Jakten på billig "High end" kaffe...

RoKo

Medlem
30 Des 2004
16.026
0
36
Ja, men espressomaskin-testen fra Norsk Kaffeinformasjon i år er vesentlig bedre.

Dog oppdaget jeg gravenrende feil i testens konklusjoner. De hadde utropt feil maskin som testens vinner. Derfor måtte jeg snakke med Ann-Helen i Norsk Kaffeinformasjon og forklare henne feilen. Hun ble litt stum og måtte etter hvert innrømme at de ganske riktig hadde oppsummert feil. Derfor var vår artikkel om testen den eneste på nett med de korrekte resultater (http://www.aperitif.no/index.db2?id=85017).

Som du skriver - Eirik Sand Johnsen likte slett ikke hvordan testen ble fremlagt. Testen er egentlig tysk (tror jeg).

puckno

Medlem
2 Aug 2006
29
0
0
DrErling skrev:
Fikk akkurat samme tips fra en som jobber med industri-type kaffemaskiner. Han nevnte forvarming av kannen. Og det gidder jeg rett og slett ikke. Da er det bedre å evt forvarme den kaffekannen jeg bruker til vanlig, og i mellomtiden trakte kaffen på "en vanlig moccamaster". Sparer litt tid, samt de 100kr i prisforskjell. Tror det blir sistnevnte moccamaster da!

DrE

Jeg har også snakket med noen som har dårlige erfaringer med termokannen, og anbefaler å gå for modellen uten. Forøvrig lager Moccamaster helt konge kaffe. Det er ikke lenger trakteren det står på da, kun den jevnlige rengjøringen (!!) og kvaliteten på råvarene.

RoKo

Medlem
30 Des 2004
16.026
0
36
Neida, selvsagt har du rett i dette.
Det er bare greit å poengtere at det alltid vil være et godt steg opp til den kaffen man forventer å få på en dedikert kaffebar.
Mange tenker ikke over dette, og tror man skal få like god kaffe med en slik maskin hjemme...

roffe

Moderator
24 Apr 2003
25.146
0
0
www.invelos.com
RoKo skrev:
Snakk med de bak "skranken". De vil nok kunne gi deg gode tips, og spesielt med tanke på de brenneprofilene de har inne akkurat når du skal kjøpe kaffe.

Husk også å diskutere litt mtp. tilberedningsmetode på AeroPress. Det er mange måter å gjøre det på, og da må man samtidig også se litt på type kaffe samt malingsgrad.
Nå skal det vel sies at jeg tilbereder kaffe på flere måter, med Aeropress når jeg lager kaffe bare til meg, mens det fort blir presskanne når vi er flere. Og det hender jeg trekker fram den gamle kaffetrakteren når det er større selskaper, men da går det mer på kvantitet enn kvalitet (men med den nye kverna kan jeg ihverfall gå for nymalt kaffe i trakteren også...).

Uansett er det nok en stund til jeg gir meg i kast med espressomaskiner.

Men jeg ser vel også at Kaffa.no i sin nettbutikk ikke spesifiserer om det er espresso eller ikke på samme måte som Tim Wendelboe. Det er jo synd dersom det er så viktig at brenning og tilberedning samsvarer.

Tror jeg rett og slett skal styre unna blends i starten og fokusere på smakskarakteren til bønnene i forhold til alle faktorene som inngår i en bønne (land, bønnetype, prosessering etc).

commodus

Medlem
27 Des 2007
1.394
0
36
diskvask skrev:
Ødelegge kaffen med sukker og fløte? Nei å nei.

