Innkjøring LG OLED B7

ask4me2

Super Moderator
Medlem av ledelsen
11 Aug 2004
14.880
23
38
Det med 72 timer innbrenning på alle skjermene er nok litt skryt? Med en produksjonstakt på 10.000 enheter i måneden blir det over 1000 TV-er som står til innbrenning til enhver tid, og hver dag byttes ca 333 av disse skjermene. 333 skjermer som skal pakkes opp, og 333 skjermer som skal pakkes ned, samtidig som man skal gjøre kvalitetskontroll før, under, og etter innbrenning? Skulle jeg trodd på det måtte jeg sett bilder av en enorm hall fylt opp med TV-er og service-staff. Og hvor lenge kan LG leve med å produsere bare 10.000 skjermer i måneden?

Og hvordan går de frem når de gjør dette på W modellen, som ikke kan stå alene, uten å bli ødelagt. Blir mange meter med vegg for å teste alle disse også?

EDIT: men ingen ting er hyggeligere enn om jeg tar feil her
Fikk nesten en slik Willy Wonka's Oled TV fabrikk assosiasjon her nå.... :mrgreen:

Danke

Medlem
4 Aug 2007
11.834
85
48
Lg sier jo selv at de ikke tar stikk prøver, men tester alle skjermene..

Hvordan de gjør det med gigant skjermene vet jeg ikke. Plasma kan ikke ligge, jeg har hørt Oled kan ligge...

Bildet fra fabrikken er leverandør ti Asia og Saudi området...

De hevder selv at samme praksis gjelder for alle fabrikkene.

Når de selv hevder at LG Oled ikke tar stikkprøver men sjekker alt, så må isåfall alternativ være ren løgn...

Danke

Medlem
4 Aug 2007
11.834
85
48
Jeg tror man misforstår lavkostland med underbetalt, og også hvordan Kina-fabrikker funker.

Jeg har sett endel Asiafabrikk dokumentarer... Og Willi Wonka blir barnemat, de er mer organisert enn Henry Ford...

ask4me2

Super Moderator
Medlem av ledelsen
11 Aug 2004
14.880
23
38
Lg sier jo selv at de ikke tar stikk prøver, men tester alle skjermene..

Hvordan de gjør det med gigant skjermene vet jeg ikke. Plasma kan ikke ligge, jeg har hørt Oled kan ligge...

Bildet fra fabrikken er leverandør ti Asia og Saudi området...

De hevder selv at samme praksis gjelder for alle fabrikkene.

Når de selv hevder at LG Oled ikke tar stikkprøver men sjekker alt, så må isåfall alternativ være ren løgn...
Det er vel nødvendigvis ikke ren løgn eller at det enten er 100% eller 0% sant. Statistikk kan f.eks missbrukes til å fortelle sannheter og løgner på oppfinnsomme måter, og det er gjerne den informasjonen som ikke tas med eller måten spørsmålet stilles på som skaper et skjevt bilde på sannheten.

Vil jo tro at når LG inviterer fullt av journalister til "moder-abrikken" som brukes som uttesting for resten av produksjons stedene de har, så kan det vel gå litt hett for seg og noe info kan minne mer om propaganda eller skal virke salgsfremmende. Det er vel ikke et ukjent fenomen at noen som skal selge noe, snakker opp produktet og gir informasjonen tilpasset sitt publikum...

Test prosedyrene LG oppgir kan jo tolkes på mange måter.
De første modellene LG solgte var ganske følsomme for å bli handlet og løftet på gal måte ut av embalasjen, så utpakkingen kan vel være at LG er klok av skade og gjør en del testing på på det for å unngå problemer med dette igjen...
Eller hvis LG har kommet frem til at alle skjermer må testes i en del titalls timer før de pakker og forlater fabrikken, så kan vel like godt tyde på at de har noen utfordringer med holdbarhet og en høy feilprosent i den første tiden og det er nødvendig for å holde feilprosenten som når kundene på et lavt nivå. Feil som oppdages hos kunden er jo ofte mange ganger så dyrt å rette opp i enn feil som lukes ut tidlig i prosessen.

At levetiden (halverings tiden?) på Oled skal være rundt 100.000 timer, tilsvarende over11år med 24/7 bruk når det har gått noen få år siden de kom på markedet, kan man vel også stille et spørsmålstegn med. Det kan være greit å vite litt hvordan de har kommet frem til slike beregninger og hva slags bildekvalitet fargebalansen og eventuelt hvor mange piksler som har takket for seg underveis.

Hvis 100.000 timer er en verdi som uttrykker halveringstiden på de pikslene som raskest degraderes til halv lysstyrke, så lover det bra for lav følsomhet for inn brenning.

