Kalibrering av Sony VPL HW30

Laugen

Medlem
31 Mar 2011
114
0
0
Hei

Jeg har kjøpt HW30 til sony, men når jeg kjøpte den så valgte jeg å ikke få den ferdig kalibrert.
Angrer på dette valget nå, men hva er beste løsning nå i etterkant?

Brukte helle budsjette på pj, så hva kan jeg få til?

Forslag?

Andreas21

Medlem
24 Okt 2006
11.691
2
38
Drammen
Hvis du har brukt opp alle pengene på projektor så er vel ikke Gorm et alternativ. Så da må du skaffe deg en god kalibreringsplate og sette contrast og brightness riktig og så finne de beste fabrikksinnstillingene og leve med det. Har sett mange HW30, men husker ikke i farten hva som er de mest riktige fabrikksinnstillingene så kanskje Gorm kan hjelpe her.

Laugen

Medlem
31 Mar 2011
114
0
0
antiloop skrev:
Hvor holder du til Laugen?
Stavanger/Forus

Hvor mye koster det for å få den kalibrert sånn ca? både 2d og 3d må kalibreres
Greit å vite om jeg må spare et par uker eller mnd :p

Jan Frode

Medlem
14 Jan 2010
1.608
0
0
Kan absolutt anbefale Perfektbilde.no dersom du ønsker profesjonell kalibrering.

Har selv hatt gleden av å få tv kalibrert av dem, og jeg må si meg meget godt fornøyd med resultatet.

Gorm

Administrator
13 Des 2002
42.467
21
38
51
Jessheim
olemt skrev:
Denne grundige testen kan hjelpe deg et godt stykke på vei. Kjører cinema 3 og gamma 2 selv for det meste. Bildet er helt utmerket.

Sony VPL-HW30ES Home Theater Projector - Calibration

Verdiene de har brukt (RGB gain og offset) er helt ubrukelige i andre projektorer enn den de har benyttet i testen. Forøvrig gir gamma 2 en gamma-respons mellom 1.7 og 1.95, så jeg tviler på at at de har benyttet denne (skrivefeil?). Med mindre de har hvitt lerret i et rom med hvite flater, og lys utenfra rett inn da?

Det varierer fra projektor til projektor, men følgende gamma fungerer i "normale" hjemmekinoer:
Gamma "off" (og gamma 8 ) gir gamma-respons mellom 2,05 og 2,2
Gamma 3 gir gamma-respons mellom 2,2 og 2,35

Fargetemperaturen varierer så kraftig fra enhet til enhet, at det blir helt meningsløst å komme med noen anbefaling

Laugen

Medlem
31 Mar 2011
114
0
0
Gorm skrev:
Verdiene de har brukt (RGB gain og offset) er helt ubrukelige i andre projektorer enn den de har benyttet i testen. Forøvrig gir gamma 2 en gamma-respons mellom 1.7 og 1.95, så jeg tviler på at at de har benyttet denne (skrivefeil?). Med mindre de har hvitt lerret i et rom med hvite flater, og lys utenfra rett inn da?

Det varierer fra projektor til projektor, men følgende gamma fungerer i "normale" hjemmekinoer:
Gamma "off" (og gamma 8 ) gir gamma-respons mellom 2,05 og 2,2
Gamma 3 gir gamma-respons mellom 2,2 og 2,35

Fargetemperaturen varierer så kraftig fra enhet til enhet, at det blir helt meningsløst å komme med noen anbefaling

Ikkje det at eg forsto alt det, men regne me at det vil si at det ikkje e så bra å bruke andre sine instillinger. men ka pris tror dåkke at d e for å få den kalibrert?

K E A

Medlem
22 Mai 2004
2.161
2
38
45
Prisene står på Perfektbilde.no.
Det er 1950 kr pluss frakt om du må sende den.
Står ikke noe pris på 3D kalibrering men det er jo bare å sende en mail å spørre.