didrik nilsen

Medlem
13 Mai 2010
1.832
27
48
Modersskipet fra JVC .
ENGLISH TRANSLATED VERSION (GOOGLE TRANSLATE) >>
JVC DLA-NX9/RS3000 (2019)
4K Native projector

JVC NX9/RS3000 er flaggskipet i den nye 4K N-serien til JVC.  Jeg har ventet litt med denne testen, for å kunne bli godt kjent med projektoren først.
NX9 har alt man kan ønske seg av en projektor i hjemmekinoen.  Prisen er dog noe stiv, noe som nok begrenser hvor mange som velger denne i sin hjemmekino.
Alle modellene i N-serien inkludert NX9 har full HDMI 2.0 og HDCP 2.2, med 18Gbps båndbredde på begge HDMI  innganger. Dette vil si at den takler 4K 12Bit, 4:4:4.
NX9 og N7 har eget fargefilter for DCI- p3 som gjør at de klarer dette mer eller mindre 100%, men...
Fortsett å lese...

Sist redigert av en moderator:

sldron

Medlem
1 Mai 2016
56
0
6
side ved side bilde/test - N9 mot N7 vil du si det er veldig forskjell i bildeskarphet? bare generell nysgjerrighet

didrik nilsen

Medlem
13 Mai 2010
1.832
27
48
side ved side bilde/test - N9 mot N7 vil du si det er veldig forskjell i bildeskarphet? bare generell nysgjerrighet
Vil si at det er forskjell, kommer ann på hva type materiale du ser på. I helt like omgivelser, vil du se at NX9 er noe klarere, samt har noe bedre dynamikk.
Dette kommer av linse, høyere ANSI Kontrast, og Kontrast har en innvirkning. Har tatt direkte sammenligning instant switch, kan vel si at N5 og N7 er meget gode. Men man ser at det er bedre linse i NX9. Det er nok denne som utgjør det meste av forskjellen. Bildeskarpheten på JVC N serien er sykt bra .
Mest value for the buck er klart N5, som jeg må si er meget meget bra. Med N7 får du noe mere dynamikk og noe høyere kontrast. Skarphet og linse er den samme. Samt at du får dobbel iris og fargefilter til BT2020/P3

Sist redigert:

ask4me2

Super Moderator
Medlem av ledelsen
11 Aug 2004
14.864
16
38
Dette er helt klart drømme projektoren fortiden, fin og grundig test der Didrik :)

Tester bør vel generelt være litt mer nøytrale på den måten at ikke eieren selv gjør testen og dermed blir litt "inhabil", men synes du balanserer meget god her og leverer en test der du ikke legger skjul på de negative sidene heller. (y)

En ting jeg stusset litt på var det du skrev om 8K og kilder.

Didrik skrev:
8K E-shift
Det reklameres for 8K E-shift. Personlig så føler jeg at native 4K er bra nok, samt føler at 8K e-shift ikke har noe for seg på min lerrets-størrelse. Men det kan hende at det blir bedre med 8K materiale engang i fremtiden, med 8K e-shift aktivert.
Så vidt jeg vet blir det aldri mulig med noen direkte støtte for 8K inn på NX9...? Det er kanskje eventuelle forskjeller med bruk av 8K e-shift hvis 4K kilden man gir projektoren har vært spilt inn/mastret i 8K for så å bli ned skalert til 4K og opp til 8K e-shift igjen eller noe du sikter til?

Du har vel også hatt denne projektoren tilgjengelig som en referanse samtidig som du har testet/kalibrert andre 4K modeller fra JVC i kinoen, hva vil du si er de største opplevde forskjellene mellom N5, N7 og NX9, utover det som allerede er nevnt i testen. Er f.eks NX9 mer nøyaktig kalibrert fra fabrikk, og virker det som den er bygd opp av mer nøyaktige deler (bortsett fra linsen) på de forskjellige prisklassene. NX9 har kanskje f.eks en litt annen bildeprosessor siden den har 8K e-shift, merket du noen forskjeller på slike ting?

