Jakten på billig "High end" kaffe...

magb

Medlem
27 Jul 2009
1.597
0
0
Heisann.

Skal gå til innkjøp av en enkel "kapselmaskin". Anbefaler dere Nespresso eller Senseo? Den vil hovedsaklig bli brukt til vanlig kaffe og ikke espresso.

På forhånd takk :)

RoKo

Medlem
30 Des 2004
16.026
0
36
12.500 kopper fordelt på 365 dager pr. år blir like i underkant av 10 kopper pr. dag, uansett hverdag eller "fest"/helg. Det er ganske mye, slik jeg ser det.

Uansett; visse tilleggsprosesser mtp. effektive rensinger er nok nødvendig i ny og ne.

Men, nå er det ikke lett å se hvilken sak vi EGENTLIG diskuterer her... ;-)

Som privatperson har du uansett 5 års reklamasjonsrett, men dersom varen viser tydelige tegn til slitasje grunnet uvanlig mye bruk, vil du nok ikke få noen gratis service, uansett. Det ligger visse føringer for at 5-års-retten skal fungere.

ragwo

Medlem
13 Jan 2007
7.655
0
0
popkorn skrev:
Takk for supert svar! Det må jeg si, en kaffekvern på 20 kg er ambisiøst :)
Bare hyggelig :) Kvernen er viktigere enn maskinen i følge de som har peiling, så jeg synes den er verdt hver en krone. Merket at espressoen ble bedre med Majoren enn med min gamle Super Jolly.

uGn

Medlem
11 Sep 2003
3.538
0
36
Halden
jonny85 skrev:
Hmm... Nespresso lager bedre kaffe? Doh, hadde nesten bestemt meg for den til 998 p lefdal... Iste er jo gull at den kan lage, så er derfor litt fristet for å gå for den.

Er det vist noen tester der det kommer frem at det ikke er så bra kaffe med disse maskinene?

Noen Nespresso maskiner du kan anbefale som ikke koster skjorten ?
Hva med å gå for en Aeropress og kvern? Du kommer billigere ut og vil få et mye bedre resultat.

Ingeniør'n

Medlem
26 Jul 2005
11.449
1
36
mVesteraas skrev:
Da var en Rocky kvern på vei i posten :) Ble en anelse dyrere enn jeg hadde tenkt, men ut i fra det lille jeg har lest og skjønt, er ikke kverna en dum plass å legge noen ekstra kroner.

Så da var det bare selve espressomaskinen som gjensto. Og her har jeg et spørsmål: Hva ville dere gått for av Francis Francis X1 og gaggia classic. (For øyeblikket ser dette ut til å være de mest aktuelle kandidatene). Etter hva jeg har skjønt er vel Francisen en dyrere maskin, men likevel har jeg sett flere som advarer mot denne. Designet har ingenting å si for min del, men da francisen faktisk ser ut til å være minst like billig som Gaggiaen, vil jeg ikke dumme meg helt ut, med å betale ekstra for en dårligere maskin. Så hva sier dere? Sett bort fra prisen, hvilken av disse maskinene vil være best, og vil det eventuelt være noen stor forskjell?

Gaggia er trolig best, i alle fall fungere men Gaggia Baby Twin meget bra på kaffe, så lenge den får fin nok kaffe. Der hjalp det mye å gå fra Vilfa til Gaggia MDF og så passer kverna på dunkeboksen 8) . Skummeren derimot er ikke mye å skryte av hvis du liker slikt.

Francis har jeg ikke hørt så mye bra om bortsett fra designen. Et bedre alternativ er frk Silva (Rancilio). Hun skal og ha en god skummer...

Bendalf

Medlem
11 Apr 2008
2.810
0
0
Jeg foretrekker å måle opp nøyaktig menge med bønner for hver gang, i stedet for å oppbevare bønnene i kverna. Da vet jeg at jeg har nøyaktig mengde kvernet kaffe, samtidig som jeg kan oppbevare bønnene på en måte som holder bedre på kvaliteten.
Timeren på min kvern er ikke særlig nøyaktig. Det virker som den går i trinn på 5 sek selv om det er et trinnløst potmeter.

Ramgoth

Medlem
12 Jun 2013
16
0
0
Oki. I Lyngdal skulle de ha 3999;-) Men ser at de ikke tar mer enn 70 for frakt fra elkjøp.no. Og da kan jeg levere tilbake til elkjøp i lyngdal innen 14 dager dersom jeg ikke er fornøyd. Angrefrist;-)
har sett de testene allerede. Forsøkte å skrive på forumet tidligere på Røste sin side, men fikk ikke forumet til å virke. ;-) Den har jo fått masse bra kommentarer på elkjøp.no og da;-)

santa claus

Medlem
9 Jul 2005
5.729
0
0
Ute på jobb har vi kaffimaskiner til 150000 som man kalibrerer vha pc...

Allikevel blir ikke kaffien nevneverdig god... Tjoho!!

jalla666

Medlem
1 Okt 2006
207
0
0
Så før i tråden at noen sameligna preskaffe med kompakt anlegg.... Jeg syntes dette er feil. vil helle samenligna det meden rør forsterker.. fyldig og og gammaldags..

CraZee

Medlem
24 Aug 2007
126
0
0
Har fulgt denne tråden med interresse en stund, og har nå anskaffet meg en kaffemaskin lik denne (kona frakter den hjem til huset i skrivende stund):Electrolux - - Kjøkken / Kompakt-serien / Kompakt espressomaskin / EBA60000X
Noen som har erfaringer med den?
Det ble en slik innebygd variant først og fremst fordi den passer godt til resten av kjøkkenet, også fikk jeg en veldig god pris.

