Jakten på billig "High end" kaffe...

svortevik

Medlem
29 Sep 2003
5.063
0
0
Har jeg så mange valg på denne maskinen? Er det ikke bare å velge koppstørrelse og trykke start? Helt nybegynner med slike kaffemaskiner, som dere sikkert skjønner :)

Noen tips til innstillinger jeg bør starte med?

Har brukt Coffe of the world blå java en del med wilfa + moccamaster og synes det gir bra resultat. Klarer jeg få den prosessen automatisert på nye maskinen er jeg strålende fornøyd :)

Skal sjekke prisene på ebay, takker for link )

bomholt

Medlem
15 Sep 2005
3.947
0
0
Lapavoni skrev:
Da foreslår jeg at du stikker på Stockfleths og prøver deres KILIMAJARO EL SALVADOR. Fantastisk kaffe. Det er helt utrolig at en kaffe kan være så syrlig og frisk. Gamle COOPkaffedrikkere liker ikke denne fordi det smaker jo ikke noe besk og garvesyre. Enda bedre om du kverner selv.
Bor i Bergen. Tror ikke Stockfleths er her. Hvis noen vet hvor det selges god kaffe i Bergen, så syng ut.

asvaberg

Medlem
14 Feb 2007
17.772
0
0
RoKo skrev:
Tjaha...
Jo mindre mengde kaffe du benytter, jo raskere går det.

Til nevnte mengde tar det nok omlag 15-20 sekunder å presse.

jøss. Jeg må jo gjøre noe veldig galt eller ha alt for store muskler (det har jeg definitivt ikke..) :eek: Jeg bruker 2-3 sekunder på å presse. Bruker 1 medfølgende måleskje og da kaffe som er malt litt finere enn filtermalt. Har jeg misforstått noe??

RoKo

Medlem
30 Des 2004
16.026
0
36
Bendalf skrev:
Er klar over dette, men det er kun posene jeg er på jakt etter.
Jeg har ca. 60-70 tomme/brukte poser liggende her, dersom du er interessert i noen? :-D

Eriond

Medlem
19 Jul 2004
1.782
0
36
43
RoKo skrev:
Et "hyggelig lite" eller "lite hyggelig" ? ;-)

Neida, jeg synes det bare er ren og skjær moro å kunne medvirke til at det rådyre og smaksløse Nespresso-konseptet får den endelikt det fortjener! 8)

"hyggelig lite"... Helt klart :) Var svært bevisst på hvilken mening det utsagnet ville få i motsatt rekkefølge....
Jeg syns også Nespresso er fryktelig dyrt i forhold til hva man får. Jeg har gitt bort min Nespresso maskin for en god stund siden :) Han som har den nå er imidlertid strålende fornøyd, da han toppen lager seg ett par kopper i uken...

roffe

Moderator
24 Apr 2003
25.146
0
0
www.invelos.com
Presskanna gikk i gulvet i dag. 1000 knas og biter overalt. Godt jeg har Aeropress til kaffe fram mot jul, så kan presskanne få stå på ønskelista.

Eriond

Medlem
19 Jul 2004
1.782
0
36
43
Svar til oyvindk

Jura J5 til 7990 er det aller beste kjøpet hos delius
NYHET! Jura Impressa J7, aut. kaffemaskin (inkl. startpakke) (feil tittel i linken, men riktig produkt)

Både C9 og F50 er eldre modeller enn denne (de kom ut før), og er heller ikke like stillegående. begge disse maskinene har ligge på ca. samme pris de siste 2 årene (C9 til 9999) , mens J5 kostet 15000 på samme tid.
Jeg har selv Jura Z5 gen.2 som er toppmodell fra samme generasjon som J5, og sistnevnte er slett ikke noe dårligere enn denne :) Jeg har sammenlignet de en del da min onkel har en J5.
Jeg har også en Siemens S50 som nå står på kontoret, og denne lager ikke like god kaffe som Jura maskinene :)

Edit: Dersom du er på Jernia, ta og kikk inni den Siemens maskinen du har linket til. Akkurat samme bryggeenhet som sitter i S50 :)

Ingeniør'n

Medlem
26 Jul 2005
11.449
1
36
uGn skrev:
Har samme maskin selv, la den ut på finn for 1500 tror jeg det var.
Da ringte, sms-et og mailet han meg døgnet rundt! Skulle ha maskinen!

Når folk er så ivrige så pleier det å bety at jeg har priset meg for lavt, økte derfor prisen og fikk til svar "tulling!" :)

Er uansett uaktuelt å selge noe slikt til nesøya, tror i grunn jeg får skrive det i neste anonnse.

Her om dagen var denne Isomac maskin med kvern til salgs på Finn for 3000,-. Hadde lyst på kverna men var for sent ute. Nå er begge til salgs igjen til en helt annen pris.

