Kjøpe CW`s nye sub

Kane

Medlem
13 Mai 2004
9.117
1
0
B&W'Eier skrev:
Hmm.. Feil på forsterker er det nok ikke.. For dette hørte jeg på faktisk 18" og 21" som er nye CV basserne. Men kan være noe med strømnettet å gjøre, men da syntes jeg det er rart at CLS-15SX ikke var sånn, som til og med sto på samme nett.

Men 21" spiller ikke spesielt dypt. Vi kjørte noen sinustoner på hifiklubben på CV kvelden som var i Porsgrunn for ca 1 mnd siden. Bassmusikk ble også spilt, og 18" spiller jo mye villere i dypbassen enn 21". Til og med CLS-15SX spilte mye mer brutalt på dypbass enn 21".

Men på techno, Hardstyle osv osv, så tipper jeg 21" slår MYE som er på markedet. Jeg har hørt mye PA bass, og det er først nå jeg virkelig fikk føle på hvor mye trykk det er ved ca 35 og 40hz. Så partybass til denne prisen er det ikke kjempe mye som holder følge med. Iallefall ikke til hjemmebruk.

Ja da fikk vi ihvertfall bekreftet misstanken min om at den ikke duger som film SUB. Er laget for enorme volumer på musikk istedet med andre ord, noe som egentlig burde være innlysende siden det i teorien (og i prakisk også) er en ren PA SUB.

B&W'Eier

Medlem
12 Sep 2005
3.876
0
0
Den kan nok duge som en uhyyyre morsom film sub, om du får kalibrert det skikkelig godt i sammen med for eks SVS som går skamdypt. Da kan ting fort bli voldsomt gøy når du har et spekter fra 10hz da for eks, til oppover mot 100.. Da kan vi begynne å snakke morsom kino :mrgreen:

Kane

Medlem
13 Mai 2004
9.117
1
0
B&W'Eier skrev:
Den kan nok duge som en uhyyyre morsom film sub, om du får kalibrert det skikkelig godt i sammen med for eks SVS som går skamdypt. Da kan ting fort bli voldsomt gøy når du har et spekter fra 10hz da for eks, til oppover mot 100.. Da kan vi begynne å snakke morsom kino :mrgreen:

Selvsagt, da kan det nok bli liv i huset.

Tenkte helst på de som kun skal ha en av disse å også skal kjøre endel film. Da ville jeg heller valgt noe annet.

Er poenget å ha fest hver helg å spille fletta av alle andre, jo da har vi nok SUB'en her :)

Når var det den rullet skikkelig av? Testet dere det B&W'Eier? Var det rundt der den er oppgitt til, altså ca 35Hz?

Baldrick

Medlem
9 Nov 2003
5.530
0
36
Kane skrev:
noe som egentlig burde være innlysende siden det i teorien (og i prakisk også) er en ren PA SUB.

Blir litt OT, men lurer bare litt på hvor du har det fra at PA ikke kan spille dypt? Har selv hatt Altec PA sub som hadde f-3db på 20hz, helt uten EQ! JBL har også hatt suber med tilsvarende tall. Pr idag tror jeg ikke JBL (som jeg kjenner best til) har noe som i org kasser har så dyp -3db, men de har bl.a. denne som har -3db på 25 hz, peaker på 141db @ 25-200hz, ved 20hz så peaker den på ca 134dB. Hvordan slike element ville spillt i kasse tunet lavere vites ikke da det skjeldent er bruk for særlig lyd ved 15 hz til PA bruk :)

dc1515sandnes

Medlem
12 Aug 2009
2.645
0
0
Kane skrev:
Selvsagt, da kan det nok bli liv i huset.

Tenkte helst på de som kun skal ha en av disse å også skal kjøre endel film. Da ville jeg heller valgt noe annet.

Er poenget å ha fest hver helg å spille fletta av alle andre, jo da har vi nok SUB'en her :)

Når var det den rullet skikkelig av? Testet dere det B&W'Eier? Var det rundt der den er oppgitt til, altså ca 35Hz?

den har elektronisk Høypassfilter på 25hz... og er oppgitt til 35 ja

Kane

Medlem
13 Mai 2004
9.117
1
0
Baldrick skrev:
Blir litt OT, men lurer bare litt på hvor du har det fra at PA ikke kan spille dypt? Har selv hatt Altec PA sub som hadde f-3db på 20hz, helt uten EQ! JBL har også hatt suber med tilsvarende tall. Pr idag tror jeg ikke JBL (som jeg kjenner best til) har noe som i org kasser har så dyp -3db, men de har bl.a. denne som har -3db på 25 hz, peaker på 141db @ 25-200hz, ved 20hz så peaker den på ca 134dB. Hvordan slike element ville spillt i kasse tunet lavere vites ikke da det skjeldent er bruk for særlig lyd ved 15 hz til PA bruk :)

Kunne sikkert funket bra. Hele poenget er at de ikke er laget for å spille dypt. De ofrer som regel det for å få mer output høyere oppe der det trengs til f.eks konserter. Jeg har ikke hørt alt av PA SUB'er så kan sikkert finnes noen som er slemme i dypet, men min erfaring er at det er fra 30 - 40hz og oppover de er syke, ikke derfra å nedover.

