Ivaols hjemmekino 2.0

Ivaols

Medlem
20 Feb 2005
4.534
43
48
Karmann: takk for simulering av drivere. Interessant betraktning dette med tyngde på selve driveren Vs lettere driver og følelsen av fart og smekk. Jeg er jo ute etter kontant bass med smekk, ikke noe buldring. ShyHornene har fart og smekk til tross for stor driver, men ser at bruker Emokid på sentralen deler på 100hz. Skal måle mer på de nye mellombasshornene, se hvor de gir seg og hvor dypt de egner seg. Veldig lovende med deling på 100hz i første runde.

BullFire

Medlem
24 Apr 2003
2.473
15
38
Vurderer å gjøre noe lignende, vil du ta før etter måling kanskje med waterfall plot?

Ivaols

Medlem
20 Feb 2005
4.534
43
48
Har liggende før og etter målinger som jeg kan poste i kveld. Spesielt vannfall er interessant og der skal en kunne se og oppleve forskjell. Effekt på frekvensresponsen er ikke gitt blir stor men har ofte sett en del endringer ved delefrekvens som antagelig har årsak i endret fase.

• Like
Reactions: Saarg

Karmann

Aktiv
31 Jan 2007
1.257
328
83
Spennende med bassfelle, jeg har laget en GIF av mitt med og uten felle + etter førsterefleksjon og EQ.
Og et bilde av frekvensrespons med og uten bassfelle, kun subb på målingene.

Artig med akustikk tiltak, kan gjøre store ting.

subber med og uten demping.jpg

3m8bsi.gif

Ivaols

Medlem
20 Feb 2005
4.534
43
48
Den bassfellen din Karmann som dekker hele bakveggen et veldig stor og gir mye effekt. Mindre effekt hos meg men har ikke fått sjekket selv enda, sitter og venter på at ungene skal sovne så jeg kan rusle ned i hjemmekinoen 😁

• Like
Reactions: Karmann

Karmann

Aktiv
31 Jan 2007
1.257
328
83
Den bassfellen din Karmann som dekker hele bakveggen et veldig stor og gir mye effekt. Mindre effekt hos meg men har ikke fått sjekket selv enda, sitter og venter på at ungene skal sovne så jeg kan rusle ned i hjemmekinoen
Ja, den er stor men bare et eksempel på hva tiltak gjør. Klart at jo større rom jo større felle har du plass til, og jo mindre rom problemer får du i utgangspunktet. Den målingen over er ved helt tomt rom vs tomt rom med kun bassfelle.
Husker at det låt veldig bra faktisk selv med rufsete frekvensrespons uten bassfelle, impulsen/fysikk var tilstede i hele bassregistere.

Det er ofte en glemt ting av mange oppi dette, mange får flotte kurver og med grei stigning mot bunnen men det låter forsatt tamt og kjedelig. Det er en ting som er vondt å tolke ut fra målinger, frekvensrespons og vannfall er typisk å se på. Men hvem har ikke vært i setting der det måler relativt greit men er totalt fraværende av opplevd bass.

Ikke alltid lett det her og få det en ønsker, og folk er forskjellige hva som er god bass eller rettere mye bass.

Artig å følge deg her, du styrer som bare det, for å få det du ønsker. Mange burde gjort som deg. Men nå ble det avsporing igjen fra meg .

Sent fra min BLA-L29 via Tapatalk

• Like
Reactions: Ivaols

Ivaols

Medlem
20 Feb 2005
4.534
43
48
Overhodet ingen avsporing fra deg Karmann!

Her er mine vannfall før og etter opp til 500hz. Ikke veldig store målbare endringer, men var ikke så galt i utgangspunktet. Har ikke mulighet for EQ under 20hz. Hadde jeg hatt muligheten ville jeg redusert toppen rundt 17hz, noe som også ville tatt ned toppen i tid. Kan sette inn et filter på 20hz men det trekker fort for mye ned og for langt oppover i frekvens.

Vedlegg

Ivaols

Medlem
20 Feb 2005
4.534
43
48
Måtte teste flytting av andre absorbenter siden hele veggen bak lerretet ble fylt opp. Store endringer kan føre til at andre plasseringer må testes på nytt. Etter litt flytting fikk jeg opp 60hz dalen hele 1db. Et lite skritt for meg, ett stort skritt for menneskeheten ;)

Vedlegg

• Like
Reactions: Saarg

Karmann

Aktiv
31 Jan 2007
1.257
328
83
Nå er det jo nesten perfekt her, den lille dalen der er så liten at du vil aldri i helvete merke at den er rett ut, Gratulerer

• Like
Reactions: Retep and Ivaols

Ivaols

Medlem
20 Feb 2005
4.534
43
48
Dette er med EQ. Tatt ned to topper, boostet på 63hz (jeg hater å booste) og low shelf filter på 20hz. Det er kontant og tørt.

Deler nå på 100hz, mellombasshornene oppleves kjappere og mer kontant enn de doble 15". Vellykket bytte.

Karmann

Aktiv
31 Jan 2007
1.257
328
83
Boost er Ingen problem, så lenge du har mulighet og ikke tar helt av. Eter headroom med kutt filter også. Bruker et par små boost filter selv, men strengtatt om bassen skulle svinge +-5db i svale opp og ned, så er det egentlig veldig bra og det vil låte bra.

Ivaols

Medlem
20 Feb 2005
4.534
43
48
Hver gang bruker TheDoctor har vært på besøk ender jeg opp med å booste noe hehe. Godt noen ikke er redd for å booste litt ;) ShyHornene har høy impedans i 60hz området så det trekker lite strøm der. Høres bedre ut med boosten (viktigst) i tillegg til at det bedrer dippen i tidsdomenet.

Karmann

Aktiv
31 Jan 2007
1.257
328
83
Nei, har du headroom så ingen problem, men alt er relativt, må ikke booste for mye heller og det heller ikke gunstig å booste med høy Q.

Ivaols

Medlem
20 Feb 2005
4.534
43
48
Nettopp, boost er noe en i utgangspunktet prøver å unngå, derav alt styret for å bli kvitt 60hz dalen. Må jo ha noe å pusle med :)