Jakten på billig "High end" kaffe...

Ak

Administrator
11 Des 2002
36.059
23
38
42
En kompis av meg har en Gaggia Compact Digital, og den lager meget god kaffe. Den er også helautomatisk...!

jacjan

Medlem
19 Feb 2006
780
0
0
43
www.nope.no
Jeg handla meg et par produkter når jeg var i Roma.
66957be9108282c27116d74358bc1ef2.jpg

Bialetti Moka Express
Litt dårlig bilde, men man får laget veldig bra espresso med en slik.

Kjøpte også denne:

0104a81b81ca44d171ab72f5c30611de.jpg

Bialetti Mukka Express Cappuccino
Denne siste har man også melk i, som da blir steamet visstnok helt perfekt.
Så det er en cappuchino maskin. Snakket med folk som har prøvd den og den er visst helt finfin (ikke rukket å prøve den selv enda).

Disse to er iallefall utrolig billig i forhold til hva man får i kvalitet kaffemessig :)

Kommer til å bli mye bra kaffe utover i hjemmekinoen min iallefall :)

-J

uGn

Medlem
11 Sep 2003
3.538
0
36
Halden
Æsj, tror det er noe galt med C3'n min :(

Vanntanken tømmes veldig fort, grutskuffen fylles opp altfor fort og snart tomt for kaffe!

baileys_coffee_other.jpg

Skål!

Flageborg

Medlem
6 Nov 2003
15.403
0
0
avforum.no
Noen som har erfaring med Den Gyldne Sterke Espresso fra Den Gyldne Bønne?
Et besøk på Cuba Libre Kaffebar i Kristiansand endte opp med 1 pose med Tim Wendelboes kaffebønner og 1 pose med "Den Gyldne Sterke Espresso".

68860d1282294654-jakten-billig-high-end-kaffe-untitled-1.jpg

index.php

Vedlegg

• Untitled-1.jpg
    Untitled-1.jpg
    38,7 KB · Sett: 27

Supertramp

Medlem
24 Jun 2010
14.954
8
38
RoKo skrev:
Slik praktiserer jeg det - alltid!

Det gjør du ikke det - ikke alltid...................ikke når du bruker Siemens maskinen på messer og sånn..... Den har jo "bønnetank" :) :)

uGn

Medlem
11 Sep 2003
3.538
0
36
Halden
Mengden crema er etter min oppfattning veldig avhengig av bønnene, hvor ferske og hvor fete/oljete de er.
Kan også være kverningsgraden du har på maskinen, men det kan du jo sjekke, hvor lang tid det tar før vannet kommer igjennom og hvor lang tid totalt maskinen bruker på en shot.

Ingeniør'n

Medlem
26 Jul 2005
11.449
1
36
Ramgoth skrev:
Hei Mastiff
Fått trakteren i hus?
Isåfall er du fornøyd med resultatet?
Fikk hentemelding om min også så blir en tur innom posten imårra;-)

HeHe, han drakk vel ikke kaffe - du må snakke med kjerringa 8), hvis han ikke har begynt nå da...

svortevik

Medlem
29 Sep 2003
5.063
0
0
Ett kjapt spørsmål her.

Er det mulig å kunne lage seg espresso til bruk med cappuccino, latte og andre drikker uten at en må investere i en kaffemaskin til flerfoldige tusen?

Til vanlig kaffe har jeg kvern og en god trakter, men det hadde vært greit å kunne tatt seg en god espresso innimellom, og fruen har veldig lyst å kunne lage seg en latte eller lignende.

Så er noen av disse kapselmaskinene noe alternativ, eventuelt kombinert med en melkeskummer?

Kaffekopp

Medlem
19 Okt 2005
705
0
0
madsaa skrev:
Hvis du kun drikker svart vanlig kaffe, vil jeg anbefale en helt ordinær presskanne. Dette gir svært høy kvalitet på kaffen.

Mener du virkelig det? Jeg kjøpte en liten presskanne som skulle være bra til 350kr el noe. Har prøvd med litt forskjellig fersk brent, nymalt kaffe og vanlig Ali osv fra dagligvaren. Synes det hele blir tynn og lite smakfull kaffe. Dermed endte jeg opp med Moccamaster isteden, det funker mye bedre, synes jeg.

Var nettopp innom den lokale te og kaffe sjappa og kjøpte med meg fersk brent og nykvernet "Fransk Espresso". Denne fikk jeg selvsagt kvernet opp som filtermalt. Utrolig kraftig og rund smak, akuratt som jeg liker det.

