Karmann`s Hule

Karmann

Aktiv
31 Jan 2007
1.113
199
63
Da gikk kona fra meg og anlegg selges.
Det er allerede solgt, så demontering har begynt.

Sent fra min BLA-L29 via Tapatalk

• Haha
Reactions: Saarg

Torolan

Medlem
20 Nov 2008
13.832
63
48
Ja det er fullt forståelig at her måtte det oppgraderinger til
Syyyke mann

Sent from my iPhone using Tapatalk

• Like
Reactions: Karmann

Karmann

Aktiv
31 Jan 2007
1.113
199
63
Ja det er fullt forståelig at her måtte det oppgraderinger til
Syyyke mann

Sent from my iPhone using Tapatalk
Hahahaha. Jeg har liggende flere drivere som ikke er i drift og jeg har amper. Så det var egentlig bare noen kasser som skulle til, så det var enkelt . Så får vi se om det var verdt det om ikke annet så ser det jo stilig ut .

• Like
Reactions: Torolan

Karmann

Aktiv
31 Jan 2007
1.113
199
63
Et lite pust i bakken må til, sola skinner ute og tenker at jeg må snart gi meg, men må få lagt til en stor takk til Thomas aka tohaug, Svein aka Midas, Hunsbedt og Broh. For god hjelp og psykisk støtte ( det finnes ikke medisin til meg). Hadde ikke vært der jeg er i dag uten disse karene #elns

Karmann

Aktiv
31 Jan 2007
1.113
199
63
Da var det lyd, hva skal man si, enda mer av det jeg hadde. Jeg kjører med gammel eq osv. Så jeg må få justert opp butikken ila kvelden. Er nok endel å hente der, kanskje

• Like
Reactions: Torolan

Karmann

Aktiv
31 Jan 2007
1.113
199
63
Fikk kjørt litt målinger i natt, det måler relativt greit, litt bedre en tidligere, men må få tidskorigert stack nr 3 (det i midten) noe bedre. Bilde under er uten EQ

• Like
Reactions: Torolan and Saarg

BullFire

Medlem
24 Apr 2003
2.427
6
38
Gratulerer så mye Karmann ser rimelig gjevn ut den responsen der. Noe helt annet en det stakkarslige oppsettet jeg har med kun fire jbl 4546 b:)
Et kjapt spørsmål så tidligere at du limte portene som var løse når du fikk nye i hus. Har et par porter selv jeg må lime, hva slags lim har du brukt?

Karmann

Aktiv
31 Jan 2007
1.113
199
63
Gratulerer så mye Karmann ser rimelig gjevn ut den responsen der. Noe helt annet en det stakkarslige oppsettet jeg har med kun fire jbl 4546 b:)
Et kjapt spørsmål så tidligere at du limte portene som var løse når du fikk nye i hus. Har et par porter selv jeg må lime, hva slags lim har du brukt?
4 stk er ikke lite! Husker for noen år siden så var det normalt med 2 stk 12 " og 4 x 18" var helt vilt ( noe det egentlig er) Ja, jeg har brukt vanlig smeltelim der jeg kommer greit til og tec7 på plasser som er vonde å komme til. Vet ikke om du sjekket hva som har løsnet, men sjekk den breie avstiveren også, det kan også løsne. Disse kassene er litt så som så, men når alt henger sammen så er de helt greie, front og bak et 25mm tykke og det går en uniform avstiver fra topp til bunn i kassen så de er relativt stive.

Karmann

Aktiv
31 Jan 2007
1.113
199
63
Flott kurve det der ja. Og så uten EQ. Rett og slett imponerende.
Takk for det. Må sies at det er kun subber til 200hz, du ser avrullingen men det er det integrerte lpf for LFE, desverre kan ikke dette justeres på yamaha. Jeg kjører subber i mono opptil 200hz og det funker veldig bra egentlig. Hvis jeg kjører subbene på front utgangene så er det helt flatt til 200hz før SBAet bryter opp.

