Kalibrering...!!

Ak

Administrator
11 Des 2002
38.947
4
38
39
Hei,

Hva er den beste "ikke dyre" metoden å kalibrere en Lcd/Dlp projektor på..? Kalibrerings DVD..? Eller finnes det rimelig utstyr å få kjøpt..?

AK

Gorm

Administrator
13 Des 2002
42.469
22
38
51
Jessheim
Hei AK
Den billigste metoden er å bruke THX kalibreringsverktøyet som ligger på alle DVD plater med THX inspilling, F.eks. STAR WARS filmene.

MVH Gorm

tahustvedt

Medlem
12 Des 2002
3.502
0
0
I "Language" menyen er det er ikon som heter "THX", Klikk på det og du kommer til kalibreringsmenyen.

Tor Arne

Ak

Administrator
11 Des 2002
38.947
4
38
39
Da er det vel på tide å legge til noen Star Wars i samlingen.... Uansett Morro å ha..!

Noen som har testet Discovery kalibrerings plata..?

Mvh

AK

Ak

Administrator
11 Des 2002
38.947
4
38
39
Er det noen som vet om AVIA kan kjøpes i Norge...?

Mvh

AK

SpaceMoose

Medlem
12 Des 2002
483
0
0
Jeg tror nok ikke AVIA er til salgs i Norge. Du må nok handle på nettet og betale postens omkostninger og moms som oss andre :(

Ak

Administrator
11 Des 2002
38.947
4
38
39
Mkay, har heller ikke funnet AVIA i Norge....
Bestiller fra Amazon...

Er det noen som vet om det er mulig å låne kalibrerings utstyr...?

Mvh

AK

Arendal

Medlem
14 Feb 2003
11.288
0
0
Angående AVIA.

Er det noen andre enn meg som får merkelige resultater etter å ha kalibrert bildet etter den plata?

Hvis du justerer bildet med THX optimizer, og får et "perfekt" bilde.
Så justerer man bildet etter AVIA så er ikke det forrige bildet, eller noe annet for den sakens skyld mye "perfekt" lenger.

MVH
Frank

Ak

Administrator
11 Des 2002
38.947
4
38
39
Hvor finner man dette programmet? Jeg trodde det lå på alle THX filmer??
Men har enda ikke funnetdet..... :(

Mvh

AK

Arendal

Medlem
14 Feb 2003
11.288
0
0
Det ligger på Terminator 2 Ultimate edition og begge Star Wars filmene under Language options :!:

MVH
Frank

Ak

Administrator
11 Des 2002
38.947
4
38
39
Takk skal du ha Frank... Skal sjekke det ut.

Mvh

AK

SpaceMoose

Medlem
12 Des 2002
483
0
0
Arendal skrev:
Angående AVIA.

Er det noen andre enn meg som får merkelige resultater etter å ha kalibrert bildet etter den plata?

Så justerer man bildet etter AVIA så er ikke det forrige bildet, eller noe annet for den sakens skyld mye "perfekt" lenger.

MVH
Frank
Det kan kanskje ha noe med at AVIA er en ntsc plate mens du har testet thx optimiseren på en pal plate.. Jeg bruker kun AVIA (bildemessig) til å sette 'white level' og 'black level' samt ev. aspect ratio i theatertek..

audunth

Medlem
9 Jun 2003
4.224
0
0
THX-briller

For å få utnyttet THX-optimizer'en fullt ut kan man bestille blå briller fra www.thx.com, koster 5 dollar i porto, omtrent en uke leveringstid.

-Audun

Arendal

Medlem
14 Feb 2003
11.288
0
0
Jeg bestilte dem, og fikk 2 stk gratis.

Det koster mer for dem å fakturere deg enn å la vær.

De brillene er fin reklame vet du :D

MVH
Frank

Ak

Administrator
11 Des 2002
38.947
4
38
39
Søren døtte... Ser Digital Video Essentials plata er utsatt til May 2004... Hadde håp om at den skulle komme før jul..:(

Arendal

Medlem
14 Feb 2003
11.288
0
0
Hva er det med disse kalibrering platene?

The calibratur ble jo også utsatt i det uendelige.

Det kan da ikke være så vanskelig?

NTSC plata er jo ute på markedet, PAL er da ikke så annerledes?

roffe

Moderator
24 Apr 2003
27.929
0
0
www.invelos.com
Re: THX-briller

audunth skrev:
For å få utnyttet THX-optimizer'en fullt ut kan man bestille blå briller fra www.thx.com, koster 5 dollar i porto, omtrent en uke leveringstid.
Bestilte dem nå! Etter å ha kjøpt Indiana Jones-filmene fikk jeg også THX-optimizeren i hus. Gledelig nok hadde jeg justert TVen NESTEN optimalt, men det er alltid greit å justere inn det siste hakket på innstillingene. Kan trygt si at jeg ihvertfall har fått litt bedre sortnivå OG detaljering i mørke partier! :D Hvis fargebalansen får tilsvarende forbedring er det definitivt verdt de 5$, samt at det er høy geek-faktor (som er en positiv ting ;) ) med disse brillene.
:cool: :cool: :cool:

Nå mangler jeg bare et dB-meter for å tune lyden også... Synes foreløpig at 700-800 kroner er litt mye når ørene stort sett gjør samme jobb på en grei måte.