Våren er en tid til uteting men har gjort noen småting med kinoen siden Påske.
Etter forhøyning av førsterefleksjon i Påsken, tok jeg en jeg test av effekten av å dekke til bassfellen med papp/gulvpapp litt tykkere en vanlig maskeringspapir, typen de selger på Biltema. Dette har margnial målbar effekt og bassfellen virket like mye. Det skjer lite og ingenting oppover i frekvens også.
Jeg hadde egentlig ikke noe forventning til det, men artig å ha testet det.
Etter det fikset jeg opp en subb kasse som manglet bla. Port og terminal + den så generelt stygg ut.
Pusset lett over den og ga den et strøk med maling ,en ny port og en Speakon kontakt.
Etter det var gjort, fant jeg ut at jeg like godt kunne slenge denne inn i kinoen, sammen med en til.
Som sagt så gjort. Jeg hadde en ITech som stod arbeidsledig og drivere har jeg nok av.
2*18" gir meg hele 1,55db headroom, så koster mye for 6db økning for tiden. Jeg må jo ha teoretisk 20stk til for 6db, men med romgain osv så ligger det på rundt 12-15stk. Ble det noe bedre? Nei, det gjorde ikke det, frekvensresponsen har ikke endret seg noe særlig siden 12 stk ( det er endringer men de er små)
Har jeg mer krutt ? Ja, det har jeg.
Ellers har jeg fikset opp bade til kinoen, bare sånn fort og galt ny do, ny vask og byttet ut veggplater. Ingen fancy greier her.
Jeg har forøvirg testet litt dyre høyttalere, ihvertfall det når de var nye ( 200 laken ca)
Canton Refference Vento, dette var bare for gøy og ikke noe jeg vil ha, de spilte meget fint men altfor pinglete greier.
Ellers er det litt oppdatert lysstyring, der bla gangen og teknisk følger Scene funksjonene i kinoen. Skal jeg se film blir lyset slått av i kinoen og lyset i gangen og teknisk dempet, slik en får marginal lys på lerret når døren går opp, hvis noen skal på do under en film.
Ellers venter jeg inn et hendig verktøy fra USA, men pga korona har dette ligget på vent i USA før utsendelse.
Det er en trykksensor mikk som kan måle SPL skikkelig, den begynner på 110db og måler maks 190DB innenfor 0,5DB,
den måler mellom 10hz-120hz. Satser på mer riktig SPL målinger en Umik, denne er ikke brukendes til det.
Ikke at det er noe poeng i seg selv, men alltid gøy med nipps.
Venter en neve med reconinger også, men alt tar litt tid i disse korona tider.
God Helg!