Karmann`s Hule

Toroluf

Medlem
24 Aug 2006
339
35
28
Rå kino du har på kapasitetsfronten,har ikke sett noen større både her på avforum,i blader, eller på hifisentralen når det kommer til bass og lyd kapasitet i spl,så muligens norges heftigste vil jeg si hehehe. :)
Fint kinorom generelt også må jeg si. :)

Ja, Karmann sin kino er HELT RÅ!!! Har vært så heldig å få være på besøk der to ganger, heftig lydopplevelse og flott kinorom!!! Andre kommersielle kinoer jeg vet om har «bare» 4 eller 6 stk 18» subber, mens Karmann har «bare» 25 stk, er det plass er det lov🤩

Zeke1983

Medlem
11 Jan 2007
5.975
33
48
Takk for det! Altså jeg skal prøve og forklare (blir sikkert langt svar og litt avsporing)

Jeg har justert alt slik at jeg kan vri volume kula til Yamaha på maks, +16db. Subber står på -10db på kanal justeringen, mens jeg har i option menyen satt subber til -6db i tillegg, altså -16db ( option menyen gain justerer jeg opp og ned ved behov) Ampene står på 0db og input gain 7,42Volt. Da klarer aldri noen av ampene og klippe på input, selv med option kontrollen på +6db og 16+db på kula. Yamaha sender ut rikelig med Volt fra utgangene.

Så dersom jeg lytter til musikk på -15db så er bassen helt fin og greit med trøkk. Savner jeg noe, kan jeg bare gi et knepp opp i option menyen, for å kompansere for eventuelt bass savn, og da bare øker bassen, selv om du selvfølgelig får litt farging oppover i frekvens , men ikke på langt nær som i et "normalt" system.

På film ligger reffereanse nivå på -10db . Jeg kjører samme oppsett, på film som musikk men jeg legger aldri på noe mer bass en utgangspunktet på film.

PGA den høye input sensitiviten så spiller det egentlig "fornutig" (på musikk) opptil 0db, når du knepper over 0db så skjer det saker og ting, det er vel lov å si med forsiktighet, at det tar litt av.. :)

Men korte svaret er ja, når du spiller på normale volume så er bassen grei, dypbassen merkes på lave volume, på en helt annen måte en jeg noen sinne har hørt. Responsen er så og si helt lik i alle seter. Smekken er også veldig behaglig, og det låter egentlig stort men fornutig. Kanskje for diverse folk at det er litt "larger than life", men et system som går på tomgang på 120db er helt etter min pipe.

Dersom jeg spiller 20hz på 120db kan du kjenne på sidevegger og de er så og si helt stille uten bevegelse, noe som igjen er litt spesielt, men her kommer SBA delen inn, selv om jeg har tulla til hele SBA terioen med alt jeg har gjort. Rommet i seg selv responderer som jeg håpet på da jeg bygget. Det kan ta i mot rikelig med saft før det går i "vreng" .

Systemet spiller flatt til 8hz før det ruller av. Bassene er innenfor 3-4db fra 8hz til 200hz uten EQ. Egentlig trenger jeg ikke bruke noe EQ meeeen OCD`en min må ha litt ;)

Nå ble det langt innlegg og jeg følte jeg skrøyt for mye her :) Jeg skal svare som jeg pleier, det er helt grei bass :) Du er Velkommen til demo, dersom du skulle finne på å ta turen engang :)
Det er jo HEEELT spinnvilt... men jeg kjenner jo tvangstankene mine også så jeg bebreider deg ikke for å gå all inn! Du har jo på en måte et luksusproblem med å ikke ha "nok" minus gain for oppsettet ditt! :D

Kan du si noe om åssen LCR rekka spiller? Husker jeg rett hadde du in miles før? Har som kjent alltid vært veldig svak for JBL... men noe av "aberet" med å dra dette i en stue, er jo plassen det tar! ...
Takker ja til demo og audiens om det skulle passe!

