Jakten på billig "High end" kaffe...

uGn

Medlem
11 Sep 2003
3.538
0
36
Halden
Trenger litt innspill på ny kvern.
Drikker kun trakter, presskanne, aeropress og "pour over" (CCD) og trenger en kvern som kan male grovt nok til dette, men samtidig presist.

Lavt støynivå er også å foretrekke.

Har tittet litt på rancilio rocky, noen som vet om denne greier å male grovt nok?

Ingeniør'n

Medlem
26 Jul 2005
11.449
1
36
Niels Nielsen skrev:
Leser litt videre. Denne EQ7, ser at vannbeholderen sitter på venstre side, det er litt upraktisk for meg da jeg tenkte ha den inntil en vegg på den side.
Ser litt på Philips HD8768 også. Den er litt mere kompakt og har vanntank foran. Vet ikke om det er en god maskin....
http://download.p4c.philips.com/files/h/hd8768_01/hd8768_01_pss_norno.pdf

EQ7 går på hjul og er lett å drei slik at du kan bruke en vannkanne for å fylle vann, men ser problemet ditt hvis du skal gjøre det hver gang kan det bli et irritasjonsmoment...

svortevik

Medlem
29 Sep 2003
5.063
0
0
Tester like gjerne alle tre jeg da :)

Hvor selger de Lavazza og Illy?

Ser de har 3 for 2 på kaffebønner hos meny fra Coffee of the World. De har jo et greit utvalg der. Noen som har noe å anbefale derfra?

DaButcher

Medlem
27 Apr 2005
3.847
0
36
Bergen
Her fins en test av espressomaskiner:
Test av espressomaskiner - forbrukerportalen.no

Ellers, har jeg gode erfaringer med Saeco Vienna (ikke med i den testen der).
Saeco Vienna er en maskin som kverner kaffe.

Har også gode erfaringer med dens avtager, som jeg desverre ikke husker navnet på. Mener begge ligger litt under 5000kr i prisklasse.

Bilder av Saeco Vienna:
saeco vienna - Google Bildesøk

Den nye modellen er litt mer highend og kan programmeres.

----

edit: Den nye modellen heter saeco vienna digital
bilder: saeco vienna digital - Google Bildesøk

asvaberg

Medlem
14 Feb 2007
17.772
0
0
RoKo skrev:
Selv benytter jeg 18-18,5 gram pr. 200 cl. Malingsgraden er ørlitegrann finere enn kjøpt. Liker den slik...
Rører i omlag 10-15 sek., men selve pressingen tar jo også litt tid da.

eeeh - tar pressingen tid? "Press firmly" står det i bruksanvisningen og til én kopp tar det kun sekunder......

RoKo

Medlem
30 Des 2004
16.026
0
36
Bendalf skrev:
Ser at TW er sluttsolgt for san pedo for øyeklikket, også har det kommet noen nye sorter i utvalget hans.
Jasså? Si meg, reiser du MYE til Thailand...? :mrgreen:

RoKo

Medlem
30 Des 2004
16.026
0
36
Kanskje på tide å ta med seg Silvia og Rocky på messe? :D
Kaffe tilberedt på disse har du jo ikke smakt ennå, og DA snakker vi SKIKKELIG "godis" 8)

Acrobatic

Medlem
20 Okt 2008
301
0
16
Hvor får man, eller er lettest å bestille deler til aeropress?
Øvre kanten på plungeren sprekker og ramler snart av.
Brukt ett år, så det er vel bare noe man må regne meg.

.

El_oso

Medlem
25 Mar 2006
614
0
0
47
gonigogo skrev:
Ja, tenkte også på dette så det skal nok gå bra :)
Bestillte meg en Nespresso D120, så nå gjenstår det bare å shoppe en haug kapsler :-D

Gratulerer! Er veldig fornøyd med Nespresso. God kaffe og god service!

Her er det bare å velge og vrake :)

Nestlé Nespresso: NO

uGn

Medlem
11 Sep 2003
3.538
0
36
Halden
Så fort snøen forsvant og sola kom for fullt så ble det stille her gitt :)

Svippa ganske tilfeldig innom Smart Club (råde) på vei hjem, er litt tom for kaffe og de har kurrant utvalg i forskjellige bønner.

