Jakten på billig "High end" kaffe...

Tronic

Medlem
28 Feb 2006
6.976
8
38
AV-Fallet skrev:
Sørtrøndere tar en kopp med kaffe og heller oppi litt sprit.
Nordtrøndere tar en kopp med sprit og heller oppi litt kaffe......

SKÅL ;)

Mulig det, og det er vel også da forklaringen på at sørtrøndere har flest levende hjerneceller
i behold. :mrgreen: :mrgreen:
Har hørt at karsk er stort sett et bygdefenomen. Var i et bryllup på Hitra en gang i fjern fortid, (dinosaurene vandret rundt på jorden ennå) drakk da karsk for første og siste gang. Det var et skikkelig spyutløsende tiltak. Men.. er det noen innenfor bygrensen som faktisk elsker, eller i hvertfall liker karsk, så rapporter hit, så vi får oversikten!

Tronic

Medlem
28 Feb 2006
6.976
8
38
Mr_Spock skrev:
Er spent på hvor lang tid det tar før det blir grønt og lukter vondt.

Men hittil, etter 1,5 måned, er det ikke mulig å se eller lukte noe.

Vel, grønn te skal jo være så bra for helsen, så hvorfor ikke grønn algekaffe? Så lenge det ikke kommer kvekkelyder fra nyklekket frosk i vanntanken, så går det vel bra..8)

-arg-

Medlem
25 Jan 2007
338
0
0
e-h skrev:
I rekkefølge:
1. En god tamper (den som følger med er av plast og for liten)
2. En melkemugge hvis du skal lage melkedrikker (25cl og 35cl passer bra for Silvia sin mengde damp)
3. Gjengetape for å finne nullpunkt på Rocky
4. Blindfilter for rensing og vaskemiddel (f.eks. Puly Caff)
5. Vaskebørste for å børste gruppehodet
6. Gummimatte til underlag når man tamper for ikke å lage merker i kjøkkenbenk
7. Evt portafilter med plass til mer kaffe hvis du føler for det (bra oppgradering senere).

Ellers må jeg si at det er en bra kombo, men jeg måtte gjøre punkt 1-3 før det ble noe sving over kaffen :smile:

Takk for svar.
Da må jeg legge til litt i bestillingen min. Men hva mener du egentlig med gjengetape for å finne nullpunktet på Rocky?

Zamot

Medlem
27 Mar 2003
2.508
0
0
Anbefaling til en venn:

Jura Ena 7, eller nyere Jura Ena micro 1? (til samme pris ca 6000)??
Evt Jura ENA Micro 9 One Touch til 6700?

Har anbefalt han å kikke på komplett etter Jura demomaskiner til sterkt redusert pris, men lenge siden sist jeg så noen..
Fant noen på kaffemesteren.no..

Noen andre alternativer?

Mr_Spock

Medlem
5 Nov 2003
13.909
2
0
Sandefjord
Tronic skrev:
Så ikke ut til at de hadde lagt så veldig mye tid og arbeid i den testen da.
Seff er det også veldig viktig for resultatet hvordan den innebygde kvernen er og vanntemperatur, kvalitet på bryggeenheten etc. Og dette sto det ingenting om, så - veldig skeptisk!
Kvalitet på bønnene og brennedato er jo et annet viktig kapitel man må skaffe seg litt erfaring på.

Har hatt EQ7 i noen år og vet at iallfall den er bra (til å være helautomat da). Lagde min første espresso i Italia i 1971 og har holdt på endel siden. Det behøver jo ikke bety noe som helst, men føler at jeg begynner å få litt peiling etter hvert..

Er ikke uenig i noe du skriver - bare litt den "du får det du betaler for". Der har jeg selv gjort vekslende erfaringer med det meste, men som regel er det jo slik du skriver.

Når det gjelder kaffebønner har jeg funnet ut at å regulere vanntemperatur, mengde og kverningsgrad kan gi veldig forskjellig utslag i smak på bønner. Sier vel egentlig seg selv :mrgreen:

Men de optimale instillingene for en type vil sjelden gi best smak på kaffe av en annen type bønner. Etter å ha begynt å teste litt med dette har jeg fått veldig bra resultat av bønner jeg tidligere hadde avskrevet som "dårlige". Jeg brukte mye tid på å stille inn maskinen til å gi optimal kaffe på en type bønner og trodde dermed dette vil gi best kaffe på alle typer - noe som åpenbart ikke stemmer.

Edit: Med det siste i tankene så ville jeg anbefalt en maskin som hadde best og flest mulige slike instillingsmuligheter.

Ingeniør'n

Medlem
26 Jul 2005
11.449
1
36
Gjorde en liten investering i denne uka :p

- en Isomac Rituale espresso maskin og Anfim H super duper kaffekvern i tillegg til dunkekasse, stamper mm.

Dog investering og investering - fikk alt for 3500 på Finn - ny pris ligger vel på rundt 15000 ! Noen år men etter min vurdering et kjempekjøp og alt fungere supert bortsett fra en grønn pære som er røket. Har operert maskinen og bestilt ny pære og pakning på Cortado når jeg først var i gang. Lager strøken Espresso med er ikke helt i mål på vanlig kaffe - espresso maling gir meg litt bitter kaffe og vil helst slippe å stille om kverna fra gang til gang.

Noen baristar her inne med tips i saken ?

Isomac Rituale 2.jpg

Kolschtat

Medlem
26 Sep 2006
2.447
0
0
Hehe, designet teller mye for meg, at den i tillegg lagde god kaffe kommer som et pluss ;-) Enn så lenge gjør Mocca Master'n jobben her, forsåvidt godt nok til sort kaffe.

