Innkjøring LG OLED B7

Thlian

Medlem
31 Aug 2004
5.317
0
0
Hvordan bilder oppleves er veldig subjektivt ja og prøver å vri meg ut av en viss stahet bare.
Eneste grunnen til at jeg ikke har valgt LG hittil er at jeg har likt (eller blitt vant til) Samsung over en del år nå, men etter å ha blitt kjent med OLED55C7 så er jeg veldig fristet til å prøve B7 hjemme. Har hatt Samsung 7505 i godt og vel 2,5 år nå og er så uendelig lei av å se Netflix sine gode mørke og dystre serier med blast bilde. Det oppleves som om det sitter et tåkete filter der.

Hjemme hos meg så har ting gjerne en begrenset brukstid uansett, lysten på noe nytt er til tider litt for fremtredende. Det blir vel å prøve å se om jeg klarer meg uten kalibrering, om jeg blir fornøyd med litt justeringer på bildesiden uten å tweake farger. Hvis ikke får vi ringe noen ;)

vaktmestern

Medlem
7 Des 2010
1.837
15
38
Det er noen Oled patenter som visst nok løper ut ved utgangen av 2017, det er kanskje ikke den fra Kodak som Gorm nevner, men det kan kanskje bety et litt bredere utvikling med flere konkurrenter på banen. Det er jo lov å håpe ;)
BEO lager Oled paneler selv

vaktmestern

Medlem
7 Des 2010
1.837
15
38
Selvom Oled er dyrt idag, så har det mye å gjøre med at LG har monopol, jeg har lest at Oled er mest energivennlig og faktisk er billigst å produsere.. iforhåld til LED lcd-

Tipper at snart Panasonic, og Samsung også lærer Oled... Samsung har vel skapt sin egen Amoled til Mobilen sin, men klarer ikke å lage store skjermer ennå.

Lg har virkelig skutt gullfuglen foreløpig.

Grunnen til at Plasma døde ut var jo ikke fordi det var dårlig, og innbrenninger er etter min erfaring omtrent helt borte på de siste modellene som kom. Synes det er weird at andre har andre erfaringer... Vel.

Grunnen til at Plasma døde ut var pga at den krevde så mye strøm, og ble regulert bort i miljøhensyn.
Samsung hadde en 55tommer Oled et år med et ekte RGB Oled panel men ble aldri solgt i Norge.

tor rasmussen

Medlem
4 Des 2003
10.245
0
36
Eneste grunnen til at jeg ikke har valgt LG hittil er at jeg har likt (eller blitt vant til) Samsung over en del år nå, men etter å ha blitt kjent med OLED55C7 så er jeg veldig fristet til å prøve B7 hjemme. Har hatt Samsung 7505 i godt og vel 2,5 år nå og er så uendelig lei av å se Netflix sine gode mørke og dystre serier med blast bilde.
Jeg har hatt Samsung 9505 i over 2 år nå. Nettopp fått en LG B7 i hus.
Vil si at det å få komme bort fra Samsung sine elendige, tunge og trege menyer, så er B7 en åpenbarelse. Lett, intuitivt og ikke minst superkjappe. Samsung 9505 er jo treg som en suppe når det gjelder å navigere og justere menyer.
Og magic remoten til B7 er mange klasser foran hvor slitsom Samsungen sin kan være.

Thlian

Medlem
31 Aug 2004
5.317
0
0
Fått 55B7V i hus selv nå, ser jo umiddelbart og merker at dette er mange hakk opp i forhold til Samsungen min. Dette var en ferdigkalibrert tv fra Elkjøp, dem hadde ikke igjen ukalibrerte, greit nok. Men med kalibreringen som var gjort der så (Kino-Bruker) virket bildet litt for gult og fargene litt kjedelige. Siden jeg ikke har utstyr til å kalibrere ente jeg opp med å sette opp tven med bakgrunn i Ekspert-Mørkt rom og justerte litt etter en anmeldelse og oppsett jeg fant på nettet. Ble en del bedre, eneste som er synd er at jeg ikke klarer å komme ut av det at mørke scener kan bli litt for mørke, jeg mister en del av konstrastene i bildet, de blir bare veldig mørke.

