Karmann`s Hule

Robin-hifi

Medlem
3 Aug 2009
18
23
3
Lyngdal
Var ute en tur hos Jan Einar på fredag og fikk høre galskapen etter siste oppdateringer(aktiv drift på fronter og 4 subber til forran bass veggen) og dette er er bare helt ellevilt nå , han ville vi skulle gjøre noe mer oppgraderinger men jeg sa at nå er det nok, dette sitter som faen 🤟🙂 Vil anbefale alle som har mulighet å lyst til å høre god og riktig satt opp lyd å booke en lytte demo hos Jan Einar når korona gir seg🙂 (Vi jobber sammen så fikk disp) 🙂

Karmann

Aktiv
31 Jan 2007
1.257
328
83
God påske Har vært noe stille uker siste tiden, kan ikke skjønne helt hvorfor.
Men uansett stille har det vært og lite har skjedd her også, har lagt noen nye akustikk paneler til førsterefleksjon, altså flere.
Dette skal testes litt framover i samkjør med målinger . De ble like som de jeg har fra før, med 20cm + 5cm luft.

Har også reconet flere basser og disse ligger på mitt hemmelige reservelager

Sent fra min BLA-L29 via Tapatalk

Karmann

Aktiv
31 Jan 2007
1.257
328
83
Var ute en tur hos Jan Einar på fredag og fikk høre galskapen etter siste oppdateringer(aktiv drift på fronter og 4 subber til forran bass veggen) og dette er er bare helt ellevilt nå , han ville vi skulle gjøre noe mer oppgraderinger men jeg sa at nå er det nok, dette sitter som faen Vil anbefale alle som har mulighet å lyst til å høre god og riktig satt opp lyd å booke en lytte demo hos Jan Einar når korona gir seg (Vi jobber sammen så fikk disp)
Så aldri du hadde skrevet før nå.
Takk for det Robin , det er alltid gøy med besøk. Ja, jeg har vel kommet inn i en form for transe her, jakten på neste DB stopper aldri, men egentlig fulstendig tullball.
Det som er litt gøy igjen er å teste alle mulige scenarior, "hva skjer hvis" er min evig tanke

• Like
Reactions: Toroluf and Ivaols

Karmann

Aktiv
31 Jan 2007
1.257
328
83
Våren er en tid til uteting men har gjort noen småting med kinoen siden Påske.

Etter forhøyning av førsterefleksjon i Påsken, tok jeg en jeg test av effekten av å dekke til bassfellen med papp/gulvpapp litt tykkere en vanlig maskeringspapir, typen de selger på Biltema. Dette har margnial målbar effekt og bassfellen virket like mye. Det skjer lite og ingenting oppover i frekvens også.
Jeg hadde egentlig ikke noe forventning til det, men artig å ha testet det.
IMG_20200411_142038.jpg

IMG_20200411_142831.jpg

IMG_20200411_142038.jpg
IMG_20200411_142831.jpg
IMG_20200411_143850.jpg

Etter det fikset jeg opp en subb kasse som manglet bla. Port og terminal + den så generelt stygg ut.
Pusset lett over den og ga den et strøk med maling ,en ny port og en Speakon kontakt.
Etter det var gjort, fant jeg ut at jeg like godt kunne slenge denne inn i kinoen, sammen med en til.
Som sagt så gjort. Jeg hadde en ITech som stod arbeidsledig og drivere har jeg nok av.

IMG_20200419_150143.jpg

IMG_20200419_145956.jpg

IMG_20200419_185717.jpg

IMG_20200420_192510.jpg

IMG_20200421_212935.jpg

2*18" gir meg hele 1,55db headroom, så koster mye for 6db økning for tiden. Jeg må jo ha teoretisk 20stk til for 6db, men med romgain osv så ligger det på rundt 12-15stk. Ble det noe bedre? Nei, det gjorde ikke det, frekvensresponsen har ikke endret seg noe særlig siden 12 stk ( det er endringer men de er små)
Har jeg mer krutt ? Ja, det har jeg.

