Kjeller kino, trenger råd.

Velden

Medlem
1 Jul 2019
4
1
3
Hei, holder på å sluttføre kjellerstuen og trenger et par tips. Stuen er 5.60x3,90. Venter på massiv dør med gummipakninger rundt karmer. Dobbel gips i tak og vegger og gammelt skipsgulv og parkettunderlag under teppet.
Tenkte og plassere Rockfon Industral Plater langs sidevegg og bakvegg og en i tak. muligens i hjørnene foran. Og en bassfelle bak subben. Noen som har noen råd her?

Høytaler plasering, bør jeg bare satse på trekant prinsippet?

Subben står nå i tvbenken, lurer på å skjære ut treverke den står på for at ikke det skal bli vibrasjoner videre? Tanken var egentlig at forsterkeren skulle stå der, men når jeg prøve plaserte , tenkte jeg det var en grei plassering.

Center høytaleren står litt lavt, kan jeg skråstille denne ved hjelp av gummiknotter fra f.eks vaskemaskiner ol?

Ekornes arion 1+2+1 blir og erstatte fatboyen.

Ved vinduene vurderer jeg bare å få sydd lystett stoff med borrelås.

Vegger og tak er i dempet sort, samt sort og grått gulvteppe.
Tv:Lg oled B6 65
Front JBL LS80
Sub Jbl 120/240
Center Jbl ls senter
Bak Jbl Ls40
Forsterkeren er pioneer lx83

Ps, toppen på tvbenken er i vater, er gulvet som er sjevt, derfor lagde jeg justering på topplaten.
Ps.2 beklager dårlige bilder, vanskelig i et helt sort rom med 3 vinduer.
240928

240929

Snooky

Medlem
27 Sep 2005
2.046
22
38
Bra utgangspunkt dette.

Bassfeller I hjørnene, ikke nødvendigvis bak sub. Bass samler seg der flere flater møtes, ikke der kilden er.

Sub vil nok gi vibrasjoner. Men før du går til angrep på benken med sag bør du gå bekreftet at det er der sub faktisk skal stå. Plassering av sub er det jeg har brukt mest tid på i mitt rom. Så mange muligheter, og så store forskjeller... Plassere, måle, tweake, måle igjen, flytte, gjenta...

Det gyldne triangel er et godt utgangspunkt. Men både rom og HT gir ulike resultat fra sted til sted. Siden du bruker sub antar jeg du vil dele frontene. I så fall ville jeg prioritert stereo perspektiv ved plassering av fronter. I mange tilfeller vil god bass og god 3D stereolyd være to ulike steder i rommet.

Har du vurdert lemmer fremfor gardiner? Gardiner demper bare heeelt i toppen. Lemmer på hengsler kan bli bedre, avhengig av hva du dekker de med.

Høres ut som du risikerer overdemping av høye frekvenser med så mye Rockwool. Det demper meget godt i høye frekvenser, men lar de lavere regjere fritt. Det gir en ullen lyd hvis det blir for mye. Jeg ville vært særlig forsiktig med demping over sitteplasser og bakvegg.

Bare noen ufaglærte innspill, men da har du fått noe å tenke på hvertfall

• Like
Reactions: Toroluf

Velden

Medlem
1 Jul 2019
4
1
3
Setter stor pris på alle innspill 😀

Det er bare et sinnsykt ekko om du kan kalle det det i rommet pdd. Mulig dette er pga mangel på møbler. Kan alltids starte med plater på sidevegger og bassfelle i hjørnene, og ta det litt derfra.

Er jo heldig mtp subplassering, da denne kan egentlig stå hvor som helst i rommet med unntak av hvor jeg skal ha sofaen.

Hovedsakelig er det god stereo/ sorround lyd hovedpri, men god bass er ikke å forakte 😀

Edit : Hva mener du med delte fronter?

Snooky

Medlem
27 Sep 2005
2.046
22
38
At du vil bruke sub på mer enn LFE, og derfor ha en delefrekvens (cross over) hvor sub overtar for frontene.

Tomt rom klinger mye. Men de høyeste frekvensene absorberes av alt som er mykt. Møbler, tepper, gardiner.... Så det er fort gjort å overdempe rommet i toppen. Lettere å vurdere behovet når rommet er innredet, og bassfeller etc er på plass. Førsterefleksjon foran i rommet er greit å ta. Men ikke helt frem til sitteplassene sånn uten videre. Da bør du ha prøvd uten først.
Jeg har best erfaring med å dempe frem til 1 meter fra der jeg sitter. Etter det har jeg satset på diffusjon, med unntak av bassfeller som jeg har i alle hjørner. Dette var ikke noe jeg var lur nok til å finne ut av sånn med en gang. Blitt fjernet mye absorberende plater her som aldri burde blitt kjøpt.

• Like

Velden

Medlem
1 Jul 2019
4
1
3
Tusen takk for innspill 😀 Noen tips til hva/hvilke bassfeller som bør benyttes? Og kan jeg pytte rockfon plater på sidevegg fra front til ca 1 m fra sitteplassen blir? Og hva bør brukes til difusjon?

Snooky

Medlem
27 Sep 2005
2.046
22
38
Rommet er ikke så stort. Så du vil nok merke problemer i lave frekvenser best. Hvilke feller og absorbenter avhenger av hvor dypt du trenger å dempe. Real traps og GIK lager greie feller til en grei pris. Begge har produkter som virker bra ned under 100 Hz uten å spise opp flere m3 av rommet. Vil du gå dypere uten å miste plass er trolig trykkbaserte feller veien å gå. Jeg har veldig god erfaring med RPG sine produkter. Men de koster en god del mer enn de ovennevnte.

Førsterefleksjon er der lyd treffer direkte fra høyttaler til øret via en flate innenfor ca 10 ms. Lengere enn det oppleves som klang, og ødelegger ikke lydbildet påstås det. Så en absorberende plate på hver sidevegg og i taket på refleksjonspunktene vil være positivt. Hvertfall hvis platen demper bredbåndet. Punktene kan du finne med et speil på veggen. Der du ser diskanten fra lytteposisjon via speilet er midten av punktet.
Du kan også regne det ut. Formel på Real traps sin side linket under.

Har du noen til å holde speilet går det raskere

Men jeg får inntrykk av at rommet rent konstruksjonsmessig er rimelig ferdig. Eneste grunn til å planlegge mye akustiske tiltak på forhånd er for å tilpasse byggingen til disse. Dersom det ikke er et tema ville jeg heller innredet, og plassert utstyr og lytteposisjon best mulig mtp lyd. Deretter planlagt tiltak basert på målt resultat fremfor teoretiske beregninger. Kan spare en del unødige anskaffelser på den måten.

Akustikktiltak er gøy. Men det tar tid, koster penger og spiser plass. I tillegg til absorpsjonen nevnt over har du også muligheter hva gjelder SBIR, diffusjon og ikke minst plassering. Både Real traps, GIK og andre produsenter har gode tips til tiltak på nettsidene sine. Men uten målinger blir behovet veldig teoretisk.

• Like

Toroluf

Medlem
24 Aug 2006
264
10
18
Toppers å lese at du er behjelpelig med gode tips for flere ferskinger på akustikkfeltet Mye nyttige tips og linker for meg også her!!

• Like
Reactions: Snooky