Jakten på de beste kaffebønner

Tronic

Medlem
28 Feb 2006
6.976
8
38
pseudomono skrev:
Er det denne i fra Molinari du har smakt?

IMG_6077.JPG

Denne syns jeg har en enkel ren smak som jeg stadig vender tilbake til. Den har kansje litt mye brent ettersmak, men i perioder syns jeg det passer:)

Til 190 svenske kroner pr kilo er den relativt dyr med tanke på at det er en "upolitisk" riktig blanding. (70 % arabica og 30% robusta)
Men når det er sagt er det smaken som teller og ikke innholdet som skal bestemme hva jeg liker:)

Enig i din vurdering av Molinari. Den jeg har nå er ikke Oro, men miscela di caffè espresso nella busta argento. Skal også prøve Linea cinque stelle in grani. Og så må jeg skaffe meg noe god grappa snart! :grin:

pseudomono

Medlem
13 Nov 2008
611
0
0
www.langhelg.net
orso skrev:
Traktekaffe alá Moccamaster ja. Eller presskanne. Aeropress har jeg ikke prøvd. Friele frokostkaffe??!! Det er noe av det verste jeg får. Snakker selvsagt om hele bønner som man maler selv.

Når det gjelder Friele, er jeg mest skuffet over Barista serien (hele bønner). Slik jeg ser det, er hele serien overpriset!

Da tyr jeg heller til blå Kjeldsberg hele bønner :)
(70g og kolbe med vann opptil festeringen til håndtaket på kolben)

edit

PaulKemp

Medlem
7 Jan 2007
284
0
16
Drikker nå 'Stavanger blanding' fra kaffehuset i Stavanger. Ble anbefalt denne av ei random dame i kaffe-butikken. Brukte ca 17g middels grind på en full aeropress opp/ned. Dette er et dyrt kaffehus hvor kaffen koster ca det samme som løsvektkaffen på ICA etc. Men det ble en veldig god morgen kaffe. Men vanskelig for meg å skille på forskjellige smaker og hva som nettopp kjennetegner denne smaken.

ivara

Medlem
3 Jan 2007
1.165
0
0
pseudomono skrev:
Når det gjelder Friele, er jeg mest skuffet over Barista serien (hele bønner). Slik jeg ser det, er hele serien overpriset!

Da tyr jeg heller til blå Kjeldsberg hele bønner :)
(70g og kolbe med vann opptil festeringen til håndtaket på kolben)

Her jeg bor er utvalget temmelig begrenset innen innen hele bønner som egner seg til espresso. Bare Coop sine kilosposer. Den franskbrente er grei nok i mangel av noe annet , men jeg trenger mer variasjon.

Så jeg får besøkende til å ta med seg div typer så jeg får teste.

Så sist brodern var her hadde han med bl.a en pose Friele franskbrent og en pose blå Kjelsberg.
Kjelsbergen syns jeg var kjempegod! Lukter slik god kaffe skal lukte, og passa bra til billig-maskina mi.

Friele'n derimot :( - skikkelig nedtur. Kan ikke skjønne hva denne har med espresso å gjøre. Men grei nok grovmalt som kokekaffe i mangel av noe annet :evil:

edit: det siste der trekkes tilbake. ikke brukbar som nød-kokekaffe heller

ivara

Medlem
3 Jan 2007
1.165
0
0
Bergen er vel Friele-land , mens Kjeldsberg ligger midt i Bartebyen. Muligens en sammenheng der...? :D

Tronic

Medlem
28 Feb 2006
6.976
8
38
ivara skrev:
Kjeldsberg ligger midt i Bartebyen.

Det barteryktet må ha vært noe fra åttitallet. Tror ikke det er mange menn med bart her nå lenger, men kanskje en og annen dame..(grøss!) 8)

ivara

Medlem
3 Jan 2007
1.165
0
0
godt mulig det, men navnet henger nå godt igjen enda :mrgreen:
(man må vel litt ut av by'n før bartene dukker opp..)

