Jakten på de beste kaffebønner

Tronic

Medlem
28 Feb 2006
6.976
8
38
daytona skrev:
Dagens fangst :) og dette på nærbutikken Rema 1000
illy espresso bønner til 79,50kr.
Kjeldsberg espresso bønner 35,50kr

Jeg har også prøvd bønner fra Kjeldsberg for en tid tilbake, men syntes ikke de var noe særlig. Lite aroma, lite futt i smaken.:(
Men Illy derimot, det er definitivt noe annet!

daytona

Medlem
7 Jun 2005
553
0
0
Syntes kjeldsberg kaffen smakte bra, men mangler den gode ettersmaken som illy kaffen har..

pseudomono

Medlem
13 Nov 2008
611
0
0
www.langhelg.net
Da har jeg også fått prøvd Illy's medium brente hele espressobønner.Den er god på det meste, fylldig og rund sammtidig. Ellers har den en balansert brent ettersmak med antydning til pepper i avsluttningen.
Dette vil ikke bli noen dagligdags kaffe, det er den alt for dyr til (320kr kiloen)
Da er det andre rimeligere alternativer som må prøves ut siden det går mye kaffe i heimen.
Et rimligere alternativ (som fortsatt er for dyrt, og som ikke kan kjøpes i dagligvare butikk) vil være S&H Italiensk brente espressobønner til 260kr kiloen. Her får man i tillegg en fersk brennedato :)

Men når det er sagt er Illy's den beste butikk bønna så langt.....

Tronic

Medlem
28 Feb 2006
6.976
8
38
Aftenbønner - for de kristne
Fredagsbønner - for muslimer
Kidneybønner - alternativ for kaffehatere
Bønnebønder- ny satsing i norsk landbruk

Så er det vel på tide med en kopp kaffe?:roll:

pseudomono

Medlem
13 Nov 2008
611
0
0
www.langhelg.net
Her er det et forslag til gode kaffebønner til espressomaskin som gir en litt mild men fylldig og smakfull kaffe. Den er litt bittersøt men har en god balanse. Litt smak av sort te kan også spores sammen med en antydning av sjokolade. Kaffen er mørkbrent og har lite syrlighet som gjør at denne passer for de som ikke liker syrlig kaffe.

Denne kaffen selges av Meny til 140kr for 750g (med andre ord ikke direkte billig, men mener at den forsvarer prisen)

P1060260.JPG-for-web-large.jpg

Supertramp

Medlem
24 Jun 2010
14.953
8
38
Denne er vel både eksklusiv og spennende

Kopi Luwak -

Kopi luwakor civet coffee, is the world's most expensive and low-production varieties of coffee. It is made from the beans of coffee berries which have been eaten by the Asian Palm Civet (Paradoxurus hermaphroditus) and other related civets, then passed through its digestive tract. A civet eats the berries for their fleshy pulp. In the digestive tract, the civets' proteolytic enzymes seep into the beans, making shorter peptides and more free amino acids. Passing through a civet's intestines the beans are then defecated, keeping their shape. After gathering, thorough washing, sun drying, light roasting and brewing, these beans yield an aromatic coffee with much less bitterness. *This coffee is widely noted as the most expensive coffee in the world with prices reaching £600 per kg in Harrods this afternoon.

Tronic

Medlem
28 Feb 2006
6.976
8
38
Supertramp skrev:
It is made from the beans of coffee berries which have been eaten by the Asian Palm Civet (Paradoxurus hermaphroditus) and other related civets, then passed through its digestive tract.

Skikkelig dritt, med andre ord.
Men verdens dyreste dritt, kanskje.
Er jo bare å starte kombinert pelsdyrfarm/kaffebrenneri for å bli styrtrik i en fei, aktuelt prosjekt for noen?:idea:

tusj76

Medlem
18 Nov 2007
149
0
0
daytona skrev:
Jeg likte denne kaffen veldig god og skulle nå bestille den igjen, men delius.no har dessverre stengt butikken sin, synd for de så ut til å ha et stort utvalg av gode bønner til en rimelig penge..

De har denne på kaffemesteren til 209/kg nå.
Segafredo extra strong

HåkonN

Moderator
1 Okt 2005
19.480
0
0
Illy er meget god, men ikke alltid lett å finne i nærbutikken.