Danke

Medlem
4 Aug 2007
11.834
85
48
Lg pakker skjermene ganske usikre er mitt inntrykk av Oledene. Bare litt isopor og papp...

De siste skjermene mine fra Samsung og Panasonic plasma var sykt godt pakket iforhold...

ask4me2

Super Moderator
Medlem av ledelsen
11 Aug 2004
14.880
23
38
Noen Plasma skjermer var jo så følsomme for transport og handling at embalasjen hadde egne sensorer som anga om skjermen hadde ligget flatt noen gang under transporten og kunne fått skader pga dette. Plasma veide også en del, så embalasjen må dimensjoneres for innholdet, samtidig som den ikke bør ta for stor plass for å holde fraktutgiftene nede. Synes ellers at kassen til den buede 78" 9 serien til Samsung var ganske imponerende med en størrelse på (BxHxD) 1903 x 1188 x 451 mm.

Blir greit hvis/når Oled kommer i utrullings utgave og store skjermer kan fraktes på samme måte inne i et papprør som lerret duken i rammelerret....

vaktmestern

Medlem
7 Des 2010
1.837
15
38
Oled panel lottery er nesten umulig å vinne... har nesten ikke sett en perfekt Oled tv på noen forum i år.
banding og streaks er værre i år mot i fjor.

ask4me2

Super Moderator
Medlem av ledelsen
11 Aug 2004
14.880
23
38
Oled panel lottery er nesten umulig å vinne... har nesten ikke sett en perfekt Oled tv på noen forum i år.
banding og streaks er værre i år mot i fjor.
Det er vel litt i sakens natur at de "perfekte" skjermene ikke genererer like mye forum poster som de med feil som genererer missfornøyde forumbrukere....
Det som vel har skjedd de siste årene er at Oled skjermene har fått en pris som gjør de mer tilgjengelig for flere, deriblant mange forum brukere.

Er derfor ikke overbevist om at det står så dårlig til med Oled som det kan virke på div forum, og man burde vel hatt tallverdier for antall returer, garanti, reklamasjoner, om-leveringer osv i forhold til enheter solgt for å viste noe mer sikkert om vinnersjansen i "Oled lotteriet".

Thlian

Medlem
31 Aug 2004
5.317
0
0
Jeg sitter veldig å vurderer Oled, men siden det ser ut til å ikke ha samme dynamikken, lysstyrken som en av toppene til Samsung har, samt at Oled er utsatt for innbrenning. INNBRENNING??! Hva har det å gjøre i 2017? Et kompromiss for å kunne tilby vannvittige kontraster og sortnivåer? Jeg trodde dette tilhørte fordums tid når Plasmaen herja som vilt.

Så det blir nok å sitte litt på gjerdet til Samsung har stålkontroll på sine "quantum dots",klarer seg uten bak eller kant-lys og har stålkontroll på lyssetting i hvert enkelt pixel. Forhåpentligvis blir forblir fordelene de har og ulempene blir borte.

Man skal ikke shimse av hvilke kompetanse og finansielle summer leverandørene sitter på, det er en grunn til at de ikke vil bruke OLED. Så Samsung skal ikke avskrives og å kalle det dem driver med for utdatert, og standhaftig si at OLED er og blir fremtiden er en villedende kommentar.

vaktmestern

Medlem
7 Des 2010
1.837
15
38
Det er vel litt i sakens natur at de "perfekte" skjermene ikke genererer like mye forum poster som de med feil som genererer missfornøyde forumbrukere....
Det som vel har skjedd de siste årene er at Oled skjermene har fått en pris som gjør de mer tilgjengelig for flere, deriblant mange forum brukere.

Er derfor ikke overbevist om at det står så dårlig til med Oled som det kan virke på div forum, og man burde vel hatt tallverdier for antall returer, garanti, reklamasjoner, om-leveringer osv i forhold til enheter solgt for å viste noe mer sikkert om vinnersjansen i "Oled lotteriet".
100 vis med bilder på forums av bandy oleds i år ... folk med 12/13 returer før de finner en Ok enhet.

vaktmestern

Medlem
7 Des 2010
1.837
15
38
Jeg sitter veldig å vurderer Oled, men siden det ser ut til å ikke ha samme dynamikken, lysstyrken som en av toppene til Samsung har, samt at Oled er utsatt for innbrenning. INNBRENNING??! Hva har det å gjøre i 2017? Et kompromiss for å kunne tilby vannvittige kontraster og sortnivåer? Jeg trodde dette tilhørte fordums tid når Plasmaen herja som vilt.

Så det blir nok å sitte litt på gjerdet til Samsung har stålkontroll på sine "quantum dots",klarer seg uten bak eller kant-lys og har stålkontroll på lyssetting i hvert enkelt pixel. Forhåpentligvis blir forblir fordelene de har og ulempene blir borte.

