kjøpe radioantenne?? hvor??

3 Okt 2010
312
0
0
jeg lurer på hvor man kan kjøpe en fm radioantenne, og jeg snakker ikke om noe halv meter radio antenne, jeg ser for meg en virkelig lang (3-9meter), som skal stå på taket??? alle forslag tas med glede imot! :)

3 Okt 2010
312
0
0
amiga: jajaja, nå begynner vi og snakke, den var neimen ikke dum! !! :) jeg bare lurer på en ting! hvis denne er festa oppå et hustak, så har nokk toppen av antenna en høyde på 15 meter, da vil jeg jo regne med at sjansen for at det slår ned i denne en eller annen gang, er rimelig stor, ossen fixer man en lynavleder?

Amiga

Medlem
25 Mar 2005
932
0
0
Tja, sjansen for lynnedslag vil jo være forholdsvis stor, men hadde en slik selv i flere år uten å bli uheldig :)

Vet ikke helt hvordan man kan redusere/eliminere faren ved lynnedslag..

Amiga

Medlem
25 Mar 2005
932
0
0
Ett tips: Ta en telefon til forhandleren jeg linket til. De burde jo være i stand til å svare på "lyn-problemet".

mrtj

Medlem
30 Mar 2005
144
0
0
Er ikke montering av antenner i den størrelsen du ønsker søknadspliktig hos kommunen?

Amiga

Medlem
25 Mar 2005
932
0
0
mrtj skrev:
Er ikke montering av antenner i den størrelsen du ønsker søknadspliktig hos kommunen?

Det vet jeg ikke, men det var ihvertfall MANGE av dem fra Stavanger til Egerund på 80/90 tallet. Kan ikke huske jeg hørte om noen som søkte, eller fikk klage på dem da. (Man forhørte seg selvsagt med naboer)

HK_Xclio

Medlem
15 Nov 2008
7.161
0
36
Sørreisa
Det er en kar som har en stor en j**** antenne like bortafor oss, han må ha ett rødt lys i den siden den er så høy. Tror dog den brukes til radioutstyr "walkie talkie" greier. Om du søker etter DIY radioantenne så tror jeg nokk du finner mere :)

Lurer også litt på hva du skal bruke denne til :p

øystein

Medlem
20 Feb 2004
879
0
0
Om du vet omtrentlig hvilke frekvens antennen skal ta i mot og evt sende så er det lettere å hjelpe... det hjelper fint lite å ha en antenne på 10 meter om den ikke skal ta inn en frekvens som støtter denne. feks en FM antenne som skal funke på 108 Mhz skal vere 2,77 meter. evt med litt elektronikk så kan du bruke en 1/4 dels antenne 69cm....

Så i absolutt enkleste forstand kan du ta en coax kabel å strippe av lederen i midten 2,77 meter med isolasjon/skjerming så har du en pisk antenne med kabel :)

3 Okt 2010
312
0
0
den skal brukes til fm radio lytting, jeg gjør dette bare pga at det ser litt fett ut, og driter egentlig i lyden, bare jeg får inn en eller 2 kanaler, :)

er man pliktig til å få tilatelse av naboen for å gjøre det merk: jeg har en sur nabo, som har truet med og knuse utstyrer mitt, og som blir litt over middels sur av veldig lite!, er det lov i norge å ha en sånn under på taket?
Scorpion Hy-Gain 5/8 bølge base antenne [27 Mhz Baseantenne] - 590.00*Kr : Radiosalg, Velkommen til vår nettbutikk