Karmann`s Hule

Karmann

Aktiv
31 Jan 2007
1.268
338
83
Huh!!! Da ble det plutselig flatt ned til 8hz!!!!
Yikes, det burde merkes litt bedre på film, ja ;)

Selv om flatt til 8hz i seg selv er temmelig imponerende, tipper jeg at det alikevel er headroom i bøtter og spann med så mange elementer igang, HEHE.

DETTE var mer min stil ;)
Ja, det er nok headroom og ja det funker veldig greit. Det som er litt kult er at jeg har ingen dybass som går via veggene, så når du spiller høyt så er veggene helt stille mens du blir voldtatt i sofaen. Det har forsåvidt med SBAet å gjøre. Så 10hz som som bare kommer fra intet uten hele huset skrangler må oppleves og er helt spesielt.

Sent fra min BLA-L29 via Tapatalk

• Like
Reactions: Jan B

Karmann

Aktiv
31 Jan 2007
1.268
338
83
Glemte å nevne at jeg bygde meg en ny HTPC før jul, så da sviver 4k med tonemaping av HDR som en lek til min snart pensjonerte projektor.
Brukte strømforsyning fra den gamle og kabinett.

IMG_20191205_215504.jpg

IMG_20191205_213457.jpg

Jan B

Medlem
13 Jan 2012
2.407
37
48
Ja, det er nok headroom og ja det funker veldig greit. Det som er litt kult er at jeg har ingen dybass som går via veggene, så når du spiller høyt så er veggene helt stille mens du blir voldtatt i sofaen. Det har forsåvidt med SBAet å gjøre. Så 10hz som som bare kommer fra intet uten hele huset skrangler må oppleves og er helt spesielt.

Rått, hehe!
En av forskjellene mellom lukket og portet bruker jo å være at portet kjennes mer på kroppen, mer tactile, spesielt rundt frekvensen de er portet til. Skulle til å spørre om du merker noe mindre tactile respons nå med de lukket, men "voldtatt i sofaen" høres ikke ut som det ble dårligere, HAHA.

Voldsomt imponerende, og alltid like moro å se oppdateringer her. Liker at du stadig finner på nye ting for å forbedre ;)

Karmann

Aktiv
31 Jan 2007
1.268
338
83
Rått, hehe!
En av forskjellene mellom lukket og portet bruker jo å være at portet kjennes mer på kroppen, mer tactile, spesielt rundt frekvensen de er portet til. Skulle til å spørre om du merker noe mindre tactile respons nå med de lukket, men "voldtatt i sofaen" høres ikke ut som det ble dårligere, HAHA.

Voldsomt imponerende, og alltid like moro å se oppdateringer her. Liker at du stadig finner på nye ting for å forbedre ;)
Jo takk for det. Jeg tenker mye ut av boksen og har mange ting jeg har testet som jeg ikke skriver noe om. Men du har helt helt rett med det taktile, det er kanskje en anelse mindre "slam" men det er minimalt, og jeg ble overrasket over hvor lite det egentlig var.

• Like
Reactions: Jan B

Jan B

Medlem
13 Jan 2012
2.407
37
48
Jo takk for det. Jeg tenker mye ut av boksen og har mange ting jeg har testet som jeg ikke skriver noe om. Men du har helt helt rett med det taktile, det er kanskje en anelse mindre "slam" men det er minimalt, og jeg ble overrasket over hvor lite det egentlig var.

Ok, høres meget bra ut :)

Joda, jeg liker også å tenke utenfor boksen, noe du kan få et innblikk i om du leser tråden min, hehe. Alltid moro å få til noe som ikke alle andre har :)

Har du vurdert BEQ? (Bass EQ der alle filmer får sin egen EQ fil som "resetter" LFE sporet til fullbands).

Det høres ut som det lukkede oppsettet blir værende da ?

Karmann

Aktiv
31 Jan 2007
1.268
338
83
Ok, høres meget bra ut :)

Joda, jeg liker også å tenke utenfor boksen, noe du kan få et innblikk i om du leser tråden min, hehe. Alltid moro å få til noe som ikke alle andre har :)

Har du vurdert BEQ? (Bass EQ der alle filmer får sin egen EQ fil som "resetter" LFE sporet til fullbands).

Det høres ut som det lukkede oppsettet blir værende da ?
Lurer på om jeg har lest om det på data-bass for noen år siden? Jeg har ikke testet dette i praksis, det er riktig nok mye drit av filmer og særlig marvel, foruten dark phoneix som jeg så her om dagen som var kul i lyden. Og ja, det blir nok stående som lukket, jeg testet noe rart i kveld som forøvrig var suksess (se bilde) så får vi se hva jeg gjør etterhvert og ja jeg satt inn en driver og det var ikke bare en tom kasse

• Like
Reactions: Saarg

Jan B

Medlem
13 Jan 2012
2.407
37
48
Lurer på om jeg har lest om det på data-bass for noen år siden? Jeg har ikke testet dette i praksis, det er riktig nok mye drit av filmer og særlig marvel, foruten dark phoneix som jeg så her om dagen som var kul i lyden. Og ja, det blir nok stående som lukket, jeg testet noe rart i kveld som forøvrig var suksess (se bilde) så får vi se hva jeg gjør etterhvert og ja jeg satt inn en driver og det var ikke bare en tom kasse

Ok, da har du ikke sjekket den "nye" måten å gjøre dette på. Den gamle på Databass var faktisk en nordmann som startet(Kvålsvoll), og den var mye mer avansert med EQ på alle kanaler.

