Jakten på billig "High end" kaffe...

Ak

Administrator
11 Des 2002
36.060
23
38
42
Jeg er ikke så fæl på kaken jeg da, men kaffe er jeg glad i :)

Noen som har erfaringer med kvaliteten på Saeco? Etter det jeg har hørt er den meget bra...

RoKo

Medlem
30 Des 2004
16.026
0
36
cybervision_ skrev:
Blir helt kaffesjuk når jeg leser i tråden, kan også legge til at jeg har gode erfaringer med Aeropressen etter litt trening, jeg synes kaffen blir best hvis jeg har i litt mer vann enn det står og rører ca 15 sekunder istedet for 10, men nå liker jeg sterk kaffe da...
Hvor mye benytter du på hvor mye vann?

Selv benytter jeg 18-18,5 gram pr. 200 cl. Malingsgraden er ørlitegrann finere enn kjøpt. Liker den slik...
Rører i omlag 10-15 sek., men selve pressingen tar jo også litt tid da.

Det som er spennende med kaffen til Tim, er at den blir faktisk bedre jo kaldere den blir... :-D
Derfor er det bare spennende å nyte den gjennom temperaturfasene.

pirium

Medlem
1 Mai 2006
4.184
0
0
Eriond skrev:
Den kommentaren min var helst ment som ett hyggelig lite sleivspark til RoKo, og ikke slik du tolker det :) Jeg er også av den mening at folk må få like det de vil, og at andre ikke bør diktere hva som er riktig og feil.

Da er vi jo enig da. :)

Eriond skrev:
Jeg personlig foretrekker faktisk Nespresso fremfor den traktekaffen man stort sett får servert rundtomkring, uten at det betyr at det ikke går an å lage bedre traktekaffe dersom man er litt bevisst på valg av bønner og tilbereding.
Jeg foretrekker også kaffe fra min helautomatiske maskin fremfor Nespresso, og det med klar margin. Men jeg veit også at en god barista med profft utstyr lager enda bedre kaffe og espresso enn det jeg får fra denne igjen. :)

Der sier du egentlig alt jeg prøvde å få fram. Uten å fremstå som Nespresso-tro på min hals, ville jeg veie litt opp for alle negative kommentarer mot Nespressosystemet.

Som skrevet tidligere har jeg smakt "RoKo-espresso", og den var klart i en annen liga enn Nespresso-espresso. Av praktiske årsaker velger jeg heller å ha en Nespressomaskin hjemme istedet for RoKo. ;)

Thomaso

Medlem
16 Mai 2004
899
0
16
Her går det fortsatt i Elida Natural fra SRW. Fikk bestilt meg julesnadder nå, så blir jo spennende å teste den.

bjornskj

Medlem
18 Feb 2009
41
0
0
Leser et par tester der feks Nespresso Citiz får trekk for at kaffen er litt kald... noen flere som har samme erfaring eller?
Nå går det mest i Aeropressen her for tiden men da jeg benyttet Nespressoen så synes jeg også at kaffen ikke var varm nok. Erfarte at hvis jeg kjørte bare vann igjennom en gang før jeg tok å satte kapselen inn hjalp en god del på temperaturen - fordelen er jo at da får en varmet opp koppen også.

Synes å huske at tempen lå på ca 76 grader etter å ha forvarmet systemet mens hvis jeg ikke gjorde dette var tempen nede på 65-68 grader.

Supertramp

Medlem
24 Jun 2010
14.737
6
38
shakudu skrev:
Når det gjelder oksygenet/smak er det jo bare å koke opp vannet og kjøle det litt ned og sammenlikne med like varmt vann som ikke har kokt.
Står litt om dette her .

Nettopp. Om du koker opp vann, heller det over i en flaske/beholder med kork, avkjøler det og så drikker det kaldt - sammenlign så det med frisk vann fra springen.....

