Karmann`s Hule

Midas

Medlem
23 Okt 2012
5.147
38
48
Stavangerområdet
Det er da altså jeg som er forfatter av ELNS programmet. Det at det kun er tilgjengelig på Windows har bare vært en tilfeldighet basert på behov. Jeg jobber mye i Linux så programmet er absolutt skrevet for å være uavhengig av plattform. Hvilke platformer er det som er ønsket? Mac? Jeg har ingen Mac selv, så jeg får ikke testet det jeg lager på Mac. Og kildekode vil komme for selve programmet. Det jobbes med saken.

Planen var å opprette en egen tråd her på forumet, men er litt på etterskudd nå med tanke på situasjonen vi alle er i.

Saarg

Medlem
3 Apr 2007
708
42
28
En Linux versjon hadde vært fint, når jeg tenker meg om så bruker jeg en laptop med Windows pga dirac.
Men si ifra hvis du trenger hjelp til å teste på Linux.

Der vel bare å installere mac os på en virtuell maskin med gpu pass through, så kan du teste 😝

Midas

Medlem
23 Okt 2012
5.147
38
48
Stavangerområdet
Har du en Linux plattform hvor multikanals HDMI output fungerer? På min Lenovo laptop (med nvidia GPU) så har jeg aldri lykkes med å få lyd i HDMI.

Saarg

Medlem
3 Apr 2007
708
42
28
Godt spørsmål. Skal se hva jeg får på de jeg har. Husker at Dell'en hadde problemer i Windows med multi-kanals. Skal se om jeg får testet litt i helga.

Karmann

Aktiv
31 Jan 2007
1.292
382
83
Det er da altså jeg som er forfatter av ELNS programmet. Det at det kun er tilgjengelig på Windows har bare vært en tilfeldighet basert på behov. Jeg jobber mye i Linux så programmet er absolutt skrevet for å være uavhengig av plattform. Hvilke platformer er det som er ønsket? Mac? Jeg har ingen Mac selv, så jeg får ikke testet det jeg lager på Mac. Og kildekode vil komme for selve programmet. Det jobbes med saken.

Planen var å opprette en egen tråd her på forumet, men er litt på etterskudd nå med tanke på situasjonen vi alle er i.
Du er flink! Kanon bra program, som jeg har hatt glede av i 3 år alt

Sent fra min BLA-L29 via Tapatalk

• Love
Reactions: Midas

Ivaols

Medlem
20 Feb 2005
4.551
58
48

Glimrende program og hjertelig takk for at du har lagt det ut til deling.

Kan være en god idé å starte en tråd. Tipsene fra Jan Einar gitt tidligere i denne tråden var nyttig for å få utbytte og er fint å samle. Tilbakemeldinger fra brukere på bugs kan også være nyttig.

Mvh Ivan

Jan B

Medlem
13 Jan 2012
2.408
39
48

En versjon for Mac hadde vært gull :) Ser definitivt stor nytte av dette programmet, da jeg har 13 kanaler på gulvet som hadde vært flott å fått testet ;)

Og egen tråd er et must !

Karmann

Aktiv
31 Jan 2007
1.292
382
83
God sommer!!
Det blir lite tid til kino, men har da alltid noe ruslende å gå. Fikk 2*18" drivere til her om dagen fra USA, som jeg håpet på, så var de vraket i posten,
Fikk alle pengene igjen og to originale reconinger på vei. Så det var som jeg tenkte, galendom å sende to 18" i en kasse med bobleplast mellom seg og membran mot membran. Men da fikk jeg to "nye" drivere til pølsepris.

Ellers fikk jeg DB måleren min her om dagen, fikk et kjapt drag med den og målte 132.7db i sweetspot (med bevis), fikk ikke testet skikkelig men hadde en måling på 135db den har jeg ikke bilde av, men tipper rundt 136-139db er absout maks i sweetspot . Ellers sammenlignet jeg med Umik som mange bruker her, og den viser for mye i forhold til faktisk db, når du kommer litt opp i SPL. Jeg testet musikk og sinus. Høyeste måling som jeg testet var 135db på 40hz. Ellers hadde jeg litt dybassmålinger 121db på 15hz, med særs mange knepp i igjen på kula. Jeg sitter ca 5 meter fra subbene, så dersom du står en meter fra og måler, så er det ca veldig høyt. Hvofor jeg gjør dette ? For jeg kan og for at jeg synes det interessant, det er ikke for noe annet. Så høyt som dette er helt idiotisk å spille, må jeg legge til.

