Kjellerkino i tilbygg

Stratosen

Medlem
6 Okt 2015
312
63
28
Bærum
Noen målinger før byggingen starter

Selv om alt nå egentlig er klart for kinobygging, er det noen ting det er lurt å finne ut av før jeg går i gang. Først av alt må jeg finne ut hvor mye lyd som slipper gjennom til resten av huset. Trenger jeg å bygge rom-i-rom løsning, eller vil vegger, gulv og tak av betong dempe tilstrekkelig til at jeg kan gå for den opprinnelige planen om å droppe rom-i-rom? Hvis jeg slipper rom-i-rom vil jeg spare en del arbeid og penger, og kinoen vil i tillegg bli litt romsligere.

Plassering av subber vil også være med på å påvirke hvordan jeg bør bygge kinoen. Jeg har tenkt et oppsett med 6-8 subwoofere, men hvilken konfigurasjon vil totalt sett gi best respons i rommet? Bør subbene plasseres i en rekke på tvers av gulvet i front, eller kanskje som 2 eller 3 stacker/søyler i front? Eller bør de plasseres i hjørnene av rommet eller kanskje på midten av hver vegg?

Jeg har lest mye på nett om 'subwoofer placement', bl.a. 'Harman White Papers multi subs', men for å finne ut av hva som faktisk gjelder for mitt rom er det best å gjøre noen konkrete tester.

Jeg er så heldig å kjenne Bjørn Erik Forberg, og han tilbød seg å bli med på testingen. Hans lange erfaring kommer godt med når store valg skal vurderes og tas. Med målemikrofon og REW satt vi i gang. Etter noen timers testing konkluderte vi med at i dette rommet ser det ut til at bassresponsen blir best med hjørneplassering av subbene.

Da er det altså klart at jeg bør bygge slik at det blir mulighet for å plassere subber både foran og bak. Når podiet og resten av kinoen etter hvert bygges ferdig får vi ta noen nye målinger for å se om responsen i rommet ikke har endret seg mer enn at jeg beholder hjørneplassering av subber.

Til min glede konkluderte vi også med at betongenveggene demper samtlige frekvenser mer enn godt nok til at jeg kan droppe å bygge rom-i-rom.

DA er jeg klar for å bygge!

01.jpg

02.jpg

Karmann

Aktiv
31 Jan 2007
1.280
350
83
Kult! Dette blir bra. Du skal ha såpass som 6-8 subber så hadde jeg prøvd å få til alle foran, du jevner ut responsen med subber bak, men med litt arbeid bør du klare deg med subber foran, dersom du kan fordele litt utover veggen. Skal du ha lydtransperant lerret ? Hvor breit er rommet ?

Stratosen

Medlem
6 Okt 2015
312
63
28
Bærum
Takk for innspill! Ja, skal ha lydtransparent lerret. Rommet er 425cm bredt. Da jeg opprinnelig tegnet kjelleren var planen å gå for rom-i-rom. Jeg hadde regnet ut perfekte størrelsesforhold for det innerste rommet i forhold til bredde, lengde og høyde. Etter hvert bestemte jeg meg for å sikte meg inn på å droppe en rom-i-rom løsning, men problemet da var ugunstige forhold mellom vegghøyde (3 meter) og lengde (6 meter). Derfor støtte vi på en ganske stor peak og en ganske stor dipp i bassområdet som var vanskelig å flate ut, men som ble betydelig bedre med hjørneplassering. Mulig dette endrer seg når rommet er bygget ferdig, med både podie og diverse tiltak. Ved å lage fleksibel plass både foran og bak vil jeg ha store muligheter for justering. Jeg kan til og med gjøre rommet akustisk kortere om jeg finner behov for det.

• Like
Reactions: Karmann

Karmann

Aktiv
31 Jan 2007
1.280
350
83
Jeg regner med du skal lekte ut litt og kle med etter eller annet på veggene. Men uansett, får du plassert subbene som eks så nært et SBA som mulig vil du få en aha opplevelse. Faktisk fungerer SBA ganske så greit uten for mye demping også, ren opplevelse av bassen, frekvens responsen retter seg etter mengde med demp (kort fortalt)

Siden rommet er i betong så har du mange muligheter men du vil trenge litt absorbenter for holde kontrollen i bassen, betong er kanskje det beste du kan ha, dersom gjort riktig. Angrer ikke på betong her eller tilbakefylling av masse.