• Like
Reactions: Karmann and Ivaols

Karmann

Aktiv
31 Jan 2007
1.305
420
83
Takk for hyggelige ord folkens 😀.
Må jo innrømme at det har blitt en form for Heroin avhengighet med stadig øking og ikke minst nesten så det går litt sport i det.

Skal jeg få 6db til headroom så må jeg opptil 50 drivere, når du bikker 8 drivere i et system så begynner dbene og koste mye.

I forhold til miles som jeg hadde før, så er JBL en helt annen type høyttaler men samtidig i samme gaten. Jeg har gjort det jeg kan med disse for å få de ditt jeg ønsker og de spiller slik jeg ønsker. Frontene alene som large spiller med en meget kul bass og etter aktiv deling så ble horna også temmet og jeg kunne dele relativt lavt med tilpasset xover til rommet. De ruller av tvert på 40hz men de skal ikke rote noe særlig under der uansett. 2226h som sitter i, er et element som er mye bedre en Beyma sin 15" i miles, fra 100hz og oppover, synes jeg.
Høyttalerene er full av headroom og spiller opp til dans med særdeles lite effekt.

Jeg ble så glad i 2226h at jeg har et lager på 20 drivere, så vi får se hva det blir av dette etterhvert.

Jeg har planer om enda større fronter, men disse blir tatt fra bunnen av og bygd selv. Jeg har også tegnet en baffelvegg med 40x18", men alt er på tegnebordet så vi får se hvor det lander.

Jan B

Medlem
13 Jan 2012
2.422
45
48
Må bare istemme at dette er helt galematias!! Veldig bra jobba, mann!!

Du har ikke vurdert å teste DBA nå som du har så mange drivere, og flere foran gir liten effekt?

• Like
Reactions: Karmann and Toroluf

Karmann

Aktiv
31 Jan 2007
1.305
420
83
Må bare istemme at dette er helt galematias!! Veldig bra jobba, mann!!

Du har ikke vurdert å teste DBA nå som du har så mange drivere, og flere foran gir liten effekt?
Jeg tenker fordelen med DBA ligger i kanskje noe bedre decay i bassen helt der nede. Det ofrer jeg for den trøkken jeg har nå. pga rommstørrelsen så har jeg dra hjelp på 17hz og Q på kassene som de er nå så løfter dette det opp på en naturlig måte uten at det er overstadig.Har ok kontroll helt til 25hz før rommet begynner å ringe litt, men forsatt på et veldig akseptabelt nivå. Flere foran gir ikke noe mer en margianle forskjeller på FR, bare mer headroom.
Jeg må bygge om dersom jeg skal få enda tettere gridd, som kanskje gir noe mer jevn respons. Meeen responsen er jeg egentlig fornøyd med.

Som nevnt lengre opp her, de siste 12 jeg har satt inn er bare for show nærmest. Jeg har funnet ut at 8 stk subber egentlig er perfekt tall, Etter 8 stk koster det veldig mye for 6db, siden du må dobble... 8 gode subber holder lenge og kan rive skinne av pølsa for de fleste.

Bassfellen blir større og jeg kommer til å sage hull i veggen slik at jeg får et rom som er rundt 17 meter langt og da tenker jeg at DBA er bortkastet, eller for være helt ærlig, jeg hadde ikke gjort det uannsett, eneste er som nevnt noe bedre dacay/etterslep.

Jeg er ikke ferdig med subber enda. Jeg skal recone snart, så da regner jeg med det kommer inn to til fire stk om ikke lenge.

For de som lurer så fikk jeg ca.1,44db mer headroom med 2x18" til. Det er så galt nå, at jeg i et tillfelle her om dagen spilte en hel kveld på normale volume og alt var helt topp. Men jeg hadde i farten mutet 12*18" uten at jeg merket det. Hadde jeg dratt på litt hadde jeg sikkert merket det... :) hahaha. Frekvensresponsen er ganske så bra bare med 2 stacks innkoblet, så det er lett å bli lurt på lavere volume.

