Ivaols hjemmekino

Ivaols

Medlem
20 Feb 2005
4.553
59
48
Noen kommentarer og tanker til målingene.

Jeg endte opp med å plassere subene foran i hvert sitt hjørne. Der målte de best sammenlignet med lengre ut på gulvet og nærmere yttersiden av frontene.

Satte først subene slik at ett element pekte mot bakvegg, og det andre forover ut i rommet. Når jeg sammenlignet dette med å sette subene med elementene pekende mot hverandre fikk jeg litt mer nivå i 100hz området med sistnevnte. Det er slik de står nå. Ser på grafen at jeg har en liten topp i 100hz området. Mulig jeg en vakker dag tester hvordan det låter med subene vendt fremover, men må først få meg god lytteerfaring slik de står nå. Vet ikke om det teoretisk skal gi mer trøkk med elementene pekende mot lytteposisjonen?

Både frontene og subene har en kraftig topp i 40-50hz regionen. ARC har fjernet den i følge målingene fra receiveren, men når jeg måler i etterkant i ett punkt er det fremdeles en topp i dette området. Mulig jeg blir lurt av å kun måle i ett punkt...

Kommer i en periode nå til å kun lytte til musikk via receiver med ARC aktivert. Gleder meg! :mrgreen:

DoxaStein

Medlem
19 Apr 2008
184
0
0
Doxa 62 og Ny Dac

Grattis Ivanols med ny dac - til den prisen fungerer den utmerket..
Skal bli moro og ta en ny tur til øya for å høre hvor bra det er blitt

Hilsen
Stein

Ivaols

Medlem
20 Feb 2005
4.553
59
48
Flageborg skrev:
Kan du poste resultatene fra REW, og sette smoothing til 1/12 oktav, for direkte sammenligning med grafene fra Anthem software...?

Jepp :)

Vedlegg

• front + sub.jpg
    front + sub.jpg
    61,9 KB · Sett: 16

DoxaStein

Medlem
19 Apr 2008
184
0
0
Doxa 62

Hvordan går det på øya Ivan
Har gravd fram noen gamel doxa 6-2 høytalere som jeg tenkte måtte få luftet seg litt - positivt overrasket, det var ikke slik de spilte før :- )
Stein

Ivaols

Medlem
20 Feb 2005
4.553
59
48
To stk Ultra (lilla) og to stk SubMersive (blå).

Målingene ser ut til å være ganske like i nivå og er tatt på ca samme plass.

ARC ser ut til å ikke ha klart å temme toppen i 40-50hz området på hverken Ultraene eller SubMersivene.

Fallet i 70hz området er også svært likt og oppstår pga begrensninger i rom og plassering.

Nederst i frekvens ser en et fint eksempel på forskjellig konstruksjonsprinsipp. Submersivene er lukket og flater sakte ut. Ultraene er portet og tunet til en topp rundt 20hz.

Vedlegg

• kun suber, lilla svs, blÃ¥ submersive.jpg
    kun suber, lilla svs, blå submersive.jpg
    55,4 KB · Sett: 18

borge78

Medlem
28 Des 2005
226
0
0
42
Holder du på med et nytt prosjekt nå? Så at du skulle selge Coda forsterkeren. Noen tanker om hva du skal kjøpe igjen...

Ivaols

Medlem
20 Feb 2005
4.553
59
48
DoxaStein skrev:
Hvordan går det på øya Ivan
Har gravd fram noen gamel doxa 6-2 høytalere som jeg tenkte måtte få luftet seg litt - positivt overrasket, det var ikke slik de spilte før :- )
Stein

Her går det helt strålende :) Har hatt en liten heisatur med kompiser til Sardinia men nå er jeg tilbake i gammle furet værbitt klar for musikk og filmopplevelser igjen.

Tviler ikke på at Modell 62 får fram det beste i svært mange høyttalere!

Torolan

Medlem
20 Nov 2008
13.870
80
48
Ivaols skrev:
Hvilke x-over bruker du mellom fronter og sub?

Hva med å sørge for optimal fase mellom front og sub i 60-70 hz området?

Kan kanskje hjelpe litt på nivået der,samtidig som kan du vere heldig å få redusert nivået noe i 40-50 hz området!

Gratulerer med gromme suber forresten:)

Ivaols

Medlem
20 Feb 2005
4.553
59
48
borge78 skrev:
Holder du på med et nytt prosjekt nå? Så at du skulle selge Coda forsterkeren. Noen tanker om hva du skal kjøpe igjen...

Hmm, ja og tja.

Coda CS300 spiller råbra på Swans F2.2F! Veldig fornøyd med lyden, lybildet og TRØKKET. Problemet er prisen. Tenker på å gå for samme effekt på frontene og senteren, og da koster monoblokk alternativet fra Coda 70 000... Hvis jeg noengang skal ha sjangs til å få lik effekt må jeg derfor se på andre løsninger.

