Karmann`s Hule

Karmann

Aktiv
31 Jan 2007
1.319
453
83
Jeg fikk et par timer kjedsomhet i dag, så jeg bygde et par subber, mangler noen hull og sort maling. Tar det i morgen 😊
IMG_20201031_112820.jpg
IMG_20201031_140319.jpg
IMG_20201031_154934.jpg
IMG_20201031_155039.jpg

• Like
Reactions: Ivaols

alias

Medlem
29 Jan 2005
352
45
28
2 elementer i hvert kabinett er vel eneste mulighet til å få plass til flere nå

Sent from my iPad using Tapatalk

Ivaols

Medlem
20 Feb 2005
4.572
78
48
Veldig interessant med en vegg av elementer! Hvordan blir det på baksiden, et rom til hvert element, flere element deler rom eller et stort rom?

Karmann

Aktiv
31 Jan 2007
1.319
453
83
Veldig interessant med en vegg av elementer! Hvordan blir det på baksiden, et rom til hvert element, flere element deler rom eller et stort rom?

På tegnestadige enda og langt fra sikkert utførelse. Men plutselig.. Jeg simmer med stacks på 4 drivere i samme kammer. Bakveggen blir veggen på rommet, gulvet blir bunnen av kassen mens side vegger og tak blir kledd i materiale som en normal kasse.
Kortfortalt jeg setter opp en "lettvegg" som høyttaler kasse.
Jeg har mange idèer, dersom det blir felles kammer skal jeg lage dør så jeg kan gå inni kassen for vedlikehold., hvor kult er ikke det ? ;)
Kassen blir rundt 7000 liter.

Men alt er drodling og jeg river ikke systemet før alt er tenget og regnet på til minste detalj.

Jeg har noen rendringer som er helt kanon tøffe, men kan desverre ikke dele dem. Har en designer med på laget som kan slike ting, med tanke på integrering av horn system i tillegg, så vil jeg se dette visuelt før utførelse.

Saarg

Medlem
3 Apr 2007
713
43
28
På tegnestadige enda og langt fra sikkert utførelse. Men plutselig.. Jeg simmer med stacks på 4 drivere i samme kammer. Bakveggen blir veggen på rommet, gulvet blir bunnen av kassen mens side vegger og tak blir kledd i materiale som en normal kasse.
Kortfortalt jeg setter opp en "lettvegg" som høyttaler kasse.
Jeg har mange idèer, dersom det blir felles kammer skal jeg lage dør så jeg kan gå inni kassen for vedlikehold., hvor kult er ikke det ? ;)
Kassen blir rundt 7000 liter.

Men alt er drodling og jeg river ikke systemet før alt er tenget og regnet på til minste detalj.

Jeg har noen rendringer som er helt kanon tøffe, men kan desverre ikke dele dem. Har en designer med på laget som kan slike ting, med tanke på integrering av horn system i tillegg, så vil jeg se dette visuelt før utførelse.
Jeg får bygge en minivegg her som test for hvordan det fungerer 😉

• Like
Reactions: Karmann

Jan B

Medlem
13 Jan 2012
2.426
47
48
HAHAHA, herre heizuus du er gal mann, 😂😂😂 I LOVE IT 😮😁

Men for all del, med dine muligheter skjønner jeg meget godt hvorfor du holder på som du gjør 😉

Setter umåtelig pris på at du deler og viser oss hva du gjør, er jo bare helt spinnvilt å følge med på, HEHE.

Karmann

Aktiv
31 Jan 2007
1.319
453
83
Ja, vi får se 😊 Det begynner å bli små fult der bak nå. Så dersom det blir mer nå, så tror jeg det blir fulstendig ombygging.
Jeg kan jo forsette med trenden jeg har startet, men jeg tror ikke. Jeg tror jeg lander på 32 stk totalt, selv om jeg kalkulerer på over 50 stk..😅 Men forskjellene er så marginale nå, koster en brannbil for 5db headroom til.

