Jakten på billig "High end" kaffe...

Mack75

Medlem
14 Jan 2011
26
0
0
Ville dere kjøpt en "nesten ubrukt" Rancilio Silvia + Rocky kvern (uten doserer) fra 2005 for 3000 kroner? Trenger uansett en ny kvern dersom jeg skal få skikk på kaffen her i huset, og jeg er i grunn ikke så veldig glad i Gaggia Coffee-maskinen min heller...

EDIT: Selger hadde endret annonsen til kun å gjelde maskinen. Kvernen var allerede solgt. Mulig det fortsatt er en bra pris, men ikke et så bra røverkjøp som først forventet

Tronic

Medlem
28 Feb 2006
6.976
8
38
svortevik skrev:
Trenger en bra kaffekvern.

Ser at Wilfa CGR-1 får anbefalt stempel i en eller annen test. Noen som har erfaringer med denne?

Den kostet rundt 800,- da den ble testet, så til 375,- som den koster nå må vel dette være et røverkjøp?
Jeg har Wilfaen.
Det er en konge kvern!

Tronic

Medlem
28 Feb 2006
6.976
8
38
Måtte ut med brygge-enheten i EQ7 igjen og rengjøre skikkelig inni.
Det var ekstremt mye møkk, URK!
Men jeg fant en fin løsning:
Satte fruen på jobben, hehe!;)
Er det konemishandling eller?:confused:

RoKo

Medlem
30 Des 2004
16.026
0
36
Du har nok mye rett i dine påstander her, jerk.

Skal for øvrig "selvsagt" innom denne kaffebaren. Spesielt fordi min "eldste-pode" skal jobbe der.... ;-)

uGn

Medlem
11 Sep 2003
3.538
0
36
Halden
RoKo skrev:
HALLO....!!!!

Hva slags pris er DETTE da? :shock:

DRIT billig, spør du meg!
Nær 70% rabatt!
Kun denne helgen!

Elkjøp - C3 espressomaskin
Da var C3'n i hus!
Vet ikke helt hvor smart det var å starte testingen rundt 11-tiden, men gutter er gutter og når nye elektriske duppedingser kommer i hus så må de jo testes.

Etter å ha lest igjennom store deler av tråden her og studert bruksanvisningen så må jeg si at det allerede er en bra oppgradering fra trakteren vi hadde før og trakteren vi har på jobben.

Må nok prøve ut litt forskjellige bønner, kjøpte en liten pose med blå java hele bønner siden den ikke er så altfor stivt priset og sikkert en grei start.
Skjønte fort at man ikke får -ekspresso- i denne maskinen, men det har heller aldri vært det store målet mitt :)

Dro også med meg en rød Zoega mollbergs blanding, mener denne kom bedre ut enn de blå javaene nå i kveld. Men det må nok mer testing og finjustering til.

Zoegaen ligger nå i sin orginalplast i en lufttett tupperware-boks, er det kurrant oppbevaring av ferdigmalt kaffe?

Også lurer jeg på følgende, det står slik i manualen:
"This machine has a PRE-BREWING process which adds a small quantity of water to the ground coffee before brewing. This process moistens the ground coffee therefore obtaining it's full flavor and brings out a rich coffee taste"

Er det noe som er vanlig og ev. å anbefalle?

Når jeg fikk stilt kaffen sterk nok så må jeg si meg fornøyd, men som sagt, flere bønner skal testes og må prøve å sammenligne bønner med ferdigmalt for å sjekke 'kvaliteten' på kverna i maskinen.

Eriond

Medlem
19 Jul 2004
1.782
0
36
43
Da var kvernen i hus :) Trodde ikke den ville komme allerede i dag, men det gjorde den :)

Fikk også med noen poser kaffe fra han som jeg kjøpte den av. Han holder på å starte opp med kaffebrenneri på Stord, og det virker lovende sålangt :)

Dere som er interessert kan jo følge med på Forsiden. Er ikke helt oppe og gå ennå :)

Zeke1983

Medlem
11 Jan 2007
5.978
34
48
commodus skrev:
kunne ikke sagt det bedre selv! en helt standard moccamaster til 1000-1500kr og SVART kaffe, helst evergood, men ali går bra det.... mmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm

All honnør til moccamaster og svart kaffe, men gud for en FORSKJELL det er med ferske nykvernede bønner!!

popkorn

Medlem
15 Aug 2010
1.170
0
0
Nå dekker heller ikke forbrukerkjøpsloven maskiner som benyttes i næringssammenheng. Jeg står fremdeles fast ved at en slik maskin er ment å holde i minst fem år. Sett fra et miljøperspektiv burde den holde det dobbelte. Minst.

xtc

Medlem
13 Aug 2006
388
0
0
Man får desverre bare en kopp per kapsel, men mange av kapslene gir hele 200ml med kaffe. Derfor kan den lett splittes i to. Da slipper man å merke at kaffen blir kald å.
Jeg ville nok ha godt for den automatiske, da det vil gjøre det litt enklere. Utrolig mye forskjellige kapsler man finner til denne maskinen, veldig bra utvalg. Tilogmed iste. Namnam. Koster 1995 i butikk på lefdal å, men bare å henvise til nettsiden så går de raskt ned i pris. De prøver å lure deg så fort de har sjansen.:razz:

mVesteraas

Medlem
26 Des 2011
8
0
0
Da var en Rocky kvern på vei i posten :) Ble en anelse dyrere enn jeg hadde tenkt, men ut i fra det lille jeg har lest og skjønt, er ikke kverna en dum plass å legge noen ekstra kroner.

