Innbygde vegghøyttalere, har jeg gjort det riktig?

dA4s

Medlem
10 Okt 2007
114
0
16
Oslo
Jeg håper jeg kan få noen tilbakemeldinger på om jeg har gjort det riktig eller ikke.
Jeg har bygd et kinorom med innebygde vegghøytalere. Det jeg er litt usikker på om er riktig/feil eller om det ikke har noe å si er følgende:Jeg fikk laget en vegg utenfor den orginale veggen og laget rammer der høytalerene skulle være. Rammene er noe større en høytalerene. Jeg tettet/foret med glava på innsiden av rammene for at det skulle bli mer tett. Så kommer vi til det usikre punktet. Jeg la også et tynt lag på endeveggen ettersom den er av mur. Burde jeg eller burde jeg ikke ha glava der? Med glava blir avstanden fra veggen til baksiden av høytaleren kanskje 3 cm. Uten blir det kanskje 5 cm. Det er jo endel mer luft på sidene. Jeg bare lurer på om med veggen at det gir for mye refleksjoner, mens med glava så blir det litt for dempet og for litt luft rett bakover.

lygren

Grunnlegger
11 Des 2002
43.312
167
63
42
www.avforum.no
Bruker du backbokser? Det er absolutt anbefalt, da får driverne langt mer optimale forhold å jobbe under.

Sent from my iPhone using Tapatalk

dA4s

Medlem
10 Okt 2007
114
0
16
Oslo
Nei, det er det jeg prøvde å forklare her. "Backboksene" er stender rammene og bakveggen + litt isolasjon.

be2ng

Medlem
24 Mar 2020
12
1
3
Hei,
kjører samme greia sjølv i to varrianter (forskjellige rom)
der vegg er smal, ca 12 cm inkl veggplater er det 5cm steinull på sidene og 2cm i bakkant (her spilles det til tider høyt volum)
der vegg er tykk så er det ca 10cm i bakkant

Merker ingen stor forskjell som jeg kan relatere til monteringene, men det er en del forskjell på rommene.
Jeg regner med du har skrudd gips/veggplate fast i "backbox" rammen - vil redusere risikoen for hørbare blafringer/svinginger/ressonanser i vegg dersom du spiller høyt.... men når det er sagt så har jeg ett rom der dette ikke er gjort og det er ikke noe problem der (fermacellplater, og blir ikke spillt høyt)

Har og en del takhøytalere med ferdigkjøpt takboks, og der er det bare ett tynt 1-2cm dempelag på alle sider. B&W, både høytaler og bakboks.

Så etter min mening/erfaring er det ikke noe feil - en kan alltids gjøres bedre, men rommet vil stort sett være det som lager rot i lydbildet og ikke "feil" demping av vegghøytaler.

dA4s

Medlem
10 Okt 2007
114
0
16
Oslo
Hei,
kjører samme greia sjølv i to varrianter (forskjellige rom)
der vegg er smal, ca 12 cm inkl veggplater er det 5cm steinull på sidene og 2cm i bakkant (her spilles det til tider høyt volum)
der vegg er tykk så er det ca 10cm i bakkant

Merker ingen stor forskjell som jeg kan relatere til monteringene, men det er en del forskjell på rommene.
Jeg regner med du har skrudd gips/veggplate fast i "backbox" rammen - vil redusere risikoen for hørbare blafringer/svinginger/ressonanser i vegg dersom du spiller høyt.... men når det er sagt så har jeg ett rom der dette ikke er gjort og det er ikke noe problem der (fermacellplater, og blir ikke spillt høyt)

Har og en del takhøytalere med ferdigkjøpt takboks, og der er det bare ett tynt 1-2cm dempelag på alle sider. B&W, både høytaler og bakboks.

Så etter min mening/erfaring er det ikke noe feil - en kan alltids gjøres bedre, men rommet vil stort sett være det som lager rot i lydbildet og ikke "feil" demping av vegghøytaler.
Takk for langt og utfyllende svar. Jeg trodde ikke jeg ville få noe mer respons på posten min.
Tenkte kanskje at om jeg evt tok bort glavaen på bakveggen av backbox rammen så ville det kanskje gi et litt større fysisk volum, og også at den isolasjonen kanskje "dempet" lyden. Tydelogvis har det minimalt å si.
Det er nok å stille inn lyden i rommet som er viktigere ja.
Takk igjen.

be2ng

Medlem
24 Mar 2020
12
1
3
Dersom du får "trang lyd" eller "pok-pokk" lyder fra høytalerne ved høyt volum så kan det være at volumet er for lite - om alt spiller som det skal så hadde ikke eg brydd meg særlig...

• Like
Reactions: dA4s

lygren

Grunnlegger
11 Des 2002
43.312
167
63
42
www.avforum.no
Takk for langt og utfyllende svar. Jeg trodde ikke jeg ville få noe mer respons på posten min.
Tenkte kanskje at om jeg evt tok bort glavaen på bakveggen av backbox rammen så ville det kanskje gi et litt større fysisk volum, og også at den isolasjonen kanskje "dempet" lyden. Tydelogvis har det minimalt å si.
Det er nok å stille inn lyden i rommet som er viktigere ja.
Takk igjen.
Isolasjon simulerer mer, ikke mindre volum. Behovet for backbox avhenger uten tvil av mengde lydtrykk, men å sette høyttalerne rett i veggen med bakvegg og stendere som "kasse" vil i mange tilfeller ikke gi god nok trykkkammer-effekt. Husk også at det er store mengder energi som bygger seg opp i slike kabinetter, spesielt da på lave frekvenser, hvorpå standard gips veldig lett gir etter for dette trykket. Fibergips er mye bedre sånn sett, men selv fibergips kan gi etter uten god nok intern avstivning. Rasling er et annet potensielt problem, og du vil også som nevnt veldig lett miste trykkkammer-effekten ved at det er luftlekkasjer i stenderverket. Klar anbefaling å bygge en reell backbox om det er snakk om hjemmekino der gjerne det ønskes litt trykk i nedre registre.