Jeg får starte med en kjapp runde med kalibrering, da jeg har fått inn de to siste på Tirsdag, så det er herved 27x18" som er tilkoblet og spiller.
IMG_20201104_193813.jpg
IMG_20201104_193659.jpg

Toroluf

Medlem
24 Aug 2006
369
45
28
Ja, vi får se Det begynner å bli små fult der bak nå. Så dersom det blir mer nå, så tror jeg det blir fulstendig ombygging.
Jeg kan jo forsette med trenden jeg har startet, men jeg tror ikke. Jeg tror jeg lander på 32 stk totalt, selv om jeg kalkulerer på over 50 stk.. Men forskjellene er så marginale nå, koster en brannbil for 5db headroom til.

Jeg får starte med en kjapp runde med kalibrering, da jeg har fått inn de to siste på Tirsdag, så det er herved 27x18" som er tilkoblet og spiller.Vis vedlegget 243438Vis vedlegget 243439

Tøft! More is more🤩

Sent from my iPhone using New Forum mobile app

• Like

BEF

Administrator
25 Des 2005
11.572
518
113
47
Asker
Nå begynner det jo å ligne noe :) Du kan ikke klage på at du mangler headroom nå

• Like

Karmann

Aktiv
31 Jan 2007
1.319
453
83
Det her er et heftig prosjekt :)

Hvordan er responsen på de 18" i lukket kabinett?
Responsen på de er veldig bra. Jeg har ikke målt noen av de utenom plasseringene de har her ( de som er helt uten port), noe jeg forøvrig burde ha gjort.
men jeg har testet lukket original kasse på motsatt side av rommet, og det ruller av som lukket normalt gjør.
Men når de blir satt sammen i gridet så er det en helt annen respons og avrulingen pr stack er lik som portet helt til du nærmer deg bunnen der det bare flater ut
og spiller ned til 8hz. De nye som er lukket helt og de som er plugget måler respons messig helt likt. Jeg testet lukket med en driver vs 2 drivere i samme kasse.
Jeg skulle egentlig miste litt bunn av det men i rommet så var det helt likt bare mer output.
Personlig liker jo portet kasser og papp, men akkurat her så funker det veldig greit med lukket.

Headroom ja :) Nei, det er sikkert. Jeg kunne nok klart meg med langt færre, men det er sabla gøy å se hva som skjer når du legger til flere :)

BEF

Administrator
25 Des 2005
11.572
518
113
47
Asker
Responsen på de er veldig bra. Jeg har ikke målt noen av de utenom plasseringene de har her ( de som er helt uten port), noe jeg forøvrig burde ha gjort.
men jeg har testet lukket original kasse på motsatt side av rommet, og det ruller av som lukket normalt gjør.
Men når de blir satt sammen i gridet så er det en helt annen respons og avrulingen pr stack er lik som portet helt til du nærmer deg bunnen der det bare flater ut
og spiller ned til 8hz. De nye som er lukket helt og de som er plugget måler respons messig helt likt. Jeg testet lukket med en driver vs 2 drivere i samme kasse.
Jeg skulle egentlig miste litt bunn av det men i rommet så var det helt likt bare mer output.
Personlig liker jo portet kasser og papp, men akkurat her så funker det veldig greit med lukket.

Headroom ja :) Nei, det er sikkert. Jeg kunne nok klart meg med langt færre, men det er sabla gøy å se hva som skjer når du legger til flere :)

Har virkelig tro på den veggen din, det vil kunne gi en så tørr, hurtig og tung bass som ikke noen har opplevd før

Karmann

Aktiv
31 Jan 2007
1.319
453
83
Har virkelig tro på den veggen din, det vil kunne gi en så tørr, hurtig og tung bass som ikke noen har opplevd før
Takk BEF.
Den kan rattes ditt du ønsker. Det kan nesten brukes EQ som en full sjømann, det går aldri tomt (ikke at det er en nødvendighet )

Det som er litt kult er kontrollen du får i dypbassen, vet ikke hvor mange ganger det har vært folk innom og skal høre en bass sang de kjenner, første kommentaren er at denne sangen skal jo riste mye mer...Selvfølgelig en kombinasjon av rom + oppsett men får du stålkontroll i kjelleren så blir bassen helt annerledes og der du merker det først. Dette er jo i utgangspunktet ingen dybbvannsdriver med sitt snille Xmax på 9mm. Men det er utrolig gøy å måle 120db på 13hz og nesten ikke bevegelse i driverene :)

PS. Ikke for det, det flytter såpass med luft at det setter håret i sving, video er i fra sofa, ca 5 meter unna subber.