Men det er ikke mye hjelp i kalibrering så lenge det ikke er foretatt for Netflix bruk, hvor Dolby vision har kommet på de nyere seriene jeg ser på. Da bytter tven automatisk modus virker det som avhengig av kildemateriale. Og derfra er det litt vondt å gå føler jeg.....

Så det største minuset, men det har nok ikke så mye med tven å gjøre og det er Dolby Atmos. Siden Atmos ikke støttes over Optisk, sitter man kun igjen med Atmos over HDMI(Arc) og det ser ut som om Samsung sin HW-K960 ikke støtter Atmos over ARC og det er jo kjempelurt. For jeg kommer ikke til å investere i noen BD-snurrer, og plater vil ikke være fremtida. Så her syns jeg Samsung har vært lite framsynte, jeg finner i allefall nada innstillinger i tven som vil endre på dette. Endrer jeg til intern lyd i tven så voila, men lydbildet fra en tv på denne tykkelsen er noe begrenset. Ble litt off-topic, uansett ikke foreslå et "skikkelig" lydoppsett, det er lite rom for å modifisere stua vår til atmos vennl

tor rasmussen

Medlem
4 Des 2003
10.245
0
36
Her er i hvert fall et godt utgangspunkt for innstillinger.
Reagerte på at Netflix er satt opp med masse Tru Motion og slikt.
Stranger Things 2 så først ut som var filmet med et hjemmevideokamera.
Men etter å ha skrudd av diverse "features" i tv-oppsettet, ble bildet slik det bør være.

Husker jo artikkelen: «Stranger Things»-skapernes bønn før sesong 2: - Fiks tv-innstillingene!
Og jeg skjønner godt hva de mener. Alt for mange sitter hjemme med tv-er i grunnoppsett, fullt av sminke-grisen-kunstig-bilde-oppsett.

Gruppe
Indstilling
Værdi
Billedprofil
ISF Expert Mørk
Format
Billedformat
Original
Just scan
Til
Global
OLED Lys
60
Kontrast
85
Lysstyrke
50
H Skarphed
10
V Skarphed
10
Farve
50
Farvetone
0
Ekspert
Dynamisk kontrast
Fra
Super opløsning
Fra
Hele farveskalaen
Auto
Kantforbedring
Fra
Gamma
2.2 / BT.1886
Hvidbalance
Farvetemp
Varm2
Billedindstillinger
Støjreduktion
Fra
MPEG støjreduktion
Fra
Sortniveau
Lav
TruMotion
Fra

Danke

Medlem
4 Aug 2007
11.850
87
48
Virker som ekstra alt innstillingene fortsatt er butikktøv og skal av.

tor rasmussen

Medlem
4 Des 2003
10.245
0
36
Jepp. Og da blir bildet "rolig og harmonisk".
Har en kollega som foretrekker modus "Livlig".
Når jeg switcher mellom ISF-dark med alle ekstrafunksjonene av, versus hans foretrukne "Livlig", så skjønner jeg hvor "skadet" en god del av befolkningen er hva angår oppfattelse av godt tv-bilde.

classic46

Medlem
27 Aug 2009
6.145
13
38
Jepp. Og da blir bildet "rolig og harmonisk".
Har en kollega som foretrekker modus "Livlig".
Når jeg switcher mellom ISF-dark med alle ekstrafunksjonene av, versus hans foretrukne "Livlig", så skjønner jeg hvor "skadet" en god del av befolkningen er hva angår oppfattelse av godt tv-bilde.
På min LG UH 850 så er det en egen funksjon i menyen hvor man kan
Velge mellom home/store mode. Den var på home mode da jeg kjøpte tv’en, men kan vel hende at ikke alle TVer har vært det.....