Så da var det bare selve espressomaskinen som gjensto. Og her har jeg et spørsmål: Hva ville dere gått for av Francis Francis X1 og gaggia classic. (For øyeblikket ser dette ut til å være de mest aktuelle kandidatene). Etter hva jeg har skjønt er vel Francisen en dyrere maskin, men likevel har jeg sett flere som advarer mot denne. Designet har ingenting å si for min del, men da francisen faktisk ser ut til å være minst like billig som Gaggiaen, vil jeg ikke dumme meg helt ut, med å betale ekstra for en dårligere maskin. Så hva sier dere? Sett bort fra prisen, hvilken av disse maskinene vil være best, og vil det eventuelt være noen stor forskjell?

pseudomono

Medlem
13 Nov 2008
611
0
0
www.langhelg.net
Wilfa kverna er god til sitt bruk, dvs til å kverne kok og filtermalt kaffe. Skal man kverne kaffe til 1,2 liter vann må jeg kverne i 2 omganger da timeren ikke strekker seg langt nok ved kverning et hakk finere en medium.
For ny innvidde: Indikatoren på beholderen til kaffebønnene er kun en indikasjon for å ikke overfylle beholderen for ferdig kvernet kaffe ved kverning. I praksis kan du fylle hele beholderen med kaffebønner. Før jeg fant riktig innstilling på kverna, veide jeg opp kaffen med en egnet Wilfa vekt, men etter å ha funnet riktig innstilling er denne lakt vekk. Tar den kun frem for å kontrollskjekke vekta en gang i blandt.
Jeg personelig kverner 2 omganger med 35g kaffe:)
Største ulempen er støyen i fra kverna og att enkelte kaffetyper blir statisk ladet.(klistrer seg til alle overflater)
Ellers gjør den jobben perfekt og til en bra pris:)

Ingeniør'n

Medlem
26 Jul 2005
11.449
1
36
Måtte ut med brygge-enheten i EQ7 igjen og rengjøre skikkelig inni.
Det var ekstremt mye møkk, URK!
Men jeg fant en fin løsning:
Satte fruen på jobben, hehe!;)
Er det konemishandling eller?:confused:

Er det ikke det kjerringer er til :eek: - greit å si her inne...

Ellers opplever jeg det samme med min - lurer på hvordan de bryggerne som ikke er demonterbare ser ut ??

madsaa

Medlem
26 Apr 2004
149
0
0
Hvis du kun drikker svart vanlig kaffe, vil jeg anbefale en helt ordinær presskanne. Dette gir svært høy kvalitet på kaffen. Om du vil ha en espressomaskin, må du nok en del høyere enn 5K for en god automatisk. Og for all del, styr langt unna elkjøp/lefdal o.l.! Ikke mye å skryte av...

larshe

Medlem
15 Jan 2007
22
0
0
jerk skrev:
Bønner med blank overflate er i mange tilfeller brent for lenge slik at oljene (les smaken) ligger i større grad på utsiden av bønnen. Slike bønner er gode når de er HELT ferske.

FOR lenge kan man vel ikke si alle bønner blir brent. Skal man brenne til espresso og vil ha en sterk brenningsgrad kan det ikke unngås at noe av fettet i bønna kommer ut. Dessuten vil det da likevel være et type ferskhetstegn, fordi det klare fine fettet forsvinner etter en stund. Å kjøpe FERSK kaffe som er oljete gjør derfor absolutt ingenting og liker man sterkere brent kaffe. Å kjøpe gammel kaffe er vel ikke noe triks uansett brenningsgrad og bønne.. Der er vi enige hehe.

RoKo

Medlem
30 Des 2004
16.026
0
36
"Pre brewing" er noe du må teste deg frem til.

Dersom du lager kraftig kaffe, med kort bryggetid (ca. 20 sekunder), KAN "pre brewing" gi deg den siste rikheten i smaken. Dette fordi kontakttiden mellom vann og kaffe da blir mer riktig.

Dersom du lager "tynn" kaffe, vil jeg ikke anbefale dette. Mer vann skal til, og det tar således lengre tid å lage en slik kopp. Kaffen får da FOR lang tid sammen med vannet - og merkbar bitterhet kommer frem i smaken.

Oppbevaringen du forteller om er nok rimelig optimal, ja.

Kun unntaksvis kan/bør du oppbevare bønnene i fryseren. Det gjelder dersom du ikke får nyttiggjort deg bønnene innen rimelig tid.
Tester viser at selv nedfrysing av bønner ikke reduserer de brente bønnenes aldringsprosess nevneverdig. Kun etter et par måneder kan man se en viss forskjell mellom de lagringsmetodene.

PS: Grattis med ny maskin! :)

roffe

Moderator
24 Apr 2003
25.146
0
0
www.invelos.com
RoKo skrev:
Begynn med kaffe fra:
KAFFA (KAFFA)
og
Supreme Roastworks (http://www.supremeroastworks.no)

Deretter kan vi diskutere litt videre... ;-)
Jobber med å få tid til å legge veien innom disse leverandørene.

I mellomtiden har jeg vært innom Tim Wendelboe igjen og kjøpt en pose Mugaga i tillegg til Santa Ana, som jeg nok snart er tom for.

Mugaga-kaffen er interessant og med tydelig lengre og friskere ettersmak enn Santa Ana med sin noe mer dempede ettersmak og med mandelpreg. Jeg trenger nok mer smakstrening, for selv om jeg kjenner at smaken er saftigere, fruktigere og med litt smak av solbær, så sliter jeg med å finne smaken av rosiner og roser oppe i det hele.

Gleder meg til å kjenne hva andre kaffebrennerier har å by på også.