Jeg har vel linket til saken tidligere :

IMG_20200625_164234.jpg

IMG_20200625_164407.jpg
IMG_20200625_164439.jpg
IMG_20200625_164715.jpg
received_261253945135423.jpeg

chrisand25

Medlem
16 Mar 2012
368
103
43
Sykt heftig dette du driver med! Digger det! Må få tatt turen og hørt dette en dag. Er jo flere av mine bekjente som har hatt æren.😃

• Like
Reactions: Karmann

Karmann

Aktiv
31 Jan 2007
1.292
382
83
Sykt heftig dette du driver med! Digger det! Må få tatt turen og hørt dette en dag. Er jo flere av mine bekjente som har hatt æren.
Ja, du må bare komme, nå er det en stund siden Einar har vært her, det er vel 8x18" siden ca . Eller blir 8x18" når jeg får slengt inn 22 og 23. Det er helt grei trøkk og ganske snilt egentlig. Det er trøkk med på en annen måte, kan ikke beskrives men må oppleves. Det er snilt til du kommer over på pluss siden av volume kulen .
Det er egentlig veldig nøytralt i bassen, ikke mye stigning mot bunnen.

• Like
Reactions: chrisand25

chrisand25

Medlem
16 Mar 2012
368
103
43
Ja, du må bare komme, nå er det en stund siden Einar har vært her, det er vel 8x18" siden ca . Eller blir 8x18" når jeg får slengt inn 22 og 23. Det er helt grei trøkk og ganske snilt egentlig. Det er trøkk med på en annen måte, kan ikke beskrives men må oppleves. Det er snilt til du kommer over på pluss siden av volume kulen .
Det er egentlig veldig nøytralt i bassen, ikke mye stigning mot bunnen.

Ja må få med meg Johnny på en liten sørlands tur. Imponerende bygg. Tviler ikke på at det låter knall bra med den kontrollen så mange elementer gir sammen med all den dempingen 😀. Det som er skummelt er jo at jeg kan risikere og måtte bygge på huset😂

Einar begynte jo tenke litt i andre baner etter og ha vært hos deg også. Skummelt 😂

• Like

Karmann

Aktiv
31 Jan 2007
1.292
382
83
Ja må få med meg Johnny på en liten sørlands tur. Imponerende bygg. Tviler ikke på at det låter knall bra med den kontrollen så mange elementer gir sammen med all den dempingen 😀. Det som er skummelt er jo at jeg kan risikere og måtte bygge på huset😂

Einar begynte jo tenke litt i andre baner etter og ha vært hos deg også. Skummelt 😂

Ja, dere må bare komme :) Ja, Einar ble litt skremt første gangen og hadde med høreselvern andre gangen, hahahaha.

chrisand25

Medlem
16 Mar 2012
368
103
43
Ja, dere må bare komme :) Ja, Einar ble litt skremt første gangen og hadde med høreselvern andre gangen, hahahaha.
La inn et svar her for noen dager siden, men er vist borte. Snakket med Johnny ihvertfall og prøver og få til en sørlands tur til høsten, så får vi finne noe som passer etterhvert 😊

• Like

Karmann

Aktiv
31 Jan 2007
1.292
382
83
Jeg skriver alltid stille hos meg for tiden, men det skjer da saker og ting.
Jeg har fått lys til å synke slik at når jeg starter en film så går lysene av etter 20 sekunder av seg selv, pauser du filmen kommer lysene på med 30%, starter du filmen igjen går lysene av helt på 20 sekunder, når filmen er ferdig går lysene på helt opp med 20 sekunder delay, slik at det blir en behagelig overgang. Det var deilig å slippe å trykke av lysene med stemmestyring .

Ellers har jeg rekonet flere basser og jeg bygde 2 nye subber forrige søndag. Disse slang jeg inn i går og fikk hele 1,5 db til .