Men mielen er så porr at jeg skal ha den engang =)

RoKo

Medlem
30 Des 2004
16.026
0
36
Elkjøp har nå påskekupp ut av en annen verden!!!

Saeco espressomaskin - Påskekampanje!

SAE2660
Helautomatisk espressomaskin med integrert kaffekvern. Før 4995,- Prisen gjelder kun på nettsiden!

1 995,-

Saeco espressomaskin - Ukens tilbud!

SAE240
Saeco helautomatisk espressomaskin med kaffekvern. Før 7495,- Prisen gjelder kun på nettsiden!

2 995,-

Saeco espressomaskin - Påskekampanje!

SAE1868
Saeco helautomatisk espressomaskin som dekker krav til den mest kresne kunden. Før 13995,- Prisen gjelder kun på nettsiden!

4 995,-

Tilbudet gjelder til 13.04.2009

ragwo

Medlem
13 Jan 2007
7.655
0
0
AV-Fallet skrev:
Det der med å legge en mynt oppi koppen er bare tull, det er søringkarsk. Mynten legges ved siden av koppen, og så er det bare å drikke til den blir usynlig.... I den tilstanden låter selv Genexxa bra.
:mrgreen:
Skal finne fram småmynten, partyhøyttalerne, flybensinen og pulverkaffen med en gang.

@Bendalf
Godt de har god kundeservice hvertfall! Da mangler de bare god kaffe. En av to er bedre enn ingen av to :roll:

@Acrobatic
Gratulerer med finfin kvern! Du har et godt utgangspunktet for fantastiske smaksopplevelser.
Som sagt, bilder er påkrevd ;)

Har forøvrig testet SRWs La Carol, Huila, Colombia og det var en noe tam opplevelse. Nada smak og null aroma. Det bruker å være høytidsstund hver gang en ny kaffepose åpnes, lukta er vanligvis fantastisk, men denne lukter nesten ingen ting. Posen var forseglet, enveisventilen funker og brennedatoen er 7. desember. Er det noen her inne som har smakt kaffen og kan komme med sin mening om den? Synes dette er litt mystisk.

Mr_Spock

Medlem
5 Nov 2003
13.909
2
0
Sandefjord
Jeg har jo noen akvarier i huset - så jeg kan vel slenge oppi en algespiser som kan gnage litt hvis det blir for ille :mrgreen: Litt sånn økologisk lissom 8)

Ingeniør'n

Medlem
26 Jul 2005
11.449
1
36
Ingeniør'n skrev:
Støtter den, men er solgt nå. Det samme gjelder en Jura 5 som gikk for 4000,-.

Er men interessert i dette kan man få nesten nye maskiner for en brøkdel av prisen her, så det kan lønne seg å følge med da de beste tilbudene går med en gang. Selv kjøpte jeg en Gaggia Baby Twin og drypp-plate med intregert dunkekasse i perekt stand - ny pris kr 7500,- min pris kr 2000,-. Maskinen lager bedre kaffe enn min EQ7 toppmodell Siemens kaffemaskin.

...og nå ligger det en rimelig frk Silva til salgs på finn, med rimelig kvern, så liker man designen og maskinen er OK kan man gjøre en god handel. Rancilio Silvia ekspressomaskin - FINN Torget

pseudomono

Medlem
13 Nov 2008
611
0
0
www.langhelg.net
Zamot skrev:
Anbefaling til en venn:

Jura Ena 7, eller nyere Jura Ena micro 1? (til samme pris ca 6000)??
Evt Jura ENA Micro 9 One Touch til 6700?

Har anbefalt han å kikke på komplett etter Jura demomaskiner til sterkt redusert pris, men lenge siden sist jeg så noen..
Fant noen på kaffemesteren.no..

Noen andre alternativer?

Skal du bare lage svart kaffe, hadde jeg kansje gått for micro 1, da det er en vesentlig nyere maskin en Ena7, men når det er sagt så har min Ena 5 fungert uten problemer i flere år :)

Ingeniør'n

Medlem
26 Jul 2005
11.449
1
36
Tronic skrev:
Så ikke ut til at de hadde lagt så veldig mye tid og arbeid i den testen da.
Seff er det også veldig viktig for resultatet hvordan den innebygde kvernen er og vanntemperatur, kvalitet på bryggeenheten etc. Og dette sto det ingenting om, så - veldig skeptisk!
Kvalitet på bønnene og brennedato er jo et annet viktig kapitel man må skaffe seg litt erfaring på.

Har hatt EQ7 i noen år og vet at iallfall den er bra (til å være helautomat da). Lagde min første espresso i Italia i 1971 og har holdt på endel siden. Det behøver jo ikke bety noe som helst, men føler at jeg begynner å få litt peiling etter hvert..

Enig. Den testen så ut til være gjort på noen timer før lunsj en dag... Uansett er jeg fornøyd med min EQ7, selv om det vel er slik som kaffe damene sier: Det som skiller de middels dyre maskinen fra de dyreste maskinene fra leverandørene er ikke kvaliteten på kaffe de lager men en hel det tilleggsfunksjon som er bygd inn. I tillegg er kvaliteten på utførelsen av en del ting bedre noe jeg setter pris på.

Primadonna er sikker bra den, og en god pris på den og. Hovedgrunnen til at jeg returnerte den var at jeg fikk orden på morra kaffen fra min EQ7 men noen enkle grep, så da hadde jeg egentlig ikke behov for ny maskin. Og så likte jeg ikke designen - rustfritt all over ble litt kjedelig etter min smak.

Big SturL

Medlem
7 Jun 2009
60
0
0
Gratulerer, flott maskin. Rens, rens og mere rens vil nok hjelpe betydelig mot usmak. Disekerte selv en Gaggia mdf kvern i dag, og fy hvor mye dritt som var inni den.