• Like
Reactions: Saarg

BullFire

Medlem
24 Apr 2003
2.427
6
38
4 stk er ikke lite! Husker for noen år siden så var det normalt med 2 stk 12 " og 4 x 18" var helt vilt ( noe det egentlig er) Ja, jeg har brukt vanlig smeltelim der jeg kommer greit til og tec7 på plasser som er vonde å komme til. Vet ikke om du sjekket hva som har løsnet, men sjekk den breie avstiveren også, det kan også løsne. Disse kassene er litt så som så, men når alt henger sammen så er de helt greie, front og bak et 25mm tykke og det går en uniform avstiver fra topp til bunn i kassen så de er relativt stive.

Takk for tips. Jeg har kun hatt ute det ene elementet, siden den subbet litt når jeg gikk over alle drivere den dagen jeg fikk de ned i kjelleren. Denne kassa har også fått seg en skikkelig trøkk i hjørnet, så jeg må finne ut hvordan jeg skal få reparert det. Heldighvis så sluttet elementet å subbe etter å ha spilt litt forsiktig på gulvet og la litt strategisk pressing på ene siden av elementet mellom lydprøvene. For sikkerhets skyld roterte jeg elementet i kassa 180grader, skal vist hjelpe på elementer som har siget på grunn av tyngdekraften. Siden jeg hadde elementet ute gikk jeg over avstivninger og porter og på denne var det egenlig kun slurvete produksjon som som har gjort at en av disse små klossene som er i mellom avstiver og port ikke var limt godt nok mot avstiver, så der var det glippe. På en av de andre kassene er den ene porten helt løs, kan skyve på den fra utsiden.

Jeg har tenkt en stund at jeg skal få laget meg en tråd nå som jeg endelig har fått et kjellerrom etter så mange år med Kino i soverom på to plasser. Det er ikke så mye aktivitet her inne lenger, men fortsatt en del dyktige folk som en kan diskutere løsninger med. Syntes det er håpløst å finne tilbake til fine diskusjoner på facebook...
Hadde lenge en drøm om SBA, når jeg leste om DBA for en del år tilbake var det litt av en aha.. opplevelse. Så kom jeg over disse subbene sammen med resten av et fullt kino oppsett og da ble planen å se hva for noe moro man kan få til med dette først og så får vi se hva fremtiden bringer. Effektmessig er jo 4 stykk mer en bra nok, selv ved fullt referanse nivå på 115db. Kom frem til at jeg trenger kun litt over 70w pr sub med 3db forsterkermargin:), det er ved 3m sitteavstand, også blir det200watt ved 5m.

Sist redigert:
  • Like
Reactions: Karmann

BullFire

Medlem
24 Apr 2003
2.427
6
38
Nå vet ikke jeg sitte avstanden din, men dine subber trenger ikke mer en ca. 7W hver for å nå 115db 5 meter unna. Det er ikke mye bevegelse pr. element da:)

Karmann

Aktiv
31 Jan 2007
1.113
199
63
Nå vet ikke jeg sitte avstanden din, men dine subber trenger ikke mer en ca. 7W hver for å nå 115db 5 meter unna. Det er ikke mye bevegelse pr. element da:)
Stemmer det, jeg sitter faktisk ca 5 meter fra og det medfører riktighet. Meeen jeg har noen kW kapasitet på forsterker siden også, bare sånn i tilfelle

Karmann

Aktiv
31 Jan 2007
1.113
199
63
Stille her i sør, sommer og fint vær så kinoen har hatt litt stille periode siste uken.
Skjer ikke så mye, spiller med oppsett 99% ferdig, sommerferien er over og er i andre arbeidsuke allerede . Jeg har bare gjort noen småting refoamet et element og begynt tanken med diffusorer.
Får en ufrivillig tur (Jobb) til Oslo til helga og tenker den blir brukt til diverse hifi besøk. God helg

Karmann

Aktiv
31 Jan 2007
1.113
199
63
Diy skyline... Hmmm liker det jeg ser.
Ja, jeg har 8 stk som naboen laget for noen år siden. De trenger litt TLC, så skal jeg få festet de på en stor plate med hjul på så jeg kan flytte på de.

• Like
Reactions: Toroluf