Jvc Dla-hd350/750

Ak

Administrator
11 Des 2002
36.042
16
38
41
Jeg er kritisk i forhold til all "juksing", men om jeg må si det selv, så ble resultatet ved å senke color til -30 på HD350, overraskende bra, og mye bedre enn jeg hadde trodd på forhånd. Det var faktisk ikke veldig store forskjeller sett opp mot HD750, som var 100% korrekt kalibrert. Dog, ved en litt dyper bildeanalyse ville man helt sikkert sett større avvik.

Jeg vil ikke anbefale en slik løsning, men ble likevel "tatt litt på senga" av resultatet.

Bjørn S.

Medlem
17 Mai 2003
547
0
0
Kjekt det ser ut til at det blir en lykkelig slutt for deg; krysser fingra for at du får deg en x75:).

Roffy

Medlem
4 Mar 2008
1.423
0
0
Henning skrev:
Du gjør nok vont verre med å gjøre dette. I alle fall med vanlige colour controller så gjør den mye med intesiteten (CIE diagrammet har tre dimensjoner og den 3. intensitet synes ikke i diagrammet. Dvs at vanligvis så blir feilen mye større ved å bruke en slik kontroll. Rådet er nok derfor å konsentrere seg om gråskala så lenge 350 ikke har en CMS.

Hva er den beste måten å finne en grei nok fargemengde på da, ta det på øyemål?

lygren

Grunnlegger
11 Des 2002
43.362
194
63
42
www.avforum.no
...og jeg må understreke at Ak var veeeeeldig spektisk til justering på HD350en, så måler det feil ved dypere "analyse" skal jeg ta det utelukkende på min kappe... Jeg synes også at det tilsynelatende så veldig bra ut... ;)

Loffen68

Medlem
24 Aug 2005
5.558
0
0
avforum.no
Da fikk jeg akkurat beskjed om at X70'n er ferdig kalibrert og "Godkjent" og den blir sendt i morgen :)

Ikke så farlig at det ikke ble en X75, X70 er en god oppgradering vs HD750, jeg er uansett godt fornøyd med utfallet selv om det tok litt tid.

Så er spørsmålet om jeg skal oppgradere BD spilleren til 3D og kjøpe noen briller :cool:

bigtor

Medlem
20 Sep 2003
3.630
0
0
Laksevåg
Her er synderen og det har også nå plutselig dukket op en liten låseskive så det er ikke rart at jeg ikke fikk den til å sitte fast Gorm så jeg tror det bare er å kontakte JVC i morgen.
For å vise størrelsen har jeg lagt en cd ved siden av den.

Vedlegg

• DSC_0001.JPG
    DSC_0001.JPG
    432,4 KB · Sett: 18
  • blÃ¥.JPG
    blå.JPG
    429,5 KB · Sett: 17
  • blÃ¥2.JPG
    blå2.JPG
    437,2 KB · Sett: 19

Gorm

Administrator
13 Des 2002
40.109
96
48
53
Jessheim
Jeg ble også positivt overrasket over HD350 på Projektor 2009, etter litt jobbing i service menyen (korrigering av 6500K). Jeg la imidlertid merke til at sekundærfargene ble "ødelagt" ved kraftig senking av fargemetningen. Gult var definitivt verst, der den endte opp nærmere senneps-brun. Akkurat det samme skjer forøvrig på HD750, men der kan dette korrigeres i CMS-menyen.

Jeg har en HD350 stående på "test-hylla" akkurat nå, og det er ikke til å komme ifra at den imponerer stort. Fargerommet er litt på bærtur, men etter kalibrering er det kun i mørke områder det gjør seg gjeldende. Det er jo lettere å "tilgi" oversatureringen i skyggepartier, kontra i dagslys-scener. Når man tar med prisen på HD350 kontra HD750 i regnestykket, så kan den nok forsvares for en petimeter som meg selv, men jeg kan jo ikke akkurat hevde at det er tilfellet for gjennomsnittet av potensielle kjøpere. Er man ikke sykelig petimeter, er nok HD350 et bedre kjøp

Dolbytor

Medlem
21 Aug 2003
5.755
0
0
Bjørn S. skrev:
Noen andre her med HD750 som har fått en rød/rosa vertikal strek på venstre side i bildet? Kan det være degenerering av prisme? Projektoren er litt over 3 år gammel, regner med sånt er reklamasjon.

