Kabel tull med Subwooferen

larrylu

Medlem
16 Nov 2005
51
0
6
Hei til alle sammen trenger litt hjelp her..

Jeg bygget et nytt hus for noen år siden, med et tekniskrom ca 10 meter fra TV-Stua. La opp masse kabler mellom stue og tekniske rommet hvor jeg har installert min yamaha hjemmekino-forstrekker. Til info ble det lagt 5 stk. høytalleer kabler, 2 stk Cat6 kablre 1 stk Coax kabel og 10 meter lang RCA/RCA Gull Video kabel. alle kabler går fra hjemmekino-forstrekker til veggbokser i stua med kontorer.

Da har jeg bygget alt dette leide jeg inn en proff som testet alt og gjorde satt opp alt riktig. han hadde med seg sin egen subwoffer kabel (mellom vegg og subwofferen)
da funket alt perfekt!

jeg spurte han om hvor kunne finne sånn type kabel som han hadde fikk beskjed å kjøpe en god kabel fra hvor som helst hvor de solgte sånn..
jeg har kjøpt flere typer men får kun støy og ingen lyd fra subwoffern aldri hat den i gang i huset)

Jeg trenger derfor hjelp hvordan komme i mål?

minne tanker er:

Kan jeg måle RCA med et multimeter?
isåfall hva skal jeg mål? hva skal se etter?

kan jeg bruke CAT6 eller COAX til å bygge meg en annen kabel?

må jeg kjøpe meg trådløs subwoofer kit?

hva tenker dere??

Danke

Medlem
4 Aug 2007
11.834
85
48
Hei til alle sammen trenger litt hjelp her..

Jeg bygget et nytt hus for noen år siden, med et tekniskrom ca 10 meter fra TV-Stua. La opp masse kabler mellom stue og tekniske rommet hvor jeg har installert min yamaha hjemmekino-forstrekker. Til info ble det lagt 5 stk. høytalleer kabler, 2 stk Cat6 kablre 1 stk Coax kabel og 10 meter lang RCA/RCA Gull Video kabel. alle kabler går fra hjemmekino-forstrekker til veggbokser i stua med kontorer.

Da har jeg bygget alt dette leide jeg inn en proff som testet alt og gjorde satt opp alt riktig. han hadde med seg sin egen subwoffer kabel (mellom vegg og subwofferen)
da funket alt perfekt!

jeg spurte han om hvor kunne finne sånn type kabel som han hadde fikk beskjed å kjøpe en god kabel fra hvor som helst hvor de solgte sånn..
jeg har kjøpt flere typer men får kun støy og ingen lyd fra subwoffern aldri hat den i gang i huset)

Jeg trenger derfor hjelp hvordan komme i mål?

minne tanker er:

Kan jeg måle RCA med et multimeter?
isåfall hva skal jeg mål? hva skal se etter?

kan jeg bruke CAT6 eller COAX til å bygge meg en annen kabel?

må jeg kjøpe meg trådløs subwoofer kit?

hva tenker dere??
Bare kjøp en skjermet ok lang "rimelig" kabel... Feks Xtz, Supra eller Argon Blue.

Sjekk om du har jord skrue på sub, prøv å fest ekstra kabel til denne...

tigerdyr

Medlem
28 Feb 2007
38
0
6
da funket alt perfekt!

Forskjell på god/dårlig kabel er støy, men du skal altid få lyd om der faktisk er kontakt. Kanskje kontakten er ødelagt om du ikke får noen lyd, men er du helt sikker på at forsterkeren/receiveren faktisk sender over lyd til subwooferen? F.eks. hvis du hører på musikk og du har satt høytalertype = big i receiveren, er det ikke uvanlig at der ikke sendes noe til subwooferen. På min Yamaha må jeg slå på ekstra bass for at den vil sende noe som helst til subwooferen; enten det eller velge høytalertype = small.

Om kontakten derimot har blitt dårlig kan du sjekke med en kontinuitetstest med hvilket som helst multimeter.

classic46

Medlem
27 Aug 2009
6.143
13
38
Forskjell på god/dårlig kabel er støy, men du skal altid få lyd om der faktisk er kontakt. Kanskje kontakten er ødelagt om du ikke får noen lyd, men er du helt sikker på at forsterkeren/receiveren faktisk sender over lyd til subwooferen? F.eks. hvis du hører på musikk og du har satt høytalertype = big i receiveren, er det ikke uvanlig at der ikke sendes noe til subwooferen. På min Yamaha må jeg slå på ekstra bass for at den vil sende noe som helst til subwooferen; enten det eller velge høytalertype = small.

Om kontakten derimot har blitt dårlig kan du sjekke med en kontinuitetstest med hvilket som helst multimeter.
Ekstra bass på Yamaha betyr at du ber dine hovedhøyttalere spille bass sammen med sub. Du bør nok lese bruksanvisning og ta setup noen ganger til.

Sent from my iPad using New Forum mobile app

Danke

Medlem
4 Aug 2007
11.834
85
48
Ja jeg tenker at det er innstilling jeg også.

Sett høytalere på small og start med 80hz deling som utgangspunkt..

Og ikke minst husk å koble til left High level og ikke høyre.

Dette synes jeg selv er litt vanskelig å huske, om jeg ikke har brukt/koblet sub på en stund.

Sent fra min VTR-L29 via Tapatalk

tigerdyr

Medlem
28 Feb 2007
38
0
6
Ekstra bass på Yamaha betyr at du ber dine hovedhøyttalere spille bass sammen med sub. Du bør nok lese bruksanvisning og ta setup noen ganger til.
Nå vet jeg ikke hvilken modell du eventuelt har erfaring med, med tar vi f.eks. CX-A5200 kan jeg i al fall opplyse deg at du tar feil og det altså heller er du som burde sjekke litt før du uttaler deg så bastant :)