Karmann`s Hule

Ivaols

Medlem
20 Feb 2005
4.537
46
48
Akkurat dette tenker jeg ikke har noe med minimum fase å gjøre. Det er fult mulig å justere fasen bak på en sub og få en fin overgang ved delefrekvensen når en kun ser på frekvensresponsen. Men denne justeringen av fasen gjør ingenting med total delay som fremdeles kan være feil, og denne feilen dukker ikke opp på frekvensresponsgrafen.

Eksempelet under viser før og etter riktig delay på toppene for å få lyden fra toppene og mellombassene til å treffe lytteposisjon samtidig. For å få den nederste grafen måtte jeg legge til over 2ms delay på toppene.

Vedlegg

• Like
Reactions: Karmann

Ivaols

Medlem
20 Feb 2005
4.537
46
48
Den lyttemessige gevinsten av å få alt satt med riktig delay er omdiskutert så vidt jeg har fått med meg. Mennesket er langt mer følsomt for endring i frekvensresponsen enn i fasen. Jeg synes likevel riktig delay til subpakken gir litt mer fast bass. Om jeg hadde klart å skille på blindtest vet jeg ikke.

Her har Kvålsvoll gjort en interessant test med forskjellig delay for subpakken og konkluderer med lyttemessig gevinst ved å få det riktig:

• Like

Karmann

Aktiv
31 Jan 2007
1.267
338
83
Ja, jeg har også justert alle driverene i SBAet med inviduelt delay, men det ser du både på frekvens respons og GD + tid. Små justeringer, hadde aldri fått inn de ytterste subbene uten den muligheten.

Men du snakket om delay etter bruk av dsp i form av eq og xover. Jeg har ingen forskjell på dette ved bruk av eq eller xover, på GD. De legger seg dønn likt oppå hverandre med og uten eq, vet ikke hvor mye delay den dspen du har tilfører og det er forskjeller på dette også.

Sent fra min BLA-L29 via Tapatalk

Ivaols

Medlem
20 Feb 2005
4.537
46
48
Ahh, beklager, jeg misforstod.

Det er forskjell i GD når jeg legger på for eksempel et HP filter i bunn. Eksempelet viser forskjell uten og med filter i bunn. Ikke stor forskjell, men når en først sitter og nerder så...

Vedlegg

• Like

Saarg

Medlem
3 Apr 2007
703
40
28
Hahahahaha :) . Du ser frontrutene vi skifter på jobb blir pakket med slik tykt skum, minner veldig mye om madrassskum.
Dette har jeg bare kledd med noe høyttalerstoff rester i en fart. Går en slik PR subb.
Nå skal jeg til å plugge frontene også, som en test. De spiller jo ikke bass ( fra 200hz) det er jo 3 store porter i hver kasse.
Men jeg er tom for skum :)
En må jo ha litt fordeler av jobben også. Regner med du skatter av de 😝

Du deler ved 200hz altså. Jeg gjorde det, men valgte lavere når jeg fikk inn de to 4645 bak og kjørte dirac med bass control. Kan ikke si at jeg merker noe spesielt forskjell, men skal leke litt med delefrekvens og høre om det er noen forskjell. Det er jo bare 2 åtte tommere (diskanter? 🤣) i frontene, så det er kanskje bedre å la subbene ta seg av det.

Karmann

Aktiv
31 Jan 2007
1.267
338
83
En må jo ha litt fordeler av jobben også. Regner med du skatter av de

Du deler ved 200hz altså. Jeg gjorde det, men valgte lavere når jeg fikk inn de to 4645 bak og kjørte dirac med bass control. Kan ikke si at jeg merker noe spesielt forskjell, men skal leke litt med delefrekvens og høre om det er noen forskjell. Det er jo bare 2 åtte tommere (diskanter? ) i frontene, så det er kanskje bedre å la subbene ta seg av det.
Jeg skatter av alt, selv om det er søppel

Dele på 200hz er noe jeg kun gjør for at subbene måler veldig bra ned ditt, og faktisk så er de innenfor 3-5db fra 8hz til over 240hz uten eq. Men er helt nødvendig med et steilt filter på 42db eller mer, hvis ikke så hører du stemmer ol. Subbene.

Karmann

Aktiv
31 Jan 2007
1.267
338
83
Sitter å tweaker, etter sist justering (Onsdag ) så tok jeg en ny en går på fronter, nullet ut alt. Og en ny en i dag, med tettet porter og center men så var det med høyttalerens timbre/signatur, jeg liker at den treffer så likt som mulig over hele fjøla.

Å justere inn det på målinger gir ingen mening egentlig, særlig på ulike høyttalere som bakhøyttalere. L+R kjører jeg samme EQ på og har helt samme arbeidsvilkår
Så de klarer seg.

Jeg har en kompis som har laget en software som gjør at du kan sende stereolyd individuelt i vær høyttaler, så du kan panorere mellom de forskjellige høyttalere uten lyd stopp. Dette er helt genialt.

Ta centeren den måler så og si helt likt som Vs og hs. Men alikavell så hørte jeg forskjell når jeg brukte denne softwaren, så jeg endte opp med å justere opp diskant 1.5db fra 7khz, så låt det helt likt. Utrolig hendig for siste polish.

Jeg gjør det samme mot surround kanaler, jeg gjør dette på frihånd ut fra hva jeg hører og det er som regel bare små justeringer. Legger med en video av hvordan programmet ser ut.

Programmet er laget av Svein Seldal og er et for gøy prosjekt/hobby.

Sist redigert:

Jan B

Medlem
13 Jan 2012
2.407
37
48
Sitter å tweaker, etter sist justering (Onsdag ) så tok jeg en ny en går på fronter, nullet ut alt. Og en ny en i dag, med tettet porter og center men så var det med høyttalerens timbre/signatur, jeg liker at den treffer så likt som mulig over hele fjøla.