En kamerat av meg kjøpte min gamle HD750. Nå har han også fått denne streken :(

Roffy

Medlem
4 Mar 2008
1.423
0
0
lygren skrev:
Oj av meg!... ;) Koblet opp HD350en mot min nyervervede Optoma HD3000 videoprosessor... FANTASTISK! Jeg må nok si jeg foretrekker VXP fremfor HQV gitt, mulig det er bittelitt mindre flyt (? har ikke sett noe til det så langt, bare en kommentar jeg har hørt fra andre!), men støyreduksjonen, og den generelle bildeprosesseringen er rett og slett til å dette i gulvet av... Hvis en samtidig har sett hva HD3000 går for om dagen er det ingen tvil om at denne kan være en god investering til en HQV-basert projektor som mangler støyreduksjon av HD-signaler (som jeg personlig mener er et absolutt must)...

Hadde jo en Sony HW10 frem til i dag, og må jo bare erkjenne at forskjellen opp mot HD350 er som natt og dag. EKSTREMT sortnivå og dynamikk, er jo bare helt drøyt! Spesielt kommer jo dette til sin rett i en batcave som min, det må jo sies da...

Skal få tatt noen målinger med min Chrome5-probe senere i kveld tenker jeg, og snarlig får jeg også en Eye-One Pro jeg tenker ta noen målinger med...

Førstescenen i Narna - Prince Caspian er bare så enormt rå, full av detaljer og bare skikkelig "Hi-End" følelse! Blir nesten blikk mørkt til tider, får virkelig "CRT-feelen" til tider. Er spent på hvordan Dark Knight blir på dette oppsettet!

Deler for øvrig dine inntrykk, Andreas21, og tror jo også at jeg skal komme meg et godt stykke også uten en skikkelig CMS på min 350 selv om jeg jo ser at HD750 er tweakerens drømmemaskin. Mulig jeg kan bruke HD3000-prosessoren til å kompensere noe for manglende CMS i projektoren, men må sette meg litt mer inn i prosessorens muligheter først.

Ser samtidig at THX-modusen på HD750 så veldig bra ut, er jo helt klart en fordel å ha en slik justering tilgjengelig. Samtidig må jeg jo si at jeg er superfornøyd med min HD350 så langt, til prisen ser den virkelig ut til å være et kupp selv om selvsagt HD750 er enda hakket vassere.

Da er det bare å fortsette å tweake og måle - uansett er inntrykket så langt enda kraftig forsterket i positiv retning fra første inntrykk!

Mulig jeg må annskaffe meg en hd3000 prosessor. Driver å ser på band of brothers på bd, irriterende mye støy i noen av bildene.

frod

Medlem
2 Sep 2003
460
0
0
Gorm skrev:
Å dra ned satureringen så mye på HD350 gir et stort avvik nedover i mørke områder. Ikke bare blir det vanvittig "blodfattig" i toppen, men fargene blandes også feil i bunnen. Grunnen er at fargene ikke reduseres lineært. Hadde dette fungert ville man jo heller ikke hatt bruk for CMS.
Det er ingen sak å trekke ned satureringen og måle et godt resultat på et bestemt sted i gråskalaen (tipper dere målte på 75%, og at fargene forsvant på høyere nivåer?), men det fugerer dessverre ikke tilfredstillende i filmsammenheng. Tipper litt av bildedybden forsvant i mørke områder også, siden fargene der neppe var korrekte med så høy senkning (-30 til -40)?

Det er ikke ofte jeg ser CIE-charts i tester o.l. for forskjellige nivåer. Det gir jo mening det du utrykker her Gorm, med tanke på prinsippet om at "den ene justeringen" påvirker alltid noe annet. Men hvis man sjekker fargerommet på 30%, 75% og 100%.... er man da sikker på at man ikke går i noen feller? Hvor mange og hvilke nivåer bør man sjekke fargerommet for?

Jeg har ingen signalgenerator, så hvor kan jeg finne de R,G og B testbildene jeg trenger?

Spørsmålet mitt gjelder ikke spesifikt for JVC, men mer på generell basis.

Ellers må jeg også få melde at 350-en i mine øyne så bra ut. I testscenen fra "Transformers" prøvde jeg å se ekstra nøye på ansiktet til "frøken Fox" når hun peste og hang over rattet i pick-upen. Etter min oppfatning ga 750-en en tanke for lite varme her, mens 350-en ga litt mye - men var innenfor det jeg personlig kaller naturlig/troverdig hudtone. Hun har en veldig fin "tan" (sjekk pressebildet under), som ikke bør slå ut mot rød. Epson 3000 var helt på trynet her (og alle andre steder).

