Jakten på billig "High end" kaffe...

Bendalf

Medlem
11 Apr 2008
2.810
0
0
Acrobatic skrev:
Hvor får man, eller er lettest å bestille deler til aeropress?
Øvre kanten på plungeren sprekker og ramler snart av.
Brukt ett år, så det er vel bare noe man må regne meg.

.
Kanskje Tim Wendelboe kan skaffe delene du trenger.

Eriond

Medlem
19 Jul 2004
1.782
0
36
44
Fikk forsendelse fra Lippe i dag :-D

Den nye espresso #1- San Sebastian er kjempegod! Koser meg med den nå :)

oyvindk

Medlem
7 Jan 2005
2.085
0
36
Jeg har nå begynt å sondere markedet litt, er litt lei av vår gamle Siemens S50. Den virker i grunnen nokså utslitt (13800 kopper på ca 4 år), og jeg tror også termoblokken begynner å bli dårlig. Den leverer ikke konsistent mengde kaffe lenger, og melkeskummeren fungerer ikke. Det virker som om den har for lite trykk, så det blir ikke skum. Den har vært på reparasjon på grunn av indre lekkasje, men jeg tror den er såpass utslitt at det ikke er vits i å gjøre noe mer med den.

Jeg har prøvd å lese meg litt opp på hva den skal erstattes med, og det som er helt sikkert er at det skal være en maskin med tilsvarende automasjonsgrad. Jeg innser at jeg må regne med å vri lommeboken ganske hardt, men for rundt 8k ser jeg følgende alternativer:

Jernia.no - Siemens TK71204RW Espressomaskin

Impressa C9 One Touch, aut. kaffemaskin (kampanje)

Impressa F50, aut. kaffemaskin (inkl. startpakke)

Jura har også sin ENA-serie, men jeg liker ikke designet på dem noe særlig, så jeg tror ikke jeg vil ha en slik.

Jeg har sett litt i bruksanvisningen til de to Jura-maskinene, og jeg liker programmeringsmulighetene de har, og jeg liker også at man kan justere bryggemengden "on the fly" per kopp. Det jeg ikke liker er at det ser ut for at de krever veldig hyppig rens (200 kopper), og man må ha egne beholder(e) under munnstykkene ved oppstartsrensen.

En annen ting som er litt dumt er at de bare takler kopper/glass inntil 111 mm høyde. Den nevnte Siemens-maskinen tar 150 mm, så der går de fleste glass under. Likevel er vel Jura en (minst like) anerkjent produsent som Siemens, så det blir en avveining.

Synspunkter?

uGn

Medlem
11 Sep 2003
3.538
0
36
Halden
Siden vi er på et hifi-forum så føler jeg at det lov å si at den er for billig til å være/føles bra nok :wink:

Supertramp

Medlem
24 Jun 2010
14.954
8
38
shakudu skrev:
Trenger ikke så mye plass for å ta den ut da... Bare 1-2 cm til siden.
Men det beste ville vært en Saeco ift plassering da de har alt bortsett fra bønnefylling i front.

Saeco'ene er greie de, har jo en selv. Eneste aber er at vanntanken er i minste laget. Fordelen med det er at man får oftere friskt vann :)

Mr_Spock

Medlem
5 Nov 2003
13.909
2
0
Sandefjord
Tester like gjerne alle tre jeg da :)

Hvor selger de Lavazza og Illy?

Ser de har 3 for 2 på kaffebønner hos meny fra Coffee of the World. De har jo et greit utvalg der. Noen som har noe å anbefale derfra?

Til vanlig kaffe, Lungo pleier jeg å handle Blå Java av disse 3 for 2. Smaker veldig bra - men man må fikle litt med instillingene, mengde, kverningsgrad, vannmengde og temp for å få den perfekte varianten.