På den andre siden føler jeg ikke det store behovet for mer effekt på senteren og jeg er veldig fornøyd med lyden i stereo, men kunne kanskje ønske litt mer varme. Dette kan gjøres svært billig ved f.eks å prøve den nye DACen til Abrahamsen etter at cd spilleren er solgt. Rimeligere å bytte cd spiller enn effekt he he.

Sumasumarum, Coda CS300 er lagt ut for salg men det er ikke sikkert den går. Prisen må ihvertfall være i nærheten av prisantydningen.

Ivaols

Medlem
20 Feb 2005
4.553
59
48
Torolan skrev:
Hvilke x-over bruker du mellom fronter og sub?

Hva med å sørge for optimal fase mellom front og sub i 60-70 hz området?

Kan kanskje hjelpe litt på nivået der,samtidig som kan du vere heldig å få redusert nivået noe i 40-50 hz området!

Gratulerer med gromme suber forresten:)

Cutofff er satt av ARC til 120 hz for subene og 60hz for frontene. Har justert avstanden opp og ned og satte den der dalen i 70-80hz området ble minst.

vetting

Medlem
14 Mar 2007
2.100
0
36
Har du fått de nye bakhøytalerne på plass nå? Fått deg noen formeninger om dem? Bilder er jo selvfølgelig pålagt :)

mr x

Medlem
16 Okt 2006
3.771
0
0
Doxa mod 62. Hvor har du fått tak i den? Er dette fremtiden fra Doxa?
Har vurdert mod 73, men er 62 såpass mye bedre, slik du beskriver er det vell kansje bare å vente!

bUlk

Medlem
18 Sep 2005
2.330
0
0
Ser de fortsetter der svs slutter i dypet. Blir spennende å se hvordan de klarer seg spl messig i forhold til svs. Mine har bratt filtter 24dB/oktav, så disse taper i helt i bunnen i forhold til mine svs, men har hav av krefter fra 30 og opp. Måtte bruke boost for å oppnå nok nivå helt i bunnen, men de har taklet dette greit selv på veldig høye nivå. Disse er vel bygd opp på samme prinsipper, men med forskjellige tilnærminger. Grunnlegerenne av begge merker var vel gode DIY kompiser.

Vedlegg

• epik_empire.jpg
    epik_empire.jpg
    68,9 KB · Sett: 16

Ivaols

Medlem
20 Feb 2005
4.553
59
48
vetting skrev:
Har du fått de nye bakhøytalerne på plass nå? Fått deg noen formeninger om dem? Bilder er jo selvfølgelig pålagt :)

2.3R er på plass og nye høyder i surroundopplevelsen er nådd :) Du kan lese litt om inntrykkene mine i #79.

Bilder ja (kremt) ble lovet for en stund siden. Skal få ordnet noe snart! De har en nydelig finish og ser skikkelig kompakte og solide ut. Når en får noe nytt er det mest moro å kaste seg over lydopplevelsen og glemme fotograferingen, ihvertfall når lydopplevelsen er så stor ;)

Ivaols

Medlem
20 Feb 2005
4.553
59
48
kenneth andersen skrev:
Doxa mod 62. Hvor har du fått tak i den? Er dette fremtiden fra Doxa?
Har vurdert mod 73, men er 62 såpass mye bedre, slik du beskriver er det vell kansje bare å vente!

Min Modell 62 og de få andre som er ute nå er prototyper av et så og si ferdig produkt. Planene er å starte salget rundt påsken 2011. Jeg synes 62 er svært mye bedre enn 73. Om du skal vente på den i stedet for å kjøpe en 73 nå må du ta stilling til selv :)

Ivaols

Medlem
20 Feb 2005
4.553
59
48
bUlk skrev:
Ser de fortsetter der svs slutter i dypet. Blir spennende å se hvordan de klarer seg spl messig i forhold til svs. Mine har bratt filtter 24dB/oktav, så disse taper i helt i bunnen i forhold til mine svs, men har hav av krefter fra 30 og opp. Måtte bruke boost for å oppnå nok nivå helt i bunnen, men de har taklet dette greit selv på veldig høye nivå. Disse er vel bygd opp på samme prinsipper, men med forskjellige tilnærminger. Grunnlegerenne av begge merker var vel gode DIY kompiser.

Fin frekvensrespons!!! Har testet de på film, men da satte ARC inn et filter under 20hz, jeg har nå satt subene til flat, dvs alt under 20hz sendes ut som det kommer, så jeg må teste noen scener igjen til fredag eller lørdag for å evaluere hvordan de oppfører seg under 20hz i forhold til Ultra.

vetting

Medlem
14 Mar 2007
2.100
0
36
Ivaols skrev:
2.3R er på plass og nye høyder i surroundopplevelsen er nådd :) Du kan lese litt om inntrykkene mine i #79.

Se der ja... Glemte at du hadde skrevet om dem. Skal du plassere dem på stativer? Hvordan blir det å plassere slike lange høytalere på et stativ?