Det kokte vannet er like spennende og flatt som lyden i et all-in-one-plastic-fantastic-surroundanlegg fra Expert :)

Skal jammen meg teste vann brakt til kokepunktet (før boblingen starter) mot vann som er kokt en stund (bobler) - etter avkjøling selvfølgelig.... :) :)

daytona

Medlem
7 Jun 2005
553
0
0
Kjøpte meg i dag en helautomatisk kaffemaskin for første gang, og har overhode ingen erfaringer med slike maskiner, grunnen til at valgte å prøve en slik maskin, er min gode erfaring med dolce-gusto kapsel maskin, der jeg særlig setter pris på den sorte espressokapselen, men med mitt forbruk av kaffe kan en slik kapselmaskin bli litt for kostbar i lengden, og den espressokapselen jeg nevnte lager bare 40ml kaffe.
Jeg kjøpte den nye kaffemaskinen (miele cm5100) og kaffen på lefdal, posen med bønner er av type (NOIR:cafe creme) de første koppene jeg lagde kastet jeg rett i vasken, deretter lagde jeg espresso kaffe (liten kopp på kaffemaskinen), denne var etter min og andres smak noe for sterk på smak, jeg lagde da en vanlig kopp kaffe (stor kopp på maskinen) da ble kaffen fantastisk god :)
Problemet nå er at kaffen har blir svakere etter å ha laget flere "store" kopper, og kaffen er nå blitt for tynn, så jeg har havnet litt i samme dilemma som "jenzemann".
Jeg skal prøve og gjøre noen endringer på maleforholdet på maskinen, og se om dette hjelper.
Men for denne gang har jeg drukket alt for mye kaffe, og får bruke de neste dagene til å finne ut mer..
Er det andre som har erfaringer med denne maskinen?

JarlDR

Medlem
4 Nov 2007
386
0
0
Innuendo skrev:
Ellers er det jo maskiner som Miele CM 5100, Siemens TE716219RW ( EQ 7) og Jura ( hvilken modell er heller uvisst) som er aktuelle.

Kan ihvertfall gå god for Miele's. Har denne selv og nyter mye god kaffe fra den. Akkurat nå går det i Etiopisk Yirgacheffe som jeg har kjøpt på Kiwi, godt fornøyd med den.
Du har jo også CM5200 som lager feks macchiato rett i glasset.
Svigers har en Jura ett eller annet. God kaffe fra den også, men syns Miele'n er mer oversiktelig og enklere i bruk (har dog ikke satt meg veldig inn i Jura'n).

Tronic

Medlem
28 Feb 2006
6.976
8
38
Ikke hørt om silikon til EQ. Du trenger rensetabletter og evt avkalkingsmiddel. Kan bestilles fra Siemens-home.no. Beholderen med bønner kan vel enkelt tømmes ved å snu maskinen. Så er det bare å kjøre igang.

Espressobønnene fra Coop er forøvrig franskbrent. Ikke de beste. Sats heller på italienskbrent, f.eks Lavazza eller Illy.

asvaberg

Medlem
14 Feb 2007
17.772
0
0
Noen som har vært borti, eller har smakt på kaffe fra, denne maskinen?
resampler.aspx

Standard kaffetrakter til filterkaffe (med evighetsfilter). Den heter Russell Hobbs og er forholdsmessig dyr ( Til Bords, pris kr 1798 ), men har et pent og eksklusivt utseende.

Glass Coffee Maker by Russell Hobbs

Selges også på Amazon og med blandet kritikk:
Russell Hobbs 12591 Glass Coffee Maker: Amazon.co.uk: Kitchen & Home

Bendalf

Medlem
11 Apr 2008
2.810
0
0
RoKo skrev:
Kjøp kaffe fra Tim Wendelboe!
Tim Wendelboe :: Coffee

Alle kaffesortene fra TW kommer i slike eminente poser... ;-)
Ikke slike papir-dritt-poser som de fleste andre leverer kaffen sin i...