I følge bruksanvisningen på denne så er det beskrevet at den har 1 knapp for espresso, og 1 knapp for "vanlig kaffe". Men etter det jeg har lest tidligere i tråden så lager jo ikke slike automatiske maskiner "skikkelig" espresso, så hva gjør da egentlig maskinen annerledes når den lager disse to typene (Bortsett fra mengden du får i koppen)?

Et annet spørsmål er da om noen har anbefalinger til hvilken type kaffebønner jeg kan bruke? Kona er mest glad i melkebaserte drikker, mens for meg så går det mest i "vanlig" svart kaffe ala kaffetrakter typen med kaffe fra super'n. (Regner uansett med en viss forskjell i opplevelsen fra den guffa jeg drikker på jobben:). Bør jeg satse på espressoblandinger, eller blandinger for mer "tradisjonell" kaffe?

larshe

Medlem
15 Jan 2007
22
0
0
Anbefaler Cilio kaffekvern til aeropress (og det som skal være grovere..). Trinnløs liten sak, som gjør jobben.

En annen fordel med Aeropress er jo at man bortsett fra å slippe gruten også slipper usunne fettsyrer i kaffen, da disse filtreres bort ved pressing gjennom papir.

Friskere kaffetyper (som mange afrikanske) funker fett i aeropress, der de ikke blir bitre. Er nok derfor mange nordmenn tror kaffe primært kommer fra Søramerika, for disse kaffetypene funker gjerne bedre i norsk trakter :p

Tronic

Medlem
28 Feb 2006
6.976
8
38
magb skrev:
Heisann.

Skal gå til innkjøp av en enkel "kapselmaskin". Anbefaler dere Nespresso eller Senseo? Den vil hovedsaklig bli brukt til vanlig kaffe og ikke espresso.

På forhånd takk :)

Bare å kjøpe en kapselmaskin, det. Men anbefale en kapselmaskin? Nei!

oyvindk

Medlem
7 Jan 2005
2.085
0
36
RoKo skrev:
12.500 kopper fordelt på 365 dager pr. år blir like i underkant av 10 kopper pr. dag, uansett hverdag eller "fest"/helg. Det er ganske mye, slik jeg ser det.

Uansett; visse tilleggsprosesser mtp. effektive rensinger er nok nødvendig i ny og ne.

Men, nå er det ikke lett å se hvilken sak vi EGENTLIG diskuterer her... ;-)

Som privatperson har du uansett 5 års reklamasjonsrett, men dersom varen viser tydelige tegn til slitasje grunnet uvanlig mye bruk, vil du nok ikke få noen gratis service, uansett. Det ligger visse føringer for at 5-års-retten skal fungere.
Ja, maskinen er mye brukt. Det skyldes at jeg har hjemmekontor, og jeg er ikke den eneste i huset som drikker kaffe heller. Jeg har forsåvidt ikke klaget på kvaliteten på maskinen heller, jeg lurer bare litt på hva man egentlig kan forvente i levetid. De aller færreste vil nok lage så mange kopper på 5 år som vi har gjort på 3.5, så slik sett er nok bruken unormal. Spørsmålet koker jo også litt ned til om det er verd å bruke mye penger på å fikse den. Det kan jo fort bli slik at man fikser en ting, men så feiler noe annet innen kort tid.

Så bare for å ha det helt klart: Dette var ikke en klage eller nedrakking av kvaliteten til Siemens, for maskinen har vært god, den.

runefalk

Medlem
2 Jun 2010
3.530
0
36
47
Jeg synes jeg får lite skum når jeg lager espresso,kan det være maskinen
(Philips Saeco Odea Giro Plus)eller er det kaffe typen som gjør det:???:

e-h

Moderator
21 Apr 2006
1.122
0
0
Så lenge man bruker 25 eller 35cl melkemugge så klarer Silvia v3 brasene ganske bra. Ved 35cl må man starte skummingen rett før varmeelementet slukker slik at det står på mens man gjør jobben :)

35cl holder akkurat til 2 små cappucino (e.g. vanlige cappucino kopper) eller en stor latte. 25cl til et glass av ønske.

pseudomono

Medlem
13 Nov 2008
611
0
0
www.langhelg.net
Bendalf skrev:
Jeg foretrekker å måle opp nøyaktig menge med bønner for hver gang, i stedet for å oppbevare bønnene i kverna. Da vet jeg at jeg har nøyaktig mengde kvernet kaffe, samtidig som jeg kan oppbevare bønnene på en måte som holder bedre på kvaliteten.
Timeren på min kvern er ikke særlig nøyaktig. Det virker som den går i trinn på 5 sek selv om det er et trinnløst potmeter.

Det stemmer det at timeren er unøyaktig og noe vanskelig med å treffe riktig tid, men har man funnet riktig tid er timeren ganske stabil. Satte en liten prikk med tusj som referansepunkt til potmeteret på kverna som hjelp i ettertid.

Ramgoth

Medlem
12 Jun 2013
16
0
0
Hei Mastiff
Fått trakteren i hus?
Isåfall er du fornøyd med resultatet?
Fikk hentemelding om min også så blir en tur innom posten imårra;-)

espennl

Medlem
25 Des 2006
342
0
0
Ser at komplett og mpx kjører kampanje på Severin S2 helautomatisk kaffemaskin til 40%. Noen her som har erfaring med denne? Mye positivt på engelsk og tysk der ute, men vanskelig å si om det meste er plantet propaganda. Ser at den ene kaffetrakteren deres får mye skryt rundt om hvertfall.