Takke seg til No nonsense-produkt som Moccamaster.
kunne ikke sagt det bedre selv! en helt standard moccamaster til 1000-1500kr og SVART kaffe, helst evergood, men ali går bra det.... mmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm

popkorn

Medlem
15 Aug 2010
1.170
0
0
Det er jo forventet at den skal holde i minst fem år, iom. at du har fem års reklamasjonsfrist på den...

popkorn

Medlem
15 Aug 2010
1.170
0
0
ragwo: Hva slags kvern er det? Kom den uten "kaffebønne-beholderen" eller gjorde du noe for å fjerne den? Hvordan sikrer man at fingre og andre ting ikke følger med ned i kverna når beholderen er borte?

xtc

Medlem
13 Aug 2006
388
0
0
Det er en forskjell på Creativa og Circulo maskinene fra Dolce Gusto. Creativa er hel automatisk, altså man trenger ikke måle seg fram selv for hvor stor mengde melkepulver mot kaffepulver på kaffe typer som latte etc. Utrolig enkel i bruk, kjøpte en creativa maskin i gave for litt siden. Ble godt tatt i mot, men kapsler ryker fort unna i hyggelige lag. Greit å ha en trakter eller press kanne i bak hånda.

RoKo

Medlem
30 Des 2004
16.026
0
36
Supertramp skrev:
Bare noen få uker til Starbucks åpner kaffebar/butikk på OSL(Gardermoen) - i ankomsthallen. Det betyr at alle kan reise opp dit og kjøpe seg kaffe uten å måtte kjøpe flybillett i tillegg :)

Jeg vet om èn som bor ved en båthavn som kommer til å bli henrykt :eek: :eek:
Jeg skal heldigvis dit allerede i ettermiddag - så da unngår jeg "å falle for fristelsen"... ;-)

svortevik

Medlem
29 Sep 2003
5.063
0
0
Planen er å bruke den med Severin Caprice kaffetrakter og etterhvert AeroPress:)

Valget står mellom å kjøpe inn Severin Caprice og Wilfa kvern, eller Philips sin kaffetrakter med automatisk kvern. Ikke lett valg dette her:)

Ramgoth

Medlem
12 Jun 2013
16
0
0
ny kaffemaskin til 3000

Mastiff, fikk du denne til 2890 i butikk eller bestilte du på nettet. Så i ettertid at den koster 3999 i butikk og 2890 på elkjip.no
Leverte inn min gamle elektrolux ekf7000 som jeg bare hadde hatt i to og ett halvt år,(ble forresten masse fram og tilbake der da elkjip mente på at kaffetrakter gikk under småelektronikk og kun hadde to års reklamasjon. Endte opp med at jeg gikk ut i bilen og ringte electrolux hvor ei hyggelig svensk dame sa at nei i Norge hadde vi 5 års reklamasjon på slikt, da tok de den inn, betalte tross alt 700 for den så var liksom verdt det:)

Får vel bestille på nett og eventuelt bruke reklamasjonspengene på noe annet dersom de ikke reparerer den da. Så får den gamle trakteren pensjoneres eller brukes ved større kaffebesøk.

Hva kan man forvente av melkeskum fra slike maskiner med slange?
Kan man steame melk selv eventuelt med pitcher på denne maskinen hvis ikke?

Ruben

Ak

Administrator
11 Des 2002
36.059
23
38
42
Nespresso er et interessant konsept, men det sier seg nesten selv at det ikke blir like bra som en "fullblods" epsressomaskin.
Hadde det ikke vært for alle regningene i det siste hadde jeg hatt en maskin nå....

jerk

Medlem
5 Jun 2004
681
0
0
larshe skrev:
Oljete bønner er slettes ikke dårlige bønner! Noen typer bønner oljer mer enn andre ved brenning, men faktisk er oljete overflate (på de typene som skal olje) et tegn på ferskhet!

Bønner med blank overflate er i mange tilfeller brent for lenge slik at oljene (les smaken) ligger i større grad på utsiden av bønnen. Slike bønner er gode når de er HELT ferske, men kan ikke lagres like lenge som bønner med en matt overflate. Mine største smaksopplevelser har vært med lysbrente bønner og selvfølgelig uten den oljete overflaten.

Det finnes helt sikkert unntak, og enkelte bønner oljer nok mer enn andre (dvs, brenn de lysere for å unngå oljete overflate på selv disse: tenk hvilken smaksbombe det ville vært!)