Et bilde uten EQ ,subber alene, delt av på 200hz 48BW, gain justert og uten invdiuell delay på ytterste stack. Jeg tviler på jeg kan få det så mye bedre en dette, eller kanskje :) Vi får se :)
utenqe.jpg

Ivaols

Medlem
20 Feb 2005
4.560
66
48
Finnes det et program for å beregne hvor mange subber og hvilken plassering en trenger i et rom for å få en jevn respons?

Zeke1983

Medlem
11 Jan 2007
5.975
33
48
Takk for hyggelige ord folkens 😀.
Må jo innrømme at det har blitt en form for Heroin avhengighet med stadig øking og ikke minst nesten så det går litt sport i det.

Skal jeg få 6db til headroom så må jeg opptil 50 drivere, når du bikker 8 drivere i et system så begynner dbene og koste mye.

I forhold til miles som jeg hadde før, så er JBL en helt annen type høyttaler men samtidig i samme gaten. Jeg har gjort det jeg kan med disse for å få de ditt jeg ønsker og de spiller slik jeg ønsker. Frontene alene som large spiller med en meget kul bass og etter aktiv deling så ble horna også temmet og jeg kunne dele relativt lavt med tilpasset xover til rommet. De ruller av tvert på 40hz men de skal ikke rote noe særlig under der uansett. 2226h som sitter i, er et element som er mye bedre en Beyma sin 15" i miles, fra 100hz og oppover, synes jeg.
Høyttalerene er full av headroom og spiller opp til dans med særdeles lite effekt.

Jeg ble så glad i 2226h at jeg har et lager på 20 drivere, så vi får se hva det blir av dette etterhvert.

Jeg har planer om enda større fronter, men disse blir tatt fra bunnen av og bygd selv. Jeg har også tegnet en baffelvegg med 40x18", men alt er på tegnebordet så vi får se hvor det lander.

Du har et lager på 20 stykker ja:)!!!??? må nesten være såpass!!:)
Da regner jeg med at de du ett lager blir basert på nettopp de elementene?

Helt latterlig kult! det er det mest beskrivende jeg kan klare å komme på av ord ... som sagt: kan godt være jeg tar turen på audiens å hører !

• Like
Reactions: Karmann

Karmann

Aktiv
31 Jan 2007
1.305
420
83
Finnes det et program for å beregne hvor mange subber og hvilken plassering en trenger i et rom for å få en jevn respons?

Tja, REW har jo en funksjon (room sim), den kjenner du sikkert. Nå kan du legge til 8 subber der ( mot to stk tidligere)
Men det er jo helt teoretisk, men gir en fin indikasjon da. Men rommet må være med normalt tak.

Det er lenge siden jeg har dillet med det, men jeg har jo bare kastet inn flere og flere subber. Jeg må nok innrømme som portet mann jeg er, så ble det jevnere med lukket. Jeg tror det er det som gjorde det siste hos meg.

• Like
Reactions: Ivaols

Karmann

Aktiv
31 Jan 2007
1.305
420
83
Du har et lager på 20 stykker ja:)!!!??? må nesten være såpass!!:)
Da regner jeg med at de du ett lager blir basert på nettopp de elementene?

Helt latterlig kult! det er det mest beskrivende jeg kan klare å komme på av ord ... som sagt: kan godt være jeg tar turen på audiens å hører !

Det kan være :)

Jeg solgte faktisk en driver i helga, hadde jeg aldri trodd. Men er folk i nøden og mangler en driver til et prosjekt, så selger til og med jeg.

Vet ikke om du har lange kjørevei ?

Hadde faktisk besøk på Fredag av et medlem her ( 12 mil kjøretur en vei) , lenge siden jeg har hatt noen forum medlemmer innom , men hovedsaken var målinger av noen diskanter og det ble selvfølgelig spilling :)