Jakten på den perfekte frekvens kurven

Rudi_940

Medlem
15 Nov 2006
372
0
0
Heisann og God Jul alle sammen.
Ser det er mange som bruker rew+radioshack her inne, har selv dette til hjelp.
Men det eg lurer på er hvordan ser den optimale frekvenssesponsen ut?
Flatt hele veien?
Jevn avrulling ved x Hz?
"stigning " ved x Hz?
Tenker da på fra 200 Hz og ned.
Og de som har skikkelig fet lyd i hjemmekinen sin her, hvordan ser deres graf ut?

norcad

Medlem
27 Nov 2005
10.553
0
0
Nå er det smak og behag innblandet i det spørsmålet, og det er ikke bare frekvenskurven alene som sier hvordan lyden oppfattes. Men det er nok få som trives med en helt flat frekvenskurve, ihvertfall når du refererer til "fet" lyd i hjemmekinoen.
En stigning fra ca 200hz og nedover er ganske vanlig.

Poenget med målinger er mest for å finne det beste kompromisset ihht høyttalerplassering og sitteplasser i det rommet man har. De fleste av oss sliter med noen store dipper i bass/midbass som man da forsøker å få best mulig. Men det sjelden at "best mulig" i denne sammenheng er perfekt :-D

thohaug

Medlem
11 Jan 2011
1.864
23
38
Flat kurve er veldig tamt å høre på. Hvordan den skal se ut er veldig subjektivt. selv liker jeg en stigende kurve fra 200-20hz på rundt 10db. Litt slak avrulling fra 1khz er ikke å forakte heller. vil jo tro at jo mer demping du har i rommet, jo mindre trenger du å senke nivået i diskantområdet. På film liker jeg å senke diskantnivået litt ekstra, siden eksplosjoner og effekter er veldig gøy :D

Som du skjønner er det kun på egne preferanser det går på, så er vanskelig å anbefale noe.

Snickers-is

Medlem
11 Nov 2003
31.260
1
38
45
www.midgardaudio.com
En frekvensrespons er bare en liten del av det totale bildet. Etterklangsbildet er utrolig viktig for hvilke valg man gjør ift ønsket frekvensrespons i det aktuelle rommet.

Hybris

Medlem
24 Okt 2003
10.979
5
38
Snickers-is skrev:
Kan det være du mente "interessert"? Setningen fikk en litt rar mening :mrgreen:
Det er ikke helt umulig. Tror jeg begynner å få en eller annen form for dysleksi på mine eldre dager. :)

Rudi_940

Medlem
15 Nov 2006
372
0
0
Det er mener er at det skal låte engasjerende og artig.
Ser for meg at det er naturlig å begynne med området 30-200Hz.
Spørsmålet er da hvordan det bør se ut. Og ja bassen er viktig for en god film opplevelse.

Hybris

Medlem
24 Okt 2003
10.979
5
38
Rudi_940 skrev:
Det er mener er at det skal låte engasjerende og artig.
Ser for meg at det er naturlig å begynne med området 30-200Hz.
Spørsmålet er da hvordan det bør se ut. Og ja bassen er viktig for en god film opplevelse.
Hei,

Leste du linken jeg refererte til?