Sist redigert:
  • Like
Reactions: didrik nilsen

didrik nilsen

Medlem
13 Mai 2010
1.832
27
48
Dette er helt klart drømme projektoren fortiden, fin og grundig test der Didrik :)

Tester bør vel generelt være litt mer nøytrale på den måten at ikke eieren selv gjør testen og dermed blir litt "inhabil", men synes du balanserer meget god her og leverer en test der du ikke legger skjul på de negative sidene heller. (y)

En ting jeg stusset litt på var det du skrev om 8K og kilder.

Så vidt jeg vet blir det aldri mulig med noe støtte for 8K inn på NX9...? Det er kanskje eventuelle forskjeller med bruk av 8K e-shift hvis 4K kilden man gir projektoren har vært spilt inn/mastret i 8K for så å bli ned skalert til 4K og opp til 8K e-shift igjen eller noe du sikter til?

Du har vel også hatt denne projektoren tilgjengelig som en referanse samtidig som du har testet/kalibrert andre 4K modeller fra JVC i kinoen, hva vil du si er de største opplevde forskjellene mellom N5, N7 og NX9, utover det som allerede er nevnt i testen. Er f.eks NX9 mer nøyaktig kalibrert fra fabrikk, og virker det som den er bygd opp av mer nøyaktige deler (bortsett fra linsen) på de forskjellige prisklassene. NX9 har kanskje f.eks en litt annen bildeprosessor siden den har 8K e-shift, merket du noen forskjeller på slike ting?
Det har du helt rett i, så langt jeg vet så vil ikke 8K native bli støttet av denne projektoren. Men har ikke prøvd heller med pc. Men hvis den hadde gjort det så ville det kanskje blitt noe bedre.
Da jeg fikk den så var det ikke mye jeg måtte gjøre for å få den perfekt. Jeg er kanskje litt kresen, så jeg brukte mye tid på å få 1-5% rett i projektoren.

Noe den ikke var i mine øyne. Den var for lys i bunn. Da med for høy gamma i 1-4% ,5% var der den skulle være. Men utenom de korrigeringene, så var den mer eller mindre spot on.
Jeg kan bare si at jeg ikke ser noe positivt i det hele tatt med å bruke 8K e-shift. Får litt samme følelse som på tidligere modeller fra JVC med 1080P 4K e-shift.
Bilde blir softere og du taper MTF. Med Nx9 så ser jeg ikke at bilde blir noe dårligere, men heller ikke noe bedre. Derfor har jeg den konklusjonen at hvorfor bruke den i det hele tatt. Så svaret er nei ser ikke forskjeller på eller uten 8K e-shift.

ask4me2

Super Moderator
Medlem av ledelsen
11 Aug 2004
14.864
16
38
Vet ikke hvor mye e-shift elementet "skader" Ansi kontrast og MTF i en slik projektor, men det hadde kanskje vært en ide for JVC og droppe dette elementet i fremtidige 4K modeller med den beste NX9/Z1 optikken.

Eller.. kan det hende det ekstra e-shift elementet forbedrer noe selv når det ikke aktivt brukes, siden JVC ofte nettopp har dette i topp modellene sine?

didrik nilsen

Medlem
13 Mai 2010
1.832
27
48
8K e-shift i NX9 gjør ikke noe med Ansi kontrasten. Har målt å sjekket dette.
Personlig synes jeg at den burde droppes. Samt etter egne erfaringer over lang tid, så gjør den ikke bildet bedre.
Så da sider det seg vel selv?

Sist redigert:

Per Johnny

Medlem
30 Des 2002
5.623
0
36
Har sett nx9en til didrik noen ganger nå. Helt utrolig projector kombinert med kalibrering i særklasse.

Vanskelig å sette ord på og beskrive hvordan og hvorfor den oppfattes så god (og det er i direkte sammenligning med andre projectorer som jvc og sony).

Det er spesielt den oppfattede renhet/klarhet/dynamikk i bilde som står frem, pga den ekstremt gode opptikken.

Dette gir utslag i enorm dynamikk og oppfattet sortnivå. Spesielt i scener som på andre gode projectorer kan oppfattes litt flate og gråe, som f.eks. narkotunnel scenen i Sicario, den er kriminelt god på didrik sin NX9, skulle neste tro jeg var å så på en Christie Dolby Cinema projector.

lygren

Grunnlegger
11 Des 2002
43.183
103
63
41
www.avforum.no
8K e-shift i NX9 gjør ikke noe med Ansi kontrasten. Har målt å sjekket dette.
Personlig synes jeg at den burde droppes. Samt etter egne erfaringer over lang tid, så gjør den ikke bildet bedre.
Så da sider det seg vel selv?
Er mye meninger om den e-shiften til 8K, og stort sett er vel konsensus at den har lite for seg. På virkelig store lerreter er det jo mulig en kan se noen fordeler av den, men ettersom 4K fra D-ILA med såpass høy fillrate uansett nærmest aldri gir synlig raster skal en nok sitte rimelig nærme et enormt lerret før dette gjør seg gjeldende som noen fordel. 8K rent generelt har jo veldig lite for seg, men fungerer nok godt som et buzzword, folk liker jo å skryte av å "be the first", noe JVC gjorde et stort poeng av rent markedsmessig... :)

Flott test som vanlig Didrik, liker måten du formulerer deg på, straight to the point og med stort fokus på reelle målinger, bilder og fine "guidinger" rent generelt. Stå på, og TUSEN TAKK for at du tar deg tiden til dette, er ikke rent lite arbeid å utføre denne type tester!! :)

• Like
Reactions: didrik nilsen

didrik nilsen

Medlem
13 Mai 2010
1.832
27
48
Etter det jeg vet så selges Sony på type steder som hifiklubben Osv. Avshop har hatt Sony i demo, men lite gunstig for de å ha disse i demo da de velger kun demo på Avshop og kjøper de senere på disse andre stedene. Så vil vel si at liten vits å gjøre innslaget for andre. Men jeg kunne fint ha tatt en test av de hvis jeg hadde fått lånt en.

Sist redigert:

didrik nilsen

Medlem
13 Mai 2010
1.832
27
48
Du vet jeg ikke jobber på AV Shop hehe.
Men er jo heldig å få låne demo units da jeg synes dette er morro og lærerikt. Det å få låne fra andre også sier jeg ikke nei til.
240847

Sist redigert:

ask4me2

Super Moderator
Medlem av ledelsen
11 Aug 2004
14.864
16
38
Hei igjen Didrik, ser i en annen tråd at du snart skal få sjekket tilstanden på en topptrimmet CRT... Så egentlig ikke den komme og ble positivt overrasket :)

Blir spennende å høre hvordan opplevelsen av dette blir når du jo er blitt vandt med en NX9 med shutter mod. og kanskje fått litt sortnivå hjelp av han lys-absorberende gjesten din over... :unsure::ROFLMAO:

Ellers så lurer jeg litt på hvordan din erfaring med tonenapping på de nye JVC modellene er vs. den som kommer i Panasonic DP-UB420/820/9000 modellene?

didrik nilsen

Medlem
13 Mai 2010
1.832
27
48
Er på ferie nå men kommer hjem i morgen.
Helt klart hjelper shutteren på absolutt 0 ire.
Da man alltid ser litt strølys på pæremaskiner selv om auto iris er på.

Men med en høy nativ kontrast og en høy intrasene kontrast så blir det bare berre lekkert.
Ikke minst rett kalibrert i bunn. Min nx9 er enda alt for lys i bunn, men skal fikse det med Jvc autocal.
Har den bare ok, da jeg har fått problemer med bruk av Jvc autocal på den.
Men det har kommet ny versjon så kanskje fikset.

Ellers så skal jeg ta en titt på Marquee i Danmark.
Er temmelig sikker på at dette blir meget gøy og inspirerende. Kurt er litt som meg har masse projektorer ,,,Så gøy skal vi ha det.

Skal også lage en test på en Jvc N7 som er den eneste jeg ikke har laget en test på enda . Den ligger å venter hjemme i Norge klart til innkjøring test , sjekk og kalibrering.

• Like
Reactions: sldron