Jakten på billig "High end" kaffe...

torsoen

Medlem
20 Mar 2010
304
0
16
Dette er en fornøyelig tråd, men jeg blir jo ikke klokere etter hvert som tiden går.

Kanskje kan jeg spørre om maskin?

Behovet for den som har kvern er:
I prioritert rekkefølge

Max 5-8000
Kverner og brygger
For 2 personer på kontor
Lett å rengjøre
Lett å fylle på vann og bønner når høyde på benk er 60 cm
Ikke for stor
God kaffi (High end :), varm nok, vanlig vis drikker vi Americano (dbl shot + vann)
Melkeskummer (ikke nødvendig)

Torsoen

RoKo

Medlem
30 Des 2004
16.026
0
36
Du trenger jo ikke å benytte deg av ALLE disse funksjonene da, gjør du?

Sjekk ut Siemens sine "Surpresso"-modeller. De er godt priset, kompakte - og lager god kaffe/espresso. Det er i alle fall min erfaring så langt.

HåkonN

Moderator
1 Okt 2005
19.480
0
0
Jo takker. Den virker lovende. Drikker en del Cappuchino også, og dama drikker bare Latte. Så det er greit å ha med en melkesteamer.

Fikk noen poeng trekk i testen for strømtrekk og tidsbruk for trakting, men DET er ikke akkurat noe jeg legger mye vekt på når en god kopp kaffe skal nytes. :mrgreen:

Skal ta en tur ut en dag å kjøpe litt variert utvalg av ferske kaffebønner. Noen som vet hvor det er bra å handle slikt i Oslo? Ser de har en del på ulike matvarebutikker - sånn selvplukk opplegg med vekt. Men jeg regner ikke med at det regnes som "high-end"?

Zeke1983

Medlem
11 Jan 2007
5.978
34
48
Noen tips til god kaffe til Moccamaster?

Skal til Oslo i nærmeste fremtid og tenkte å stikke innom noen plasser å kjøpe med litt god fersk kaffe!
Liker mørk og kraftig kaffe!

Tips taes imot med takk!

Johan

Ingeniør'n

Medlem
26 Jul 2005
11.449
1
36
Tronic skrev:
Takk for tipset! Siden jeg ikke er noe teknisk geni, (mildt sagt) må jeg nok drikke meg til mot før jeg forsøker ( ja.. på kaffe selvsagt!) Er brekkjern riktig verktøy? Greieste hadde jo vært om det fantes noen man kunne ringe til som kommer og fikser det gratis!:)

Ikke det enkleste å mekke på ting i plast som smekker samme med mothaker. Tittet på min. Det er 4 små hull i hver dyse. Mulig du kan bruke en knappenål og stake de opp.

Ellers ville jeg tatt en telefon til et av Siemens verkstedene. De fikser det sikkert for deg på 5 minutter og uten at det koster en formue. De vet hvor de skal bende. Du kan lett bryte ting i stykker, hvis du ikke vet akkuret hvordan du skal angripe saken.

Service: Serviceverksteder | Siemens Hvitevarer | Søk forhandler

Zeke1983

Medlem
11 Jan 2007
5.978
34
48
Noen her inne som liker Monsooned malabar kaffe? Er det noen som har prøvd noen bra varianter fra en leverandør?

MVH Johan

Aravna

Medlem
18 Jun 2005
149
0
0
43
Supertramp skrev:
Gratulerer!

Hold oss informert om dine inntrykk/erfaringer med Jura'n.

Skal gjøre det. Henter den i løpet av dagen, så om det blir stille frem til i morgen så er det ingen grunn til panikk:) Spent på dette her.

Ingeniør'n

Medlem
26 Jul 2005
11.449
1
36
commodus skrev:
Noen som kan anbefale meg en god kaffemaskin? en til ferske bønner! sånn kopp for kopp...gidder ikke ha en der jeg må trakte en hel kanne! helst ikke så alt for dyrt heller! par tusen max

Sjekk på Finn. Det får du vel en Ranchilio Silva eller liknende for et par lapper - manuell gir best kaffe - kopp for kopp.

Supertramp

Medlem
24 Jun 2010
14.953
8
38
Hva er beste kjøp nå av helautomatisk kaffemaskin?
Maskinen skal ha kvern (påfyll av hele bønner), stor nok vanntank og mulighet til å lage vanlig traktekaffe. Evt. andre kaffetyper er "bonus", ikke et must.

Jura kjenner jeg til, men de blir noe dyre.