Sent from my iPad using New Forum mobile app

tor rasmussen

Medlem
4 Des 2003
10.245
0
36
På min LG UH 850 så er det en egen funksjon i menyen hvor man kan
Velge mellom home/store mode. Den var på home mode da jeg kjøpte tv’en, men kan vel hende at ikke alle TVer har vært det.....
Joda. Det er det på B7 og en del andre tv-er også.
Men home-modus gir deg likevel rikelig med forhåndsaktiverte prosesser som kødde til bildet.

Butikkmodus er slik at tv-en viser demo-filmer, og enten sperrer for endring av innstillinger, eller automatisk nullstiller alle innstillinger etter en kort tid.

Tom87

Medlem
3 Des 2006
61
0
0
Har nå bestilt meg en 65 B7 :D

Har jeg forstått det rett om jeg setter "OLED Light" på en lav % (hva er lavt?), lav kontrast og minimalt med HDR de første 100 timene. Ønsker å gjøre alt riktig helt fra starten av.

Til dere som har TV'n og har montert den på veggen. Hvordan ser det ut? Er så redd for at det ser helt jævli ut mtp at den er så feit i bunn og syltynn i toppen.

tor rasmussen

Medlem
4 Des 2003
10.245
0
36
Ja, den stikker jo en del ut fra veggen, så du får ikke helt den "inntilveggen"-looken.
Og det er ganske mye kabelrot fra den også. Der savner jeg Samsung sin OneConnect-løsning. Mye penere.

Torolan

Medlem
20 Nov 2008
13.832
63
48
Klarte ikke å motstå fristelsen på Black Friday , og gikk for en LG 65 Oled B7 :)
Har nå hatt den i hus en uke , og har etterhvert fått testet og justert en del på den , og må si jeg er imponert.

Særlig hvis jeg gir den UHD signaler fra enten Youtube eller Nettflix - da er det helt rått for noen bilder den varter opp med :)
Har ikke testet ekte UHD Blu-ray enda , da jeg ikke har hverken slike disker eller spiller som støtter dette enda. Men også vanlige TV bilder er meget bra , og det er liten tvil om at det var en betydelig oppgradering fra den eller så gode Panasonic ST50 Plasmaen min - også på vanlige TV-sendinger :)

Tom87

Medlem
3 Des 2006
61
0
0
Gleder meg meg! Får vel tven på mandag/tirsdag sammen med LG's UP 970 så da skal det testes med Planet Earth II og litt annet Dolby Vision snacks på bluray. Klarte å motstå black friday for jeg viste DNB kom med sitt mastercard tilbud. Det endte med en B7 65 tommer til 19.912. Veldig fornøyd med den prisen må jeg si

vaktmestern

Medlem
7 Des 2010
1.837
15
38
Dolby vision er en skuffelse enda har er problemet med grå letterbars ikke løst.
så valerian and the city of..... i Dv i går kveld på slutten av filmen og på rulle teksten blinker letterbars sort til grå som en strobe effekt ser helt forferdelig ut.

tor rasmussen

Medlem
4 Des 2003
10.245
0
36
Klarte ikke å motstå fristelsen på Black Friday , og gikk for en LG 65 Oled B7 :)
Særlig hvis jeg gir den UHD signaler fra enten Youtube eller Nettflix - da er det helt rått for noen bilder den varter opp med :)
Bare husk å få skrudd av Tru-Motion på den. Også i når du ser Netflix.
Jada, Tru-Motion gjør bildene superskarp og "detaljerte", men effekten gjør hele bildet så kunstig at filmfølelsen forsvinner totalt.

Torolan

Medlem
20 Nov 2008
13.832
63
48
Bare husk å få skrudd av Tru-Motion på den. Også i når du ser Netflix.
Jada, Tru-Motion gjør bildene superskarp og "detaljerte", men effekten gjør hele bildet så kunstig at filmfølelsen forsvinner totalt.
Jada , alt av slike hjelpemidler er skrudd av etter å ha lest meg opp litt - men takk for tipset :)

tor rasmussen

Medlem
4 Des 2003
10.245
0
36
Supert.
En kollega kjøpte nettopp B7. Og han "trives" best med bildemodus Livlig(!)
Det er omtrent da jeg gir opp å formidle tv-innstillinger.