• Like
Reactions: Torolan

BEF

Administrator
25 Des 2005
11.572
518
113
47
Asker
Takk BEF.
Den kan rattes ditt du ønsker. Det kan nesten brukes EQ som en full sjømann, det går aldri tomt (ikke at det er en nødvendighet )

Det som er litt kult er kontrollen du får i dypbassen, vet ikke hvor mange ganger det har vært folk innom og skal høre en bass sang de kjenner, første kommentaren er at denne sangen skal jo riste mye mer...Selvfølgelig en kombinasjon av rom + oppsett men får du stålkontroll i kjelleren så blir bassen helt annerledes og der du merker det først. Dette er jo i utgangspunktet ingen dybbvannsdriver med sitt snille Xmax på 9mm. Men det er utrolig gøy å måle 120db på 13hz og nesten ikke bevegelse i driverene :)

PS. Ikke for det, det flytter såpass med luft at det setter håret i sving, video er i fra sofa, ca 5 meter unna subber.

Ja mange tror at dypbass er vibrasjoner i hele huset, men det er mer energi ute av kontroll.

Oppsettet ditt gir jo bass og opplevelse man ikke opplever andre steder, men gir trykk langt inn i ryggmargen ;)

Robin-hifi

Medlem
3 Aug 2009
20
30
13
Lyngdal
Var ute en tur hos Jan Einar en tur på fredagen for litt musikk testing, vi har sett filmer noen kvelder i høst med litt folk så ikke vært mulighet for fin lytting og testing da. Er utrolig gøy å høre god lyd og følge med på når en over middels kunnskapsrik Jan Einar justerer, tester og forklarer forskjellige innstillinger 🙂 Her er det masse headroom (det har det vel alltid vært her) men mye vil ha mer som Jan Einar sier 🤗 Legger ved et bilde fra inspeksjon bak lerret .

Vedlegg

• 20201205_085759.jpg
    20201205_085759.jpg
    3,1 MB · Sett: 49

Karmann

Aktiv
31 Jan 2007
1.319
453
83
Snart jul og siste sprell i kinoen for i år ferdigstilles i morgen.
Jeg har siste tiden fundert på å utvide bassfellen, utvide med eksterne "kassetter" som kan tweakes og teste ulike materialer.
Så jeg kastet meg rundt på Onsdag og begynte å bygge 2 bassfeller , mål på disse er : H: 120cm B:240 D:60 pr stk.
Så ca halve bassfellen vil nå være oppi rundt 150cm dybde. Jeg gjorde noen små tester i forrige uke med litt forskjellige ting, der jeg bla fikk effekt godt under 20hz, målet er at jeg skal tørke opp så langt ned i frekvens jeg kan.

Jeg bruker glattkant til rammen og til avstiving litt diverse kapp jeg hadde liggende, det gikk med 10 pakker med stoff fra Biltema.
Ellers blir det lokk på toppen, som blir skrudd med synlige skruer, slik jeg kan komme til for å teste materialer.
Så får vi se hvor dette lander, men kjekt med justerbare feller :)

IMG_20201209_181620.jpg

IMG_20201209_190310.jpg

IMG_20201209_190312.jpg
IMG_20201209_190532.jpg
IMG_20201209_202559.jpg
IMG_20201209_215249.jpg
IMG_20201212_131601.jpg
IMG_20201212_131607.jpg
IMG_20201212_171110.jpg
IMG_20201212_180455.jpg