Idtv uten antennekabel

Grrrym

Medlem
16 Jan 2020
2
0
1
Jeg har TWe-boks fra Telenor (Canal Digital) nede i stuen, der den er koblet til Internet og kabel. Jeg har også en ny Smart-TV (LG OLED) oppe på loftstuen i tredje etasje. Der har jeg nettopp fått hjem et Idtv-kort, slik at jeg slipper enda en TV-boks. So far, so good. Jeg har ennå ikke satt inn Idtv-kortet (eller CAM-kort som det også kan kaldes) i TVn. Jeg lurer på hvis det er et krav å også koble til en antennekabel i TVn, eller holder det kun med kortet i TVn for å få søkt opp kanaler?

Jeg vil helst unngå den kablingen pga. at TV-uttaket sitter på andre siden av veggen. Trenger sikkert en 15 meter lang antennekabel for det.

Noen med peiling eller erfaring?

hårek

Medlem
26 Mai 2003
3.436
4
38
Det er ganske innlysende at man trenger et antennesignal til en TV. Og når man har Telenor så kommer det signalet fra en kabel.
Om man har tuner/dekoder integrert i TV eller som en separat boks spiller jo ingen rolle.

nordic45

Medlem
28 Jan 2005
9.129
38
48
Jeg har fiber fra Telnor og T-We-boks. Jeg ringte Telenor og spurte om jeg med mitt type fiber kunne kjøpe cam av dem å bruke i TV'en, og det kunne jeg, sa dem. Bestilte cam, men det virket ikke. Ringte inn for å spør hvordan jeg skulle få dette til å virke, og da fikk jeg beskjed om at det ikke gikk. Jeg har luftet det her tidligere og, at jeg ikke fatter hvordan dette skulle være mulig, da det ikke kommer annet enn en (fiber)kabel inn i huset.

clasm

Medlem
16 Okt 2005
2.375
1
38
Jeg har fiber fra Telnor og T-We-boks. Jeg ringte Telenor og spurte om jeg med mitt type fiber kunne kjøpe cam av dem å bruke i TV'en, og det kunne jeg, sa dem. Bestilte cam, men det virket ikke. Ringte inn for å spør hvordan jeg skulle få dette til å virke, og da fikk jeg beskjed om at det ikke gikk. Jeg har luftet det her tidligere og, at jeg ikke fatter hvordan dette skulle være mulig, da det ikke kommer annet enn en (fiber)kabel inn i huset.

Telenor har i praksis tre "leveranseformer" for TV:
- HFC; "tradisjonell kabel-tv" med koakskabel.
- Fiber med IPTV: Fiber og TV via multicast, der dekoderen kun trenger å kobles til med Ethernet-kabel.
- Fiber med RF-overlay: Internett og tv levert via fiber, men der man ut i fra fibermodemet har koakskabel som dekodere kobles til for TV-signal.

På tilkoblingstype 1 og 3 her kan man bruke CAM. For nr. 2 er det ikke mulig hos Telenor. Men naturligvis er man avhengig av antennekabel fram til TV-en. AppleTV eller Chromecast kan være et alternativ hvis man ikke vil trekke kabel fram til tv-en.

• Like
Reactions: hårek

nordic45

Medlem
28 Jan 2005
9.129
38
48
Telenor har i praksis tre "leveranseformer" for TV:
- HFC; "tradisjonell kabel-tv" med koakskabel.
- Fiber med IPTV: Fiber og TV via multicast, der dekoderen kun trenger å kobles til med Ethernet-kabel.
- Fiber med RF-overlay: Internett og tv levert via fiber, men der man ut i fra fibermodemet har koakskabel som dekodere kobles til for TV-signal.

På tilkoblingstype 1 og 3 her kan man bruke CAM. For nr. 2 er det ikke mulig hos Telenor. Men naturligvis er man avhengig av antennekabel fram til TV-en. AppleTV eller Chromecast kan være et alternativ hvis man ikke vil trekke kabel fram til tv-en.

De burde jo selv ha oversikt over mitt abo...

Ballis

Medlem
1 Jul 2007
3.997
19
38
Heh, hadde vært helt konge med kabelfri idtv men vi er dessverre ikke der enda. Et alternativ kan være «Strim». De kommer med TV app for Samsung snart, og finnes allerede på Apple TV.

Fint for alle oss med mange TVr men som bare ser på et par av dem samtidig. Vet ikke engang hva jeg betaler for 8x CD kort men Strim koster 299 og ville gjort samme nytten