere i taket ville jeg gått for demping i hele bredden, men det har jeg ikke plass til hos meg.

Platene kan bestilles hos de fleste byggevarehus, men da tilkommer det gjerne et ganske stort frakt- og ekspedisjonsgebyr. Dersom man ønsker færre plater og bor i nærheten av Oslo vil det heller lønne seg å kjøpe fra AVShop.


01.jpg
 
Sist redigert:

Stratosen

Medlem
6 Okt 2015
334
126
43
Bærum
Rammer i taket

Selv om kombinasjonen av diffusorer, Rockfon-plater og høyttalere i taket kan se stilig ut, velger jeg å gå for et litt mer 'cleant' uttrykk. Over soffiten monterer jeg derfor rammer som skal trekkes med høyttalerstoff som vil skjule alt i taket. Over de to kommende stolradene legger jeg inn seks hull for downlights.

Jeg monterer først rammene og venter til senere i byggeprosessen med å trekke dem med høyttalerstoff.



01.jpg
02.jpg
03.jpg
04.jpg
05.jpg
06.jpg
07.jpg
08.jpg
09.jpg
10.jpg
11.jpg
12.jpg
 

PureHifi

Medlem
15 Aug 2011
1.172
80
48
Rammer i taket

Selv om kombinasjonen av diffusorer, Rockfon-plater og høyttalere i taket kan se stilig ut, velger jeg å gå for et litt mer 'cleant' uttrykk. Over soffiten monterer jeg derfor rammer som skal trekkes med høyttalerstoff som vil skjule alt i taket. Over de to kommende stolradene legger jeg inn seks hull for downlights.

Jeg monterer først rammene og venter til senere i byggeprosessen med å trekke dem med høyttalerstoff.



Vis vedlegget 243090Vis vedlegget 243091Vis vedlegget 243092Vis vedlegget 243093Vis vedlegget 243094Vis vedlegget 243095Vis vedlegget 243096Vis vedlegget 243097Vis vedlegget 243098Vis vedlegget 243099Vis vedlegget 243100Vis vedlegget 243101
bra stykke arbeid så langt:)
 
  • Like
Reactions: Stratosen

Stratosen

Medlem
6 Okt 2015
334
126
43
Bærum
Vogner under podiet

For å bidra til å få kontroll på bassen har jeg planlagt å ha mye demping under podiet. Jeg har ikke planlagt hva slags dempemateriale jeg vil bruke (om det blir isolasjonsmatter, dyner eller noe annet dempende materiale), men mye demping isolerer mye. Det kan derfor være fare for at det oppstår kondens mellom betonggulv og dempemateriale om dette legges direkte på betongen.

Dersom jeg ønsker å justere dempingen ved å legge til eller ta bort dempemateriale, vil det fort bli tungvint å komme til.

Løsningen på disse to utfordringene er å lage vogner som dempematerialet kan legges på. Dermed vil jeg både forhindre at dempingen har direkte kontakt med betongen, samtidig som jeg får enkel tilgang ved å kunne trekke vognene ut og inn for å justere mengden demping.

Den siden av vognene som stikker ut mot forkant av podiet maler jeg sort slik at vognene blir så lite synlige som mulig.


01.jpg
02.jpg
03.jpg
04.jpg
 
Sist redigert:

Stratosen

Medlem
6 Okt 2015
334
126
43
Bærum
Lerret

Jeg har tenkt mye på lerret. Hvilken størrelse bør et lerret være i forhold til sitteavstand? Rolige og episke filmbilder kler jo kanskje en større bildeflate enn en film preget av håndholdt kamera og mye risting i bildet. Hvordan sikre at lerretet ikke oppleves for stort eller for lite? Hvor høyt bør lerretet plasseres på veggen? Bør det plasseres høyere dersom kinostolene skal lenes langt tilbake? Hvilket format bør jeg velge? Velger jeg cinescope kan 16:9 fort bli litt for lite innenfor samme ramme.

Etter å ha lest, undersøkt og testet mye har jeg kommet frem til at jeg ikke ønsker å ta noe valg i det hele tatt. Jeg vil heller ha full fleksibilitet. Ved å velge et lerret som går fra vegg til vegg og som er så høyt som mulig kan jeg heve og senke det projiserte bildet som jeg ønsker, samt zoome inn og ut avhengig av hva som skal vises. Justerbar masking kan brukes for å ramme inn bildet.

Fleksibilitet ønsker jeg også i forhold til hvilket lerret jeg skal bruke. Jeg ønsker å kunne bytte ut lerretet uten å måtte bruke verktøy eller bygge om rammen. Dette sikrer jeg ved å feste lerretet i klyper.

Det er også viktig å få tilgang til baksiden av lerretet. Med et så stort lerret måtte jeg gruble litt før jeg fant en løsning: Ved å montere lerretsrammen i et hjuloppheng på skinner kan jeg trekke lerretet innover i rommet.

Når kinoen er ferdig har jeg planlagt å bruke DreamScreen lydtransparent lerret, men under byggeprosessen bruker jeg midlertidig to sammensydde laken slik at jeg ikke risikerer å ødelegge et dyrt lerret mens jeg holder på.


01.jpg
02.jpg
03.jpg
04.jpg
05.jpg
06.jpg
07.jpg
08.jpg
09.jpg
10.jpg
11.jpg
12.jpg
13.jpg
14.jpg
15.jpg