Men kaffen var uansett god!

Har nå forresten fått nye forsyninger, "CEMO gourmet espresso", kaffe fra Kristiansand. Rapport kommer:mrgreen:

ivara

Medlem
3 Jan 2007
1.165
0
0
Cemo gourmet kaffen var helt ok, men kom ikke opp mot Kjelsberg'en.

Men et spennende kaffeland som bør sjekkes ut er Cuba!
Var der i vinter og fikk med meg 2 typer kaffe hjem.
1 flaske "hjemmebrent" fra Vináles, skikkelig mørk, omtrent svartbrent på farge men ikke på smak. Minte om sigarer og mørk rom.

Fikk også med en pose av denne:
cofser_fullsize_wmCofC.gif

Serrano Cafe Serrano
Syns produktbeskrivelsen stemmer bra; den gir i tillegg en fantastisk crema, selv i min utslitte jalla-maskin.
Dark, thick and strong this coffee has a hint of caramel when milk is added. Wonderfully smooth dark rich flavor.

daytona

Medlem
7 Jun 2005
553
0
0
nataz skrev:
Etter å ha prøvd litt forskjellig har vi endt opp med denne hjemme:

Segafredo Extra Strong
Segafredo_XStong.jpg

Du finner den her
Jeg likte denne kaffen veldig god og skulle nå bestille den igjen, men delius.no har dessverre stengt butikken sin, synd for de så ut til å ha et stort utvalg av gode bønner til en rimelig penge..

pseudomono

Medlem
13 Nov 2008
611
0
0
www.langhelg.net
daytona skrev:
Jeg likte denne kaffen veldig god og skulle nå bestille den igjen, men delius.no har dessverre stengt butikken sin, synd for de så ut til å ha et stort utvalg av gode bønner til en rimelig penge..

Denne må jeg prøve!
Kraftig smak og lite syre er helt min stil :)

daytona

Medlem
7 Jun 2005
553
0
0
I dag kjøpte jeg for første gang en dyr kaffe som jeg ville prøve på kaffemaskinen min (illy espresso medium roast)
Denne kaffen var ferdig malt, så jeg doserte den direkte i sjakten på kaffemaskinen..
Prisen var over 80kr for 250g.
Selv om mine tidligere kaffe bønner gir meg god kaffe, syntes jeg denne kaffen overgikk de tidligere kaffene jeg har smakt med god margin..
Kaffen har en veldig god mild brent smak, og veldig god ettersmak..

Tronic

Medlem
28 Feb 2006
6.976
8
38
Utvilsomt! Illy er Illy, dvs. i verdenstoppen blant kaffebønner. Jeg smakte min første Illy i Italia for svært mange år siden, og kan ikke si at jeg har angret. Tror nok ikke det er veldig mange som slår Illy. 8)

BigZ

Medlem
9 Sep 2004
2.435
1
38
Jeg er en kaffenoob, og har ikke hørt om Illy. Høres spennende ut da!
Er det noe sted i Oslo som selger Illy hele bønner? Passer de bra til min Jura Ena 7?
Ser det selges Illy i 3kg "pakker". Hvor lenge holder bønnene seg? Bruker ikke opp 3kg bønner på en uke...

BigZ

Medlem
9 Sep 2004
2.435
1
38
Hadde vært fint å få svar på ovenstående melding.
Har et spørsmål til om disse bønnene, og det er; passer de til både vanlig sort kaffe/luongo og melkedrikker (Latte/Cappuccino)?

daytona

Medlem
7 Jun 2005
553
0
0
Jeg er ikke den rette til å svare alle dine spørsmål, jeg bor heller ikke på østlandet
Jeg kjøpte illy kaffen på lokal butikken, det selges også på frieleshop
netbutikk..

daytona

Medlem
7 Jun 2005
553
0
0
Dagens fangst :) og dette på nærbutikken Rema 1000
illy espresso bønner til 79,50kr.
Kjeldsberg espresso bønner 35,50kr