Julles hjemmekino prosjekt (planleggingsfasen)

Julle88

Medlem
29 Jan 2021
6
2
3
Hei hei!

Da nermer det seg bygging av 2 etasjes garasje. Frittstående.
Nede blir det verksted/garasje, 2 etasje skal være hjemmekino/kontor.
Har lest et par tråder nå og blir nesten mer og mer forvirret for hver tråd jeg leser :) er ufattelig mye å sette seg inn i.
Rommet oppe er 6,5m x 7m. Vurderer litt om jeg skal skille av hjemmekinoen, men har litt lyst å bare bruke hele rommet.
Har en del byggerfaring og praktiske løsninger som jeg skal få til, men trenger de lyd/akustikk tekniske løsningene som dere proffer muligens kan svare på :)
Jeg har INGEN peiling på HCPC, eller ombygging av elementer etc. Det blir et enkelt og clean oppsett med forsterker og høytalere.
Jeg har noen spørsmål i forbindelse med oppstart. Skal til gjengjeld prøve å ta mye bilder og oppdatere jevnt og trutt og forhåpentligvis gjøre noe andre kan dra nytte av :)

1) Hvilke type isolasjon/akustikk bør jeg gå for på vegg? Ønsker å spille høyt uten at naboene hører meg, og god akustikk inne. Lest om fibergips, rockfon etc. Vet ikke hva som er nødvendig når jeg strengt tatt kan gjøre alt for øyeblikket. Høyde, bredde etc er ikke et problem.
Er det også typisk Rockfon, MDF, gips og så lydteppe på vegg?

2) Hvilken type isolasjon/akustikk bør jeg gå for på tak? Har bygget en leilighet med lydbøyler og 2 lag gips. Er grei demping, men isolerer lite ut syntes jeg. I huset har vi akustikkplater og et er behagelig demping.

3) Hvordan bygger dere kasser til forsterker/høytaler? Vil bygge alt inn i veggen og legge lerretet inn i rammen. Ser mange har centre høytaleren bak lerretet, det er også helt innafor? Er redd for «blafring». Er det bare til å ha stort rom bak for kjøling/utlufting?

4) Mitt ønske er jo mest mulig slette vegger osv, ikke for mye dill dall, men om det er essensielt for akustikken så er det veldig interessant med tips til noe stilrent.

Om noen har tips til ting de angrer på eller er superfornøyde med at de har gjort på sine prosjekter så er det selvfølgelig veldig interessant om dere ønsker å dele :)
Kommer garantert flere spm, og håper det er noen som er interessert i å svare, men jeg er vel neppe den første som spør :)

• Like
Reactions: Toroluf and lygren

alias

Medlem
29 Jan 2005
383
102
43
Førs og fremst må man skille mellom lyd isolering og akustikk da det er to forskjellige ting. Jeg ville ha isolert best mulig og brukt dobbel gips på vegger / tak (fiber gips er å foretrekke, ihvertfall i et av lagene. Da er det viktig og planlegge for minst mulig hull i denne. Tror ikke du har noe igjen for å bruke lydbøyler ut mot ytter tak, heller mer isolasjon. Til lyd isoleringen brukes vanlig bygg isolasjon. Når yttervegger er ferdig bygget kan man begynne med oppbygging av kino / akustikk.
Jeg ville planlagt for å ha elektronikken i et eget rom da man da står mye friere til å velge komponenter. Hadde også valgt lyd transparent lerret og bygd baffel vegg bak dette til høyttaler. Blafring trenger du ikke være bekymret for.
Viktig å ha en plan før man begynner å bygge og få lagt opp nok trekke rør til de riktige stedene slik at man får mest mulig skjult. Bør også prøve å bestemme seg for hvor mange høyttaler det skal være i oppsettet.

Vet ikke helt om dette hjalp deg noe men ga deg kanskje litt å tenke på, lykke til

Sent from my iPad using New Forum mobile app

• Like
Reactions: Toroluf and lygren

Julle88

Medlem
29 Jan 2021
6
2
3
Tusen takk for svar! Trodde jeg skilte mellom isolasjon og akustikk men kanskje ikke vært tydelig nok, beklager dette.
Har bestemt meg for å sette opp en vegg som blir som en slags bod/teknisk for å ha ventilasjon og diverse elektronikk.
Men igjen til elektronikk på et annet rom, jeg har jo sett for meg å ha recieveren inne under lerretet som i vanlige tv-benker. Bygd inn i en baffelvegg på en eller annen måte. Vet ikke hvordan jeg skal få kontakt med reciever, prosjektor etc om dette står i et annet rom. Finnes nok en god del ryddigere og bedre måter å løse dette på enn å ha recieveren under lerretet men får vel skjult alt av ledninger og trekkerør i veggen tenker jeg uten å lage hull i gips som du nevner. (Selvfølgelig blir det hull der hvor kontaktene kommer.
Er det et alternativ å legge på fibergips først, for så å lekte ut med og gipse 1 lag vanlig? Ser for meg at det mister litt av hensikten og kan skape gjenklang?