Kom da over denne:
c7637e7b.jpg

Førpris: 999,-
Nå: 499,-

Så da ble det en slik :) Men bønner ble det ikke :/

De hadde også en slik:
fbc6b52d.jpg

Til samme pris, kosta før 1299,- eller noe slikt. Så morsom ut, men totalt ukjent for meg og kaffe.no meldte om litt lav temp på ferdig kaffe.. noen som har vært borti den?

Eriond

Medlem
19 Jul 2004
1.782
0
36
44
Hyggelig å høre at den nye Espresso nr.1 også er god, jeg bestillte slik at jeg akkurat fikk fra forrige variant sist jeg bestillte, så jeg ser fram til å prøve den nye denne gangen. Syns Lippe holder høy kvalitet, og liker deres kaffe vel så godt som TW og SRW sine selv om prisen er noe lavere :) Vel å merke har jeg ikke testet absolutt alt fra TW og SRW da.

Supertramp

Medlem
24 Jun 2010
14.737
6
38
Apopos raskere - og dette er en DIGresjon :)

Jeg kom over en nettside/produsent som lager standard herre- og dameundertøy (nei, dette er IKKE noe grisete greier...)

Under.me by Bar Refaeli - Inspired and designed by Bar Refaeli, our underwear is the encapsulation of her understated style and her love of the natural.
(klikk på video - det er lekkert)

Slik går bestillingen:
25.06.2012 12:29
We got your order. Thanks.
Your order number is xxxxxx

Dagen etter:
26.06.2012 13:30
"hei det er fra DHL, jeg har en pakke til deg her"

Dette var min andre bestillling. Den første var like rask....
Og kvaliteten på varene er helt upåklagelig.
Prisen var kr 155 for 2 boxere, inkl. frakt.

Varene produseres i Tyrkia (det står på følgeseddelen), men sendes fra Tel Aviv, Israel.

Tronic

Medlem
28 Feb 2006
6.976
8
38
Wilfa kvernen er bra, har litt høyt støynivå, men det varer jo bare noen sekunder..

shakudu

Medlem
4 Des 2006
4.522
0
36
www.pragmatisk.net
Ingeniør'n skrev:
EQ7 går på hjul og er lett å drei slik at du kan bruke en vannkanne for å fylle vann, men ser problemet ditt hvis du skal gjøre det hver gang kan det bli et irritasjonsmoment...
Trenger ikke så mye plass for å ta den ut da... Bare 1-2 cm til siden.
Men det beste ville vært en Saeco ift plassering da de har alt bortsett fra bønnefylling i front.

Lapavoni

Medlem
16 Sep 2005
685
0
0
49
bomholt skrev:
Jeg gir ikke opp. Tror jeg uheldig med kaffen jeg kjøpte. Er dog usikker på hvor jeg skal få kjøpt god og nykvernet kaffe. Ikke aktuelt å begynne å kjøpe egen kvern med det første. Må først bli overbevist om det finnes grom kaffe før jeg begynner å legge penger i det.

Da foreslår jeg at du stikker på Stockfleths og prøver deres KILIMAJARO EL SALVADOR. Fantastisk kaffe. Det er helt utrolig at en kaffe kan være så syrlig og frisk. Gamle COOPkaffedrikkere liker ikke denne fordi det smaker jo ikke noe besk og garvesyre. Enda bedre om du kverner selv.

RoKo

Medlem
30 Des 2004
16.026
0
36
asvaberg skrev:
eeeh - tar pressingen tid? "Press firmly" står det i bruksanvisningen og til én kopp tar det kun sekunder......
Tjaha...
Jo mindre mengde kaffe du benytter, jo raskere går det.

Til nevnte mengde tar det nok omlag 15-20 sekunder å presse.

RoKo

Medlem
30 Des 2004
16.026
0
36
pirium skrev:
Da må du gå bredere ut enn her på AVforum, Nespresso solgte 2 millioner maskiner bare i fjor. :)
Maskiner, ja.
Det er derimot innholdet fra kapslene man drikker... :cool:

Hjelper jo svært lite hvor mange maskiner man selger, dersom de blir stående ubrukt.