Denne har en fin pris, men etter det jeg kan se lager den kun espresso...
Komplett.no - Philips Saeco Intelia Focus

Kan den lage vanlig kaffe?

lowjab

Medlem
18 Mai 2008
8
0
0
lowjab skrev:
Frode H. , dette var et veldig interessant innlegg. Jeg surfer kaffemaskiner til øyet blir stort og vått om dagen, nettopp for å erstatte en Gaggia Baby Twin som høylytt og sprutende synger på siste verset. Og Nuova Simonelli Oscar ser ut til å ville passe oss som hånd i hanske!

Så, kunne du tenkt deg å komme med en update, nå halvannet år etter kjøp? Er du fortsatt like begeistret? Og har du hatt noe behov for service/reparasjon så langt, hvordan tenker du i så fall å gjøre dette iom at du kjøpte via nettet? Jeg har en dialog med de som importerer de større maskinene til Nuova Simonelli her i Norge, men foreløpig synes jeg den indikerte prisen blir i høyeste laget.

(Jeg sender deg en PM for å tipse deg om dette innlegget, men tenkte at temaet ville være av allmenn interesse :) )

For ordens skyld endte jeg med en Jura ENA Micro 1 med separat melkeskummer. Det kom aldri noen forbedret pris fra Nuova Simonelli sin importør, og Jura sin importør / serviceverksted er rett rundt hjørnet her :) Vi valgte enkelhetens kompromiss framfor fullstendig ultimat kaffeopplevelse, og jeg er godt fornøyd med kaffen som produseres. Gleder meg til å eksperimentere mer med kaffetyper (mulig jeg på sikt skal skaffe meg en separat kaffekvern, maskinen har mulighet for påfyll av ferdigkvernet kaffe også, og det er litt styrete å bruke støvsugeren for å tømme den for bønner hvis man skal skifte kaffetype.)

5590,- inkludert melkeskummer fra kaffemesteren.no (gratis frakt). Tilbud så langt lageret rekker, visstnok.

HåkonN

Moderator
1 Okt 2005
19.480
0
0
norpimp skrev:
moccamaster er best, ingen under og ihvertfall ingen over;)
Tenker du da på tradisjonelle filtermaskiner? Moccamaster er bra, men det finnes da bedre alternativer selv om det kanskje koster mer.

Nykværnet kaffe syntes jeg er best. Den maskinen de bruker på Shell har jeg alltid syntes ha vært særdeles bra.

Ak

Administrator
11 Des 2002
36.052
22
38
41
Sjekk ut Siemens sine "Surpresso"-modeller. De er godt priset, kompakte - og lager god kaffe/espresso. Det er i alle fall min erfaring så langt.

Det kan jeg også skrive under på. Jeg har en S40 som straks runder 2000 kopper, problemfritt. Min bror har en S50, som også har fungert strålende, og naturligvis lager god kaffe.

RoKo

Medlem
30 Des 2004
16.026
0
36
Det festlige med slike tester er at SMAKEN ikke er en del av kriteriene for testen...

Tenk om man skulle vurdere HiFi-utstyr på samme måten.
Altså hvor raskt en projektor er oppe med bilde, kasteavstand, hvilke kontakter den har - men IKKE hvor godt selve bildet er... :-|

Kaffebønner, ja. Tim Wendelboe, Mocca/Java og enkelte andre nye steder brenner svært god kaffe.
Wendelboe har akkurat nå blandet en egen jule-espresso. Den bør du kanskje prøve? Også den vanlige espressoen samt San Pedro er svært gode.

roffe

Moderator
24 Apr 2003
25.146
0
0
www.invelos.com
Nei, kaffe til Moccamaster har jeg ingen spesiell anbefaling for, dessverre. Svenske Løfbergs Lila av den mellommørkt brente typen, kanskje?

Jeg brygger kaffe som regel i presskanne eller Aeropress. Kaffetrakteren min er kun i bruk om jeg har selskap for flere enn 4 kaffedrikkende.

Nåvel, det var ikke det jeg hadde tenkt å skrive om.

Denne tråden heter jo "Jakten på billig "High End" kaffe". Og selv om tråden startet som en jakt på espressomaskin, så har vel denne tråden blitt til den definitive kaffetråden på AVforum.

En viktig egenskap på jakt etter god kaffe såvel som etter god lyd er å kunne skille godt fra dårlig og å finne sine egne preferanser. Det finnes vel knapt noe mer opphetet enn diskusjoner om testmetoder når det gjelder å skille godt fra dårlig når det gjelder utstyr. Heldigvis er det enklere når det gjelder kaffen og musikken i seg selv, for der kan man holde utstyret konstant og holde god kontroll på mulige feilkilder.