Å justere inn det på målinger gir ingen mening egentlig, særlig på ulike høyttalere som bakhøyttalere. L+R kjører jeg samme EQ på og har helt samme arbeidsvilkår
Så de klarer seg.

Jeg har en kompis som har laget en software som gjør at du kan sende stereolyd individuelt i vær høyttaler, så du kan panorere mellom de forskjellige høyttalere uten lyd stopp. Dette er helt genialt.

Ta centeren den måler så og si helt likt som Vs og hs. Men alikavell så hørte jeg forskjell når jeg brukte denne softwaren, så jeg endte opp med å justere opp diskant 1.5db fra 7khz, så låt det helt likt. Utrolig hendig for siste polish.

Jeg gjør det samme mot surround kanaler, jeg gjør dette på frihånd ut fra hva jeg hører og det er som regel bare små justeringer. Legger med en video av hvordan programmet ser ut.

Programmet er laget av Svein Seldal og er et for gøy prosjekt/hobby.

HUH?? Voi perkele, for et genialt program !! Har ofte lurt på hvordan man kan gjøre noe sånt, i enkleste fall bare kjøre white noise(eksempel) i to vilkårlige kanaler for å sjekke level og som du sier EQ også?

Genialt, og virket jo enkelt å bruke også :)

Noe sjanse at noe slikt er tilgjengelig for flere?

Karmann

Aktiv
31 Jan 2007
1.267
338
83

Ligger her, bare husk å velge 7.1 i lydinnstilinger i Windows, ellers kan du ikke velge multichannel.

Jeg kan bidra med litt support, da jeg har hatt dette i noen år, det er nok noe dere lurer på underveis.

• Like
Reactions: Saarg and Ivaols

Jan B

Medlem
13 Jan 2012
2.407
37
48

Ligger her, bare husk å velge 7.1 i lydinnstilinger i Windows, ellers kan du ikke velge multichannel.

Jeg kan bidra med litt support, da jeg har hatt dette i noen år, det er nok noe dere lurer på underveis.

Fuuck, bare Windows ja.... Seff måtte det være en hake med det, hehe.
Men takker for link, dette må undersøkes ;)

• Like

Saarg

Medlem
3 Apr 2007
703
40
28
Fuuck, bare Windows ja.... Seff måtte det være en hake med det, hehe.
Men takker for link, dette må undersøkes ;)
Det står jo at det fungerer på andre plattformer også. Så det er jo bare å teste på ditt operativsystem.

Var ikke noen kildekode der, så da er det Windows only ja...

Karmann

Aktiv
31 Jan 2007
1.267
338
83
Windows er fint det, alt til sitt bruk.
Jeg er avhengig av fleksibilitet og det jeg bruker det til kommer Apple i til kort, dessuten hater jeg nazi styringen av Apple.
Ellers er Apple kult til foto og video redigering.

Ivaols

Medlem
20 Feb 2005
4.537
46
48
Fikk sviv på programmet. Jeg har veldig forskjellig lyd i kanalene! Skremmende. Spesielt senteren var det ekstremt puslete lyd i så dette forstår jeg ikke. SIgnalet til senter og fronter går gjennom samme prosessor hvor aktiv deling foregår, og de er tunet frekvensmessig veldig likt så her er det noe rart et sted...

Jeg har garantert gjort feil et eller flere steder. Dette må det jobbes videre med!

Sist redigert:

Karmann

Aktiv
31 Jan 2007
1.267
338
83
Fikk sviv på programmet. Jeg har veldig forskjellig lyd i kanalene! Skremmende. Spesielt senteren var det ekstremt puslete lyd i så dette forstår jeg ikke. SIgnalet til senter og fronter går gjennom samme prosessor hvor aktiv deling foregår, og de er tunet frekvensmessig veldig likt så her er det noe rart et sted...

Jeg har garantert gjort feil et eller flere steder. Dette må det jobbes videre med!

Husk å klikke kanal 3 og merk både venstre og høyre kanal når du tester, så du får summen av to kanaler (L+R)
Det er ikke unormalt at det låter litt forskjellig, selv med tilnærmet lik frekvnesrespons. Som jeg sa tidligere, frontene spiller som regel veldig likt men Center og surround er litt på tur, signatur messig. Selv med like høyttalere. Jeg justerte bla. opp diskanten så den ligger en DB over frontene fra 6khz, for å få samme lyd signaturen. Det kan hende det er lerret som gjør det, hos meg, ellers måtte jeg gi litt mer mat i hele mellombassen for å få samme tyngde, som det oppleves fra frontene.

Jeg har arrestert noen Autokoreksjoner for å si det slik, uten at jeg skal gå i detaljer på det.

Husk å mute subbene også mens du tester , dersom du kjører noe som small.

• Like
Reactions: Ivaols

Ivaols

Medlem
20 Feb 2005
4.537
46
48
Startet feilsøking. Dobbelt sjekket at EQ settingen for senter er riktig, så greit ut. Finkorrigerte den med det samme til å bli enda likere høyre og venstre front. Nå vet jeg at jeg ikke har kuket det til allerede i frasparket.

Spilte med sub i går så den slås av i neste runde siden alle høyttalerne står som small.

Skal ikke se bort i fra at dette programmet viser seg å få stor betydning for kvaliteten til surround lyden!

• Like

Karmann

Aktiv
31 Jan 2007
1.267
338
83
Bare hyggelig . Jeg har hatt det en god stund , det er ikke så lenge siden han la det ut tilgjengelig for offentligheten. Men et genialt program for siste finish. Er nok mange som har en center som låter eddik i forhold til frontene