JVC DLA X7500 hjælp

Klaus.s

Medlem
17 Jul 2017
21
3
3
Hej,

I Danmark findes der umiddelbart ikke nogen der er rigtig gode til at kalibrere JVC projektor. Har haft en ude, men billedet er blevet alt for mørkt.
Derfor søger jeg nu lidt hjælp hos jer i Norge, hvor der jo findes rigtig god folk til kalibrering.

Jeg har et 100% dedikeret rum, som kan mørklægges helt. Er helt sort og uden synlige vinduer.
Projektor skyder billede op på et 4 meter bredt 2.39.1 Dreamscreen V6 Pro XXL lærred.

Bruger en HTPC med madvr til at lave HDR tonemapping. Ville derfor gerne have haft to kalibrerings profiler på min projektor, men det mente han ikke man skulle og han kunne heller ikke finde helt ud af det.

Optimalt har man vel en profil til BT.790 og en til BT.2020 (eller måske endnu bedre DCI-P3?)

Da jeg jo nok ikke kan logge nogle af jer fra Norge en tur til Danmark?? Vil jeg hører om det er nogle indstillinger i kan anbefale, som et udgangspunkt?

Hilsen
Klaus

lygren

Grunnlegger
Medlem av ledelsen
11 Des 2002
43.401
225
63
43
www.avforum.no
Hei @Klaus.s! Hyggelige med dansker på forumet, og vi skal selvsagt prøve å hjelpe deg! 🆒

Generelt sett bruker du jo et stort lerret her, 4m bredde er jo ikke noe å kimse av. Sånn sett vil du nok ikke ønske å aktivere fargefilteret på X7500en din, da dette tar ca. 15% av lyset. Du ville fått enda mer metning på ytterpunktene i fargespekteret om du aktiverte filteret, men på 4m trenger du alt lys du kan produsere med denne projektoren etter mitt syn. Min anbefaling er derfor å bruke rec709, men du kan i teorien også kjøre inn bt2020 men velge en modus som ikke aktiverer filteret i projektoren din. Du har jo rundt 90% dekning av P3 selv uten filteret aktivert, og ettersom rec709 har 26% lavere dekning (vel, selve koordinatkartet ser jo litt annerledes ut, så dette er da veldig circus), så noe mer metning vil du potensielt da se selv om du velger P3 uten fargefilter. Begge alternativer har jo godt av en kalibrering, det er klart...

Jeg vil også anbefale å kjøre irisen pip åpen. Du vil allikevel ha en god grunnkontrast... I tillegg lampen på fullt.

Når det gjelder madVR har jeg ikke nok erfaring selv, men har store planer om å få satt opp en slik løsning snarlig... Du bør velge en lav nits output i oppsettet, såpass har jeg fått med meg, slik at du får mest mulig lys. Du "mister" jo litt av HDR effekten om du velger en lav avrulling på HDR effekten (dvs. lav nits verdi), men husk at HDR også er en effekt av størrelse på lerretet og rommet det er installert i, så selv om en 75" TV kan ha 2000 nits peak, vil ikke nødvendigvis det se så mye bedre ut rent effektmessig enn 70-100 nits peak på 170 tommer.

Klaus.s

Medlem
17 Jul 2017
21
3
3
Hej Jon,

Tak for svar. Tror jeg i første omgang blot bruger BT.709.

Er dog stadig ret ny i forhold til projektor. Så har nogle forskellige spørgsmål.

Åben iris helt. Så du vil kører manuel og så på 0 det burde være helt åben ikke? Eller vil du bruge noget auto efter du har sat den manuelle?

Hvis jeg nu skal bruge BT2020 uden farvefilter, hvordan gøres dette så rent praktisk?

Når man bruger en løsning som HTPC med madvr (som iøvrigt er helt suverænt), så er der nogle indstillinger jeg er i tvivl om. (Måske nogle dumme spørgsmå imellem)

Madvr upskalere alle 1080p til 2160p. Men skal projektor så stå på on eller off i 4k e-shift? Og hvad med Graphic mode 2k eller 4k.
Disse spørgsmål er med henblik på at madvr står for alt skalering mv. og projektoren blot skal fremvise det.
Går helt klart ud fra det skal være 4K-eshift og 4K i graphic mode.