Kan forresten anbefale en tur innom Tim Wendelboes kaffebar på Grünerløkka når den åpner (timwendelboe.blogspot.com). Han har satt seg det beskjedne mål om å starte verdens beste kaffebar/brenneri. Og det kan bli spennende, ikke minst når han faktisk har forutsetningene for å få det til.

uGn

Medlem
11 Sep 2003
3.538
0
36
Halden
Det er bra, da er vi begge enige om at vi har noen fornuftige tanker om emnet.
Kanskje jeg skulle prøvd å bestilt meg noe kaffe nå da, så jeg får testet maskinen når den annkommer :)

roffe

Moderator
24 Apr 2003
25.146
0
0
www.invelos.com
Ellers har jeg endelig funnet "fasiten" for bruk av presskanne. Jeg har nesten gjort det på denne måten tidligere også, men har ikke vært klar over den bitterheten skummet bidrar med, og hva man kan oppnå med å skumme av kaffen. Man må IKKE forveksle skummet i en presskanne med crema på en espresso, for å si det slik.

Så... her er "fasiten":

Square Mile Coffee Blog » Videocast #2 – French Press Technique - video

Tim Wendelboe » French press - tekstlig beskrivelse

Bendalf

Medlem
11 Apr 2008
2.810
0
0
commodus skrev:
kunne ikke sagt det bedre selv! en helt standard moccamaster til 1000-1500kr og SVART kaffe, helst evergood, men ali går bra det.... mmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm
Helst nevergood?
Har du med andre ord aldri smakt kaffe laget av ferske bønner?

RoKo

Medlem
30 Des 2004
16.026
0
36
popkorn skrev:
Det er jo forventet at den skal holde i minst fem år, iom. at du har fem års reklamasjonsfrist på den...
Fem år er en tidsangivelse, ikke bruksmengde.

Bruker du maskina i en kafé, vil antall kopper pr. dag ofte overskride den mengden man i privat sammenheng lager i løpet av én uke.

Derfor er antall kopper langt mer beskrivende enn alder.

En maskin som står nedpakket skal jo helst "holde" mer enn fem år... ;-)

ragwo

Medlem
13 Jan 2007
7.655
0
0
popkorn skrev:
ragwo: Hva slags kvern er det? Kom den uten "kaffebønne-beholderen" eller gjorde du noe for å fjerne den? Hvordan sikrer man at fingre og andre ting ikke følger med ned i kverna når beholderen er borte?
Kvernen er en Mazzer Major der jeg har fjernet hopperen. En 57mm tamper passer perfekt ned i halsen på kverna og forhindrer både popkorneffekten (no pun intended ;)) og at nysgjerrige fingre forsvinner nedi. Tampertrikset fungerer på alle Mazzerkvernene, om det funker på Macap vet jeg ikke. Fra Mazzer Major og oppover har du også en type dødmannsknapp som skal sikre at kverna ikke går uten hopper. Den kan lett omgås med en del av et plastkort til daglig, men er en finfin ekstra trygghet hvis en har unger som ikke har fingre å avse ;)
Billige Mazzerkverner finner du blant annet hos Stoll Espresso

jonny85

Medlem
17 Aug 2010
959
0
16
xtc skrev:
Det er en forskjell på Creativa og Circulo maskinene fra Dolce Gusto. Creativa er hel automatisk, altså man trenger ikke måle seg fram selv for hvor stor mengde melkepulver mot kaffepulver på kaffe typer som latte etc. Utrolig enkel i bruk, kjøpte en creativa maskin i gave for litt siden. Ble godt tatt i mot, men kapsler ryker fort unna i hyggelige lag. Greit å ha en trakter eller press kanne i bak hånda.

Takker for svar.
Kan man bruke en kapsel til f.eks to kopper kaffe eller?
Er vel kanskje greit at den måler selv hvor mye av kapselen som skal brukes, så slipper jeg å tenke på det... =?

HJva ville du valgt da? den enkle eller den som måler selv?
Må si jeg synes designet på den billig er endel finere da.... Men pris forskjellen på den dyre er på elkjøp 1998 kr mens på lefdal får man den 500-600 kr billigere...