Jakten på billig "High end" kaffe...

Tronic

Medlem
28 Feb 2006
6.976
8
38
audunth skrev:
Vanlig kaffe og bananlikør? Joda, kan vel være godt det... hehe

Neida, ikke vanlig kaffe. Lager carajillo med espresso og brandy, men denne gangen var det espresso og bananlikør, siden jeg hadde det stående. Men har aldri brukt vanlig kaffe!!

Btw: Hvordan moddet du maskinen da?

popkorn

Medlem
15 Aug 2010
1.170
0
0
Mye enklere å bare handle via din egen stue. KAFFA, SRW og TW har alle nettbutikker.

Anbefaler ingen å "fylle opp" med kaffebønner. De er best når de konsumeres innen en måned etter brenning.

eggi

Medlem
16 Feb 2004
243
0
0
Noen som har kjøpt kaffe herfra?

Freshly Roasted Coffee Beans from Has Bean Coffee

Jeg bestilte nettopp 1kg kaffe bønner, fire forskjellige sorter, og betalte 206 kroner inkl frakt.

Jeg syns det var veldig greit å kunne lese andre sine meninger om de ulike kaffe typene, men det kan ta en stund å finne favoritten, da det er veldig mange typer å velge i

Frode H.

Medlem
1 Mar 2003
1.026
0
0
Hotell kaffe

Jeg reiser mye for tiden og tilbringer mye tid på hotell. I den anledning har jeg testet en rekke løsninger for å kunne lage meg en god kopp kaffe fort og enkelt, med minst mulig utstyr og søl. Jeg har endelig funnet en løsning jeg er fornøyd med. Jeg har kjøpt meg en liten Melitta Aromaboy:
Melitta - Product world - Aromaboy®
Melitta, Aroma Boy - Kaffe

Mitt eksemplar holder, i motsetning til den testede, 93+ grader i filterkurven under mesteparten av bryggingen, så det er ikke noe problem. Den litt korte traktetiden kompenserer jeg for ved å kverne litt finere. Mengden den trakter er perfekt, et passe stort krus om gangen.
Hario 01 filtere til V60 passer forresten perfekt i denne trakteren :)

Jeg sitter nå på hotell og drikker på en kopp TW Caballero. Det smaker veldig godt. Selv om jeg kvernet kaffen hjemme for to dager siden, sikkert helligbrøde for mange dette;-), er det aller meste av smaken der fremdeles og trakteren får faktisk frem de rette smakene i kaffen, så lenge man har jobbet litt med å finne riktig kverninnstilling til kaffetypen.

Så blir spørsmålet, er dette "high end" kaffe? Tja... Kaffen kan selvsagt lages merkbart bedre under ideelle forhold, men dette smaker ikke SÅ mye dårligere enn det smakte hjemme. Dette "ødelegger" ikke kaffen og bedre bønner gir bedre kaffe i koppen.
Tar man hensyn til faktorer som transporterbarhet, repeterbarhet, enkelhet i bruk, lett å rengjøre etc., vil jeg si at dette er "high end" reisekaffe for meg, så lenge man bruker ferske og gode bønner og tilpasser kverningen til trakteren. Jeg foretrekker helt klart dette fremfor håndkvern og V60 eller Aeropress. Intet hotell i Norge har kunnet servere meg en bedre kopp kaffe enn den jeg drikker på nå i hvert fall ;-)

pseudomono

Medlem
13 Nov 2008
611
0
0
www.langhelg.net
Hei
Er i ferd med å demontere/rengjøre bryggeenhet og bytte av de keramiske kvern steinene på en Jura Ena 5. I den forbindelse er servicemanualer er must.
Her er det en tysk link med detaljerte servicemanualer som viser demontering av kverner, bryggeenheter osv i en detaljert bildeform. Siemens, Aeg, Jura er blandt merkene som er representert. Finn type, klikk på rød link Service Anleitungen. Filene kan lagres som e-bok lokalt på pc.(de som har Jura ena maskiner vil raskt finne ut hvorfor de ikke har klart å demontere lokket rundt maskinen)
Videre ser man raskt at kvernene til mange av maskinene går om hverandre uavhengi av prisen på maskinene.(dyrere maskin gir ikke automatisk dyrere/bedre kvern)
Vil ellers anbefale Ebay for sjekk av reservedeler:)

http://www.juraprofi.de/Service-Anleitungen:_:70.html

Rush

Medlem
20 Des 2004
23
0
0
Gaggia

Ak skrev:
En maskin som lager kjapt og enkelt.. OG GODT :) Jeg er også klar over at allt manuelt er det beste, men det er ikke aktuelt. Det SKAL være automatisk.
Jeg har forøvrig bestemt meg for lenge siden.. Det blir en Gaggia Syncrony Compact Digital. En kompis har denne, og jeg er mektig imponert. (Selv om det viktigste leddet er å finne gode bønner) Jeg drikker mest americano.

AK, jeg skal kjøpe denne og har sett den til 540 Euro i Tyskland, eneste problem er at ingen av disse selger til Norge ( Halv pris i forhold til Norge )
Du har ikke noen tips hvorvidt det er mulig å kjøpe denne fra Tyskland ?

Hertis

Medlem
2 Aug 2009
376
0
16
øystein skrev:
Hei

Er på utkikk etter en slik maskin som lager 1 og 1 kopp kaffe.
Har det fantastiske problemet hjemme at jeg ofte trakter 1 kanne og drikker 1 eller 2 kopper, så da tenkte jeg at en slik maskin må være flott.

Er dette en god maskin til helt vanlig kaffi?
Kaffe

Kjøp en av Nespresso sine mange varianter. Du blir nok fornøyd uansett hvilken du velger.

RoKo

Medlem
30 Des 2004
16.026
0
36
Jepp, se mail...

Ellers er essensen denne:

Tekangu er tilbake (105,- pr. ¼-kg):

Tekangu
For 2. år på rad har vi ved blindsmaking valgt ut Tekangu som en klar vinner blandt de flere hundre kaffene vi smakte i Kenya i februar 2010. Vi har besøkt Tekangu flere ganger og vi har planer om å besøke de igjen i November for å overvære innhøstingen og forsøke å utvikle et langsiktig forhold med cooperativet for å sikre oss mer av denne kaffen i framtiden. Vi skal blandt annet starte et prosjekt der vi skal samle inn penger for å sponse cooperativet med tørke¬bord, da de sliter med å tørke kaffen fordi de gamle tørkebordene er i ferd med å råtne.
Tekangu er et relativt lite cooperativ med 910 medlemmer som er såkalte “smallholder farmers” som har rundt en hektar jord de dyrker mais, kaffe, banan og andre nyttige cash crops på. Co¬operativet består i dag av 3 factories , Tegu, Ngunguru, og Karogoto, der kaffen blir innsamlet, sortert, våtforedlet og tørket. I 2009 kjøpte vi en lot som var prosessert på Tegu fabrikken, i år kommer loten fra Karogoto.
Tekangu er et velutviklet cooperativ der fokus er på kvalitet i kaffen som produseres og på farmernes livskvalitet. De har blandt annet et kredittsystem for farmerne slik at de får finan¬siert skolegang og gjødsel og andre ting som trengs for å dyrke kaffen. Medlemmene får også opplæring jevnlig av agronomer slik at de lærer å dyrke kaffe bærekraftig samt riktig bruk av sprøytemidler og beskyttelsesutstyr. I tillegg har alle medlemmene innsyn i hvilke priser kaffen har oppnådd og dermed kontroll på hvor mye penger de har krav på fra cooperativet for kaffen de har levert.
Vår samarbeidspartner CMS i Kenya sørger også for dokumentasjon på at pengetransaksjonene går riktig for seg, noe som desverre ikke er en garanti i Kenya i dag.
Dette gir oss ekstra trygghet selv om vi i år har handlet kaffen direkte fra cooperativet utenom det Kenyanske auksjonssystemet.
Cooperativ: Tekangu FCS
Prosesseringsverk: Karogoto
Lot størrelse: 2160 kg
Produsent: Flere smallholders
Høstet: Januar 2010
Opprinnelse: Kirimikuyu, Nyeri, Kenya.
Vekstforhold: ca. 1700 - 1800 m.o.h. I dyp rød vulkansk og sur jord. Noe skyggevegetasjon der Gravelea, Macadamia og Eukalyptus trær er de vanligste.
Plantasjens størrelse: -
Botanisk variant: SL 28 og SL 34
Prosessering: Kaffen blir selektivt plukket av ulike smallholders og deres familier. Farmene blir delt inn i 2 kategorier basert på hvor flinke de er til å holde plantasjen vedlike og basert på hva slags kvaliteter de er i stand til å dyrke fram. Kaffen fra de ulike kategoriene blir samlet og prosessert hver for seg for å sikre at den beste kaffen ikke blir påvirket av kaffe med lavere kval¬itet. Når kaffen ankommer cooperativet blir modne bær skilt fra umodne bær før de blir pulpet, vasket og fermentert. Deretter tørkes kaffen på eleverte tørkebrett med nettingunderlag.
Smaksprofil:
Duft av solbær og skogsbær. Krisp bæraktig syrlighet.
Elegant og saftig. Intens smak av solbær, nype og rosin.
Frisk sødmefull avslutning.

Likeledes er Santa Ana fra Guatemala på plass (85,- pr. ¼-kg):

Santa Ana
Finca Santa Ana har blitt drevet av samme familie siden 1800 tallet. Plantasjen drives med fokus på bærekraft og kvalitet. Kaffen dyrkes på 1770 meter over havet i et område som ligger imellom Tecuamburro og Pacaya vulkanene. Dette gir lang modningstid, rikt jordsmonn og god næring til kaffebærene. Santa Ana deltok med en lot i 2010 Guatemala Cup of Excellence og kom på 4. plass. Derfor er vi ekstra glade for å ha kjøpt kaffe fra denne plantasjen i år.
Produsent: Guadamur, S. A.
Lot størrelse: 1400 kg
Høstet: Februar - mars 2010
Opprinnelse: Pueblo Nuevo Viñas, Santa Rosa, Guatemala.
Vekstforhold: 1770 m.o.h under skygge fra Gravelia, Cuje og Chalun trær. Jordsmonnet in¬neholder mineralrik vulkansk aske.
Plantasjens størrelse: 33 hektar.
Botanisk variant: Bourbon
Prosessering: Bærene blir selektivt håndplukket. Deretter fjernes fruktkjøttet, bønnene fer¬menteres, vaskes og tørkes på sementpatio.
Smaksprofil:
Duft av ristede mandler og sjokolade.
Saftig og rik munnfølelse med avstemt syrlighet.
Smak av sjokolade og bær. Hint av mandler i avslutningen.

Mugaga fra Kenya er ny (97,- pr. ¼-kg):

Mugaga
Mugaga er et stort cooperativ med 5 prosesserings fabrikker som hver har tilhørende medlem¬mer som er såkalte “smallholder farmers.” De 5 prosesseringsverkene heter Kagumoini, Kiieni, Gatina, Gathugu og Kiamabara. Vår lot er prosessert på Kiamabara som er det nest største prosesseringsverket med 910 medlemmer.
Mugaga er et velutviklet cooperativ der fokus er på kvalitet i kaffen som produseres og på farmernes livskvalitet. De har blandt annet et kredittsystem for farmerne slik at de får finan¬siert skolegang og gjødsel og andre ting som trengs for å dyrke kaffen. Medlemmene får også opplæring jevnlig av agronomer slik at de lærer å dyrke kaffe bærekraftig samt riktig bruk av sprøytemidler og beskyttelsesutstyr. I tillegg har alle medlemmene innsyn i hvilke priser kaffen har oppnådd og dermed kontroll på hvor mye penger de har krav på fra cooperativet for kaffen de har levert.
Vår samarbeidspartner CMS i Kenya sørger også for dokumentasjon på at pengetransaksjonene går riktig for seg, noe som desverre ikke er en garanti i Kenya i dag.
Dette gir oss ekstra trygghet selv om vi i år har handlet kaffen direkte fra cooperativet utenom det Kenyanske auksjonssystemet.
Mugaga fikk 2 utmerkelser i 2009 hvor den ene var for nest beste kaffe i EAFCAs årlige “beste kaffe” konkurranse blandt de øst afrikanske kaffeprodusentene.
Den andre utmerkelsen fikk de for å ha betalt høyest gjennomsnittspris per kilo kaffebær til farmerne på 40 KES pr. kilo.
Kagumoini har også satt prisrekord for høyeste oppnådde pris for råkaffe i historien i Kenya på hele 10 USD pr. lb (453g) råkaffe. Den ble satt i 2008 og kaffen ble kjøpt av Singapore Airlines.
Cooperativ: Mugaga FCS
Prosesseringsverk: Kiamabara
Lot størrelse: 1860 kg
Produsent: Flere smallholders
Høstet: Januar 2010
Opprinnelse: Konyu, Nyeri, Kenya.
Vekstforhold: ca. 1600 - 1700 m.o.h. I dyp rød vulkansk og sur jord. Noe skyggevegetasjon der Gravelea, Macadamia og Eukalyptus trær er de vanligste.
Plantasjens størrelse: -
Botanisk variant: SL 28 og SL 34
Prosessering: Kaffen blir selektivt plukket av ulike smallholders og deres familier. Når kaffen ankommer cooperativet blir modne bær skilt fra umodne bær før de blir pulpet, vasket og fermentert. Deretter tørkes kaffen på eleverte tørkebrett med nettingunderlag.
Smaksprofil:
Duft av solbær og smør.
Moden bæraktig syrlighet. Fyldig og saftig.
Intens smak av solbær, nype og rosin. Frisk sødmefull avslutning.

audunth

Medlem
9 Jun 2003
4.048
0
36
Carajillo er etter hva jeg har forstått med vanlig kaffe, mens espressoversjonen heter corretto. Men det blir vel brukt om hverandre, på samme måte som cafe au lait og caffe latte blir feilaktig brukt om hverandre. Sorry at jeg er litt kverulant her ;)

Jeg skrudde opp Rancilio'en min og flyttet litt på pumpa og la inn litt gummi så den bråker litt mindre. Samtidig oppgraderte jeg steamarmen til siste versjon (hvilket ikke har noe med lyden å gjøre :))

RoKo

Medlem
30 Des 2004
16.026
0
36
popkorn skrev:
Anbefaler ingen å "fylle opp" med kaffebønner. De er best når de konsumeres innen en måned etter brenning.
Det kommer an på når posen ble åpnet første gang. Selv setter jeg uansett gensen for fersk uåpnet kaffe til tre uker. Nå, etter jul, smaker ikke kaffen som ble brent 14. desember (og åpnet 17. desember) godt lenger!
Derfor gir jeg åpnet kaffepose maks to uker etter åpning, og maks tre uker etter brenning.

Frode H.

Medlem
1 Mar 2003
1.026
0
0
Var innom en innvandrerbutikk i dag og fant en fin Cezve Cezve - Wikipedia, the free encyclopedia . Da måtte jeg jo hjem å lage meg en kopp Tyrkisk kaffe :)

Jeg satte Electrolux kverna ned på fineste kverningsgrad og pulveriserte noen TW espresso bønner og satte i gang;-) Det ble utrolig godt, en virkelig kruttsterkt men samtidig søt kaffekopp med masse karamellcrema. Electroluxkverna taklet forresten dette med glans:)

Dette anbefaler jeg sterkt å prøve, dersom du har en kvern som maler fint nok:) Har du ikke en Cezve, kan melkeskummingskanna gjøre nytten til en test.

Fremgangsmåte: YouTube - How to make Turkish coffee for two

ragwo

Medlem
13 Jan 2007
7.655
0
0
Dette er en håndjager som virkelig frister! Koniske kvern med utrolig pent no nonsense design. Tror ikke det kan bli mye bedre :)
Pharos001.JPG

Mer info finnes her

redline3

Medlem
8 Sep 2010
258
0
0
Hei alle sammen!

Noen som kan anbefale en ordinær trakter, evt kvern også..

Prisklasse.... Tja, si 1500,- ?

Skal ikke ha noe fancy saker, men god kaffe burde den lage!

Bendalf

Medlem
11 Apr 2008
2.810
0
0
Er det ikke mye enklere å ta med aeropressen enn den der trakteren?
De fleste hotellrom har jo vannkoker og da trenger man jo ikke stort mer...

Millmaker

Medlem
21 Jul 2003
10.559
0
0
Hallois kaffefolk! Satt og glante litt på ebay, og der har de jo ørten forskjellige "pader" til en sånn Philips Senseo maskin som vi har hjemme. Er det dumt å bestille sånt via ebay, noen som vet noe om det?

Kom opp en advarsel om import av mat nemlig når jeg skulle kjøpe et par pakker.....

Ingeniør'n

Medlem
26 Jul 2005
11.449
1
36
Hei
Er i ferd med å demontere/rengjøre bryggeenhet og bytte av de keramiske kvern steinene på en Jura Ena 5. I den forbindelse er servicemanualer er must.
Her er det en tysk link med detaljerte servicemanualer som viser demontering av kverner, bryggeenheter osv i en detaljert bildeform. Siemens, Aeg, Jura er blandt merkene som er representert. Finn type, klikk på rød link Service Anleitungen. Filene kan lagres som e-bok lokalt på pc.(de som har Jura ena maskiner vil raskt finne ut hvorfor de ikke har klart å demontere lokket rundt maskinen)
Videre ser man raskt at kvernene til mange av maskinene går om hverandre uavhengi av prisen på maskinene.(dyrere maskin gir ikke automatisk dyrere/bedre kvern)
Vil ellers anbefale Ebay for sjekk av reservedeler:)

http://www.juraprofi.de/Service-Anleitungen:_:70.html

Supert. Denne siden må studeres nærmer. Har aldri klart å komme under huden på min Siemens EQ7, ikke det at behovet har meldt seg, men av ren interresse kunne jeg tenke meg å kikke litt. Ser det finnes noe på Siemens og.

Takker så mye !!