Julle88

Medlem
29 Jan 2021
6
2
3
Har laget et lite oppsett på rommet. Er 150» for mye når man sitter rett over 3m ifra? Mener jeg hadde 120 tidligere og satt rundt en 3m ifra og syntes det var fint.
Ser også mtp plassering av evt diffusorer og bassfeller kan bli et lite issue? Må kanskje ha flere da jeg har et relativt stort rom?
En siste ting, jeg ser jo fort at dette ikke er noe jeg kommer til å ha råd til med det første, men hva er essensielt, og hva kan jeg gjøre klar for til en senere anledning? Tenker da f.eks Atmos er noe jeg har lyst på, samt stjernehimmel men det er ikke første prioritet. Men hadde vært veldig gøy og gjort ting klart. Men om det ikke lar seg gjøre så må jeg jo vurdere litt annerledes hvordan jeg skal gå igang.
Tenker at jeg også kjøper helt vanlig rammelerret til å begynne med, men lager f.eks klart for centre høytaler i baffelveggen. Blir nok satt foran til å begynne med. Alt av slike tips er gull verdt for en amatør som har muligheten! :)
Jeg kan gjøre mye med rommet fortsatt, men trappen og vinduet er mer eller mindre satt.
7087971A-9598-447E-AB71-C55F13218F10.jpeg

Julle88

Medlem
29 Jan 2021
6
2
3
Mye mas fra meg men kjører på og håper på svar :)
Ved isolering så sier Alias at det er nok med 2 lag fibergips og vanlig bygg isolasjon. Flott dette. Vil det da si at akustikken blir bygget etter på? Og hva må man gjøre for å oppnå god akustikk? Da er det snakk om ting som baffelvegg, kino/høytaler duk på vegg og i tak? Og sånne rammer med akustIQ skum med høyttaler duk over o.l? Eller må man gjøre mest mulig rett etter gipsing?
Er mye å som kan gjøres om jeg bare kan gå igang med isolering, trekking og plating først før detaljene skal på plass (hvis jeg tenker noenlunde rett her?)

BullFire

Medlem
24 Apr 2003
2.489
18
38
Du har helt rett, det er veldig mye å sette seg inn i, så jeg skjønner at ting kan bli litt forvirrende. Det er viktig bruke litt tid til planlegging og forstå konseptene før man setter i gang. Det kan også være greit å kikke litt på andre sine rom for å se hva man liker og ikke liker og plukke opp noen ideer. Vil anbefale å se gjennom hele denne videoen:
Veldig god innføring i lyd isolasjon. Jeg trur du bør prøve å få bygget rom i rom hvis du skal kunne spille høyt uten at naboen skal høre noe. Planlegg isolasjon og kabling først som Alias nevner. Akustikk kan du finne ut av senere.

• Like
Reactions: lygren

Julle88

Medlem
29 Jan 2021
6
2
3
Hei og takk for godt svar! Skal definitivt se på den filmen :)
Når du sier bygg rom-i-rom. Er det ikke nok likevell med isolasjon og 2 plater fibergips som isolasjon? Er en frittstående garasje dette.
Jeg har som nevnt tidligere veldig liten erfaring på dette. Og jeg ser jo at ting er veldig dyrt så det er mye som må komme etterhvert. Men å få opp et lerret, prosjektor og et greit 5.1 system burde gå an uansett.

m0lder

Medlem
30 Mai 2018
12
13
3
Frogner, Sørum
www.youtube.com
Hei. Jeg er ingen ekspert men har bygd min egen kino etter oppskrift og er fornøyd med det. Du sier du vil spille høyt uten at naboene hører det. Jeg tror det er vanskelig å bli kvitt all lyd, men om du bygger rom-i-rom er du nok på god vei. Jeg vet ikke hvordan garasjen er bygd om det er støpte vegger eller treverk? Du bør nok uansett avkople baffelveggen til veggen bak, og kanskje mot gulv om det er en garasje under. Garasjedører har vel generelt ikke så mye lydisolering så da er det dumt om mye lyd lekker ut der. Men som de andre sier, skill mellom lydisolasjon og akustikk. Du kan fint regulere deg til perfekt lyd etterpå, bare sørg for å ha isolert bra nok i starten. Det er det vanskelig å gjøre noe med etterpå.

• Like
Reactions: Toroluf