IOTA AVX1 - AV-prosessor til pølsepris

americanFord

Medlem
13 Aug 2009
4.401
10
38
Hei,

Føler at AV-prosessorene har blitt hinsides dyre, selv for innstegsmodeller. Den finnes faktisk enda rimeligere alernativer enn 'entry level' fra f. eks Emotiva.

Jeg ble hintet i retning av den for meg, da ukjente IOTA AVX1 på FB-gruppen for en tid tilbake. Hadde egentlig bestemt meg for Emotiva MC-700, men denne ville blitt betydelig dyrere og mangler balansert tilkobling (XLR). Ellers er de nok temmelig like - tipper samme fabrikant?

Pris? Snaue 5500,- norske kroner fra Fyndbørsen (XTZ Group) før norsk moms.

https://www.fyndborsen.se/Hemmabio/i...kanals-forsteg Ikke dårlig pris for en moderne AV-prosessor med det meste av nødvendige funksjoner?

Støtter det meste en trenger av ny teknologi i dag foruten Atmos/DTS:X. Den støtter derimot både HDMI 2.0 og HDCP 2.2 (4K, HDR og Dolby Vision).
Den har også innebygd romkorreksjon (EQFlex) og parametrisk EQ (uten at jeg har sjekket ut sistnevnte så mye ennå).

Jeg har hatt min i 1,5 mnd. Ikke fått testet multikanals, men mye musikk fra LP og spotify, samt filmer i 2.1 Godt fornøyd så langt. Blir å utvide til 4.1 etterhvert.

Låter faktisk skikkelig bra i stereo! Den låter som en god stereoforsterker. Har hatt flere Yamaha receivere opp igjennom, samt Marantz AV 7005. Samtlige ville fått juling i en A/B-test ved musikkavspilling.

Noen andre som har testet?

Vedlegg

Reactions: Stian.V.H

chFresh

Medlem
15 Des 2005
200
0
16
33
Halden
Ser spennende ut, effektforsterkeren så også super ut i forhold til pris. Supert at det blir gitt tips om mindre kjente merker/ produkter 👍

americanFord

Medlem
13 Aug 2009
4.401
10
38
Hyggelig å høre at tips til rimeligere alternativer slår an. Fremdeles en del funksjoner inkl. parametrisk EQ jeg ikke har fått undersøkt ennå, men har ikke hastverk siden det låter tilfredstillende ut av esken!

Å betale 25 lapper og oppover for noe som er utdatert om 5 år har i hvert fall ikke jeg råd til. For noen år siden hadde jo blant annet Marantz ved hver nylansering en innstegsmodell til overkommelig pris, men den tiden er visst forbi... Med det sagt, hadde jeg vært avhengig av Atmos hadde jeg nok likevel klart å presse sparegrisen.

Har sett litt på effektforsterkeren jeg også og den virker til å være på nivå med Emotiva sine XPA-serie. Ikke galt det. Jeg har aktive høyttalere så trenger ikke ekstern effektforsterker, men kjekt for de som sitter med en utdatert receiver og ønsker en totalpakke til en overkommelig pris uten å skifte ut resten av anlegget.

Ivaols

Medlem
20 Feb 2005
4.590
6
38
Ser bra ut og veldig hyggelig pris. Har du fått testet delay funksjonen med tanke på integrering av sub? Har vært borte i prosessor og receivere fra store merker hvor økning av avstand til sub ikke gir en målbar effekt på delay.

americanFord

Medlem
13 Aug 2009
4.401
10
38
Ser bra ut og veldig hyggelig pris. Har du fått testet delay funksjonen med tanke på integrering av sub? Har vært borte i prosessor og receivere fra store merker hvor økning av avstand til sub ikke gir en målbar effekt på delay.
Nei, har ikke sett på dette da jeg ikke har måleutstyr eller særlig kompetanse på området. Måleutstyr m/software er neste på agendaen og jeg kan gjerne oppdatere utfallet her når dette er gjort (y) Dog vet jeg ikke når dette blir.

Reactions: Ivaols