Jakten på billig "High end" kaffe...

b3nd1k

Medlem
8 Okt 2009
6.287
0
36
heisann!
Er på jakt etter en kaffe maskin til han far til julegave, siden han har bursdag samme dag så ligger budsjetter på rundt 4-5000kr.

Noen ideer? Kan godt være en expresso maskin å.

popkorn

Medlem
15 Aug 2010
1.170
0
0
Espressokaffe skal uansett ligge i 7-10 dager etter det er brent, så dersom de sender fersk kaffe skal det ikke spille noe rolle.

shakudu

Medlem
4 Des 2006
4.522
0
36
www.pragmatisk.net
Da var Macap kverna på plass! :D

Har så vidt begynt å leke meg med innstillingene for å brygge min første kaffe, tilfeldigvis fikk jeg en pose Ethiopian Yirgacheffe i posten samtidig i dag.
Det første som slår meg er at kverna virker veldig stille i forhold til diverse kaffekverner jeg har hørt på Youtube.
Denne f.eks er helt på jordet, kverna må jo være ødelagt!

Skal poste noen bilder etterhvert...

Ingeniør'n

Medlem
26 Jul 2005
11.449
1
36
En ting som du og må huske på er hvordan du fyller vann og hvor maskinen skal stå. Min EQ7 står i et hjørne til høyre under skap og fungere greit da den har tank på venstre side. Min Isomac har gammel god italiensk design med plasttank inne i metallkabinettet. Ikke videre praktisk når du har skap over så jeg har laget meg et bøyd plastrør og en trakt som jeg bruker til å fyll etter ;). Nå og da drar jeg den frem slik at tanken får seg en vask.....

Enig med Tronic - hos meg har Siemens vært en tro tjener over mange år. Hadde hikke i elektronikken etter et par mnd'r men det ble fikset greit på service.

Ak

Administrator
11 Des 2002
36.052
22
38
41
Friele selger jo filtermalt kaffe i poser, så det er klart de sier at ikke hele bønner er best.....:? Men det er jo klart at jo ferskere bønnene er, jo bedre.

Folkvord

Medlem
5 Sep 2007
2.931
0
36
Er det noe som må kjøpes i tillegg til maskinen?

Hva vil det si at det er en kapselmaskin? :mrgreen:

Supertramp

Medlem
24 Jun 2010
14.953
8
38
RoKo skrev:
... NOT ...

Den er kanskje god til å varme opp rørene i vasken... ;-)

Roger, ikke vær så streng mot the-up-and-coming generasjonen da.....

Nespresso er ihvertfall hakket bedre enn pulverkaffe......

:)

pahf

Medlem
7 Sep 2005
15.643
0
36
Tronic skrev:
Har hatt Krups tidligere. Skal ikke ha flere Krupser.
Hvis du er ny i faget og ikke ønsker mest mulig jobb med maskinen, så kjøp en helautomat, f.eks Siemens EQ7. Så kan du selge den senere og gå over til manuell, hvis arbeidslysten skulle ta overhånd.

Jeg er vel så godt som ny i faget ja, ikke mange koppene jeg har laget før, så en helautomatisk vil nok vær det aller beste for min del.

Jura og Siemens står høyt på min liste, andre merker jeg bør se etter?

uGn

Medlem
11 Sep 2003
3.538
0
36
Halden
redline skrev:
Strøken klassiker La Pavoni Europiccola - Kobber og Messing -

Dette måtte jo være en stilig brygger å ha på kjøkkenbenken :p
Hadde den bare vært solgt av en fornuftig kar så.

La ut en maskin på finn, til tydeligvis altfor lavt prisa, gjøken ringte meg og sendte meg meldinger døgnet rundt. Ville kjøpe maskinen asap. Selv om jeg ikke oppga noe nummer i anonnsen.
Så når jeg økte prisen siden responsen var overveldende så fikk jeg til svar "Tulling!" ;D

Burde kanskje skrevet i anonnsen at anonnseselgere og folk fra Nesøya behøver ikke ta kontakt.

Ingeniør'n

Medlem
26 Jul 2005
11.449
1
36
Mastiff skrev:
Hva er hovedforskjellen på den og femmeren, som jeg har?

Godt spørsmål - bedre kaffe ?

Her er det dog nok bønnene som fortsatt bestemmer mest. Tro forskjellen ligger i litt bedre utførelse/kvalitet på innpakning og innmat i boksen. Dermed ser den kanskje finere ut, lever litt lenger, har litt flere funksjoner, men lager den bedre kaffe - tja ?

coopers

Medlem
19 Nov 2005
736
0
16
Hei!

Bosch TCC78K751 og Kjeldsberg Frokost kaffe (hele bønner) var en suksess:) Var faktisk så kraftig i smaken at jeg kanskje må gå ned litt i styrke.....

Inge