Kverne ble lagt ut dagen etter, men maskinen kom i dag. Slikt blir jeg farbanna av :twisted:

Som NY ISOMAC VENUS ESPRESSOMASKIN / KAFFEMASKIN - KNAPT BRUKT!

Isomac Granmacinino kaffekvern SOM NY! - FINN Torget

linebacker

Medlem
31 Des 2003
473
0
16
www.thunstad.com
uGn skrev:
Har du et kvinnfolk i hus som gjerne vil dra nytten av en slik maskin? Det kan isåfall bli spennende med silvia :p

Regner med at fruen kommer til å ville ha diverse melkedrikker og erfaringen tilsier at det da blir jeg som lager, men velger jeg en manuel maskin og kvern blir det jo også litt fordi jeg synes det virker spennende.
Tror nok jeg må kjenne godt etter hvor mye hjemmebarista det bor i meg :)
Prismessig er nok en silva og rocky i øvre sikte av hva jeg er villig i å investere akkurat nå. Altså opp mot 7000kr.

Jakten er ihvertfall igang :)

pseudomono

Medlem
13 Nov 2008
611
0
0
www.langhelg.net
uGn skrev:
Siden vi er på et hifi-forum så føler jeg at det lov å si at den er for billig til å være/føles bra nok :wink:

Det er lov å si det, men du vil bli overrasket!
Wilfa kverna gjør jobben selv med alle de skavankene den har!

- litt fomlete tidsinnstilling
- må kverne i flere omganger hvis du skal trakte full kolbe med sterk kaffe
- støyer en del
- ferdig kvernede kaffe kan være statisk ladet (blir fort mye bøss)

Til prisen og jobben den gjør finner du ikke bedre :)

shakudu

Medlem
4 Des 2006
4.522
0
36
www.pragmatisk.net
Supertramp skrev:
Saeco'ene er greie de, har jo en selv. Eneste aber er at vanntanken er i minste laget. Fordelen med det er at man får oftere friskt vann :)
Bytter vann ofte selv om tanken ikke er tom.
Friskt vann er jo 95% av ingrediensene i kaffe, er greit at det smaker bra :)

Mr_Spock

Medlem
5 Nov 2003
13.909
2
0
Sandefjord
Har jeg så mange valg på denne maskinen? Er det ikke bare å velge koppstørrelse og trykke start? Helt nybegynner med slike kaffemaskiner, som dere sikkert skjønner :)

Noen tips til innstillinger jeg bør starte med?

Har brukt Coffe of the world blå java en del med wilfa + moccamaster og synes det gir bra resultat. Klarer jeg få den prosessen automatisert på nye maskinen er jeg strålende fornøyd :)

Skal sjekke prisene på ebay, takker for link )

Kjenner ikke til din type - men de jeg har prøvd har ganske mange instillinger å justere, sjekke bruksanvisningen. For egen del utgjør dette veldig mye for hvor god kaffen blir - fra dårlig til veldig god. Og hver type bønner krever en egen smaks- og instillingsrunde.

RoKo

Medlem
30 Des 2004
16.026
0
36

RoKo

Medlem
30 Des 2004
16.026
0
36
Har du husket å legge i filteret...? :mrgreen:

2-3 sekunder er ytterst lite. Da kan det ikke være mye smårusk i den malingen?

Og du maler kaffen selv?

RoKo

Medlem
30 Des 2004
16.026
0
36
Neida, forutsetningene er mange!

Selv drikker jeg nå nesten utelukkende kaffe laget på AeroPress. Praktisk på alle mulige måter.

Skal jeg ha epresso, blir dette laget hjemme på Rancilio-utstyret. Mye hassle, men du verden så godt!

På messer blir det servert fra helautomatisk maskin vi selv har med oss.
Der har jeg dessverre ikke tid til å styre selv med det lille som skal til for å lage en kopp på AeroPressen.

Drypp-teknikk blir neste ut på messe, tenker jeg! :-D

oyvindk

Medlem
7 Jan 2005
2.085
0
36
Ja, jeg kjenner til at Siemens har samme bryggeenhet i mange av sine maskiner, og det er et argument for å prøve noe annet.

Når det gjelder F50, så er vel dette en relansert modell, og jeg tror ikke den er lik den gamle F50. J5 som du linker ser ut til å bare selges i hvit fra Delius, og jeg vil helst ha mørk/sort maskin. S50en er jo sølv, og jeg vil gjerne ha noe mørkere neste gang. Jeg er heller ikke overbegeistret for designet på J5, jeg synes faktisk at både F50 og C9 er tøffere.

Hvorfor mener du at J5 er en bedre maskin enn de andre? Er det slik at J-serien til Jura generelt er mer påkostede maskiner enn C-serien?

Takker forøvrig for innspill!