Ivaols hjemmekino 2.0

Karmann

Aktiv
31 Jan 2007
1.207
291
83
Monterte elementet i går og fikk tilbake 3 db gain tap som oppstod på grunn av hullene i gummiopphenget. Hørtes helt topp ut som surround høyttaler så jeg gjør ikke mer ut av det.

Da er jeg tilbake til jakten på 6 kanalers effekt med balanserte innganger før neste skritt er ny prosessor for å få bukt med støy.

Er det noen som har vært borti feilsøking for å redusere brum/støy/sus er de hjertelig velkommen på besøk 😄

Støy er alltid gøy :)

Er det horna som maser ?
.

Ivaols

Medlem
20 Feb 2005
4.472
16
38
Slo til på et par brukte RPG BAD paneler i størrelse 1500x600x150. Skal teste plassering over førsterefleksjonsområdene på sideveggene. Det er mye akustikk remedier i rommet fra før så forventer ikke veldig forskjell men verdt et forsøk. Vet det er resonanser i området over 100hz så panelene skal gi virkning.

BullFire

Medlem
24 Apr 2003
2.462
15
38
Flott kino og morsom tråd med fine diskusjoner. Jeg tenker mye på de samme tingene for tiden, siden jeg også skal i gang med aktiv deling, så dette er en av trådene jeg kommer til å følge videre på forumet her.

Har et spørsmål angående et tidligere forslag fra Karmann. Litt usikker på om jeg skulle ta det i denne tråden eller lage en ny, men prøver meg her (bare å si ifra hvis det føles som kapring:))
Bare et forslag, jeg har justert inn 4-5stk anlegg med disse ampene, og kan si at bedre en dette får du ikke for så lite penger. Disse har jeg spilt på høyttalere med dobble 12" og de spiller meget så greit. Har også testet de på horna her hjemme og det var lite støy. DSP er også helt grei og gjør en fin jobb.

I de anleggene du har justert inn med disse, var forterkeren i noen av de brukt til LCR? Har du feks prøvd på de "nye" JBL frontene dine? Eventuelt hvordan fungerte det og hva mener du kanskje manglet med denne forsterkeren i forhold til crown forsterkerene dine?

Jeg har alt av høytalere, men trenger en måte å få startet med aktiv deling uten at det ta helt av på kostnad siden. Veldig sugen på å få litt lyd i JBL høytalerene mine som ikke har delefiltere.

• Like
Reactions: Ivaols

Ivaols

Medlem
20 Feb 2005
4.472
16
38
Viktigste lærdom til nå for min del med aktiv deling er at hornet er ekstremt følsomt for støy og effekt med gain justering er absolutt behov hos meg. Bruker nå en NAD C268 som har alt jeg trenger, xlr, gain justering og bra signal/støy forhold. Hadde vært gøy å prøve noe mer fancy men dette er en rimelig løsning som spiller bra.

Crown CT serien er interessant i tillegg til alternativene nevnt av Karmann.

Karmann

Aktiv
31 Jan 2007
1.207
291
83
Flott kino og morsom tråd med fine diskusjoner. Jeg tenker mye på de samme tingene for tiden, siden jeg også skal i gang med aktiv deling, så dette er en av trådene jeg kommer til å følge videre på forumet her.

Har et spørsmål angående et tidligere forslag fra Karmann. Litt usikker på om jeg skulle ta det i denne tråden eller lage en ny, men prøver meg her (bare å si ifra hvis det føles som kapring:))

I de anleggene du har justert inn med disse, var forterkeren i noen av de brukt til LCR? Har du feks prøvd på de "nye" JBL frontene dine? Eventuelt hvordan fungerte det og hva mener du kanskje manglet med denne forsterkeren i forhold til crown forsterkerene dine?

Jeg har alt av høytalere, men trenger en måte å få startet med aktiv deling uten at det ta helt av på kostnad siden. Veldig sugen på å få litt lyd i JBL høytalerene mine som ikke har delefiltere.
Jeg har aldri testet Anaview sammen med en ekstern DSP selv ( har dog hørt i anlegg som har det) men jeg har spilt med de på mindre høyttalere i typ stereo (typ. 10" basser) her hjemme og det var plenty med power i de.
De spiller meget bra og er veldig nøytrale, de er også musestille hva anngår av sus ol. Jeg har de jo nå på surround kanaler som har horn og de er helt stille.
De har meget god kontrol på bassen og de drar det aller meste av høyttalere på fornuftige/til litt høyere volume. I forhold til Crown I-tech så er disse bedre oppover i frekvens, ikke sånn herregud for en forskjell men de er litt bedre. Sammenlignet med Crown DCI så er DCI likere Anaview en I-tech.
Når det kommer til power så spiser I-tec anaview til frokost men det skulle bare mangle. Jeg har en kompis som bruker Anaview på subb i sammen med minidsp og det funker som ei kule og han bruker Anaview på L+R, dette er mindre høyttalere med typ 6,5" drivere.

Jeg er sikker på de hadde spilt JBL frontene jeg har nå til dans rimelig enkelt .

BullFire

Medlem
24 Apr 2003
2.462
15
38
^^ Lurer på om Bullfire mente de t.ampene du linket til ?
Stemmer, vurderer å starte med disse, siden det er litt for mye og spre budsjettet utover for tiden. Men har også vurdert Anaview lenge og setter stor pris på dine tilbakemeldinger på denne også i forhold til Crown. Går man for Anaview må man ha miniDSP eller lignende, og for tre veis LCR blir det neste samme pris for bare de som 3 stk t.amp også kommer pris for forsterkere i tillegg.