Sent fra min BLA-L29 via Tapatalk

Stratosen

Medlem
6 Okt 2015
312
63
28
Bærum
Spennende tanke ang. SBA! Godt mulig jeg vil forsøke det! Når jeg nå skal bygge vil jeg bygge så fleksibelt at de fleste muligheter står åpne. Da kan jeg teste og omkonfigurere gjentatte ganger. :)

Karmann

Aktiv
31 Jan 2007
1.280
350
83
Ja, SBA er ikke så sensitivt som teorien vil ha det til, så du har litt å gå på, jeg ville absolutt ha prøvd det.

Se bilde, selv med den rufsete responsen som er uten demping, så var bassen i egen klasse utover det jeg hadde hørt før. Dette er fra mitt rom helt nakent og kun subber, måling som er rettere er med bassfelle.

Sent fra min BLA-L29 via Tapatalk

• Like
Reactions: oes and Stratosen

Stratosen

Medlem
6 Okt 2015
312
63
28
Bærum
Bygging av podiet

Første steg i byggingen er podiet. Ettersom jeg er så heldig å ha god takhøyde spanderer jeg på meg en podiehøyde på 50cm. Noen vil kanskje si at det er for høyt, men jeg tror dette blir bra. Bakerst og på sidene kommer hyller for plassering av akustikktiltak og høyttalere.

Godt å være i gang med selve byggingen!

01.jpg
02.jpg
03.jpg
04.jpg
05.jpg
06.jpg
07.jpg
08.jpg
09.jpg
10.jpg

Stratosen

Medlem
6 Okt 2015
312
63
28
Bærum
Takbjelker

På hver sin side av rommet bolter jeg fast bjelker som skal bære tverrgående takbjelker. Takbjelkene i 2"6" skal brukes for å feste soffit, akustikktiltak og atmos-høyttalere på en enkel måte.

01.jpg
02.jpg

Takpapp på baksiden av bjelkene som skal boltes fast i veggen for å forhindre direkte kontakt mellom betong og treverk.

03.jpg
04.jpg
05.jpg
06.jpg
07.jpg
08.jpg
09.jpg
10.jpg

Stratosen

Medlem
6 Okt 2015
312
63
28
Bærum
Klargjøring for soffit og projektorhylle

I taket rundt hele kinoen skal jeg bygge soffit med downlights. I forhold til montering av projektor har jeg tenkt mye på om jeg vil henge den direkte i soffiten eller om jeg skal plassere den på en hylle. Jeg har kommet frem til at i mitt tilfelle vil det være best med en hylle.

Her er jeg i gang med reisverk for soffit og projektorhylle.

01.jpg
02.jpg
03.jpg
04.jpg
05.jpg
06.jpg
07.jpg
08.jpg
09.jpg

Stratosen

Medlem
6 Okt 2015
312
63
28
Bærum
I gang med kryssfinér

Her monterer jeg kryssfinér på soffit og bakhylle. På bakhyllen skal høyttalere og akustikktiltak plasseres. Mellom lerret og betongvegg i front blir det også plass til høyttalere og akustikktiltak.

01.jpg
02.jpg
03.jpg
04.jpg
05.jpg
06.jpg
07.jpg
08.jpg
09.jpg

• Like
Reactions: chrisand25

chrisand25

Medlem
16 Mar 2012
350
71
28
Det går virkelig unna her. Virkelig spennende dette! Blir nok en heftig kino!😀

Noen planer for hva du skal ha inn av utstyr for oss nysgjerrige?😊

• Like
Reactions: Stratosen

chrisand25

Medlem
16 Mar 2012
350
71
28
Takk! :)

I første omgang blir det Arendal Sound 1723 rund baut, inkl. 6-8 stk. Sub1. Yamaha CX-A5100 og Rotel forsterkere. Projektor vet jeg foreløpig ikke.
Det funker jo gull i en kino. Naboen kjører også Arendal og det funker jo knall bra! Har jo selv cx-a5100 og fem AS sub2. Gode produkter 😊

• Like
Reactions: Stratosen