Ellers har jeg fikset opp bade til kinoen, bare sånn fort og galt ny do, ny vask og byttet ut veggplater. Ingen fancy greier her.

Jeg har forøvirg testet litt dyre høyttalere, ihvertfall det når de var nye ( 200 laken ca)
Canton Refference Vento, dette var bare for gøy og ikke noe jeg vil ha, de spilte meget fint men altfor pinglete greier.

IMG_20200515_224250.jpg

Ellers er det litt oppdatert lysstyring, der bla gangen og teknisk følger Scene funksjonene i kinoen. Skal jeg se film blir lyset slått av i kinoen og lyset i gangen og teknisk dempet, slik en får marginal lys på lerret når døren går opp, hvis noen skal på do under en film.

Ellers venter jeg inn et hendig verktøy fra USA, men pga korona har dette ligget på vent i USA før utsendelse.
Det er en trykksensor mikk som kan måle SPL skikkelig, den begynner på 110db og måler maks 190DB innenfor 0,5DB,
den måler mellom 10hz-120hz. Satser på mer riktig SPL målinger en Umik, denne er ikke brukendes til det.
Ikke at det er noe poeng i seg selv, men alltid gøy med nipps.

Venter en neve med reconinger også, men alt tar litt tid i disse korona tider.

God Helg! :)

Ivaols

Medlem
20 Feb 2005
4.534
43
48
Du vet hvor du blir kvitt 4 subber Karmann 😉

En ting som slo meg. Bruker du filter i bånn? Du har jo dypbass respons til langt under tuning frekvensen til subbene.

Karmann

Aktiv
31 Jan 2007
1.257
328
83
hehehehe :) Jeg bruker ikke noe HPF på bunnen nei. Jeg kjører subbene lukket for tiden også, men selv med portet så er det ingen problem.
Hadde jeg ikke hatt så mange, hadde jeg vurdert det.

• Like
Reactions: Ivaols

Saarg

Medlem
3 Apr 2007
701
40
28
hehehehe :) Jeg bruker ikke noe HPF på bunnen nei. Jeg kjører subbene lukket for tiden også, men selv med portet så er det ingen problem.
Hadde jeg ikke hatt så mange, hadde jeg vurdert det.
Hadde tenkt å spørre deg om akkurat det samme, men nå fikk jeg svar på det 🙂
Men.... Har du virkelig nok sokker til å plugge portene, eller har du reist rundt til familie og bekjente og raidet sokkeskuffene? 🤣

@Ivaols Hvis du holder @Karmann , så kan jeg dra med meg ett lass med subber og så deler vi fangsten etterpå. Godkjent plan? 😁

• Like
Reactions: Ivaols

Karmann

Aktiv
31 Jan 2007
1.257
328
83
Hadde tenkt å spørre deg om akkurat det samme, men nå fikk jeg svar på det 🙂
Men.... Har du virkelig nok sokker til å plugge portene, eller har du reist rundt til familie og bekjente og raidet sokkeskuffene? 🤣

@Ivaols Hvis du holder @Karmann , så kan jeg dra med meg ett lass med subber og så deler vi fangsten etterpå. Godkjent plan? 😁

Hahahahaha :) . Du ser frontrutene vi skifter på jobb blir pakket med slik tykt skum, minner veldig mye om madrassskum.
Dette har jeg bare kledd med noe høyttalerstoff rester i en fart. Går en slik PR subb.
Nå skal jeg til å plugge frontene også, som en test. De spiller jo ikke bass ( fra 200hz) det er jo 3 store porter i hver kasse.
Men jeg er tom for skum :)

Ivaols

Medlem
20 Feb 2005
4.534
43
48
Jeg opplevde Klipsch KPT-904-LF kassene tightere når de tre store hullene var plugget. Testet mange ganger frem og tilbake, også etter en del tid, samme konklusjon hver gang. Lurt å prøve 👍

Ser det ligger to par med JBL 4748a på finn, har du erfaring med de sammenlignet med JBL 4645?