Karmann

Aktiv
31 Jan 2007
1.207
291
83
Stemmer, vurderer å starte med disse, siden det er litt for mye og spre budsjettet utover for tiden. Men har også vurdert Anaview lenge og setter stor pris på dine tilbakemeldinger på denne også i forhold til Crown. Går man for Anaview må man ha miniDSP eller lignende, og for tre veis LCR blir det neste samme pris som 3 stk t.amp.
Skal skrive en post om t amp etterpå

Sent fra min BLA-L29 via Tapatalk

Jan B

Medlem
13 Jan 2012
2.402
35
48
^^^ Tja, må jo si de t.ampene frister her også. Bare det at de er stille er jo en flott ting i forhold til Inuke, eks.

Har visst norsk avdeling også, ser ut som samme pris(dog uten moms):

Hadde jo mye annet også til en bra pris.

Karmann

Aktiv
31 Jan 2007
1.207
291
83
T. Amp gir mye lyd for pengene, jeg har justert inn LCR med disse på gamle milsene mine og et system med L+R fra 18sound og PD.

Lydmessig så låter det helt topp, litt sus fra diskanter ( 18sound CD og Beyma tpl 150) men på 18sound ble det brukt en L-pad så det ble helt stille. Jeg har kun testet på mine horn for å kontrollere støy, og jeg synes det var helt akseptabelt. Crown i-tech har mer power og det er vel den eneste forskjellen sånn rent lydmessig men ved pådrag så er i-tech en mye bedre kandidat.

DSPen er helt kurant og enkel i bruk.
Generelt veldig stille amp og jeg har herjet mye med høye volume uten at viften har blitt veldig høy.

• Like
Reactions: Jan B

Jan B

Medlem
13 Jan 2012
2.402
35
48
T. Amp gir mye lyd for pengene, jeg har justert inn LCR med disse på gamle milsene mine og et system med L+R fra 18sound og PD.

Lydmessig så låter det helt topp, litt sus fra diskanter ( 18sound CD og Beyma tpl 150) men på 18sound ble det brukt en L-pad så det ble helt stille. Jeg har kun testet på mine horn for å kontrollere støy, og jeg synes det var helt akseptabelt. Crown i-tech har mer power og det er vel den eneste forskjellen sånn rent lydmessig men ved pådrag så er i-tech en mye bedre kandidat.

Generelt veldig stille amp og jeg har herjet mye med høye volume uten at viften har blitt veldig høy.

Ja, sus fra horn er vel litt vanligere pga høy følsomhet. Men låter jo som disse kan funke fint. Var jo snakk om Monoprice HTP-1 tidligere her, og 4 slike er nok kanaler(16) og kun 4 RU. Puttet det i carten, ~13300 kr + mums = ~17 lapper for alle kanaler. Sannelig ikke ille ;)

En GOD del billigere enn eks Emotiva eller Monoprice sine egen amper(som også bare er 120V).

Og t.amp har jo billigere også, om DSP ikke er nødvendig, og større også, for eks til subber.

Hmm, de vokser på meg de der, hehe.

• Like
Reactions: Karmann

BullFire

Medlem
24 Apr 2003
2.462
15
38

Takk for vurderingen din Karmann, høres ut som jeg skal bestille en å teste. Kan kjøre uten senter og to veis i første omgang, vil uansett ta litt tid før jeg får opp nytt lydtransparent lerret. Mulig det er muligheter for å modifisere disse litt også. Veldig spent på hvilke AD/DA convertere som sitter i den og hvilken class D løsning den har. Kjøper man 1 stk, blir det 200kr i frakt, kjøper man flere er det fri frakt.

• Like
Reactions: Jan B

Ivaols

Medlem
20 Feb 2005
4.472
16
38
Takk for vurderingen din Karmann, høres ut som jeg skal bestille en å teste. Kan kjøre uten senter og to veis i første omgang, vil uansett ta litt tid før jeg får opp nytt lydtransparent lerret. Mulig det er muligheter for å modifisere disse litt også. Veldig spent på hvilke AD/DA convertere som sitter i den og hvilken class D løsning den har. Kjøper man 1 stk, blir det 200kr i frakt, kjøper man flere er det fri frakt.
Får du bestemt deg Bullfire?

BullFire

Medlem
24 Apr 2003
2.462
15
38
Får du bestemt deg Bullfire?
Blir nok kjøp av en for å teste, kommer ikke til å bestille før nærmere helgen for jeg er ikke hjemme for å ta i mot pakke de neste dagene.
Må få tak i litt småtteri før jeg får lyd i høytalerene uansett. Trenger litt kondensatorer til å beskytte kompresjonsdrivere og skruer som desverre er UNC til festebranketter til horn.

• Like
Reactions: Ivaols

Karmann

Aktiv
31 Jan 2007
1.207
291
83
Var lite info å finne på nett om den t.ampen? Tester osv. Eks: yter den virkelig 500w pr kanal? Peak? RMS?
Nei, det stemmer det. Er vel test på tysk ellers står dette på anmeldelser av ampen av kunde, om det stemmer vet jeg ikke men uansett :

What i was unsure about was the ratings, it dosesn't say much about load/ohm/watt at what THD.

I have measured it to deliver 4x640w @ 4 ohms @ 1% THD so i am quite happy!

• Like
Reactions: Ivaols and Jan B