Man skal ikke shimse av hvilke kompetanse og finansielle summer leverandørene sitter på, det er en grunn til at de ikke vil bruke OLED. Så Samsung skal ikke avskrives og å kalle det dem driver med for utdatert, og standhaftig si at OLED er og blir fremtiden er en villedende kommentar.
Innbrenning av en Oled er mere en bruker feil. Står enkelt og greit forhånds regler i manualen.

Danke

Medlem
4 Aug 2007
11.834
85
48
100 vis med bilder på forums av bandy oleds i år ... folk med 12/13 returer før de finner en Ok enhet.
Jeg synes det er værre med Clouding jeg, og det er kanskje garantisak i gode Norge, men ikke fra fabrikant eller andre steder som feks der jeg bor.

Oled har ikke Clouding.

Innbrenning er bare å følge Gorms råd om lavere kontrast de første 100 timene, og man skal ikke dra ut kontakten, for LGs smart Oled vasker seg selv når den er av.

De innbrenninger som er vist på nett, der jeg er sett er testsider som kjører med høy kontrast og samme tv side med logo i flere uker... uten stans.

DET gjør de færreste vanlige folk idag. På noen av testilfellene med sånt syk bruk så tar tilogmed vaskeprogrammet bort sånne ekstreme fargelogos. Selvom det dog tar lang tid å få det bort.

De har valgt den mest ekstreme logoene på hver side, og kjørt i to uker osv i strekk...

Her er noen sånne ekstremtester... http://www.rtings.com/tv/learn/permanent-image-retention-burn-in-lcd-oled

http://televisions.reviewed.com/features/what-to-know-about-oled-screen-burn-in-problems-causes-image-retention

Rtings testen sier jo selv at de gjør dette kun for testens skyld. Det blir det samme som at youtubere riper nye iphone Watch for å se om skjermen tåler diamantkniv eller hva det er. Eller mobilfolk som prøver å knuse mobiler så godt de kan, og Sony vinner krasjtesten...

Dersom man ikke forstår at man ikke skal kjøre full kontrast, brightness whatever og kjøre CNN i 5 dagers strekk uten søvn den første måneden, så er man ikke avla for å ha Oled...

De som er på Redbull eller et eller annet og spiller Xbox 1 uke uten søvn bør nok heller kjøpe en LCD....

Da bør man heller sjekke livsvanene sine mener jeg enn å hyle burnin på Oled...

Sist redigert:

Thlian

Medlem
31 Aug 2004
5.317
0
0
Innbrenning av en Oled er mere en bruker feil. Står enkelt og greit forhånds regler i manualen.
Akkurat det punktet i manualen er noget ullent, at man skal være forsiktig med statiske bilder for å unngå innbrenning.
Skal man kjøre 40 i ei 80 sone fordi det er blitt litt kaldere i været?
Jeg tolker det jeg leser her inne litt som hysteri, og man skal ikke gjøre ditt og datt. Hvor står det i manulaen at man skal ha reduserert kontrast de første timene for å forebygge problemet? I hvilken grad kan man bruke et statisk bilde, eller en logo for den saks skyld? Majoriteten av de som går avsted å kjøper ny tv idag skjønner ikke bæra allikevel når dem beveger seg inn i bildeinnstillinger.
Hvis man da reklamerer på et produkt pga innbrenning og får avslag så er det et klart brudd på forbrukerkjøpsloven siden produsent og forhandler ikke har overholdt informasjonsplikten. De samme folkene som hjelper deg med å "legge" en Oled tv inn i bilen på tross av at den skal stå under transport, som manualen sier.......problemet med den er at man pakker sjelden opp en tv før man har kommet hjem.....

Nå sporet jeg helt av, nå skal jeg ned å ta en C7 i nærmere øyesyn for å se om det blir en B7 over helga, disse to skal visstnok bestå av samme ulla, bare kledd litt annerledes.

Danke

Medlem
4 Aug 2007
11.834
85
48
Akkurat det punktet i manualen er noget ullent, at man skal være forsiktig med statiske bilder for å unngå innbrenning.
Skal man kjøre 40 i ei 80 sone fordi det er blitt litt kaldere i været?
Jeg tolker det jeg leser her inne litt som hysteri, og man skal ikke gjøre ditt og datt. Hvor står det i manulaen at man skal ha reduserert kontrast de første timene for å forebygge problemet? I hvilken grad kan man bruke et statisk bilde, eller en logo for den saks skyld? Majoriteten av de som går avsted å kjøper ny tv idag skjønner ikke bæra allikevel når dem beveger seg inn i bildeinnstillinger.
Hvis man da reklamerer på et produkt pga innbrenning og får avslag så er det et klart brudd på forbrukerkjøpsloven siden produsent og forhandler ikke har overholdt informasjonsplikten. De samme folkene som hjelper deg med å "legge" en Oled tv inn i bilen på tross av at den skal stå under transport, som manualen sier.......problemet med den er at man pakker sjelden opp en tv før man har kommet hjem.....