Den nye metoden tar kun for seg LFE kanalen og krever kun en Minidsp 2x4HD (eller Jriver el.), og har også nye programmer for å analysere og lage EQ filer til hver film, les mer i denne tråden, den har nå over 1000 !! Filer til alt mulig av filmer ;)

ANBEFALES!! Du vil tro du har fått nye subber !!

Må gjerne fortelle mer om kveldens eksperimenter ;)

Karmann

Aktiv
31 Jan 2007
1.268
338
83
Ok, da har du ikke sjekket den "nye" måten å gjøre dette på. Den gamle på Databass var faktisk en nordmann som startet(Kvålsvoll), og den var mye mer avansert med EQ på alle kanaler.

Den nye metoden tar kun for seg LFE kanalen og krever kun en Minidsp 2x4HD (eller Jriver el.), og har også nye programmer for å analysere og lage EQ filer til hver film, les mer i denne tråden, den har nå over 1000 !! Filer til alt mulig av filmer ;)

ANBEFALES!! Du vil tro du har fått nye subber !!

Må gjerne fortelle mer om kveldens eksperimenter ;)
Jepp skal ta noen bilder og forklare litt utover uken. Som du ser på bilde blir det mest sannsynlig en subb opp den ensome uten driver og likt til hs for den igjen, det bryter jo litt med SBA teorien men det funket og en driver ga meg rett over 2 db over hele responsen (jo flere du kaster inn nå jo mindre gir det) så dersom jeg setter inn 4x18 til så får jeg jeg kanskje 4-5db headroom til.

Stilig opplegg, har ikke minidsp men har jo jriver, men linken virket ikke? Jeg fant en side på avsforum men filmene som er ferdig "eqet" med linker virker heller ikke?

Karmann

Aktiv
31 Jan 2007
1.268
338
83
Å kjære jemen.. Er Vannfallet like bra som frekvens responsen?

Ser ut til at jeg må komme meg ut på tur i 2020.
Du må bare komme på besøk ja . Ja, vannfall er ikke perfekt men det er innenfor hva jeg kaller akseptabelt. Kan ikke ha så mye mer demping i rommet, jeg har 47 pakker med space lab totalt og rommet er 50kvm, men som nevnt over her så kan jeg åpne opp for å spille på rett over 100kvm, og det er planen.

Jan B

Medlem
13 Jan 2012
2.407
37
48
Jepp skal ta noen bilder og forklare litt utover uken. Som du ser på bilde blir det mest sannsynlig en subb opp den ensome uten driver og likt til hs for den igjen, det bryter jo litt med SBA teorien men det funket og en driver ga meg rett over 2 db over hele responsen (jo flere du kaster inn nå jo mindre gir det) så dersom jeg setter inn 4x18 til så får jeg jeg kanskje 4-5db headroom til.

Stilig opplegg, har ikke minidsp men har jo jriver, men linken virket ikke? Jeg fant en side på avsforum men filmene som er ferdig "eqet" med linker virker heller ikke?

Høres interessant ut :)

Virket ikke ?? Det hørtes merkelig ut, funker her. Hvilken nettleser bruker du? Prøve en annen ?

Karmann

Aktiv
31 Jan 2007
1.268
338
83
Så film i kveld å synes det var å høre litt ulyd fra surround kanaler, tok en inspeksjon etter filmen. Joda, 3 av drivere hadde raknet skumoppheng, har skiftet et og et står på tørk etter bytte av oppheng. Mangler et oppheng men det er på vei over dammen, så da var det løst.

Ellers fikk jeg løftet på plass noen subber til og skal vel rattes inn til neste år tenker jeg .

• Like
Reactions: Saarg and Jan B

Jan B

Medlem
13 Jan 2012
2.407
37
48
Hehe, når det er stacket fullt i høyde og bredde, da stacker vi mer i dybden, Haha. Bra jobbet ;)

• Like
Reactions: Karmann

Ivaols

Medlem
20 Feb 2005
4.537
46
48
Hvor bestiller du oppheng til JBL 8340? Takk for sist, du har ikke hvilt på laurbærene ser jeg 😄

Karmann

Aktiv
31 Jan 2007
1.268
338
83
Hvor bestiller du oppheng til JBL 8340? Takk for sist, du har ikke hvilt på laurbærene ser jeg 😄
Hei ,Takk for sist:) . ja det skjer stadig ting :) kan ikke sitte rolig, må jo prøve litt forskjelig.

Jeg kjøper herfra :