Ham der kalibrerede min projektor endte med at sætte Gamma til 2,6. Det giver som sagt et meget mørkt billede. Er det normalt?

En sidste ting for nu. Er det normalt at JVC har lidt svært ved at huske lens memory? Synes at selv om man indstiller den perfekt og gemmer, så er det glemt næste gang man skifter.

lygren

Grunnlegger
Medlem av ledelsen
11 Des 2002
43.401
225
63
43
www.avforum.no
Hej Jon,

Er dog stadig ret ny i forhold til projektor. Så har nogle forskellige spørgsmål.

Åben iris helt. Så du vil kører manuel og så på 0 det burde være helt åben ikke? Eller vil du bruge noget auto efter du har sat den manuelle?

Hvis jeg nu skal bruge BT2020 uden farvefilter, hvordan gøres dette så rent praktisk?

Når man bruger en løsning som HTPC med madvr (som iøvrigt er helt suverænt), så er der nogle indstillinger jeg er i tvivl om. (Måske nogle dumme spørgsmå imellem)

Madvr upskalere alle 1080p til 2160p. Men skal projektor så stå på on eller off i 4k e-shift? Og hvad med Graphic mode 2k eller 4k.
Disse spørgsmål er med henblik på at madvr står for alt skalering mv. og projektoren blot skal fremvise det.

Ham der kalibrerede min projektor endte med at sætte Gamma til 2,6. Det giver som sagt et meget mørkt billede. Er det normalt?

En sidste ting for nu. Er det normalt at JVC har lidt svært ved at huske lens memory? Synes at selv om man indstiller den perfekt og gemmer, så er det glemt næste gang man skifter.

Her tror jeg mr. pro THX calibrator @Gorm har en del mer vettugt å si enn meg, men kan prøve meg på å svare på noe;

1. Ja, du velger å kjøre den manuel til "0" og dermed setter du irisen til auto 2. Du må altså over til manuell først for å kunne sette den faste (åpne) iris posisjonen, og når den er satt er det tilbake til auto 2 for å aktivere den automatiske som du selvsagt vil benytte deg av uavhengig av hva du setter den til som fast i åpen modus.

2. HDR modusen på X7500en tror jeg kjører uten fargefilter såvidt jeg erindrer, men det kan kanskje Gorm si noe mer om...

3. madVR har jeg altså ingen videre erfaring med, kanskje @Andreas21 kan komme med noen innspill der?? @didrik nilsen har kanskje noe fornuftig å fare med i forhold til hva du bør sette av innstillinger på e-shiften.

4. Gamma på 2.6 fordrer en svært godt refleksjonskontrollert batcave, man setter vel ofte 2.4, men også her har sikkert @Gorm noe mer vettugt å si... :)

5. Jeg har hatt noen tyvetalls JVC´er i min kino de siste par årene, og samtlige har vært svært presise på lens shiften, men i noen tilfeller her jeg måttet justere og lagre noen ganger før det har "satt seg".

Andreas21

Medlem
24 Okt 2006
9.368
9
38
Drammen
Hej Jon,

Hvis han kalibrerte projektoren til 2.6 gamma er det alt for mørkt, det beste på disse etter mye testing er 2.3- 2.35.

Med MadVr kan du bruke bt709 farger å be MadVr til å mappe om til det eller velge bt2020, er projektore kalibrert til bt709 er vel det å foretrekke. Når du setter MadVr til å tonemappe og det er projektoren som står for kalibreringen og ikke MadVr må du også sette hvilken gamma projektoren er kalibrert til.

Siden Du har satt MadVr til å oppskalere alt vil e-shift automatisk slå seg på og sett Graphic mode til 4K, resten av settingene på 1.0.0, Enhance kan du sette på 2 hvis du vil over det lager den edge enhancement.

Lens Memory er dessverre ikke helt perfekt og man må noen ganger gjøre små justeringer etter å ha endret fra en setting til en annen.

• Like
Reactions: lygren