JVC X5900 : HDR. Hva gjør jeg galt ?

Gorm

Administrator
13 Des 2002
42.469
22
38
51
Jessheim
Er i samme situasjon her. Har kjørt bt2020 frem til nå, men har byttet til bt709 på panasonic'n. Har ikke fått testet så mye ennå. Men vil man få nedskalering av 4k når man kjører på dette oppsettet? X5900 er kalibrert til sdr hos meg, ikke hdr
Hvis du har nyeste versjon Panasonic spiller (UB420/820/9000) så er det ingen nedskalering. Du kan sette spilleren til SDR BT709, samt 10-bit prioritering, og da får du 4K BT709 og 10-bit fargeoppløsning. Da vil du jo nye godt av kalibreringen som er gjort i projektoren

Reactions: gruvis and K E A

gruvis

Medlem
4 Okt 2006
14
0
1
Hvis du har nyeste versjon Panasonic spiller (UB420/820/9000) så er det ingen nedskalering. Du kan sette spilleren til SDR BT709, samt 10-bit prioritering, og da får du 4K BT709 og 10-bit fargeoppløsning. Da vil du jo nye godt av kalibreringen som er gjort i projektoren
Takker, da har jeg endelig fått klarhet i dette.

gruvis

Medlem
4 Okt 2006
14
0
1
Er det forøvrig andre innstillinger jeg bør ta, super white, clear black, lens aperture?
Jeg har ikke hatt projektor på over 10år og synes det er lite info i Jvc manualen...

Gorm

Administrator
13 Des 2002
42.469
22
38
51
Jessheim
  • Super white er for å vise informasjon over video-hvitt. altså for å vise 16-255 i stedet for 16-235. Aktivering av super white vil redusere lysstyrken kraftig, og gir deg mye dårligere kontrast. Det er en funksjon som gjerne brukes om kildematerialet brenner ut i hvitt, men må da kompenseres med å øke kontrasten (ca +6) for å redusere tap av lysstyrke.
  • Clear black er en form for "dynamisk sort", og gir black-crush i de mørkeste områdene. En funksjon du ikke skal bruke.
  • Lens apperture er irisen. Du kan sette den til manuell for å justere maks åpning av iris, dersom du i utgangspunktet føler du har for høy lysstyrke. Så settes den til Auto 2, som er den beste auto innstillingen (Auto 1 gir black crush).

Danke

Medlem
4 Aug 2007
14.842
3
38
Ja det skal jeg prøve senere.

For nå jeg vil se hvordan HDR ser ut, men det skal ikke være blek, det kan jeg ikke tro.
Har disse 4:2:0 4:2:2 og 4:4:4 noe å si ? kan kabel være problem ?
444 på lange strekk si 10m er løsningen optisk Hdmi på utallige av forums.

Om noen klarer dette med tradisjonell Hdmi så er det interessant å høre.

Tror jeg er oppe i 17 løsninger eller mer med optisk Hdmi nå.

gruvis

Medlem
4 Okt 2006
14
0
1
  • Super white er for å vise informasjon over video-hvitt. altså for å vise 16-255 i stedet for 16-235. Aktivering av super white vil redusere lysstyrken kraftig, og gir deg mye dårligere kontrast. Det er en funksjon som gjerne brukes om kildematerialet brenner ut i hvitt, men må da kompenseres med å øke kontrasten (ca +6) for å redusere tap av lysstyrke.
  • Clear black er en form for "dynamisk sort", og gir black-crush i de mørkeste områdene. En funksjon du ikke skal bruke.
  • Lens apperture er irisen. Du kan sette den til manuell for å justere maks åpning av iris, dersom du i utgangspunktet føler du har for høy lysstyrke. Så settes den til Auto 2, som er den beste auto innstillingen (Auto 1 gir black crush).
Takker for svar. Det meste står på off.
Lens aperture kjører jeg på manual -13 (standard er vel -8 som var alt for mye lys) Har ikke prøvd den på auto 2