Kabeltrøbbel...

cazen

Medlem
1 Mai 2013
9
0
0
Har trukket kabler i rør, som er helt identiske, til høyttalere... Har noen tips til hvordan jeg kan finne ut hvilken kabel som er hvilken i begge ender?

Espen-hj

Medlem
28 Nov 2009
3.870
0
0
Om du har, eller kan få lånt deg eit multimeter så kan du måle hvilken kabel du skal skille ut. Kortslutt lederene i ene enden og bruk "pip" funksjonen på multimeteret.

joakimpatos

Medlem
24 Nov 2011
6.283
0
0
dra litt i den ene og se i andre enden hvilken av kablene som beveger seg :p hvis det funker da :)

cazen

Medlem
1 Mai 2013
9
0
0
Hmmm

Ja tenkte på et slikt multineter, men tenkte på hva jeg skulle gjøre k
Andre enden.... Så dersom jeg kortslutter den i den ene enden så vil den pipe? Men hvordan kortslutter jeg den?

Kablene er stive og det er et under at jeg fikk alle igjennom, så tar ingen sjanse på å dra for å se ;) er dessuten alene på jobben med dette ;)

Jobla

Medlem
7 Mar 2013
195
0
0
Kortslutte ene enden er greit og da setter du den bare til å sjekke kontinuitet, da piper den når du setter målepinnene mot hverandre og tilsvarende når du måler på den kortsluttede kabelen.

( continuity test )

Hvordan kortslutter du kabelen, tvinne endene sammen?

eekeroth

Medlem
13 Okt 2008
693
0
0
Du ønsker å finne ut hvilken som skal være + og - ? og begge lederne er umerket?

hvis ja - batteri. f.eks. et 9V batteri hvor du kobler + til en leder og - til den andre. Ligg hjelp er gull her. og så bruker du multimeteret i andre enden... måler spenning. Den sier om det er + eller - som kommer.

Halair

Medlem
13 Nov 2012
1.048
0
0
Ta en ledning, koble til en 12V pære og bruk et bilbatteri eller 9V. Så sjekker du hvilke ledninger, er det lys så er det riktig 8)