innebygd høyttaler til kjøkken

fossmark

Medlem
11 Sep 2015
3
0
0
34
Orstad
Hei

Tenkte å få meg noen innebygde høyttalerer til å ha i taket på kjøkken, har vurdert litt diverse som bla B&W, Kef og Klipsch
Men det eg lurer litt på er om eg trenger backbox? har et gips tak, og over så er det kun et lite kryploft

Roggja

Medlem
6 Apr 2006
24
5
0
38
Hei

Tenkte å få meg noen innebygde høyttalerer til å ha i taket på kjøkken, har vurdert litt diverse som bla B&W, Kef og Klipsch
Men det eg lurer litt på er om eg trenger backbox? har et gips tak, og over så er det kun et lite kryploft
Montering rett i gips er det de fleste gjør. Beste tips er å prøve å å ha gipsen så stiv som mulig, så det gjør ingenting om man dobler antall gips skruer i områdene rundt der du ønsker å montere høyttalere.

Sent from my iPhone using Tapatalk

chrisand25

Medlem
16 Mar 2012
302
36
28
Du bør absolutt bruke backbox så elementene får et gitt volum og spille i. Kan eventuelt bygge den selv. Finner stort sett målene på siden til produsent.

PureHifi

Medlem
15 Aug 2011
1.075
43
48
Du bør absolutt bruke backbox så elementene får et gitt volum og spille i. Kan eventuelt bygge den selv. Finner stort sett målene på siden til produsent.
Kasser er en tosidig sak, man får mer kontroll men som regel mindre bassrespons pga. mindre kassevolum å spille på. Kasser brukes også gjerne i bygninger med særlige brannkrav for oppnå sertifiseringer, sjelden at man krever det i bolighus.

Har lagt opp høyttalere i himling i 8 rom i boligen min, kun 1 rom bygget jeg kasser, dette pga nedsenket himling her med mye rør å utstyr som jeg fryktet skulle lage klirrelyder:)

chrisand25

Medlem
16 Mar 2012
302
36
28
Jamo inwall subbene mine anbefalte produsent 29.5 liter kasse. Tviler litt på at de hadde fått bedre bass respons hvis jeg hadde satt de rett inn i hvilken som helst vegg. Største grunnen til at folk ikke bruker kasse er vel at det er vanskelig og ettermontere. Vil tru lydkvaliteten er vesentlig høyere med et gitt volum siden elementene får arbeide i det volumet de er konstruert for. Er bare og arrestere meg da. Har ikke veldig peiling på høyttaler konstruksjoner;)