Jakten på de beste kaffebønner

Supertramp

Medlem
24 Jun 2010
14.991
7
38
uGn skrev:
Ser at prisen på 1kg er "lik" prisen for 250g, altså at man ikke får noe rabatt av noe slag for å kjøpe større kvanta.
Kommer den da i 4 x 250g ? eller kommer det i en svæær pose?
En STOR pose :) Tror frakta var billigere med en pose enn 4 a 250g.
Men nå er jo frakta latterlig så det blir ikke flere bestillinger derfra for min del

uGn

Medlem
11 Sep 2003
3.543
0
36
Halden
Det er i såfall meget dumt, for de har meget gode bønner til en fin pris.
Rart at prisen skal forrandre seg sånn brått, nesten midt i året.. Prisen jeg får når jeg sjekker 250g og 1kg stemmer jo overhodet ikke med FAQen deres heller.
( Coffee Delivery FAQ )

Sende en mail og høre jeg og.. ikke bra.

hsvendse

Medlem
3 Jun 2008
2.756
0
36
hvilke kaffebønner er de beste for å bruke generelt for både vanlig kaffe, cappucino, caffelatte etc?

uGn

Medlem
11 Sep 2003
3.543
0
36
Halden
Hvor langt er et tau? :)
Litt vanskelig å komme med noe generelt svar, enklere å begynne med: Hvordan lager du kaffen?

Cappucino osv er espressobaserte drinker som man gjerne bruker espressobrente bønner mens til vanlig kaffe bruker man gjerne en litt lysere/mildere brente bønner.

Så mange variabler som avgjør, og som med alt annet: personlige preferanser.

Kan anbefalle Jacobsen & Svart Kaffebrenneri Trondheim - Kaffebønner
Personlig er jeg glad i en litt lys kaffe, så i hungersnødtider er dette en fast reservekaffe:

hsvendse

Medlem
3 Jun 2008
2.756
0
36
Jeg lager kaffen på min DeLonghi Primadonna kaffemaskin, bruker noir italian roast kaffe nå, var veldig bra, bare lurer på om det er andre som er enda bedre til generell kaffe...siden jeg både drikker vanlig kaffe, cappucino osv...

uGn skrev:
Hvor langt er et tau? :)
Litt vanskelig å komme med noe generelt svar, enklere å begynne med: Hvordan lager du kaffen?

Cappucino osv er espressobaserte drinker som man gjerne bruker espressobrente bønner mens til vanlig kaffe bruker man gjerne en litt lysere/mildere brente bønner.

Så mange variabler som avgjør, og som med alt annet: personlige preferanser.

Kan anbefalle Jacobsen & Svart Kaffebrenneri Trondheim - Kaffebønner
Personlig er jeg glad i en litt lys kaffe, så i hungersnødtider er dette en fast reservekaffe:

uGn

Medlem
11 Sep 2003
3.543
0
36
Halden
Nå lager ikke den maskinen 'vanlig kaffe', men en variant kalt Lungo.
Det er da en espressobasert kaffe.

Bare å prøve seg fram, du får oftest mye bedre resultat med ferske bønner og med et lite snev av struktur på rengjøring av maskinen :)

hsvendse

Medlem
3 Jun 2008
2.756
0
36
uGn skrev:
Nå lager ikke den maskinen 'vanlig kaffe', men en variant kalt Lungo.
Det er da en espressobasert kaffe.

Bare å prøve seg fram, du får oftest mye bedre resultat med ferske bønner og med et lite snev av struktur på rengjøring av maskinen :)
Denne maskinen lager både vanlig kaffe, cappucino, lungo caffelatte osv...

Tronic

Medlem
28 Feb 2006
6.957
1
38
hsvendse skrev:
Har noen prøvd LAVAZZA Crema E Aroma?
Har brukt Lavazza i mange år, anbefaler Qualità Oro, evt Qualità Rossa. Ellers er Illy et veldig godt valg. Jeg drikker bare espresso, aldri noen melkeblandinger.

Supertramp

Medlem
24 Jun 2010
14.991
7
38
uGn skrev:
Finner du noe brenne-dato på disse Jacobs posene (eller andre supermarked-kaffe-poser, forsåvidt) ?

"Best før" forteller meg absolutt ingenting :)

uGn

Medlem
11 Sep 2003
3.543
0
36
Halden
Den første posen jeg fikk fra Jacobs hadde ikke det, men nå har de påført brennedato (etterspurte dette på facebook-siden dems :))

Tronic

Medlem
28 Feb 2006
6.957
1
38
Supertramp skrev:
"Best før" forteller meg absolutt ingenting :)
Enig - når det gjelder kaffe.
Men ellers får jeg stadig en følelse av av at jeg selv var best før!
Liker ikke det noe særlig, nei. Men dette er aldersbestemt, de unge skjønner ikke noe av det.:cool:

Tronic

Medlem
28 Feb 2006
6.957
1
38
hsvendse skrev:
hvor får en kjøpt de billigste kaffebønner?
Skal du ha det så billig, så kanskje heller satse på pulverkaffe?
Denne tråden handler om de beste bønnene, og det er som regel ikke de billigste.

uGn

Medlem
11 Sep 2003
3.543
0
36
Halden
Blir som å fjerne alt fettet fra ribba før man steker den.. never!
Alt er farlig idag uansett hvordan man vrir og vender på det, nåde den som prøver å frata meg kaffe eller bacon!

hsvendse

Medlem
3 Jun 2008
2.756
0
36
uGn skrev:
Blir som å fjerne alt fettet fra ribba før man steker den.. never!
Alt er farlig idag uansett hvordan man vrir og vender på det, nåde den som prøver å frata meg kaffe eller bacon!
Ja, må vel si meg enig med deg... :)