Så venter jeg inn endel diffusorer for å fjerne noe demping i bakkant av rommet, noe demping som kun har vært for fjerne noe flutter ekko.

Sist redigert:

Karmann

Aktiv
31 Jan 2007
1.292
382
83
Ser at du lagde de to siste kassene lukket. Gjør det de enda lettere å lage?

Ja, det blir jo litt mindre saging. Jeg la inn litt ekstra avstivining. Jeg brukte OSB, et billig og stygt materiale men jeg orket ikke MDF støv
og OSB funker brillefint det også. Jeg skrudde og limte kassene( hadde ikke tid til å vente på klemmene denne gang :) ), jeg brukte vel i underkant av 8 timer på helt ferdige kasser med maling, demping og drivere på plass. La et lag med folie på frontbaffel i tillegg, hadde liggende noe. Det ble ikke vakkert men de gjør jobben :) Hadde de hatt X finer på lager hadde jeg kjøpt det, men det koster en del mer, men blir jo sabla fint. Du ser jeg fant ut jeg skulle bygge noen kasser på Lørdagen og Søndagen spilte de ;)

• Like
Reactions: Ivaols

Karmann

Aktiv
31 Jan 2007
1.292
382
83
Over to mnd siden sist oppdatering. Har det skjedd noe? joda det har jo det. Noen småting.
Jeg har fått inn litt mer diffusjon, litt mer demp og 2x18" til, reconing av flere drivere, mer lys, vinyl spiller.

Først litt diffusjon, ville får bort de få panelene jeg hadde med rockofon, hadde noen i bakkant av rommet som var der kun for å kverke litt flutter.
Måtte jo seff sparkle og male før jeg klassket over med platene...haha.

IMG_20200802_205731.jpg

IMG_20200802_213315.jpg

IMG_20200803_135156.jpg

IMG_20200803_163558.jpg
IMG_20200806_141324.jpg
IMG_20200808_005754.jpg

Så var det å få inn den Lp spilleren som har stått en stund. Bruke en rackhylle og noen deler til en garasjeport skinne.
Den kommer ikke til å bli mye brukt, fytti hadde glemt hvor tungvindt det drite der er :)

IMG_20200912_161821.jpg

Så til noen enkle dempe kasseter som for tiden testet i hjørne på bassfellen. Det ga ikke noe voldsom effekt men så tendenser i noen områder. Dette var en "søndagstest", jeg skal nok lage noen paneler som henger uten på hovdefellen, men det kommer ila høsten tenker jeg.

IMG_20201004_123746.jpg

Så har jeg simmet litt på kasser i høst. Jeg bygde jo to stk i sommer, disse fant jeg ut jeg kunne teste med to drivere i, i teroien skulle jeg miste endel bunn, eller ikke få noe mer bunn, men gradvis mer output fra 30hz og oppover. Det gjorde det ikke, det ble mer over hele fjøla.

IMG_20201010_084923.jpg
IMG_20201010_143947.jpg
IMG_20201010_170736_071.jpg

Så da er vi oppi 25*18" .
Jeg testet litt forrige helg med div sanger på litt volume og kan herved bekrefte at det er det "dumeste" jeg har hørt og det første systemet som flytter så mye luft at håret på karen på siden av meg var i fin bevegelse. Vi tok noen målinger i sweetspot, og hadde høyeste SPL til rett over 140db på 30hz og 40hz. Vi orket ikke så mye mer en 2-3 sekunder av gangen på det, det ble med to tester. Fikk desverre bare bilde av den ene målingen, på bare 136db.

Det er ikke derfor jeg har alle bassene, eneste grunnen nå, er for at jeg kan. Jeg spiller normalt veldig fornutig og til tider går ampene i standby pga all headrommet og måten jeg har satt gainstrukturen på . Men det er litt gøy å teste og ikke minst om rommet klarer og bevare lydtrykket, noe det gjør til de grader.

Det blir brukt en kalibrert SPL måler, som måler fra 110db til 190db innenfor 0.1db nøyaktighet. Godkjent til mesterskap ( bil )
Måler bare bunnen opptil 120hz.

IMG_20201004_194623.jpg

Ellers har jeg reconet litt, det blir en driver nå og da. Jeg venter inn en ny bach med reconinger fra JBL.
Til dere som lurer, jeg har ikke ødelagt en bassdriver noen gang. Jeg har bare kjøpt defekte drivere eller bestilt fra USA og fått de voldtatt i posten.
God høst! Og måtte covid snart være en saga for historie bøkene.
IMG_20201010_204151.jpg

IMG_20201011_102804.jpg

Zeke1983

Medlem
11 Jan 2007
5.972
32
48
sykeste oppsettet!! helt spinnvillt!! Må være noe eget her inne, for det bassfundamentet selv helt på lavt volum må være av en annen verdens mektig!!? Hvor dypt får du responsen?

• Like
Reactions: Saarg and Karmann

Karmann

Aktiv
31 Jan 2007
1.292
382
83
sykeste oppsettet!! helt spinnvillt!! Må være noe eget her inne, for det bassfundamentet selv helt på lavt volum må være av en annen verdens mektig!!? Hvor dypt får du responsen?
Takk for det! Altså jeg skal prøve og forklare (blir sikkert langt svar og litt avsporing)

Jeg har justert alt slik at jeg kan vri volume kula til Yamaha på maks, +16db. Subber står på -10db på kanal justeringen, mens jeg har i option menyen satt subber til -6db i tillegg, altså -16db ( option menyen gain justerer jeg opp og ned ved behov) Ampene står på 0db og input gain 7,42Volt. Da klarer aldri noen av ampene og klippe på input, selv med option kontrollen på +6db og 16+db på kula. Yamaha sender ut rikelig med Volt fra utgangene.

Så dersom jeg lytter til musikk på -15db så er bassen helt fin og greit med trøkk. Savner jeg noe, kan jeg bare gi et knepp opp i option menyen, for å kompansere for eventuelt bass savn, og da bare øker bassen, selv om du selvfølgelig får litt farging oppover i frekvens , men ikke på langt nær som i et "normalt" system.

På film ligger reffereanse nivå på -10db . Jeg kjører samme oppsett, på film som musikk men jeg legger aldri på noe mer bass en utgangspunktet på film.

PGA den høye input sensitiviten så spiller det egentlig "fornutig" (på musikk) opptil 0db, når du knepper over 0db så skjer det saker og ting, det er vel lov å si med forsiktighet, at det tar litt av.. :)

Men korte svaret er ja, når du spiller på normale volume så er bassen grei, dypbassen merkes på lave volume, på en helt annen måte en jeg noen sinne har hørt. Responsen er så og si helt lik i alle seter. Smekken er også veldig behaglig, og det låter egentlig stort men fornutig. Kanskje for diverse folk at det er litt "larger than life", men et system som går på tomgang på 120db er helt etter min pipe.

Dersom jeg spiller 20hz på 120db kan du kjenne på sidevegger og de er så og si helt stille uten bevegelse, noe som igjen er litt spesielt, men her kommer SBA delen inn, selv om jeg har tulla til hele SBA terioen med alt jeg har gjort. Rommet i seg selv responderer som jeg håpet på da jeg bygget. Det kan ta i mot rikelig med saft før det går i "vreng" .

Systemet spiller flatt til 8hz før det ruller av. Bassene er innenfor 3-4db fra 8hz til 200hz uten EQ. Egentlig trenger jeg ikke bruke noe EQ meeeen OCD`en min må ha litt ;)

Nå ble det langt innlegg og jeg følte jeg skrøyt for mye her :) Jeg skal svare som jeg pleier, det er helt grei bass :) Du er Velkommen til demo, dersom du skulle finne på å ta turen engang :)

Stian.V.H

Medlem
20 Jun 2009
1.162
34
48
Rå kino du har på kapasitetsfronten,har ikke sett noen større både her på avforum,i blader, eller på hifisentralen når det kommer til bass og lyd kapasitet i spl,så muligens norges heftigste vil jeg si hehehe. :)
Fint kinorom generelt også må jeg si. :)

• Like
Reactions: Karmann and Toroluf