Jeg kommer garantert til å kjøpe meg en skikkelig espressomaskin etterhvert jeg også, men i første rekke av investeringer kommer nok hifien ;) God Natt!

tols1

Medlem
2 Jan 2006
16.663
1
0
*pirke-mode = on*

Bare en liten notis til Bialetti Moka Express. Det er altså en innretning som lager mokka og ikke espresso. Men at brygget smaker godt er jeg helt enig i.

*pirke-mode = off*

RoKo

Medlem
30 Des 2004
16.026
0
36
:mrgreen:
Det er nok (dessverre) et av de desidert største problemene med slike maskiner... ;-)

roffe

Moderator
24 Apr 2003
25.146
0
0
www.invelos.com
Var innom Tim Wendelboe igjen i går. Denne gangen ble det en pose Cielito Lindo CoE#5, samt en ny pose Santa Ana.

Forsøker også få til noen besøk hos Kaffa og SupremeRoastWorks etterhvert uten at det koster meg for mye tid.

På jobben i dag laget vi iskaffe av Tim Wendelboes Santa Ana i Aeropress, og den overrasket med overraskende frisk syrlighet i avkjølt tilstand. Kaffen ble laget sterk, noe som ble balansert med litt fløte. Med litt sukker i ble det balanse i smaken i forhold til syrligheten også. Helt nydelig. :)

Acrobatic

Medlem
20 Okt 2008
301
0
16
spoonfeedme skrev:
Ser etter Santa Ana på Tim Wendelboe men finner den ikke. Har de sluttet med denne?

Har akkurat kjøpt meg en Aeropress og skviser akkurat ut mine siste alt for gamle bønner så jeg trenger noen tips til nye bønner. Kan de som har Aeropress poste sine favoritter og paste linker til hvor man kan bestille? I tilfelle mange takk!

Etter tips i denne tråden er jeg oppe i 3 forsendelser fra Coffee Bean Shop.
Kan anbefale å prøve en promotion pakke: Coffee Beans From Coffee-Bean-Shop.co.uk - Promotion
Kommer på rundt 200,- inkl frakt og da ingen mva :)
Så kan du velge "to grind or not to grind".

.

popkorn

Medlem
15 Aug 2010
1.170
0
0
oyvindk skrev:
Ja, maskinen er mye brukt. Det skyldes at jeg har hjemmekontor, og jeg er ikke den eneste i huset som drikker kaffe heller. Jeg har forsåvidt ikke klaget på kvaliteten på maskinen heller, jeg lurer bare litt på hva man egentlig kan forvente i levetid. De aller færreste vil nok lage så mange kopper på 5 år som vi har gjort på 3.5, så slik sett er nok bruken unormal. Spørsmålet koker jo også litt ned til om det er verd å bruke mye penger på å fikse den. Det kan jo fort bli slik at man fikser en ting, men så feiler noe annet innen kort tid.

Så bare for å ha det helt klart: Dette var ikke en klage eller nedrakking av kvaliteten til Siemens, for maskinen har vært god, den.
[Off topic]
At du mener kvaliteten på Siemens-produktet er god stiller jeg meg undrende til. Rent ingeniørmessig hadde det vært en smal sak og laget en maskin som holdt i 20-30 år, selvfølgelig forutsatt normalt vedlikehold. Økonomisk er det derimot en utfordring, man tjener mer penger på planlagt foreldelse. Vi forbrukere er desverre så vant til dette at vi sitter her å diskuterer om produkter som er laget av ikke-fornybare ressurser bør holde i tre eller fem år, for deretter å kaste dritten på dynga og forbruke mer.
[/Off topic]

k_s

Medlem
13 Nov 2008
631
1
0
High-End kaffe er enkelt og billig.
Selv bruker jeg en slik:Bialetti_Mokka.jpg
Samt en slik: Braun.jpg

+ noen gode espressobønner fra det lokale kaffehuset.
Bønnene må selvsagt ligge i fryseren, og kverner disse direkte fra fryser ved behov.

Beste kaffen jeg har smakt.
Skader heller ikke at utsyret koster en slikk og ingenting.

runefalk

Medlem
2 Jun 2010
3.530
0
36
47
uGn skrev:
Mengden crema er etter min oppfattning veldig avhengig av bønnene, hvor ferske og hvor fete/oljete de er.
Kan også være kverningsgraden du har på maskinen, men det kan du jo sjekke, hvor lang tid det tar før vannet kommer igjennom og hvor lang tid totalt maskinen bruker på en shot.
Hvilken kverningsgrad gir mest crema da,fint malt eller grovt malt:?