Denne SUB'en bekrefter på en måte hva jeg har misstanke om, selv om det kanskje ikke er en tommelregel.

B&W'Eier

Medlem
12 Sep 2005
3.876
0
0
Njaa, testet å testet. Jeg satt på bakerste rad bare for morroskyld med Radioshacken, og den rullet av rundt ca 30. Da var det ferdig finito. Da var det bare "blaffring" og pustelyder. Så dypere enn 30hz går den ikke gitt.. Ikke etter det rommet iallefall.. Det rista igrunn ikke veldig heller da den rulla av, så..

Men er som du sier.. Skal man kjøre denne suben alene i en kino, så blir det nok bare veldig gøy i begynnelsen, så blir man bare oppgitt over at det ikke går dypt nok.

Min konklusjon. Til musikk som techno og hardstyle mm, hadde jeg valg denne, men langt ifra til film, så lenge den skal brukes alene.

Da hadde jeg heller sett på Klipsch RT12-D istedet tror jeg, for denne gir også veldig god mellombass, og går temmelig dypt..

Baldrick

Medlem
9 Nov 2003
5.530
0
36
De færreste har behov for noe særlig lyd under 30hz på konserter, derfor lages det relativt få PA suber som er tiltenkt for dette bruket. Men for de som har bruk å spille dypt så finnes der egnede PA løsninger for dette.

JBL sine dyreste suber til hjemmebruk (f.eks. Array 1500) er bassert på modifiserte PA element, det samme er også bl.a. (de sinnsykt dyre) Revel subene.

Men tilbake til topic... Jeg er for all del enig i at denne ikke er den perfekte kinosuben siden den ikke spiller særlig under 35hz, men dersom en ser i første innlegg og også senere så er det heller ikke det trådstarter spør om snarere tvert imot skriver han at den kun er til musikk :)

CV sier 135dB fra denne boksen og det burde holde for de fleste så jeg tror trådstarter blir fornøyd med valget sitt :)

Kane

Medlem
13 Mai 2004
9.117
1
0
Baldrick skrev:
CV sier 135dB fra denne boksen og det burde holde for de fleste så jeg tror trådstarter blir fornøyd med valget sitt :)

Uten tvil. Bør holde for de fleste. Trådstarter blir helt sikker kjempefornøyd. Var bare litt snakk om å kjøre den som kino SUB litt før i tråden, noe jeg ikke trodde den ville funke noe bra til grunnet alt for høy kutting, noe som forsåvidt også stemte. :)

Uansett, skal bli morro å få sett litt tester i blader også så vi får litt mer info om MAX SPL, frekvensegang, og også støyen i elementet som ble nevnt på toppen av siden. Hørtes ikke bra ut..........

B&W'Eier

Medlem
12 Sep 2005
3.876
0
0
Den støyen likte ikke jeg iallefall.. Men fy flate for et trykk at gitt.. Makan. Hørt mye PA både inne og ute på samme størrelse med sikkert dobbelte av effekt. Aldri hørt makan til brutalitet i 40hz området :-D

Vinner jeg på lotton skal jeg ha meg en sånn en for morroskyld, og kjøpe meg et hus så langt inni skauen som mulig :mrgreen:

AjSelj

Medlem
31 Mai 2006
6.528
0
0
Baldrick skrev:

Den JBL subben vil ha opptil 16kw også da ;)
Det er jo litt mer enn de 1300wattene eksempelvis eD bruker for å gå til 130db.

Ostemannen

Medlem
25 Okt 2009
15.745
1
36
Vil CV"21 og en rimelig svs være god match? SVS SB12-Plus? eller noe? Jeg har selv en ikon sub som går til 25 hz. Hva er beste matchen?
CV+ Ikon + 0kr ?
CV+ svs?? + 6-10k?

Meningen er å kunne se litt film også. I hovedsak musikk.

Revox

Medlem
12 Des 2004
12.101
0
36
Ostemannen skrev:
Vil CV"21 og en rimelig svs være god match? SVS SB12-Plus? eller noe? Jeg har selv en ikon sub som går til 25 hz. Hva er beste matchen?
CV+ Ikon + 0kr ?
CV+ svs?? + 6-10k?

Meningen er å kunne se litt film også. I hovedsak musikk.

Funker sikkert fint men tipper du vil få en voldsomt boost i lydtrykket der hvor CV'en tar over. Ellers må du justere den ned og da sjelden få benyttet deg av potensiale i den.

Baldrick

Medlem
9 Nov 2003
5.530
0
36
AjSelj skrev:
Den JBL subben vil ha opptil 16kw også da ;)
Det er jo litt mer enn de 1300wattene eksempelvis eD bruker for å gå til 130db.

