Kan noen hjelpe meg med hvordan Atmos skal plaseres?

Kjell Hugo

Medlem
12 Jul 2006
194
0
16
Ja da er endelig byggingen igjen i gang av hjemmekino og guttungens Fortnite hule.
Er så utdatert at jeg ikke vet hvodan høytallerne til et atmos system skal plasseres nå om
regner med at atmos i vanlig hjemmekino er 11:2?
Er det da snakk om kun høytallere på vegger og gulv? Ser noen har det i tak? Finnes det noen fasit på hvordan dette skal lages for og få dette til?

tenker og bruke yamaha’s største preamp til atmos, og en eller annen amp til resten.

Planen er at dette skal brukes til hjemmekino, og spilling. Alt av vegger er nå ribbet til stenderværket. Lydbøyler er montert i tak og varmefolie i gulv. Så muligheten skulle være endeløse for et fint prosjekt bare jeg vet sånn ca plassering av veggboksene or rørsystemet.(jeg er elektrikker så mye fokus på rør🤣)

Håper noen kan hjelpe meg.

Vedlegg

lygren

Grunnlegger
11 Des 2002
43.316
171
63
42
www.avforum.no
Ja da er endelig byggingen igjen i gang av hjemmekino og guttungens Fortnite hule.
Er så utdatert at jeg ikke vet hvodan høytallerne til et atmos system skal plasseres nå om
regner med at atmos i vanlig hjemmekino er 11:2?
Er det da snakk om kun høytallere på vegger og gulv? Ser noen har det i tak? Finnes det noen fasit på hvordan dette skal lages for og få dette til?

tenker og bruke yamaha’s største preamp til atmos, og en eller annen amp til resten.

Planen er at dette skal brukes til hjemmekino, og spilling. Alt av vegger er nå ribbet til stenderværket. Lydbøyler er montert i tak og varmefolie i gulv. Så muligheten skulle være endeløse for et fint prosjekt bare jeg vet sånn ca plassering av veggboksene or rørsystemet.(jeg er elektrikker så mye fokus på rør🤣)

Håper noen kan hjelpe meg.
Tar du utgangspunkt i Dolbys egen guide er du godt på vei; https://www.dolby.com/us/en/technol...tmos-home-theater-installation-guidelines.pdf.

Dernest er spredningen på høyttalerne du har tenkt å benytte svært viktig. Dipol, som også Dolby angir, egner seg ikke. Det som bør benyttes er "point source" med så stor spredning som mulig. Benytter du tradisjonelle høyttalere med moderat spredning vil Dolbys retningslinjer sannsynligvis måtte modifiseres noe ved at du flytter takposisjonene litt nærmere sweetspot. Hele poenget med objektbasert lyd er at du skal høre hvor objektene stammer fra, og det i så bred frekvensrespons som mulig. Plasserer du eksempelvis en høyttaler med 60 graders spredning litt for langt unna sweetspot vil store deler av frekvensresponsen ikke treffe øret (direkte) og dermed mister en presisjonen konseptet er ment å utnytte seg av.