Karmann

Aktiv
31 Jan 2007
1.257
328
83
Jeg opplevde Klipsch KPT-904-LF kassene tightere når de tre store hullene var plugget. Testet mange ganger frem og tilbake, også etter en del tid, samme konklusjon hver gang. Lurt å prøve

Ser det ligger to par med JBL 4748a på finn, har du erfaring med de sammenlignet med JBL 4645?
Kult ja, hvor deler du frontene dine?
Mine porter er pisse store, og når det deles som jeg gjør merker jeg det kommer litt lyd ut av portene , eller det vil si det farger lyden. Merkes lite når det deles mer normalt.

Ja, de kjenner jeg. Naboen har to stk og jeg har stående versjonen med dobble 18".
2241H går ikke like dypt som 2242H men den smekker en tanke bedre.
2241h er tøff driver men jeg hadde ikke valgt den i ditt setup.

Karmann

Aktiv
31 Jan 2007
1.257
328
83
Deler frontene på 100hz til sub og 540hz til toppen.

Takk for nyttig tilbakemelding på 2241H 👍
Da har vi ca like mye arbeidsområde, jeg deler på 200hz-650hz på mine 15" .

Har du testet å legge filter oppå filteret til Reciever ? Der er det mye å hente.
Jeg deler eksempel subbene på 200hz i Yamaha, legger så et filter på 200hz igjen i DSP til Itech, men typ 48-BW , for å kverke bla kverke strødlyd, da yamaha filteret ruller mye slakere av. Tydelig forskjell med og uten. Jeg fikser også utfasinger i Xover med det.

Ivaols

Medlem
20 Feb 2005
4.534
43
48
Har testet med ekstra LP filter men skaper mye forsinkelse. Har fått sansen for shelve filter i det siste. Ser ikke ut til at de gir global forsinkelse, kun lokalt der de brukes. I tillegg, med forskjellig justering av Q, kan de øke/redusere frekvensene på motsatt side av knekkpunktet, nesten som en vippe. Vet ikke om denne effekten er spesiell for Xilica prosessor..

Bruker også EQ punkter for å ta ned topper som kødder til etter HP filteret.

Ivaols

Medlem
20 Feb 2005
4.534
43
48
Gi meg 5 min så skal jeg legge ut et eksempel.

Hadde ikke lagret før og etter så eksempelet under viser ikke helt riktig, men illustrerer poenget. Den blå kurven viser hvordan frekvensresponsen trekkes ned under 20hz (knekkpunktet) og øker over 20hz. Det er ulikt nivå på disse, økningen over 20hz var i realiteten kun opp til 30hz, ikke videre oppover.

Effekten fikk jeg med bruk av low shelf filter på 20hz, Q 0.8 og -4db.

Vedlegg

Sist redigert:

Karmann

Aktiv
31 Jan 2007
1.257
328
83
Jeg merker ikke til forsinkelse her, men det er kun der hvor jeg deler mot ting i Yamaha jeg kjører dobbelt. Alle de andre filterene er er normale. Når du sier forsinkelse, så regner jeg med du mener utfasing?

Shelf filter virker relativt likt fra DSP til dsp, er flere typer filter da. Bruker det kun mot bunnen selv.

Ivaols

Medlem
20 Feb 2005
4.534
43
48
Skiller mellom forsinkelse ved delefrekvensen som handler om fase, og forsinkelse av hele signalet som ses på Group delay.

Karmann

Aktiv
31 Jan 2007
1.257
328
83
Skiller mellom forsinkelse ved delefrekvensen som handler om fase, og forsinkelse av hele signalet som ses på Group delay.
Da snakker vi eq der rommet ikke er i minimumsfase, mest sannsynlig.
Har du en måling med forsinkelse pga EQ og et uten?
Hvordan opplever du det lydmessig?