Lavazza (Italia) syntes jeg også er veldig fin, spesielt om man treffer på kværingsgraden. Husker jeg ikke helt feil, så var det rundt 200kr for 1kg. Heller ikke å finne overalt, men fant den hos Coop.

Lavazza%20Crema%20E%20Aroma%201%20Kg.jpg

Eller så er kaffen til Tim Wendelboe bra, men syntes den er i overkant kostbar som en hverdagskaffe.

Har kjøpt en del kaffebønner på såkalte spesialbutikker i Oslo som har vært forholdsvis barsk og smakløs. Varselklokken burde vel begynne å ringe når det mangler datoer på pakken, og forsegling av pakken består av å brette toppen ned.... :-|

Supertramp

Medlem
24 Jun 2010
14.953
8
38
Tronic skrev:
Skikkelig dritt, med andre ord.
Men verdens dyreste dritt, kanskje.
Er jo bare å starte kombinert pelsdyrfarm/kaffebrenneri for å bli styrtrik i en fei, aktuelt prosjekt for noen?:idea:

Har bestilt 100g - må jo prøve denne "skiten" :)

Tronic

Medlem
28 Feb 2006
6.976
8
38
Lavazza er helt OK, men jeg tar vanligvis denne varianten
attachment.php

Vedlegg

• 4ea2.jpg
    4ea2.jpg
    11,7 KB · Sett: 1.061

Tronic

Medlem
28 Feb 2006
6.976
8
38
Supertramp skrev:
Har bestilt 100g - må jo prøve denne "skiten" :)

Fytti snikekatta!
(civet=snikekatt. Brukes også i parfymeindustrien)

Blir sikkert dritbra. men husk å meld fra her om ditt førsteinntrykk!
Håper det smaker god kaffe, men noen folkefavoritt blir den neppe hvis de ikke reduserer den spinnville prisen.

HåkonN

Moderator
1 Okt 2005
19.480
0
0
Tronic skrev:
Lavazza er helt OK, men jeg tar vanligvis denne varianten

Husker ikke helt om bildet mitt viser den samme posen jeg snakker om. Skal sjekke neste gang. Jeg opplevde den som helt grei/middels helt til jeg justerte litt på kværningsgraden. Da ble den straks litt over det jeg vanligvis klarer å finne i den prisklassen.

Den du viser der har jeg ikke sett før.

Tronic

Medlem
28 Feb 2006
6.976
8
38
HåkonN skrev:
Den du viser der har jeg ikke sett før.

Nei? Boksene ble plukket med fra Sverige tidligere i år. De har den på Elkjøp også, men da i pose og ikke i boks.199,-/kg.
De har også andre varianter av Lavazza, som Gran Crema, Gran Aroma, Qualita Rossa, Qualita Oro etc.

HåkonN

Moderator
1 Okt 2005
19.480
0
0
Tronic skrev:
Nei? Boksene ble plukket med fra Sverige tidligere i år. De har den på Elkjøp også, men da i pose og ikke i boks.199,-/kg.
De har også andre varianter av Lavazza, som Gran Crema, Gran Aroma, Qualita Rossa, Qualita Oro etc.

Takk for tips. Skal følges opp. 8)

ivara

Medlem
3 Jan 2007
1.165
0
0
daytona skrev:
Syntes kjeldsberg kaffen smakte bra, men mangler den gode ettersmaken som illy kaffen har..

Fikk tak i Kjeldsberg i blå pose tidligere i høst - den var langtfra like god som første gangen jeg fikk tak i den. Som sagt over, lite ettersmak.

Ser forresten at de har fått Lavazza på Coopen her også - får røske med meg en pose.

Tronic

Medlem
28 Feb 2006
6.976
8
38
ivara skrev:
Ser forresten at de har fått Lavazza på Coopen her også - får røske med meg en pose.
Lavazza har ganske store forskjeller mellom variantene når det gjelder brenning, og dermed smak. Noen blir i tammeste laget for meg. Anbefaler den jeg nevnte lenger opp her.
Ellers er det seff bare å prøve seg frem!:)