Er klar over dette, men det er kun posene jeg er på jakt etter.
Tim Wendelboe blir litt dyr i lengden, med tanke på mengdene jeg drikker :mrgreen:
Tanken var at posene skal erstatte jalla-posene man får andre steder, f.eks når man kjøper bønner i løsvekt.

Ser at TW er sluttsolgt for san pedRo for øyeklikket, også har det kommet noen nye sorter i utvalget hans.

pirium

Medlem
1 Mai 2006
4.184
0
0
RoKo skrev:
Neida, jeg synes det bare er ren og skjær moro å kunne medvirke til at det rådyre og smaksløse Nespresso-konseptet får den endelikt det fortjener! 8)

Da må du gå bredere ut enn her på AVforum, Nespresso solgte 2 millioner maskiner bare i fjor. :)

b3nd1k

Medlem
8 Okt 2009
6.287
0
36
Fikk den aeropressen min i går :) Smilte fint når jeg fant samme presse i butikken "på kjøkkenet" til 499kr og min kosta litt over 200 på ebay :)

gonigogo

Medlem
27 Jun 2005
5.883
0
0
bjornskj skrev:
Erfarte at hvis jeg kjørte bare vann igjennom en gang før jeg tok å satte kapselen inn hjalp en god del på temperaturen - fordelen er jo at da får en varmet opp koppen også
Ja, tenkte også på dette så det skal nok gå bra :)
Bestillte meg en Nespresso D120, så nå gjenstår det bare å shoppe en haug kapsler :-D

Frode H.

Medlem
1 Mar 2003
1.026
0
0
Jeg kjøpte meg en ny kaffetrakter i forrige uke. Jeg har lest mye godt om denne Komplett.no - Severin Café Caprice kaffetrakter

Etter å ha kjørt en del forskjellige bønner igjennom trakteren, er jeg veldig imponert. Det virker som at denne trakteren får det beste ut av kaffen min. Trakteren koker opp alt vannet, før den sender det igjennom kaffen, så dette blir jo faktisk nesten som en automatisk V60. Jeg skal kose meg med god trakterkaffe laget på førsteklasses ferske og nykvernede bønner en stund, så skal jeg begynne å sammenligne litt med V60 og aeropress igjen. Jeg begynner nesten å tro at jeg ikke trenger disse lenger :)

"Kaffelivet" er godt om dagen, jeg lager fantastisk god espresso med Nuova Simonelli Oscar og steamer perfekt melk til herlige Latter og cappuccinoer. Den maskinen er virkelig den beste kaffeinvesteringen jeg har gjort.
I tillegg kan jeg nå også trakte opp en kanne med virkelig god highend kaffe på notime:)

Etter å ha blitt kjent med Oscar, har jeg funnet ut at jeg må dedikere Mazzer Super Jolly kverna til espressokverning. Den trinnløse justeringen trengs for å få det beste ut av kaffen. Men, Electrolux kverna er jeg fremdeles veldig glad i. Det er veldig kjekt med en kvern med trinn også, ikke bare kjekt, men faktisk helt nødvendig. Til Aeropress, kverner jeg normalt på trinn 12, til trakting kverner jeg normalt på trinn 16, det hadde vært umulig å få gjevn kverningsgrad til de forskjellige brukene uten trinn.

Til slutt vil jeg bare berømme Lippe kaffe igjen, deres nye Espresso #1 er veldig bra. Den smaker fantastisk som ren espresso, smaken passer kjempebra til melkekaffer, dette er den beste kaffen jeg har hatt til melkekaffe og den gjør seg like godt i trakteren og Aeropressen. Det må være en hårfin balansekunst i brenneprosessen for å gjøre alt dette mulig. En ting må man være obs på, Pacamarabønnene er kjempestore, så det er mulig at mindre kverner kan slite med å male de opp. Temperato espressoshop: espresso kaffe, espressomaskin, kvern, cappuccinomaskin, sirup