Jan B's Atmos/DTS:X/Auro 3D stuekino.

Jan B

Medlem
13 Jan 2012
2.429
52
48
Hei. Jeg kom over tråden din etter å først ha postet dette spørsmålet. Ser at du har satt opp to receivere til å ta seg av hhv TF & TR og FH & RH, men er det egentlig noen forskjell på lyden som kommer fra hhv TF & FH og TR & RH? Eller blir lyden bare "duplisert" til TF & FH fra to forskjellige receivere?

Det er forskjell på height og top, men ikke i innhold, bare timing. Med Atmos, om du ikke har høydekanaler, bare gulv, blir alt høydeinnholdet fordelt på gulvkanalene. Om du aktiverer 1 sett med høydekanaler, trekkes ALT høydeinnhold ut av gulvkanalene, og sendes til dette settet med høydekanaler, uansett hvilke av de du velger: samme innhold.
Om du aktiverer 2 sett med høydekanaler(eller mer), deles høydeinnholdet mellom disse(front/rear).
Men i tillegg er det forskjell mellom hvordan innholdet panoreres mellom front/rear, avhenging on du velger height eller top.

I mitt tilfelle har jeg rett og slett satt to fulle Atmos oppsett «oppå» hverandre, med forskjellig Atmos alternativ på begge, slik at begge fyller ut hverandre. Der den ene AVR ikke har en høyttaler og må bruke «phantom imaging», har altså den andre AVR en høyttaler, og dermed planter lyden bedre. De utfyller hverandre, i teorien i alle fall 😉

Jeg kan også spille fullt 9.1.4 oppsett med en AVR, og un-mute den andre, og dermed høre hvor mye forskjell den bidrar med, og det jeg høres da er at lyden i alle retninger blir mer sømløs, høytalerne forsvinner, og lyden kommer fra et mye større rom.

En annen fordel er selvfølgelig at i motsetning til å kopiere kanaler, blir hver enkelt høytaler her korrekt EQ’ed med Audyssey, både med gain, delay, og romEQ.

Du kan selv teste forskjellen mellom height og top om du har Atmos demo discen og spiller helikopter demoen der, først satt opp med height og deretter satt opp med top. Du vil høre at panoreringen er veldig forskjellig, nettopp for å tilpasses de to oppsettene.

runewa

Medlem
27 Sep 2006
90
4
8
Det er forskjell på height og top, men ikke i innhold, bare timing. Med Atmos, om du ikke har høydekanaler, bare gulv, blir alt høydeinnholdet fordelt på gulvkanalene. Om du aktiverer 1 sett med høydekanaler, trekkes ALT høydeinnhold ut av gulvkanalene, og sendes til dette settet med høydekanaler, uansett hvilke av de du velger: samme innhold.
Om du aktiverer 2 sett med høydekanaler(eller mer), deles høydeinnholdet mellom disse(front/rear).
Men i tillegg er det forskjell mellom hvordan innholdet panoreres mellom front/rear, avhenging on du velger height eller top.
Takk for oppklarende info rundt hvordan Atmos forholder seg til ulike antall høydekanaler, har alltid lurt på hvordan dette egentlig fungerer.

I mitt tilfelle har jeg rett og slett satt to fulle Atmos oppsett «oppå» hverandre, med forskjellig Atmos alternativ på begge, slik at begge fyller ut hverandre. Der den ene AVR ikke har en høyttaler og må bruke «phantom imaging», har altså den andre AVR en høyttaler, og dermed planter lyden bedre. De utfyller hverandre, i teorien i alle fall 😉
Hehe, spennende! Hvordan styrer du volumet på disse? Er det mulig å kontrollere 2 Denon AVR med én original fjernkontroll? Eller har du en Harmony eller lignende?

Jan B

Medlem
13 Jan 2012
2.429
52
48
Takk for oppklarende info rundt hvordan Atmos forholder seg til ulike antall høydekanaler, har alltid lurt på hvordan dette egentlig fungerer.

Hehe, spennende! Hvordan styrer du volumet på disse? Er det mulig å kontrollere 2 Denon AVR med én original fjernkontroll? Eller har du en Harmony eller lignende?
Ja, jeg har Harmony til å styre alt, men på begge disse toppmodellene av Denon, 7200 og 8500, så kan du velge mellom 4 sett med fjernknotrollkoder, så jeg har bare valgt to forskjellige kodesett på dem, og dermed lagt de to inn i Harmonyen, så kan kontrollere begge seperat 😁😉

Når det er sagt, er det egentlig kun volum jeg har behov for å endre på AVR nr2, og i tillegg har jeg lagret en config med Quick Select knappene, der «film» volum allerede er lagret, og den hentes fram når jeg trykker «snurr film» på Harmonyen, så alt går på skinner 😉

• Like
Reactions: runewa

Jan B

Medlem
13 Jan 2012
2.429
52
48
Har du noe nyere bilde av hvordan oppsettet ditt er nå?

Mener du «koblings skjema» eller bilder av rommet?

Når det gjelder rommet og Atmos oppsettet har jeg egentlig ikke rørt det på flere år, hehe. Det har simpelthen bare funket!! Så selve anlegget/oppsettet er likt som de bildene som er tidligere i tråden.

Når det er sagt, det som HAR vært mye forandring på de siste årene er på LFE siden, der det har vært gjort MASSE, noe de siste bildepostene har vist noe av. Faktisk er jeg midt oppe i nok en ombygging av det systemet. Eller LFE LYD delen er den samme, med sonosubbene, men det er altså TACTILE delen som det brukes MASSE timer på, hehe.

Så akkurat nå er det endel rot i hjemmet, da det er nye ting som prøves ut 😉

Her er en video av hvordan det funker FØR denne siste ombyggingen: