Jonnybf1 Bygger hjemmekino, takhøyde problem

Jonnybf1

Medlem
6 Okt 2014
21
0
0
Hei da er endelig tiden inne for at jeg kan bygge dedikert kino rom. Rommet er 330* 700 men problemet er at takhøyden er bare 2m vil dette bli et problem, er det noen andre som har kino rom med lav takhøyde? hvordan løse akustikk og demping i tak? hvordan vil det påvirke lyden at rommet er smalt langt og har lav takhøyde?:)

lygren

Grunnlegger
11 Des 2002
43.172
100
63
41
www.avforum.no
Bredden og lengden tror jeg vil være problemfri, har selv 3,7m bredde i eget rom (og 6,5m lengde), og i mitt tilfelle bruker jeg nesten hele frontveggen til lerret og gjemmer høyttalerne bak og dermed får jeg utnyttet bredden fullt ut.

Når det gjelder høyden hadde jeg anbefalt at du i utgangspunktet gjør så lite som mulig. Kanskje bare limer eller fester inn molton med festelister i hele himlingen men noen LED-strips plassert bak en liten list så du ikke ser selve strippen over begge langsider av rommet for å gi et inntrykk av mer takhøyde? Kan anbefale Philips HUE systemet, utrolig enkelt i bruk og installasjon, og de har både LED-strips, GU10-spotter og evt. E27 pærer ++...

I forhold til akustikk; helt i front ved lerretet kan du vurdere å plassere akustikkplater rund baut 1,5m ut fra lerretet i både himling og på vegg, samt gjerne noen plater bak lytteposisjonen. Tror ikke jeg hadde utstyrt himlingen med tiltak med såpass begrenset takhøyde... På sideveggene rundt lytteposisjon kan du vurdere diffusorer, vær forsiktig med å plassere absorbenter for nærme lytteposisjon. I hjørnene kan du også vurdere bassfeller.

Plassér gjerne lytteposisjon med noen meter avstand til bakvegg, gir bedre akustikk.

Lykke til!

Gunnar

Medlem
20 Des 2002
2.319
0
0
Jeg har ca 2.05 takhøyde, og har få problemer med dette. Har til og med stolrad nr2 som er hevet ca 20cm. Da må jeg bøye meg litt når jeg går inn og setter meg på en av de bakre stolene, men dette går helt fint. Jeg rev himlingen, og brukte litt av mellomrommet mellom bjelkene til demping, og "vinduer" med stjerner. Lyden er bra i rommet, og jeg tenker på å gjøre noen forbedringer spesielt gjennom å kalibrere de 4 subbene jeg har. To er bak og under lerretet, og to er under plattformen til de bakre stolene.

Jonnybf1

Medlem
6 Okt 2014
21
0
0
har også tenkt på "vinduer" med stjerner. går det an og feste molten rett i taket uten festeskinner? tenker du taklist som ligger en liten cm under selve taket for også ha led stripe imellom tak og list? ser at molten selges i 300 bredde går det an og få kjøpt de bredere så man slipper skjøting?

Gunnar

Medlem
20 Des 2002
2.319
0
0
har også tenkt på "vinduer" med stjerner. går det an og feste molten rett i taket uten festeskinner? tenker du taklist som ligger en liten cm under selve taket for også ha led stripe imellom tak og list? ser at molten selges i 300 bredde går det an og få kjøpt de bredere så man slipper skjøting?
Jeg limte molton på 3mm huntonittplater. Boret huller, og stakk fibrene gjennom fra baksiden. Slo på lister på innsiden av takbjelkene, og festet huntonitten til disse. Har bilder, sikkert noen i byggetråden min også, se her

Jonnybf1

Medlem
6 Okt 2014
21
0
0
Bredden og lengden tror jeg vil være problemfri, har selv 3,7m bredde i eget rom (og 6,5m lengde), og i mitt tilfelle bruker jeg nesten hele frontveggen til lerret og gjemmer høyttalerne bak og dermed får jeg utnyttet bredden fullt ut.

Når det gjelder høyden hadde jeg anbefalt at du i utgangspunktet gjør så lite som mulig. Kanskje bare limer eller fester inn molton med festelister i hele himlingen men noen LED-strips plassert bak en liten list så du ikke ser selve strippen over begge langsider av rommet for å gi et inntrykk av mer takhøyde? Kan anbefale Philips HUE systemet, utrolig enkelt i bruk og installasjon, og de har både LED-strips, GU10-spotter og evt. E27 pærer ++...

I forhold til akustikk; helt i front ved lerretet kan du vurdere å plassere akustikkplater rund baut 1,5m ut fra lerretet i både himling og på vegg, samt gjerne noen plater bak lytteposisjonen. Tror ikke jeg hadde utstyrt himlingen med tiltak med såpass begrenset takhøyde... På sideveggene rundt lytteposisjon kan du vurdere diffusorer, vær forsiktig med å plassere absorbenter for nærme lytteposisjon. I hjørnene kan du også vurdere bassfeller.

Plassér gjerne lytteposisjon med noen meter avstand til bakvegg, gir bedre akustikk.

Lykke til!
når du sier akustikk plater 1,5m fra lerretet på vegg og i tak er det diffusorer du mener eller absorbenter? sitte plassen er 1,5 m fra bakvegg :) er det best og plassere absorbenter eller diffusor på veggen bak lytte posisjonen ? :) kanskje det er dumme spørsmål jeg kommer med men er ganske ny i gamet:)

lygren

Grunnlegger
11 Des 2002
43.172
100
63
41
www.avforum.no
når du sier akustikk plater 1,5m fra lerretet på vegg og i tak er det diffusorer du mener eller absorbenter? sitte plassen er 1,5 m fra bakvegg :) er det best og plassere absorbenter eller diffusor på veggen bak lytte posisjonen ? :) kanskje det er dumme spørsmål jeg kommer med men er ganske ny i gamet:)
Bruk alltid absorbenter mot førsterefleksjon, og diffusorer om / hvis du føler budsjettet strekker til rundt lytteposisjon. Selv har jeg plassert absorbenter rundt hele frontveggen, 1,5m på veggene og 3m ut i rommet i himlingen med 30cm byggisolasjon første 1,5m og dernest 15cm isolasjon siste 1,5m i himlingen. Deretter har jeg teppebombet hele området over sitteposisjonen med 2D "Skyline" diffusorer samt på midten av bakvegg har jeg en enorm 1D QRD 40cm dyp diffusor på 1,2x1m. Hele frontveggen, bak det lydtransparente lerretet, er det fylt på med absorbenter.

Uansett; absorbenter på førsterefleksjon er uten tvil det som gir deg best effekt, og der funker f.eks. akustikkplater på 120x60 fra byggvare fint, 5-10cm, gjerne med litt luft bak. Lag gjerne en ramme i treverk og stifte på høyttalerstoff så har du en flott og rimelig absorbent!

Jonnybf1

Medlem
6 Okt 2014
21
0
0
takk for svar :) er det noen som har prøvd akustikk platene fra dynavoice og xtz? de var ikke så dyre heller

Danke

Medlem
4 Aug 2007
11.370
13
38
XTZ sine ser betydelig mer smarte og forsegjorte ut, uten at jeg bruker de selv.