"Kalibrering" hos Elkjøp

engern

Medlem
21 Nov 2008
81
0
0
Skal kjøpe ny TV hos Elkjøp til uka. Blir mest sannsynlig Samsung 65" UE65KS7005.
Elkjøp tilbyr "kalibrering" for 1000kr, men er det verdt pengene? Selger mente såklart at dette var veldig viktig og gjøre. Kom en lang regle om alt det positive dette gjorde både for TV, øyne og ikke minst strømforbruk.

Men gjør de egentlig noe mer enn å taste litt på innstillinger og sette opp etter øye mål?

Flay

Medlem
5 Sep 2005
1.091
0
36
49
Bergen
Har du sett hvordan er tv innstilt i butikkene ?
vel.... Jeg vil aldri stole på de med min 1000 lapp ...

Gorm

Administrator
13 Des 2002
40.103
93
48
52
Jessheim
Alle de "Elkjøp kalibrerte" skjermene jeg har sett til nå, er justert helt på bærtur. Og det tar ikke mer enn 10 sekunder å gjøre bildegjengivelsen veldig mye bedre, bare ved hjelp av litt erfaring, sunn fornuft og fjernkontrollen. Selv en ren resett tilbake til fabrikk-innstilling hjelper vesentlig.

Til alle dere som vurderer slik "kalibrering", slår det dere ikke som merkelig at ingen hos Elkjøp spør dere om deres preferanser, lysforholdene i rommet, og hva dere normalt bruker skjermen til (gaming/TV-titting/film)? Dette er jo bare en måte å presse prisen på TV-apparatet nedover på, for så å hente inn fortjenesten på salg av snake-oil tilleggstjeneste.

engern

Medlem
21 Nov 2008
81
0
0
Var det jeg nesten regnet med. Men da sparer jeg heller den tusenlappen, og stiller tvn så bra jeg klarer og få den. Så kan jeg heller leie inn proffer til å kalibrere hjemme hos meg senere

torsteinvh

Medlem
24 Jul 2003
3.491
0
0
Kjøpte en 'kalibrert' TV på Elkjøp i fjor. Betalte dog ikke for det, det var en som hadde stått lenge. Absolutt ingen av gråskala kontrollene, hverken 2 eller 20 punkt var rørt.

Sent from my F8131 using Tapatalk

harman/kardon

Medlem
25 Apr 2005
43.993
0
0
39
Nord-Trøndelag
Enkelt og gjøre selv.

Får kjøpt blu-ray plater med enkel kalibrering som gir et ok resultat.

Diskene har som regel en forklarings video om hva du ser etter og hvordan du justerer :)

bjarne85

Medlem
3 Nov 2013
349
0
0
Funker for "folk flest" det

Men ønsker du maks ut av det tv'en kan levere så må det en proff kalibratør til som kalibrere på plassen med de lysforhold osv som han innvirkning hos deg.

Denon AVR-X6200W, Cambridge 851A, Cambridge DacMagic 100, Klipsch RF-62 II, Klipsch RC-62 II, Klipsch RS-42 II, Klipsch RS-52 II, 2 x Klipsch R-12SW, Mac Pro, AppleTv.