Nå var poenget med det innlegget bare å vise at påstanden om at PA ikke spiller dypt er feil :) Men når du først sier det... dersom en sier at eD maxer på 130dB og JBLen på 142 må en for å oppnå samme max trykk altså ha 4 stk eD A7-900 mot 1 stk JBL :twisted: Men igjen på andre siden koster en slik JBL sub (uten forsterker) omtrent det samme som 2 stk eD med forsterker. Men det er uansett bare tull å sette slikt opp mot hverandre da dette er to vidt forskjellige produkter for vidt forskjellige markeder.

At både SVS og eD gir mye og bra lyd for pengene er det vell ingen som bestrider, og samtidig bør heller ingen bestride at CV suben det er snakk om her også gir vanvittig mye lyd for pengene. 135dB fra en enkelt sub (selv om det er over 35hz) er vanvittig mye og meg bekjent er det svært få andre som kan presentere noe lignende til en slik pris.

AjSelj

Medlem
31 Mai 2006
6.528
0
0
Baldrick skrev:
Nå var poenget med det innlegget bare å vise at påstanden om at PA ikke spiller dypt er feil :) Men når du først sier det... dersom en sier at eD maxer på 130dB og JBLen på 142 må en for å oppnå samme max trykk altså ha 4 stk eD A7-900 mot 1 stk JBL :twisted: Men igjen på andre siden koster en slik JBL sub (uten forsterker) omtrent det samme som 2 stk eD med forsterker. Men det er uansett bare tull å sette slikt opp mot hverandre da dette er to vidt forskjellige produkter for vidt forskjellige markeder.

At både SVS og eD gir mye og bra lyd for pengene er det vell ingen som bestrider, og samtidig bør heller ingen bestride at CV suben det er snakk om her også gir vanvittig mye lyd for pengene. 135dB fra en enkelt sub (selv om det er over 35hz) er vanvittig mye og meg bekjent er det svært få andre som kan presentere noe lignende til en slik pris.

Om man heller sammenlikner ved 20hz så skiller det kunn 2db på de to!
En annen ting er jo at man gjerne strever etter å få en forrholdsvis jevn frekvenskurve i en hifi eller hjemmekino og at et ganske vanlig par høytalere med 90db følsomhet krever hva 4000watt for å holde følge til 126db.
CV cls15 trenger vel 8kw for å nå 130db :D

Er fornøyd jeg om jeg har en ganske flat frekvenskurve på 120db :D hehe.

dc1515sandnes

Medlem
12 Aug 2009
2.645
0
0
AjSelj skrev:
En annen ting er jo at man gjerne strever etter å få en forrholdsvis jevn frekvenskurve i en hifi eller hjemmekino og at et ganske vanlig par høytalere med 90db følsomhet krever hva 4000watt for å holde følge til 126db.

og 1515 spiller 134.5 db ved 1500 Watt 8)
flott combo:mrgreen:

Baldrick

Medlem
9 Nov 2003
5.530
0
36
AjSelj skrev:

Sier eD at de klarer over 130db ved 20hz? Isåfall må jeg gjør noe drastisk med kassene mine for jeg tviler vell på at jeg klarer særlig over 120db ved 20hz, selv med mer effekt enn eD :( Kanskje 125-130dB ved 30hz men ikke ved så lavt som 20. (Ikke det at jeg trenger det da jeg aldri er i nærheten av slike nivå utenom kun for testinga si skyld)

dc1515sandnes skrev:
og 1515 spiller 134.5 db ved 1500 Watt 8)
flott combo:mrgreen:

Har du målt dette? Hørte relativt mye på 1515 i gamle dager og jeg trodde ikke den var i nærheten av å spille så høyt, 135 db er fryktelig høyt for en fullfrekvent høyttaler :)

dc1515sandnes

Medlem
12 Aug 2009
2.645
0
0
Baldrick skrev:
Sier eD at de klarer over 130db ved 20hz? Isåfall må jeg gjør noe drastisk med kassene mine for jeg tviler vell på at jeg klarer særlig over 120db ved 20hz, selv med mer effekt enn eD :( Kanskje 125-130dB ved 30hz men ikke ved så lavt som 20. (Ikke det at jeg trenger det da jeg aldri er i nærheten av slike nivå utenom kun for testinga si skyld)

Har du målt dette? Hørte relativt mye på 1515 i gamle dager og jeg trodde ikke den var i nærheten av å spille så høyt, 135 db er fryktelig høyt for en fullfrekvent høyttaler :)

Audio Avisen målte 134,5db i 1995 med 1500watt
et dansk hifi magasin

Kane

Medlem
13 Mai 2004
9.117
1
0
Må ha vært målt på 1 cm avstand, og med målingen 1 sekund før hele høytalerene tok fyr :mrgreen:

å dette kommer fra en tidligere 1515 eier