PS! Bildet er ikke fra scenen jeg refererer til

alfalfa

Medlem
28 Sep 2004
765
3
18
67
Loffen68 skrev:
Problemet mitt er JVC i Japan, veldig lite tillitsvekkende når en produsent ikke vil gi support av relativt dyrt "high end" utstyr spesielt når det er tegn til at det er en konstruksjons feil, det er selvfølgelig flott at JVC Skandinavia prøver så godt de kan men det frister ikke akkurat til og legge 60-70,000 inn i ett nytt produkt fra dem.

Servicetiden er også ett problem, nærmer seg 2 måneder nå...

Da denne feilen visstnok sjer runt 1000 til 1200 timer er det da sannsynlig at dette vill sje etter nye 1000 -1200 timer?

Tigerberget

Medlem
18 Jan 2007
5.272
0
0
Hadde vært interessant å prøve noen av innstillingene til dere som har jobbet med 350'en.
Noen som vil poste dem her?:wink:

Bjørn S.

Medlem
17 Mai 2003
547
0
0
alfalfa skrev:
Da denne feilen visstnok sjer runt 1000 til 1200 timer er det da sannsynlig at dette vill sje etter nye 1000 -1200 timer?

En bileier fikk reparert en feil på bilen som ble dekket innenfor reklamasjonsfristen på 5 år. 3 år senere dukket samme feil opp igjen. Bilfirmaet nektet å reparere gratis med henvisning til at reklamasjonstiden var utløpt. Bileier gikk til sak og vant, bilfirma anket 2 ganger, men tapte begge ganger.

Selv om dette gjaldt en bil, må vel konklusjonen være at dersom samme feil dukker opp igjen innen 5 år, skal den utbedres gratis uavhengig av produktets totale alder.

Forøvrig har jeg lest om JVC eiere som har hatt pink band i årevis, det blir visst ikke verre over tid. De maskerer det bort og lever med det.

Henning

Medlem
3 Feb 2003
4.762
0
36
Roffy skrev:
Mulig jeg må annskaffe meg en hd3000 prosessor. Driver å ser på band of brothers på bd, irriterende mye støy i noen av bildene.

HD3000 hjelper deg nok ikke er jeg redd. Denne kan derimot gjøre det:

Lumagen

Den er dyr og har vel ingen norske forhandlere etter det jeg forstår? Det kommer nok noen brukte nå når HD100 blir byttet ut med HD750 hos den del...

Ak

Administrator
11 Des 2002
36.042
16
38
41
frod skrev:
Det er ikke ofte jeg ser CIE-charts i tester o.l. for forskjellige nivåer. Det gir jo mening det du utrykker her Gorm, med tanke på prinsippet om at "den ene justeringen" påvirker alltid noe annet. Men hvis man sjekker fargerommet på 30%, 75% og 100%.... er man da sikker på at man ikke går i noen feller? Hvor mange og hvilke nivåer bør man sjekke fargerommet for?

Jeg har ingen signalgenerator, så hvor kan jeg finne de R,G og B testbildene jeg trenger?

Du kan benytte testbilder fra AVS-HD testplaten. Den har alle terstbildene du trenger. Platen er gratis og kan lastes ned her:

AVS HD 709 - Blu-ray, HD DVD, & MP4 Calibration - AVS Forum

helbir

Medlem
15 Jan 2009
42
0
0
Hvor kjøper ein pære til DLA-HD750 på nett ?
Har bestilt hjå AVshop den 30 JUNI 2013 men dei får ikkje frå JVC.

Helge

Razor

Medlem
19 Feb 2003
4.507
0
0
Tigerberget skrev:
Hadde vært interessant å prøve noen av innstillingene til dere som har jobbet med 350'en.
Noen som vil poste dem her?:wink:

Du kan gå inn på 350/rs10 tråden på avsforum.com. der ligger det noen gråskala verdier ute. Men å kopiere disse er ikke å anbefale siden aviket er så stort på hver projektor. På min så måtte blå gain ned på over -100 for å bli korrekt mens andre havner på rundt -70 på den blå.

Skal prøve meg på -30 på satureringen for å se hvordan det ser ut.

alfalfa

Medlem
28 Sep 2004
765
3
18
67
Skal selge min HD 750 og lurer litt på om hvor stor prosentandel av disse som fikk disse vertikale strekene, ikke moro og selge noe som sannsynligvis blir ødelagt ette kort tid. Så vist noen tør og ha mening om dette, la høre fra deg.