Nå sporet jeg helt av, nå skal jeg ned å ta en C7 i nærmere øyesyn for å se om det blir en B7 over helga, disse to skal visstnok bestå av samme ulla, bare kledd litt annerledes.
Det som er litt kult er at det er samme panel i alle LGene hører jeg, altså det man betaler ekstra for er bling, og kanskje en bedre bildebrikke/behandling.. og størrelse.

Eller er det samme bildemotor i skjermene også?

Spørs om det ikke blir en Oled på meg også når den tid kommer, fra LG.... Siden favoritt topp Lcd/leden deres i 9 serien blir utsolgt..
Det som er værst er vel Netflix forsiden og sånt, men jeg ser jo at de legger inn "lysbilder" av de forskjellige seriene etter en viss tid.

Plasma var klart en fordel å kjøre med lav kontrast i førsten, jeg skjønner ikke helt Oleds isses da det er annen teknologi, men hører jo at det er kritisk de første gangene.

Jeg har gravd i hukommelsen, kanskje fortrengt det. Men jeg hadde midlertidige innbrenninger når plasman var ny. Den gang var det lite med smart-tv rensing, men maurkrigen noen tipset om her i forum løste det fort.

Men aldri hatt problemer med innbrenninger etter.. Jeg har kontrast noen hakk over midten..

Danke

Medlem
4 Aug 2007
11.834
85
48

Selvom Oled er dyrt idag, så har det mye å gjøre med at LG har monopol, jeg har lest at Oled er mest energivennlig og faktisk er billigst å produsere.. iforhåld til LED lcd-

Tipper at snart Panasonic, og Samsung også lærer Oled... Samsung har vel skapt sin egen Amoled til Mobilen sin, men klarer ikke å lage store skjermer ennå.

Lg har virkelig skutt gullfuglen foreløpig.

Grunnen til at Plasma døde ut var jo ikke fordi det var dårlig, og innbrenninger er etter min erfaring omtrent helt borte på de siste modellene som kom. Synes det er weird at andre har andre erfaringer... Vel.

Grunnen til at Plasma døde ut var pga at den krevde så mye strøm, og ble regulert bort i miljøhensyn.

ask4me2

Super Moderator
Medlem av ledelsen
11 Aug 2004
14.880
23
38
Dynamikken i en Oled kan taes ut på en helt annen måte enn for Qled LCD.
Siden sort er sort, kan man nyte Oled bilde med lavere rom belysning, noe som gjør øynene mer lys følsomme. Da vil opplevelsen av dynamikken bli ganske anderledes enn for Quantum-led LCD skjermer som fungerer best i lyse omgivelser. Poenget er vel hvordan sansene våre opplever bildet, ikke hvordan et måleinstrument leser av lysstyrken og maks nits.

Hvis Quantum dots skulle generere lys med forskjellige intensitet ut i fra bilde info på piksel og subpiksel nivå, vil man pga at Quantum dots partiklene også har en halveringstid få problemer med inn-brenning på disse også. Dette har ikke så mye med om året er 2017 eller 2020 osv, men handler om naturlover der ting ikke varer evig og delene som produserer lys bare har en begrenset mengde fotoner og får en gradvis reduksjon av intensitet over tid.

Eneste årsaken til at ikke LCD er like følsom for innbrenning som plasma og oled er fordi hele eller større deler av baklys systemet får jevnere slitasje og lysstyrken reduseres over hele flaten samtidig, i alle fall i teorien....

Gorm

Administrator
13 Des 2002
40.077
80
48
52
Jessheim
Tipper at snart Panasonic, og Samsung også lærer Oled... Samsung har vel skapt sin egen Amoled til Mobilen sin, men klarer ikke å lage store skjermer ennå.

Lg har virkelig skutt gullfuglen foreløpig.
Det er ikke slik at de andre "ikke kan OLED", men rett og slett at LG kjøpte patentet (fra Kodak) der man avlaster de blå diodene med hvite. De sitter altså på patentet for RGBW paneler. RGB OLED paneler sliter med at blått degraderes alt for fort, og panelene blir ødelagt i løpet av alt for kort tid

https://www.oled-info.com/tags/companies/kodak?page=1

ask4me2

Super Moderator
Medlem av ledelsen
11 Aug 2004
14.880
23
38
Det er noen Oled patenter som visst nok løper ut ved utgangen av 2017, det er kanskje ikke den fra Kodak som Gorm nevner, men det kan kanskje bety et litt bredere utvikling med flere konkurrenter på banen. Det er jo lov å håpe ;)