I kveld hadde jeg en liten cupping av kaffe for meg selv. Jeg hadde fire typer bønner i hus: Zoegas Möllbergs blanding, Tim Wendelboe Mugaga, Tim Wendelboe Santa Ana og til slutt Bakgården Kaffebrenneri Egenbrent Tanzania (kjøpt lokalt i Halden i dag).

Jeg må si at jeg fikk noen aha-opplevelser.

Først og fremst: Mørkbrent kaffe (i dette tilfelle representert av Möllbergs Blanding), som jeg syntes var godt før, faller nå helt gjennom for meg. All egenkarakter i kaffebønnene drepes av kraftig brentsmak. En god espresso trenger kanskje litt hardere brenning, men til alle andre bryggemetoder smaker dette av bitter, uraffinert nordsjøolje blandet ut i nylagt asfalt.

En annen sak, som jeg har mistenkt en stund, er at kaffebrenneriet i seg selv er med på å gi kaffen karakter. Om det er metodene eller maskineriet vites ikke, men det er noen klare fellestrekk mellom Santa Ana og Mugaga fra Tim Wendelboe. Til slutt var det klart at selv om det lokale kaffebrenneriet ikke fikk fram den samme harmonien og kompleksiteten som brenningene til Tim Wendelboe, så var det herlig å oppleve an god kaffe med en helt annerledes karakter.

De forskjellene man bare fornemmer når man brygger hver kaffe hver for seg fremstår som mye klarere ved en cupping. Jeg vil derfor anbefale dette på det sterkeste for dem som vil lære mer om sin egen smak og hvilke smaksforskjeller som eksisterer.

For dem som har lyst til å forsøke cupping selv, her er noen lenker jeg benyttet for å få nok kunnskap til å forsøke dette:

Hva er cupping og hva er hensikten (kortfattet): Cupping - Wikipedia
Hvordan gjennomføre cupping: Cupping - smakstesting av kaffe

Tronic

Medlem
28 Feb 2006
6.976
8
38
oyvindk skrev:
Brekkjern er nok uansett ikke riktig verktøy. :)
Jeg prøvde å se på sprengskissen av din maskin, og det kan se ut som dyseenheten står inni et plasthus, og skal trekkes ned og ut av dette:

attachment.php

Ikke lett å si helt sikkert ut fra skissen, men det burde gå an å se det når du finstuderer maskinen.

Jo, dispenseren/dyseenheten er inni det ovale plasthuset/swivelarmen, men lar seg ikke bare trekke ut derfra. Og i manualen er det ikke nevnt et kvidder om at sluttbruker skal kunne utføre dette på egen hånd. Derimot nevnes at årsaken kan være feil malingsgrad (øk til grovere) eller også at det er kalkavleiringer i dispenseren. Det er jo lavt kalkinnhold i vannet, så jeg har stilt den til sjeldnest mulig avkalkingsintervall, pr. 1000 kopper. Jeg kan alltids leve med problemet ved å ikke bruke de aller minste koppene. Da blir det litt mindre på fruen og litt mer på meg. (Ikke omvendt, nei!) :)

RoKo

Medlem
30 Des 2004
16.026
0
36
Jøss, den er det lenge siden jeg smakte sist gang.
Husker at jeg likte den godt... Men mye har skjedd siden den gang.
For min del tror jeg nok at den ikke passer min smak i dag.

Hvilke leverandører tilbyr denne nå?

Aravna

Medlem
18 Jun 2005
149
0
0
43
RoKo skrev:
Nei, DET må du for all del IKKE gjøre. Slikt vann inneholder mye mineraler og kalk, og det setter seg bare fast i rør og varme deler. Dessuten kommer det ikke til å smake godt i det hele tatt. De fleste av oss har vel forsøkt å lage kaffe i Danmark... ;-)

Selv i Spania forsøkte jeg å koke opp (dyrt) kjøpevann. Vannkokeren ble helt hvit av kalk innvendig. Måtte skure den skikkelig.

Det du KAN gjøre, er å filtrere vannet gjennom et vannfilter (eksempelvis BRITA-filtre). Det er noe jeg klart anbefaler dersom man skal tilberede te, men kaffe har faktisk godt av "litt" mineraler og klor. Det blir rett og slett litt smaksfattig dersom vannet er helt renset.

Test gjerne selv, men IKKE kjør europeisk vann i maskina. Norsk vann, slik som Olden osv., går derimot bra.

Vil det i korte trekk si at en kaffemaskin i sydlendte strøk er bygget for mer mineralholdig vann eller er det heftig med rensing etter arbeidstid?